אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עיריית פתח תקווה נ' קונטאל אוטומציה ובקרה בע"מ

עיריית פתח תקווה נ' קונטאל אוטומציה ובקרה בע"מ

תאריך פרסום : 19/09/2017 | גרסת הדפסה

עע"מ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים
803-15
13/09/2017
בפני הרכב השופטים:
1. כבוד המשנה לנשיאה (בדימ') א' רובינשטיין
2. כבוד המשנה לנשיאה (בדימ') ס' ג'ובראן
3. כבוד השופט ח' מלצר


- נגד -
המערערת:
עיריית פתח תקווה
עו"ד אשר אילוביץ'
עו"ד אריאל ליבר
המשיבה:
קונטאל אוטומציה ובקרה בע"מ
עו"ד גליה גרימברג
עו"ד עופר ורד
פסק דין

 

 

השופט ח' מלצר:

 

  1. לפנינו ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים (כב' השופט מ' פינקלשטיין (סג"נ)) ב-עת"מ 32686-03-13.

 

  1. בתמצית, המחלוקת שנתגלעה בין הצדדים שבפנינו נוגעת לצו המסים ארנונה כללית לשנת 2008 של עיריית פתח תקווה (להלן: צו הארנונה), ולשאלה האם ניתן לחייב נכסים העונים על ההגדרה: "משרדים במפעלי תעשייה", המופיעה בצו הארנונה הנ"ל (להלן: "משרדים במפעלי תעשייה"), בתעריף העולה על התעריף המירבי שנקבע כי יושת על נכסים המסווגים כ"תעשייה" בתקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007 (להלן: התקנות).

 

  1. להלן אביא את הנתונים הנדרשים להכרעה בערעור, ואפתח בהצגת המסגרת הנורמטיבית, שכן זו רלבנטית ונדרשת להבנת הסוגיות העובדתיות והמשפטיות העולות מן המכלול. 

 

המסגרת הנורמטיבית

 

  1. עד לשנת 1985 הרשויות המקומיות היו מוסמכות לקבוע את תעריפי הארנונה בתחומן ללא כל הגבלה. בשנת 1985, נוכח משבר כלכלי שפקד את המדינה, הוחלט, בין היתר, שיש למנוע מהרשויות המקומיות את האפשרות לכסות את גירעונותיהן באמצעות העלאת תעריפי ארנונה. לפיכך בשנת 1985 נחקק החוק לייצוב המשק, התשמ"ה-1985, בגדרו, הוטלו מגבלות על סמכותן של רשויות מקומיות לקבוע לבדן את תעריפי הארנונה השנתיים בגין נכסים שבתחומן. חוק זה היה הראשון מבין חוקים נוספים שנחקקו מתוך מטרה דומה – חקיקה הידועה כ"דיני ההקפאה" (ראו: רע"א 3784/00 שקם בע"מ נ' מועצת עירית חיפה ואח' פ"ד נז(2) 481, 490-488 (2003); ע"א 8588/00 עירית עפולה נ' בזק פ"ד נז(3) 337, 346-342 (2003) (להלן: ענין עפולה); עע"מ 867/11 עיריית תל אביב-יפו נ' אי.בי.סי ניהול ואחזקה בע"מ (‏28.12.2014) (להלן: ענין אי.בי.סי)).

 

  1. בשנת 1993 נחקק חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992 (להלן: חוק ההסדרים, או: החוק), שאחת ממטרותיו היתה להגדיר כללים אחידים להטלת ארנונה כללית, ולתחום את הטעמים למתן הנחות בארנונה (ראו: דברי ההסבר להצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג– 1992, ה"ח 2143, עמ' 9-8). חוק ההסדרים הסמיך את שר האוצר ואת שר הפנים (להלן – השרים) לקבוע בתקנות את סוגי הנכסים עליהם מוטלת ארנונה, וכן לקבוע כללים בדבר אופן חישוב שטחו של נכס, קביעת שימושו, מקומו וסיווגו לענין הטלת ארנונה (ראו: סעיף 8(ב) לחוק ההסדרים). כמו כן, על פי החוק, השרים הוסמכו לקבוע בתקנות סכומים מינימליים וסכומים מרביים שהרשויות המקומיות רשאיות להטיל על כל אחד מסוגי הנכסים, וכן כללים בדבר עדכון סכומי הארנונה (ראו:סעיף 9(א) לחוק ההסדרים).

 

בעקבות החקיקה הראשית הנ"ל הותקנו תקנות שנתיות בהן נקבעו, בין היתר, הדברים הבאים: סוגי הנכסים עליהם הרשויות המקומיות יכולות להטיל ארנונה; סכומים מזעריים ומרביים שניתן לגבות בהתאם לסוג הנכס וכן כללים לחישוב שטח הנכס. התקנות הרלבנטיות לענייננו הן: תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007, שתוקפן הוארך מעת לעת (ראו בהקשר זה: תקנות הסדרים במשק המדינה – ארנונה כללית ברשויות המקומיות (תיקון), התשע"ד-2014 (להלן ביחד – תקנות ההסדרים), שפורסמו בתאריך 02.07.2014 בקובץ תקנות 7392, תשע"ד, עמ' 1462; עיינו: בג"ץ 8680/13 אגו מודיעין בע"מ נ' עיריית מודיעין (‏02.08.2015)).

         

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ