אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בג"ץ 1311/15 דיין ואח' נ' שר החינוך ואח', בג"ץ 1493/15 פורום קהלת נ' שר החינוך ואח'

בג"ץ 1311/15 דיין ואח' נ' שר החינוך ואח', בג"ץ 1493/15 פורום קהלת נ' שר החינוך ואח'

תאריך פרסום : 20/05/2015 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק כבית משפט גבוה לצדק
1311-15, 1493-15
20/05/2015
בפני השופטת:
א' חיות

- נגד -
העותרים:
1. ניסים דיין
2. רן יגיל
3. אהובה קרן
4. רחל דיין
5. דב קרן
6. אביחי קמחי
7. חן ישראל קליינמן
8. דוד ברבי
9. הדס רוזנברג
10. פורום קהלת (בבג"ץ 1493/15)

עו"ד חיים שטנגר
עו"ד אורי פנטילט
עו"ד ארנון שצמן
עו"ד אריאל ארליך
עו"ד אביעד בקשי
המשיבים:
1. שר החינוך (בשני ההליכים)
2. יועץ שר החינוך
3. ועדת השופטים לספרות יפה
4. דוד גרוסמן
5. חיים באר
6. סמי מיכאל
7. יצחק בן נר
8. פרופ' יגאל שוורץ
9. אלי עמיר
10. רנן שור
11. רות דיין
12. היועץ המשפטי לממשלה (בבג"ץ 1493/15)

עו"ד יונתן ציון מוזס
עו"ד גלעד שר
עו"ד אמיר קדרי
פסק-דין משלים
 

 

 

השופטת א' חיות:

 

           העתירות דנן עניינן בשתי החלטות שקיבל ראש הממשלה כממלא מקומו של שר החינוך, הנוגעות למינוי הוועדות הממליצות על הענקת פרסי ישראל בתחומים שיפורטו להלן. בשל דחיפות העניין ניתן על-ידינו ביום 9.3.2015 פסק-דין הדוחה את העתירות בלא נימוקים. נימוקינו לדחיית העתירות מפורטים בפסק-הדין המשלים הניתן עתה.

 

  1. מאז שנת 1953 ומדי שנה בשנה, בכל מוצאי יום העצמאות, מעניק שר החינוך את פרס ישראל בטקס ממלכתי חגיגי במעמד ראשי המדינה, לאזרחים ולמוסדות שגילו מצוינות מיוחדת והישגים בולטים וראויים להערכה בתחומי המדע, התרבות, האמנות והחברה. ההחלטה להעניק את פרסי ישראל התקבלה לראשונה על-ידי שר החינוך, פרופסור בן ציון דינור ז"ל, ביוני 1952 ולשם כך הותקן תקנון פרסי ישראל (להלן: תקנון הפרס או התקנון). התקנון תוקן מאז מספר פעמים ולאחרונה השנה - תשע"ה. בתקנון נקבעו התחומים שבהם מוענק הפרס והוא מתווה את דרכי הגשת המועמדות לפרס, את אופן מינוי הוועדות הממליצות על הזוכים בפרס (להלן: ועדות הפרס) ואת נהלי עבודתן.

 

  1. אופן מינוי השופטים לוועדות הפרס מעוגן בהוראת סעיף י"ח לתקנון הפרס הקובעת כי "שר החינוך ימנה [...] את ועדות השופטים בכל אחד מהמקצועות והתחומים שבהם יוענק הפרס באותה שנה, תוך התייעצות עם מומחים בתחום". בהתאם להוראה זו מגישים בכל שנה הגורמים המקצועיים במשרד החינוך לשר המלצה באשר למועמדים לכהן כשופטים בוועדות הפרס. גם השנה, כמדי שנה, הגישו הגורמים המקצועיים במשרד החינוך לשר המלצה באשר למועמדים לכהן כשופטים בוועדות הפרס, אולם השר לא הספיק לאשרה משום שביום 2.12.2014 פיטר ראש הממשלה את שרי האוצר והמשפטים, ובעקבות כך התפטר, בין היתר, גם שר החינוך מתפקידו וימים ספורים לאחר מכן התפזרה הכנסת ה-19 ונקבע מועד חדש לבחירות לכנסת ה-20. בעקבות כך ובהתאם לסעיף 24(ב) לחוק יסוד: הממשלה, התמנה ראש הממשלה לשר החינוך במקום שר החינוך שהתפטר ועליו הוטלה מלאכת מינוי השופטים לוועדות הפרס. בהמשך הדברים תהא, אפוא, ההתייחסות אל ראש הממשלה שמילא את מקומו של שר החינוך כאל שר החינוך.

 

  1. בתחילת חודש פברואר 2015, בעיצומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-20, ולאחר שהוגשה לו המלצה לעניין המועמדים לכהונה בוועדות הפרס, החליט שר החינוך שלא לאשר את מינוים של חלק מהמועמדים שהציעו הגורמים המקצועיים במשרד החינוך כשופטים בתחומי אמנות הקולנוע, הספרות והשירה עברית - יצירה ותרגום וחקר הספרות העברית והכללית. על פי החומר שהוצג בפנינו, החלטתו של שר החינוך עוררה סערה תקשורתית אשר במסגרתה נחשפו, בין היתר, שמותיהם של חלק מן המועמדים אותם נמנע שר החינוך מלאשר כשופטים. כמו כן פורסמו שמותיהם של שופטים נוספים ושל מועמדים לקבלת הפרס בתחומים האמורים וכן בתחום של מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה (להלן: התחומים נושא העתירות).

 

           ביום 11.2.2015 פרסם שר החינוך הודעה בפייסבוק בה נימק את החלטתו, ואלה עיקרי הדברים שנאמרו בה, כלשונם:

 

"הרכב הוועדה שבוחרת את הזוכים בפרס ישראל חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית. ואולם במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה״ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם. לעיתים קרובות מדי, נדמה היה שחברי הוועדה הקיצוניים מחלקים את הפרסים לחבריהם, בשיטת חבר מביא חבר. מי שלא מזוהה עם הקו שלהם, מי שלא שייך לקליקה שלהם, התקשה מאוד להשתלב בוועדת הפרס או לקבל את הפרס.

 

מצב זה, שבו קבוצה קטנה וסגורה בעלת עמדות קיצוניות מעבירה את המקל מיד ליד ושומרת על השליטה בבחירת מקבלי פרס ישראל, חייב להשתנות. כי פרס ישראל הוא של כל עם ישראל. הוא נכס לאומי שלנו. ופרס ישראל חייב לייצג את כל חלקי העם. נשים וגברים. אשכנזים וספרדים. דתיים וחילונים. יהודים ולא יהודים. ותיקים ועולים חדשים. ישראליות וישראלים ממגוון דיעות ועמדות המשקף את כל חלקי העם - ללא שום שיקול פוליטי וללא שום הטייה פוליטית לכאן או לכאן".

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ