אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"ק 25461-05-14 שהרבני נ' אייר בולגריה ואח'

ת"ק 25461-05-14 שהרבני נ' אייר בולגריה ואח'

תאריך פרסום : 14/06/2015 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות צפת
25461-05-14
07/06/2015
בפני השופט:
דניאל קירס

- נגד -
תובעים:
אלי שהרבני
נתבעים:
1. בולגריה אייר
2. דויד שילד
3. הפניקס חברה לביטוח בע"מ

פסק דין
 

 

 

1.התובע טס ב"בולגריה אייר" (הנתבעת 1) לסופיה, עם אופניו, אותם ביטח בפוליסת ביטוח של נוסעים לחו"ל, של הפניקס חברה לביטוח בע"מ (הנתבעת 3, להלן: הפניקס) ששיווקה דיוידשילד (הנתבעת 2). כאשר יצאו אופניו של התובע מהמטוס בסופיה, נכח התובע שהם ניזוקו, והוא דיווח על כך מיד (דו"ח נזק צורף לכתב התביעה). לטענת התובע נגרם לאופניו נזק בסך 5546 ש"ח, ולחפצים שהיו במארז האופניים נגרם נזק בסך 941 ₪. בשובו ארצה פנה התובע לבולגריה אייר ולפניקס, אך בולגריה אייר לא שילמה לו בגין הנזק לאופניים ואילו חברת הביטוח שילמה לו כ-1000 ₪ בלבד. התובע הגיש תביעה קטנה זו נגד בולגריה אייר, דיוידשילד והפניקס על נזקו הנטען, כן תבע עוגמת נפש בסך 2500 ₪.

 

התביעה נגד בולגריה אייר

 

2.בולגריה אייר טענה בכתב הגנתה כי במעמד ביצוע ההזמנה צוין על גבי כרטיס הטיסה, כי בכוונת התובע לשלוח "מטען" מיוחד (אופניים) בטיסה, וכי בולגריה איר קיבלה הודעה זו ואישרה אותה (בהמשך פסק הדין יובהר מדוע מופיעות הגרשיים סביב המילה "מטען"). דא עקא, התובע עדיין נדרש לשלם לה תשלום עבור שליחת "מטען" בעל משקל עודף בטיסה. הובהר כי נוסעים זכאים לשליחת פריט "מטען" אחד ללא תשלום נוסף, אך לפריט שני ומעלה (או במקרים של "מטען" אחד בעל משקל עודף) על הנוסעים לשלם תשלום מיוחד. צוין כי כאשר נוסעים מפקידים "מטען" בדלפק של בולגריה אייר בטרם הטיסה, ניתן להם תג המשמש לזיהוי ה"מטען" (Baggage tag), ובמקרה של "מטען" עודף כגון האופניים בענייננו, לנוסעים ניתן גם אישור מסירת "מטען" עודף (Excess baggage ticket) המהווה גם אסמכתא לתשלום בגין ה"מטען" העודף. התובע מסר לבולגריה אייר כי שני מסמכים אלה לא נותרו בידיו, למרות שבדו"ח על נזק רשום כי עליו לשמור עליהם, ובירור מקיף של בולגריה אייר העלה כי אף אחד מהנוסעים במטוס (ומכאן גם התובע) לא שילם בגין "מטען" עודף. בנסיבות אלה – כך טענת בולגריה אייר – לא נכרת חוזה בין התובע לבינה לעניין האופניים ודין התביעה נגדה להידחות.

 

3.לדיון ביום 3.5.2015 הגיעו התובע דיוודשילד והפניקס; התברר כי הזימון לבולגריה אייר הומצא לכתובת עבורה שסיפק התובע, ולא לכתובת שאליה זו ביקשה לקבל כתבי בי דין בכתב הגנתה. תחילה החל דיון בתביעה בין התובע לבין דיווידשילד והפניקס בלבד, אולם משהוצג מסמך במסגרת הפוליסה בענין הרחבה לאופניים בו כתוב "נזק או אובדן על ידי מוביל יוכר בתנאי שהוגשה תביעה בהתאם לנזק למוביל ומוצו כל זכויות המבוטח ביחס לפיצוי או שיפוי מצד המוביל..." (ההדגשה הוספה), התברר הצורך לדון בתביעה נגד בולגריה אייר למצער במקביל לזו נגד דיוידשילד והפניקס, ודחיתי את המשך הדיון.

 

4.בדיון ביום 3.6.2015 העיד התובע על הפרשה באופן מפורט. הנתבעות – לא הביאו עדים כלשהם. כפי יבואר, עדותו של התובע משמיטה את הקרקע מתחת לטענות העובדתיות של בולגריה אייר. התובע העיד כי הוא היה אחד מקבוצה של ששה רוכבי אופניים שעלתה לטיסה. הוא העיד, כי האופניים שלו לא היו בגדר פריט "מטען" שני שבגינו יש לשלם, אלא היוו הפריט היחיד אותו מסר (לצד תיק עמו עלה למטוס). עוד העיד התובע כי האופניים היו במארז בגודל 1.5 מ"ר והמארז לא שקל מעבר ל-23 קילו, כך שפריט יחיד זה גם לא חרג מהמידות של פריט יחיד שאותו ניתן לשלוח לבטן המטוס ללא תשלום נוסף. הנתבעות לא רק שלא הביאו עדים; הם אף לא חקרו את התובע בחקירה נגדית על עדות זו, שיש בה כדי להבהיר את התמונה רובה: הרי בולגריה אייר לא חלקה מלכתחילה על כך שהתובע – לקוחהּ – הודיע מראש שיטוס עם אופניים; שהיא אישרה זאת; שאופניו של התובע אמנם עלו על המטוס מתל אביב לסופיה – ושהם אף ניזוקו. הפתרון להעדר תשלום לבולגריה אייר מצוי בעדותו הבלתי-מעורערת של התובע לפיה מארז האופניים היה פריט המטען היחיד שלו, אשר אף לא חרג מההיקפים והמשקל הנדרשים. מכאן שהתובע לא שילם לבולגריה אייר תשלום נוסף בגין האופניים כי בהתאם לחוזה שבין הצדדים הוא לא היה מחויב לשלם כל תשלום נוסף שכזה (עדותו של התובע גם פותר את ההרהור כיצד זה, אם לשיטת בולגריה אייר היה צריך לשלם תשלום נוסף למסירת האופניים לבטן המטוס, הם התקבלו על ידיה ללא תשלום).

 

5.נותרה לדיון טענת אייר בולגריה לפיה בהעדר תג מטען היא אינה חבה דבר לתובע. בולגריה אייר הפנתה בדיון לאמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר, מונטריאול 28.05.1999, כ"א 59 (נפתחה לחתימה ביום 28.5.1999)(להלן: אמנת מונטריאול). אמנה זו מבדילה בין, מצד אחד, "Passengers and Baggage" ("נוסעים וכבודה" – סעיף 3 לאמנת מונטריאול), לבין, מצד שני, "Cargo" ("מטען" – סעיף 4 לאמנת מונטריאול). ההבחנה בשפה האנגלית בין המילה baggage לבין המילה cargo – ברורה: החפצים של נוסעים, לרבות אלה הנשלחים לבטן המטוס, הם baggage, ואילו החפצים הנשלחים ללא נוסע הם cargo (יוער כי גם אמנת וורשה תוקנה כך שכיום היא מבדילה בין passengers and baggage מזה ו-cargo מזה, וראו: תא"מ (ת"א) 50094/06 הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ נ' מאלב נתיבי אוויר הונגריים (14.12.2009)). אוסיף כי קריאה באמנת מונטריאול מעלה כי נוסע ("passenger") שולח baggage, ואילו cargo אינו נשלח על ידי נוסע, אלא על ידי "שוגר" ("consignor"). גם אם יטען הטוען כי בעברית ניתן או נהוג לקרוא גם לחפצים של נוסע "מטען", האנגלית– ולא העברית – היא המחייבת לענייננו (ראו הסיפא של האמנה הקובעת כי השפה האנגלית ושפות אחרות בהן נכרתה האמנה – לא כולל עברית – מחייבות באותה מידה; אנגלית היא השפה מבין שפות אלה אשר מופיעה בישראל לצד העברית בפרסום בכתבי אמנה). סעיף 3(3) לאמנת מונטריאול מחייב את המוביל למסור לנוסע baggage identification tag for each piece of checked baggage, וסעיף 22 לאמנה זו מגבילה את החבות בגין baggage and cargo, אולם לא מצאתי באמנה זו הוראה המתנה פיצוי בגין baggage בהצגת ה-identification tag. סעיף 31 לאמנת מונטריאול מגביל את הזמן להגיש תלונה בגין נזק ל-baggage ומחייב תלונה בכתב, אך הוא אינו מחייב הצגת identification tag. אוסיף בשולי הדברים: אף מקום שמדובר, שלא כענייננו, ב-cargo, שטר המטען שהמוביל מנפיק ל"שוגר" ממילא אינו אלא "ראיה לכאורה" (prima facie evidence) של החוזה בענין המטען, קבלתו ותנאי התובלה המפורטים בו.

 

6.בולגריה אייר הוסיפה והפנתה למסמך שאינו חתום ולא הוגש בידי עד כלשהו, הנחזה להיות General Conditions of Carriage for Passengers של אייר בולגריה (להלן: מסמך התנאים הכללים). אף אם אניח שמסמך זה מהווה חלק מהחוזה בין התובע לבין בולגריה אייר, אין בו כדי להואיל לבולגריה אייר בסוגיית התג. מסמך התנאים הכלליים מגדיר: "Checked Baggage means baggage which The Carrier takes into custody and for which the Carrier has issued a baggage check". סעיף 15.4 למסמך התנאים הכלליים קובע כי המוביל ישלם פיצוי עבור Checked Baggage (כמוגדר לעיל) וקובע תנאים לפיצוי זה. אולם בענייננו טענת בולגריה אייר לא היתה שלא הונפק בקשר לתובע baggage check כלשהו, אלא – שהתובע לא הציג כזה וכי איש במטוס לא שילם עבור excess baggage. משאין מחלוקת בין הצדדים כי התובע ביקש מראש להעלות את האופניים למטוס, שבולגריה אייר אישרה בקשה זו וכי האופניים אמנם עלו למטוס; נוכח עדות התובע אשר התקבלה לעיל לפיה מארז האופניים היה בהיקפים הנדרשים כ-Checked Baggage רגיל והיה ה-Checked Baggage היחיד שלו; ובהעדר טענה מטעם בולגריה אייר לפיה לא הונפק לתובע baggage check כלשהו, אין מקום לקבוע כי בולגריה אייר לא הנפיקה baggage check עבור האופניים.

 

7.סיכום ביניים: התובע העלה את מארז האופניים למטוס של בולגריה אייר באישורה; מאחר ומדובר היה ב-Checked Baggage היחיד שלו אשר לא חרג מהיקפים הנדרשים אין מקום לקבוע שלא נכרת חוזה בגינו עקב אי-תשלום תשלום נוסף; מדובר ב-baggage לפי אמנת מונטריאול (ואף ב-Checked Baggage לפי מסמך התנאים הכלליים של בולגריה אייר); ובולגריה אייר מחוייבת לפצות את התובע בגינו.

 

8.בענין סכום הפיצוי בו יש לחייב את בולגריה אייר: בולגריה אייר טענה כי הפיצוי מוגבל ל-17 Special Drawing Rights לקילוגרם בהתאם לסעיף 22(3) לאמנת מונטריאול. אין בידי לקבל טענה זו. סעיף 22(3) לאמנת מונטריאול הקובע תקרה של 17 Special Drawing Rights לקילוגרם מסדיר פיצוי בגין cargo (המשולח כאמור בידי consignor, ונגד שטר מטען), ואילו הסעיף המסדיר את הפיצוי בגין baggage הוא סעיף אחר באותה אמנה – סעיף 22(2). סעיף זה קובע כי חבות המוביל במקרה של נזק ל-baggage מוגבלת ל-1,000  (אלף) Special Drawing Rights לכל נוסע. זאת, אלא אם הנוסע הצהיר על ערך ה-baggage ושילם תשלום נוסף (והתובע בענייננו אינו טוען כי עשה כן). בולגריה אייר הפנתה לסעיף 15.4.4 למסמך התנאים הכללים העוסק ב-Checked Baggage אשר אבד או נהרס – lost or destroyed. סעיף זה קובע כי פיצוי בגין lost or destroyed Checked Baggage ישולם על ידי המוביל לפי סכום קבוע לקילוגרם, ללא קשר לתוכנו. התובע מסר בדיון לשאלת בית המשפט כי אינו טוען לפיצוי לפי ערך מוצהר מראש במובחן מפיצוי לפי משקל. בהעדר סעיף נוסף במסמך התנאים הכלליים בענין Checked Baggage אשר ניזוק (במובחן מ-checked baggage שאבד או הושמד; ראו גם סעיף בענין נזק קל למזוודות עצמן –סעיף 15.4.2); ובהעדר טענה של הצדדים האחרים בענין זה, מוכן אני במקרה זה לראות את הסעיף בענין checked baggage שאבד או הושמד כחל על ענייננו. דא עקא, לא מצאתי במסמך התנאים הכלליים קביעת פיצוי לקילוגרם עבור baggage. אמנם סעיף 15.2.3 למסמך התנאים הכלליים מפנה למגבלות הפיצוי באמנת מונטריאול; ואולם, אמנת מונטריאול אינה מגדירה הגבלת סכום לפי משקל עבור baggage (אלא קובעת הגבלת תקרה לנוסע בסך 1000 Special Drawing Rights). קביעת תקרת הפיצוי לקילוגרם באמנת מונטריאול היא אך בקשר ל-cargo אשר כאמור, אינו מושא ענייננו. המסקנה: יש לחייב את בולגרייה אייר לפי הערך המוכח של הנזק לתוכן מארז האופניים של התובע, וזאת עד ההגבלה של 1000 Special Drawing Rights.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ