אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"ק 11056-06-15 גונדה נ' באליגם,סיטי לייף סטייל בע"מ ואח'

ת"ק 11056-06-15 גונדה נ' באליגם,סיטי לייף סטייל בע"מ ואח'

תאריך פרסום : 07/01/2016 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב - יפו
11056-06-15
03/01/2016
בפני השופטת:
אפרת בוסני

- נגד -
תובע:
יוסף גונדה
נתבעות :
1. באליגם
2. סיטי לייף סטייל בע"מ
3. קשרי תעופה בע"מ

פסק דין

1.לפניי תביעה להשבת תשלום חבילת נופש זוגית מיום 21.5.2015 ועד יום 27.05.2015, הכוללת טיסות ל"דוברניק" שבקרואטיה ורכב צמוד. העסקה הוזמנה על ידי התובע ביום 05.04.2015 מהנתבעת 2 (להלן: "קשרי תעופה"), באמצעות אתר "באליגם" של הנתבעת 1 (להלן: "באליגם"). בנוסף, רכש התובע במישרין מקשרי תעופה ביטוח רכב לתקופת החבילה. התובע הודיע ביום 30.4.2015 לבאליגם על ביטול העסקה, לאחר שלטענתו גילה מכרטיסי הטיסה שנשלחו אליו ביום 27.04.2015 כי משקל הכבודה המותר ללא תשלום לנוסע בטיסות שהוזמנו בעסקה, נמוך מהסטנדרט הבינלאומי, מפרסומי קשרי תעופה ומפרסומי חברת התעופה בטיסות נשוא העסקה. התובע זוכה על ידי קשרי תעופה בעלות הביטוח ששילם בגין השכרת הרכב, והתביעה נותרה להשבת עלות חבילת הנופש (בסך של 3,718 ₪) ולפיצוי התובע בגין עוגמת נפש מביטול העסקה והתלאות שהתובע טוען כי נגרמו לו בשל התנהלות הנתבעות.

תמצית טענת הצדדים

2.התובע טוען כי הוטעה על ידי הנתבעות, טרם רכישת חבילת הנופש, בנוגע למשקל הכבודה המותר ללא תשלום לנוסע, וכי הנתבעות התעלמו מפניותיו לביטול העסקה, וגרמו בהתנהגותן לחיובו במלוא עלות חבילת הנופש, אליה הוא ואשתו לא יצאו.

3.לטענת התובע על פי הנורמה הנוהגת בתעופה אזרחית בטיסות בינלאומיות, לרבות בטיסות שכר כמו הטיסות נשוא התביעה, המטען המותר לנוסע, ללא תוספת תשלום, הוא 20-23 ק"ג בתוספת מטען יד עד 8 ק"ג. התובע טוען כי הוא ואשתו, נוסעים מנוסים שנסעו עשרות פעמים לחו"ל ומעולם לא הוגבלו במטען נמוך מזה. מכרטיסי הטיסה שנשלחו לתובע ביום 27.4.2015 התברר כי המשקל המותר לנוסע הוא עד 15 ק"ג, בתוספת מטען יד של עד 5 ק"ג. סה"כ 20 ק"ג, פחות ב-8 ק"ג ממשקל המטען המינימלי המותר ללא תשלום לנוסע בטיסות בינלאומיות. התובע צרף לכתב התביעה פרסומים של חברות תעופה בנוגע למשקל הכבודה המותר וכן צלום פרסום מאתר חברת התעופה של הטיסות הרלוונטיות - "קרואטיה אירליינס", בדבר משקל כבודה של עד 23 ק"ג ללא תשלום לנוסע וטוען כי הוטעה על ידי הנתבעות טרם העסקה בנוגע למשקל הכבודה. כך שעל אף קיומה של חריגה מהסטנדרטים הבינלאומיים בנוגע למשקל הכבודה לנוסע ללא תשלום, לא גולה נתון זה על ידי הנתבעות. לטענת התובע מסמכי העסקה שנשלחו מבאליגם היו דלים בפרטים, ובאתר קשרי תעופה לא הופיע עניין המשקל המוגבל לנוסע, ולא צוינה חריגה מהנורמות המקובלות בענף התעופה האזרחית.

4.ביום 30.4.2015 הודיע התובע לבאליגם על ביטול העסקה, עקב הטעייה במשקל הכבודה. במענה להודעת הביטול נשאל התובע, במייל חוזר של באליגם מאותו היום: "האם ניתן לעלות על המטוס 20 ק"ג ומטען יד לא כן". בפועל העסקה לא בוטלה, והתובע נדרש להתכתבויות נוספות בהן חזר הודעתו כי העסקה מבוטלת. ביום 18.05.2015 פנה התובע לקשרי תעופה בדרישה לקבל, עקב ביטול העסקה, את תשלום ביטוח הרכב ששילם לקשרי תעופה. אז הודיעה לו קשרי תעופה כי ברישומיה העסקה אינה מבוטלת. ההתכתבויות בין הצדדים נמשכה, וביום 25.05.2015 הודיעה באליגם לתובע כי אין הוכחה או מייל על ביטולו את העסקה.

בפועל התובע חויב במלוא עלות חבילת הנופש, אף שהודיע לבאליגם במייל מיום 4.5.2015 כי יבטל את הביטול, אם יתאפשר לעלות עם מזוודה של 20 ק"ג לנוסע, ללא תשלום נוסף.

5.באליגם טוענת כי בהיותה פלטפורמה אינטרנטית להצגת ופרסום מרכולתם של ספקים, היא אינה אחראית לפרסומים ולטיב ואיכות המוצרים והשירותים של ספקים המציגים את מרכולתם באתר שלה. באליגם מפנה לתקנון האתר לו הסכים התובע משרכש את הצעתה, בו צוין במפורש כי היא אינה אחרית למוצרים או לשירותים, כי כל האחריות חלה על הספק בלבד ותכני השירותים מוצעים למשתמש כמות שהם (ASIS ) בלא כל התחייבות או אחריות של באליגם (סעיף 10 לתקנון). עוד מפנה באליגם להצעה לחבילת הנופש נשוא התביעה שקשרי תעופה פרסמה באתר באליגם, בה נקבע במפורש: "לאחר ביצוע ההזמנה דרך האתר יש ליצור קשר עם "קשרי תעופה" תוך 12 שעות בטלפון... לצורך השלמת פרטים וכרטוס".

6.לגוף העניין טוענת באליגם כי משקל של 15 ק"ג למזוודה לנוסע ו-8 ק"ג לכבודת יד הנו סביר ונהוג במרבית הטיסות, ואם משקל המזוודות היה מהותי לתובע, היה עליו לברר עניין זה קודם לרכישת העסקה. עוד נטען כי מדובר בזוטי דברים, שכן הפרש של 5 ק"ג הוא זניח בכלל וביחס לסכום העסקה בפרט, ולכך שהיה על התובע להקטין את נזקיו על ידי תשלום בגין עודף המשקל.

7.קשרי תעופה, ספק חבילת הנופש, טוענת כי בינה לבין התובע אין התקשרות אלא באמצעות באליגם, ומשכך אין בידיה לבטל את העסקה, אלא על ידי בקשה מבאליגם. לטענת קשרי תעופה היא לא קיבלה הודעת ביטול מבאליגם. לכן, כשהתובע פנה אליה ביום 18.05.2015 בבקשה לקבל זיכוי עבור תוספת ביטוח הרכב אותו רכש באמצעותה, עדכנה קשרי תעופה את התובע כי העסקה אינה מבוטלת ופנתה ללא שיהוי לבאליגם, שהודיעה כי העסקה לא בוטלה שכן התובע סירב לשלם את דמי הביטול.

באשר למגבלת משקל המזוודות, לטענת קשרי תעופה משקל המזוודות נקבע על ידי חברות התעופה ומשתנה מחברת תעופה אחת לאחרת וכך מעודכנים נוסעיה. חברת התעופה בטיסה נשוא התביעה, קרואטיה אירליינס, מציינת באתרה כי המשקל הכולל המקסימלי אשר ניתן להעלות למטוס ללא תשלום הוא 23 ק"ג, היינו 15 ק"ג מטען לבטן המטוס ועוד 8 ק"ג מטען יד, ומידע זה מועבר לנוסעים בכרטיסי הטיסה.

8.בישיבת בית המשפט שהתקיימה העידו התובע ונציגי הנתבעות. בנוסף, התובע הגיש מסמך תנאים כלליים שקיבל מקשרי תעופה עם נתונים בנוגע למשקל הכבודה ובו צוין כדלקמן: "כל נוסע רשאי לשלוח בטיסה עד למשקל מקסימלי של 20 ק"ג לנוסע ולשאת לתוך המטוס תיק יד קטן עד למשקל מקסימלי של 5 ק"ג (נושא מטען יד מותנה באישור חברת התעופה). עבור משקל עודף, תיגבה חברת התעופה תשלום נוסף לפי שיקול דעתה אשר ישולם לחברת התעופה ישירות על ידי הנוסע". (המסמך מסומן ת/1). כן הוגש על ידי התובע במהלך הדיון, דף מידע משנת 2012 של קרואטיה אירליינס בנוגע לכבודה, לפיו משקל הכבודה המרבי ללא תשלום במחלקת תיירים הוא 23 ק"ג ומטען יד 8 ק"ג (סומן ת/2). עוד הציג התובע מחירון לחיוב משקל עודף מאתר חברת התעופה קרואטיה איירלינס, לפיו משקל עודף עד 23 ק"ג יחויב ב-75 יורו למזוודה (ת/3).

9.לאחר הדיון הגישה באליגם תכתובות לתמיכת טענתה כי הודיעה לקשרי תעופה כי התובע מבקש לבטל את העסקה. קשרי תעופה, אף היא, הגישה לאחר הדיון תכתובת לתמיכת טענותיה לאי קבלת הודעת ביטול מבאליגם, וכן לכך שלא נעשה שימוש בטיסות אותן רכש התובע בחבילת הנופש ולכך שנשאה בעלות הטיסות לחברת התעופה.

דיון והכרעה

10.השאלה העומדת להכרעה היא האם משקל הכבודה אשר ניתן לכל נוסע להעלות למטוס ללא תשלום, מהווה עניין מהותי שחובה היה לגלותו לתובע טרם התקשרותו בעסקה. שאלה נוספת נוגעת לטענת התובע כי הוטעה לגבי נתון זה, כך שמשקל הכבודה שצוין בכרטיסי הטיסה שנשלחו אליו שונה מהנורמה הבינלאומית, מפרסומי קשרי תעופה ומפרסומי חברת התעופה בטיסה נשוא התביעה.

11.התובעים רכשו את חבילת הטיסות מאתר האינטרנט של באליגם כעסקת "מכר מרחוק", כהגדרתה בסעיף 14ג(ו) לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"). עסקה כזו, על פי סעיף 14ג(ג) ו-14ג(ד) לחוק הגנת הצרכן ניתנת לביטול תוך 14 יום ממועד עשיית העסקה, או ממועד קבלת פרטי העסקה העקרוניים המנויים בסעיף 14ג(א) ו-(ב) לחוק הגנת הצרכן, ולא יאוחר משבעה ימים שאינם ימי מנוחה קודם למועד יציאת הטיסה. ביום 05.04.2015 בוצעה העסקה ונשלחו לתובע פרטיה וביום 30.04.2015 הודיע התובע על ביטול העסקה, כך שהתובע אינו חוסה במסגרת ימי הביטול על פי חוק הגנת הצרכן. אלא שהתובע טוען כי הנתבעות הפרו את חובת הגילוי בעניין וכן כי הוטעה באשר למשקל הכבודה שניתן להעלות למטוס ללא תוספת תשלום, ועל כן ביטל את העסקה.

12.בהתאם לכרטיסי הטיסה שנשלחו לתובע בעסקה נשוא התביעה, משקל המטען המותר לנוסע ללא תשלום הוא 15 ק"ג לנוסע, בתוספת מטען יד של 5 ק"ג. משקל זה, נמוך מהמשקל המרבי המותר של חברות תעופה בעולם, על פי פרסומים שהתובע הציג במצורף לכתב התביעה. מפרסומים אלה עולה כי משקל המטען המותר ללא תוספת תשלום בטיסות בינלאומיות, למעט טיסת ארקיע לקפריסין, הוא 20-23 ק"ג לנוסע במחלקת תיירים, בתוספת משקל מינימלי של -7- 5 ק"ג למטען יד. פרסומים אלה ונתוניהם לא נסתרו.

בנוסף, משקל הכבודה ללא תשלום על פי כרטיסי הטיסה שהונפקו לתובע, נמוכים ממשקל הכבודה המותרת על פי פרסומי חברת התעופה קרואטיה אירליינס, חברת התעופה של הטיסות בגינן הונפקו לתובע כרטיסי הטיסה. על פי פרסום חברת התעופה, כפי שצורף לכתב ההגנה של קשרי תעופה, חברת התעופה מאפשרת לנוסע במחלקת תיירות לשלוח בטיסה עד 23 ק"ג (כולל מטען יד). על פי הפרסום משנת 2012 של חברת התעופה (ת/2) נוסע במחלקת תיירות רשאי לשלוח בטיסה עד 23 ק"ג ללא תשלום וכן לשאת כבודת יד במשקל של עד 8 ק"ג. כך או כך, משקל הכבודה לנוסע אחד על פי כרטיסי הטיסה נמוך ב-3 - 5 ק"ג מפרסומי חברת התעופה. פער זה, על פי מחירון חברת התעופה קרואטיה אירליינס (ת/3) היה מחייב את התובע לשלם לחברת התעופה תוספת משקל עבורו ועבור אשתו בסך של 300 יורו, מעל 40% משווי העסקה, בין אם מדובר בעודף של 3 ק"ג ובין אם בעודף של 5 ק"ג לנוסע.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ