אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 55388-11-14

ת"צ 55388-11-14

תאריך פרסום : 04/02/2016 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
55388-11-14
10/01/2016
בפני השופט:


- נגד -
מבקשת:
שרית גדעוני
עו"ד אברהם רוקח ואסף צומן
משיבה:
א. ב. א. ויקטורי חברה לניהול ואחזקות בע"מ
עו"ד אשר אפריאט ואסף חרסט
פסק דין

1.לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בהתאם לסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן-חוק תובענות ייצוגיות).

2.המבקשת הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה, במרכזה עמדה טענתה לפיה המשיבה אינה מסמנת כדין מוצרים שנפרסים ונארזים על ידיה מראש, ולא לפני הלקוח, במקום המכירה. כך, למשל, נטען כי המשיבה אינה מסמנת נתונים כגון: אחוזי השומן במוצר, תאריך פקיעת תוקפו, רשימת רכיביו וערכיו התזונתיים של המוצר. לטענת המבקשת, התנהלות זו מנעה ממנה ומיתר הצרכנים מידע בסיסי וחיוני אודות המוצרים שרכשו, והיא גרמה להם לנזקים ממוניים הואיל וחלקם לא עשו שימוש במוצר וכן נזקים בלתי ממוניים בדמות אי נוחות ופגיעה באוטונומיה. לטענתה נזקה האישי משתווה ל-50% משווי הגבינה שרכשה - עליה לא צוינו הרכיבים התזונתיים ותאריך תפוגה, ולכן בעלה וילדיה מיאנו לאכול ממנה; כמו כן, כאשר נתנה המבקשת לבנה הפעוט לאכול מן הגבינה כעבור שבועיים ובהיעדר תאריך תפוגה חשה מרומה וכעוסה, והשליכה את המוצר לאשפה. הנזקים המצטברים נאמדו על ידי המבקשת ובא כוחה בכ-12 מיליוני ש"ח. התנהלות זו של המשיבה עולה, לטענת המבקשת, כדי הטעיה, הפרת חובה חקוקה [חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן –חוק הגנת הצרכן), צו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון), התשנ"ט-1998 (להלן –צו הגנת הצרכן), תקן ישראלי 1145, תקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), התשנ"ג-1993 (להלן – תקנות בריאות הציבור)], רשלנות, חוסר תום לב במשא ומתן, עשיית עושר ולא במשפט ופגיעה באוטונומיה. לפיכך, עתרה המבקשת לסעד הצהרתי ולצו עשה שיורה למשיבה לסמן את המוצרים הנארזים על ידיה מראש בהתאם לדין; וכן לפיצוי כספי.

3.המשיבה לא הגישה תגובה לבקשת האישור וזאת על רקע המגעים לפשרה שנוהלו בין הצדדים.

4.ביום 7.6.2015 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה. במסגרת ההסדר כפרה המשיבה בטענות המבקשת וציינה, בין היתר, כי אין למבקשת עילת תביעה אישית שכן היא לא הביאה ראיה לנזק כלשהו שנגרם לה בעקבות היעדר הסימון הנדרש; כי הוראות תקן 1145 אינן חלות על מוצרים הנארזים מראש במקום המכירה להבדיל ממוצרים הנארזים על ידי יצרני המזון; כי היא מקפידה על סימון המוצרים כנדרש, וככל שנמצאו מוצרים שאינם מסומנים כדין הרי שמדובר בתקלות נקודתיות. המשיבה הוסיפה כי לעמדתה התובענה אינה ראויה להידון כתובענה ייצוגית, וזאת בפרט נוכח הקושי להוכיח קיומו של נזק וקשר סיבתי ביחס לכל אחד מחברי הקבוצה. המשיבה ציינה כי לטענה בדבר פגיעה באוטונומיה אין תימוכין וממילא היא אינה מתאימה לנסיבות העניין. בנוסף, הכחישה המשיבה את היקף הנזק שנטען על ידי המבקשת וציינה כי סך היקף המכירות של כל המוצרים לגביהם נטען כי סומנו שלא כדין מוערך במאות אלפי ש"ח בודדים.

5.לאחר שמיעת הערות בית המשפט באשר להסדר הפשרה הגישו הצדדים, ביום 10.7.2015, הסדר פשרה מתוקן במסגרתו התחייבה המשיבה לחדול משיווק המוצרים נושא הבקשה במתכונתם הנוכחית ולפעול לסימון מוצרי מזון הנפרסים ונארזים על ידיה במקום המכירה בהתאם להוראות הדין, כל זאת בתוך 120 ימים ממועד מתן תוקף של פסק דין להסדר הפשרה (להלן –המועד הקובע). המשיבה התחייבה לחדד את נהליה באשר לאופן סימון המוצרים נושא התובענה. כמו כן התחייבה לפצות את חברי הקבוצה באמצעות מתן הנחות לרכישת מוצרי מעדנייה הנפרסים ונארזים במקום המכירה מראש, בסך שלא יפחת מ-200,000 ש"ח. הפיצוי יינתן בכמה שלבים:

א.המשיבה תישלח בדיוור ישיר לחברי מועדון "ויקטורי" שובר זיכוי בסך 4 ש"ח לרכישת מוצרי מעדנייה הנפרסים ונארזים במקום המכירה. ניתן יהיה לנצל את השוברים בתוך 30 ימים ובמקביל לכל מבצע או הוזלה אחרים. המשיבה תנהל מעקב אחר ניצול השוברים בפועל.

ב.ככל שלא ינוצלו מלוא השוברים בתוך תקופה זו תוצע ההנחה לכלל לקוחות המשיבה שירכשו את המוצרים הנדונים. המשיבה ציינה כי תאריך את תקופת ההטבה ככל הנדרש עד לניצול מלא של הנחות בשווי מינימאלי של 200,000 ש"ח.

הצדדים ציינו כי אופן מתן הפיצוי המוסכם יוצר זיקה מירבית בין המוצרים נושא התובענה לבין חברי הקבוצה, מתוך הנחה כי לקוחות המשיבה שנוהגים לצרוך את המוצרים נושא התובענה ינצלו את ההטבה המוענקת להם במסגרת ההסדר. הצדדים סבורים כי על מנת להגדיל את הסיכוי שחברי הקבוצה הם אלו שיקבלו את הפיצוי יש להעניקו ללקוחות חוזרים המבצעים רכישות במעדניה, ולכן החליטו להעניק את שוברי ההנחה לחברי מועדון "ויקטורי". הצדדים הסכימו, בתגובה לשאלת בית המשפט, כי ככל שתיוותר יתרה בלתי ממומשת תיתרם עלותה לטובת הציבור.

6.ביום 12.7.2015 הוריתי לצדדים לפרסם הודעה בדבר הגשת הבקשה לאישור הסדר הפשרה בעיתונות ולשלוח העתק ממנה ליועץ המשפטי לממשלה (להלן - היועמ"ש), לממונה על הגנת הצרכן ולמנהל בתי המשפט. במסגרת ההודעה שפורסמה כאמור, פורטו עיקרי ההסדר והוגדרה הקבוצה. בנוסף, צוין בה, בין היתר, כי בתוך 45 ימים ממועד הפרסום רשאים חברי הקבוצה להגיש התנגדויות להסדר או לבקש רשות לצאת מן הקבוצה. הליכים אלו ננקטו בהתאם לנדרש בסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ