אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 52304-05-14 טנוס נ' חברת דואר ישראל בע"מ

ת"צ 52304-05-14 טנוס נ' חברת דואר ישראל בע"מ

תאריך פרסום : 30/03/2015 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי ירושלים
52304-05-14
26/03/2015
בפני השופטת:
תמר בזק רפפורט

- נגד -
המבקש:
ניזאר טנוס
עו"ד האני טנוס
המשיבה:
חברת דואר ישראל בע"מ
עו"ד אייל בליזובסקיו/או גיא רשף ממשרד לוי מי-דן ושות' עורכי דין
החלטה
 

 

בפניי בקשה לאישור תובענה כייצוגית בעניין שירות הדואר "דואר 24".

  1. מדובר בשירות שחברת דואר ישראל בע"מ (להלן – המשיבה) מעניקה ללקוחות, בהתאם לרישיונה, אשר במסגרתו מועבר דבר הדואר ליעדו בתוך יום עבודה, ובלבד שנמסר בסניף הדואר עד לשעה 16:00. על פי האמור באתר האינטרנט של חברת הדואר, תקן איכות השירות של "דואר 24" עומד על שיעור מסירה של 87% מהמכתבים בפרק הזמן האמור.

  2. לטענת המבקש, המשיבה איננה מיידעת את קהל לקוחותיה באופן מתאים אודות תקן איכות השירות האמור. במסגרת זאת נטען, כי היא איננה מציגה את המידע המלא אודות שירות "דואר 24" בפני הבאים בסניפיה, איננה מציבה בסניפים עלונים כדי להעביר מידע זה ללקוחות ואף איננה מציגה את המידע במסכי פרסומת המותקנים בסניפיה. בהקשר זה הובהר, כי קיים פער מחירים בין השירות הרגיל שמעניקה חברת הדואר לבין "דואר 24", כאשר השני מחייב תשלום נוסף בשיעור של 1.3 ₪ (משלוח מכתב ב"דואר 24" עולה 3.3 ₪, לעומת משלוח מכתב בשירות רגיל שעלותו 2 ₪).

  3. על פי הנטען בבקשת האישור, בכך מעוולת חברת הדואר כלפי לקוחותיה בעוולה של הפרת חובה חקוקה; הפרת סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן –חוק הגנת הצרכן), הקובע איסור הטעיה, במעשה ובמחדל, בכל עניין מהותי בעסקה; עשיית עושר ולא במשפט; והפרת חובת ההגינות ותום הלב, לפי דיני חוזים. בנוסף נטען לפגיעה באוטונומיה הצרכנית של המבקש; לעוולת רשלנות; הטעיה לפי דיני החוזים; וכן לאי גילוי נאות ושקיפות.

  4. לגישת המשיבה, דין הבקשה להידחות מטעמים שונים. ראשית, נטען כי קיים מעשה בית דין לטובת המשיבה בכל הנוגע לשירות "דואר 24", שכן ביום 24.6.14 נדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית נגד חברת הדואר בגין השירות האמור, בקשה שבמסגרתה נטענה, בין היתר, טענת ההטעיה שעומדת בבסיס הבקשה דנן (ת"צ (חיפה) 46529-02-12 איצקוביץ נ' חברת דואר ישראל; להלן  עניין איצקוביץ'). שנית, נטען כי המשיבה איננה מסתירה דבר בכל הנוגע לשירות "דואר 24", וכי תקן איכות השירות ביחס אליו כלול ברישיונה של חברת הדואר, העומד לעיון הציבור. כעולה מצרופה לתובענה, תקן איכות השירות הנדון מפורסם גם באתר האינטרנט של המשיבה. בנוסף נטען, כי לא הוכחה עילת תביעה אישית, ולא הוכח קיומה של קבוצת נפגעים. 

    דיון

  5. דין הבקשה לאישורה של התובענה כייצוגית – להתקבל.

    אף שהמשיבה מעלה בטיעוניה השגות רבות נגד הביסוס הראייתי לבקשה, דומה כי הלכה למעשה, העובדות שבבסיס הבקשה אינן שנויות במחלוקת של ממש. תקן האיכות של שירות "דואר 24" הינו שיעור מסירה של 87% מהמכתבים ביום העבודה העוקב ליום המשלוח, שבו מתבצעת חלוקת דואר. תקן איכות זה מתפרסם באתר האינטרנט של המשיבה ואף כלול ברישיונה של המשיבה. למרות זאת, המבקש טען, והמשיבה לא סתרה עניין זה, כי פרסום בדבר שיעור המסירה לא נעשה בסניפי המשיבה. המשיבה לא טענה, ולו ברמז, כי צרכני השירות מיודעים באופן כלשהו, למעט הפרסום באתר האינטרנט שלה, אודות תקן השירות. יודגש, כי המשיבה גם לא טענה בתשובתה, כי טיב השירות המסופק בידיה בפועל עולה על זה לו היא מחויבת על פי רישיונה הכללי.

  6. על רקע נתונים אלו, דומה כי לב העניין הינו בשאלה האם המידע אודות "תקן האיכות" או "טיב השירות" ב"דואר 24", הינו עניין מהותי לצרכן בשוקלו לרכוש את השירות המדובר; בנוסף, וככל שמדובר בעניין מהותי, נשאלת השאלה האם יצאה המשיבה ידי חובתה שעה שהנתונים האמורים מופיעים באתר האינטרנט שלה, כמו גם ברישיונה, אך לא בפרסומים מעבר לכך.

  7. בהתייחס לרכיב הראשון (השאלה האם מדובר ב"עניין מהותי") – נראה כי תקן האיכות של השירות הנדון הינו עניין מהותי בעסקה, בוודאי שעה שאין מדובר בתקן איכות ברמה הקרובה ל-100%. אמנם, כפי שטוענת המשיבה, כאשר אדם צורך שירות שאיננו ממוכן באופן מלא וכרוך בעבודה ידנית, מטבע הדברים ברור לו כי ייתכנו מקרי כשל. כלומר, תקן השירות לא מצופה להיות 100% מן המקרים. עם זאת, בהתחשב בכך שתקן השירות המדובר עומד על 87%, מדובר בפרט מהותי בעסקה, המצריך גילוי. יצוין, כי על פי האמור בסעיף 2(א)(1) לחוק הגנת הצרכן, "טיב השירות" הינו עניין מהותי בעסקה. בדומה, מעיון בנספח 4 לתשובת המשיבה, "תקן האיכות" של השירות הנדון, מתואר ברישיון הכללי של המשיבה כחלק עיקרי מ"טיב השירות" של "דואר 24", וכך אף נראה מאופי הדברים, כאמור לעיל.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ