אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> גלבוע נ' עיריית נתניה ואח'

גלבוע נ' עיריית נתניה ואח'

תאריך פרסום : 23/05/2017 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית משפט לעניינים מנהליים מרכז-לוד
18612-04-15
12/11/2015
בפני השופטת:
מיכל נד"ב

- נגד -
המבקש:
תומר גלבוע
עו"ד שמואל שטטר
המשיבות:
1. עיריית נתניה
2. הועדה המקומית לתכנון ובניה נתניה

עו"ד רינת טוב-כהן
פסק דין חלקי

 

 

(בהתייחס לעילה השנייה בבקשת האישור)

 

  1. לפניי הודעת המשיבה על חדילה מגבייה בהתאם לסעיף 9 בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006.

    רקע והשתלשלות האירועים

    1. ביום 14.4.15 הגיש המבקש בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד משיבה 1 להשבת כספים שנגבו ביתר בהתאם לפרט 11 בתוספת השנייה בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "בקשת האישור", "המשיבה" ו"חוק תובענות ייצוגיות", בהתאמה). משיבה 2 צורפה לבקשת האישור כמשיבה נוגעת בדבר בהתאם לתקנה 18 בתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 ולא התבקש סעד בהתייחס אליה.

    2. תמצית בקשת האישור – בקשת האישור הוגשה בגין שתי עילות. העילה הראשונה - תשלום ביתר של אגרת בנייה למשיבה (להלן: "אגרת בניה"). לפי סעיף 1.00.2 בתוספת השלישית בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970 (להלן: "תקנות בקשה להיתר") שטח הבניין לצורך חיוב באגרת בניה הוא השטח המחושב לפי תקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים), התשנ"ב-1992 (להלן: "תקנות חישוב שטחים"). לפי התיקון לתקנות חישוב שטחים (ר' תקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים) (תיקון), התשס"ח-2008 ותקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים) (תיקון) (תיקון), התשע"א-2011 (להלן: "התיקון לתקנות חישוב שטחים")) - החל משנת 2008, גזוזטרה, מקורה או שאינה מקורה, ששטחה עד 14 מ"ר לא תבוא במניין השטחים המותרים לבניה ובלבד ששטחן הכולל של הגזוזטרות בבניין לא יעלה על מכפלה של 12 מ"ר במספר הדירות בבניין. החידוש בתיקון משנת 2008 הוא שרק השטח העודף על השטח הפטור יבוא במניין השטח העיקרי המותר לבנייה. עוד קובעות תקנות חישוב שטחים כי מרפסת גג אינה נחשבת כמרפסת לצורך חישוב שטחים וכי מצללות (פרגולות) אינן נחשבות כשטח מקורה, אם היא הוקמו בחצר, גג, מרפסת או מרפסת גג ושטחה 50 מ"ר או רבע מהשטחים האמורים, לפי הגדול. המבקש חויב באגרות בניה של 119.9 מ"ר המהווה "גזוזטראות (לא מקורות), מרפסות, גג, מצללות...ובריכת שחיה". גביית היתר היא בסכום של 4,053 ₪ למועד הבקשה (להלן: "העילה הראשונה").

      העילה השנייה – המבקש חויב שלא כדין באגרת בניה "שיורית" בסכום של 75 ₪ (להלן: "אגרה שיורית") (חלקו של המבקש הוא רבע, כך ששילם רבע מתעריף האגרה השיורית בסכום של 302.64 ₪). לפי הוראות תקנות בקשה להיתר אין לחייב באגרה שירות כאשר ניתן היתר לבניין חדש או לתוספת בניה לבניין קיים. לפי סעיף 1.00.7(ג) בתוספת השלישית בתקנות בקשה להיתר, החיוב באגרה הוא לפי הטבלה המפורטת בסימן ד' בתוספת השלישית (להלן: "הטבלה"). פריט 8 בטבלה קובע את שיעור האגרה השיורית המוטלת בגין עבודה טעונה היתר שלא נקבעה לה אגרה בפריטים שבטבלה. לטענת המבקש, מכיוון שהוא חויב באגרת בניה לפי פריט 1 בטבלה, לא ניתן לחייבו בנוסף באגרה שיורית.

      הקבוצה הראשונה בשמה הוגשה בקשת האישור היא "כל מי ששילם למשיבה 1 אגרת בניה בגין שטח בניה אשר אינו נכלל בשטח הבניה המחושב לפי תקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים), התשנ"ב-1992... בתקופה שתחילתה שנתיים קודם למועד הגשת בקשה זו וסיומה ביום מתן פסק הדין בתובענה הייצוגית ככל שתאושר הבקשה שבכותרת..." (סעיף 1.2.1 בבקשת האישור).

      הקבוצה השנייה בשמה הוגשה בקשת האישור היא "כל מי ששילם למשיבה 1 אגרת בניה בהתאם לפרט 8 בסימן ד' לתוספת השלישית לתקנות בקשה להיתר (להלן: "אגרה שיורית") בתקופה שתחילתה שנתיים קודם למועד הגשת בקשה זו וסיומה ביום מתן פסק הדין בתובענה הייצוגית ככל שתאושר הבקשה שבכותרת..." (סעיף 1.2.2 בבקשת האישור).

      סכום התביעה המוערך בהתייחס לקבוצה הראשונה הוא 1,945,800 ₪ (15% מסך הגבייה המוערכת של אגרת בניה בתקופת התובענה).

      סכום התביעה המוערך בהתייחס לקבוצה השנייה הוא 77,832 ₪ (0.6% מהערכת הגבייה של אגרת הבניה בתקופת התובענה.

  2. ביום 15.7.15 הגישו המשיבות את תגובתן לבקשת האישור ובמסגרתה הודיעו על חדילה מגבייה בהתייחס לעילה השנייה בהתאם לסעיף 9 בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "הודעת החדילה החלקית" ו"חוק תובענות ייצוגיות", בהתאמה). לתגובן צורף תצהירו של מר בוריס טמייב (להלן: "מר טמייב"), סגן מנהל אגף רישוי ופיקוח במנהל ההנדסה במשיבה, שהצהיר כדלקמן: "החל מיום 10.5.15... חדלה העירייה מגביית אגרה בהתאם לפירוט 8 בסימן ד' לתוספת השלישית לתקנות... [בקשה להיתר] (אגרה שיורית) והכל במקרים בהם מתבקשת בניה או תוספת בניה וסוג העבודה או השימוש הנלווה לבניין או לתוספת הבניה מפורט בפרטים 1-7 לטבלה המופיעה בסימן ד' לתוספת השלישית לתקנות, וזאת כדוגמת הבקשה להיתר של המבקש..." (ההדגשות במקור) (נספח א' לתגובה).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ