אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 1634-05-11

ת"צ 1634-05-11

תאריך פרסום : 08/02/2017 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
1634-05-11
16/11/2015
בפני השופט:
יצחק ענבר

- נגד -
מבקשים:
1. אוהד פינצ'בסקי
2. אלעד יצחק ברקאי

עו"ד יעקב ישראלי
משיבות:
1. Sony Corporation
2. ישפאר מוצרי צריכה בע"מ

עו"ד ליעד וטשטיין
עו"ד דוד מושביץ
פסק דין

1.לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בהתאם לסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן - חוק תובענות ייצוגיות).

2.המבקשים הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבות, יצרניות ומשווקות קונסולות משחק המוכרות בשמות PSP ו- PlayStation3, המתאפיינות באפשרות שהן מעניקות למשחקי רשת מול שחקנים בכל העולם באמצעות חיבורן לרשת האינטרנט המכונה PlayStation Network (להלן – PSN), ורכישת תכנים שונים כגון משחקים, מוזיקה וסרטים בדרך מקוונת ישירות מאתר המשיבות המכונה Qriocity. לטענת המבקשים, לשם שימוש בקונסולות באמצעות האינטרנט הם נדרשו למסור למשיבות מידע אישי רגיש שנאגר ביחס אליהם, לרבות שמות, תאריכי לידה, מספרי זהות, כתובת מגורים, כתובת דוא"ל, סיסמאות, מספרי כרטיסי אשראי ועוד. לטענת המבקשים, בין התאריכים 17.4.2011 ל-19.4.2011 נפרצה רשת ה-PSN ופרטי מידע רגיש של כ-77 מיליוני משתמשים ברחבי העולם וכ-120,000 משתמשים ישראלים זלגו לידי משתמש בלתי מורשה, והכל בעקבות כשל אבטחתי של המשיבות. בכך, הפרו המשיבות את הבטחותיהן ומצגיהן כלפי המשתמשים לפיהם המידע הרגיש שנמסר להן יישמר במערכת מאובטחת ביותר. בעקבות הפריצה השביתו המשיבות את מערכת ה-PSN וה- Qriocity למשך כחודש ימים, ובהודעות שפורסמו בשלב מאוחר יותר הודו המשיבות כי יש סיכון לשימוש בלתי ראוי בנתונים שדלפו. התנהלותן המתוארת של המשיבות עולה, לטענת המבקשים, כדי פגיעה בזכות לפרטיות (ובין היתר סעיפים 2(8) ו-17 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981), אי-גילוי והטעיה, הפרת חובותיהן לאבטחת המערכת ומאגר המידע שברשותן ורשלנות. המבקשים ביקשו לייצג את "כל תושבי ישראל שרכשו את הקונסולות המוכרות בשמות 'PlayStation3' ו-'PSP' " – אותם העריכו בכ-200,000 אנשים, מתוכם 120,000 משתמשים שמסרו את פרטיהם למשיבות.

לטענת המבקשים, לכל המשתמשים בישראל נגרם בתקופת ההשבתה של הרשת נזק בלתי ממוני בדמות היעדר האפשרות לעשות שימוש מקוון בקונסולות. כולם אף הוטעו כאשר רכשו מכשיר פגום שאינו עונה התיאור האבטחתי שנמסר לרוכשים. ל-120,000 המשתמשים שמסרו מידע אישי למשיבות נגרם גם נזק בדמות חשיפת המידע הרגיש בעקבות הפריצה למאגר. הנזק שנגרם לכל אחד מחברי הקבוצה (גם אם לא מסר מידע אישי) נאמד על ידי המבקשים בכ-500 ש"ח; ולמי שמסר מידע אישי כ-1,500 ש"ח. סך הנזק הכולל נאמד, אפוא, בכ-220 מיליוני ש"ח. המבקשים עתרו לתיקון המחדל באופן שיבטיח כי המידע והנתונים שנמסרים למשיבות מאובטחים; וכן לפיצוי כספי בגין נזקיהם הבלתי ממוניים של חברי הקבוצה כאמור לעיל.

3.המשיבות לא הגישו תגובה לבקשת האישור, ותחת זאת הגישו הצדדים ביום 14.4.2015 בקשה לאישור הסדר פשרה. במסגרת בקשה זו הכחישו המשיבות את כל טענות המבקשים ובייחוד כל אחריות לחדירה לרשת, לנזקים הנטענים לחברי הקבוצה ולקשר סיבתי בין הנזקים הנטענים לבין החדירה לרשת. לעמדתן מאגר הנתונים אובטח כראוי ולא ניתן להשיג הגנה מוחלטת כשמדובר במערכות מחשב; המשיבות לא התחייבו ולא יצרו מצגים כלשהם בנוגע לאבטחת המערכת באופן שאינו מאפשר זליגת מידע; המשיבות לא הבטיחו כי המערכת תהיה זמינה בכל עת; הן פעלו כנדרש וללא שיהוי משאותרה החדירה לרשת; למבקשים לא נגרם נזק משום שנמסרו רק פרטים בסיסיים ובלתי רגישים; לפי המידע שבידי המשיבות הפורצים לרשת לא נטלו ולא עשו שימוש במספרי כרטיסי אשראי של המשתמשים; ההשבתה הייתה כורח המציאות ונועדה להגן על המשתמשים ומדובר ב"זוטי דברים". כן נטען כי המשיבות כבר העניקו למשתמשים פיצוי בדמות שני משחקים להורדה ללא תמורה לאחר חזרת פעילות הרשת. עוד נטען כי הגדרת הקבוצה רחבה מידיי וכוללת גם מי שלא היו בעלי חשבון משתמש בעת החדירה לרשת.

4.במסגרת הבקשה לאישור הסדר הפשרה הסכימו הצדדים לתקן את הגדרת הקבוצה כך שהיא תכלול כל אדם, תושב ישראל, שהחזיק בכל עת לפני ה-15.5.2011 (מועד חזרת הרשת לפעילות) חשבון PSN עם כתובת רשומה בישראל. עוד הוסכם כי כל מי שהחזיק במועדים אלו יותר מחשבון ראשי אחד או מספר חשבונות משנה ייחשב כמי שהחזיק חשבון PSN אחד לצורך קבלת ההטבה המוסכמת. חברי הקבוצה יהיו זכאים להגיש דרישה (Claim) לקבלת הטבת משחק אחת, מתוך הרשימה נספח 3 להסדר, בתוך 90 ימים מהמועד הקובע. "המועד הקובע" – 60 ימים לאחר אישור הסכם הפשרה על ידי בית המשפט. שווי משחקי ההטבה הנ"ל לצרכן נע בין 38 ש"ח ל-99 ש"ח למשחק.

ההטבות תחולקנה על ידי המשיבות 2-1, Sony Network Entertainment Europe Limited ו- Sony Network Entertainment International LLC (להלן כולן יחד – סוני) עד לשווי של 215,000 דולר ארה"ב, על בסיס "כל הקודם זוכה". כנגד כל הטבת משחק שתחולק ייזקפו $15 על חשבון השווי הכולל. לצרכי הסכם הפשרה $1 = 3.5 ש"ח, היינו: סך ההטבה המקסימלי עולה אפוא כדי 752,500 ש"ח. הדרישות לפיצוי יופנו לכתובת הדוא"ל sony@liadwhatstein.com בצירוף טופס ובו יצוין שם הדורש, כתובת, שם משתמש מלא של חשבון ה-PSN ועוד, בהתאם לטופס נספח 4 להסדר הפשרה.

על מנת ליידע את חברי הקבוצה בדבר זכויותיהם לפי הסכם הפשרה תשלח סוני במועד הקובע לכתובת הדוא"ל שנמסרה על ידי כל חבר קבוצה הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה וקישור לטופס דרישה (נספח 4 להסדר הפשרה). כמו כן, המשיבה 3 (ישפאר) תפרסם באתר האינטרנט שלה העתק מלא של המודעה השנייה לציבור והסדר הפשרה על נספחיו למשך 6 חודשים מהמועד הקובע. חבר קבוצה שלא יגיש דרישה בתוך התקופה האמורה לעיל לא יהיה זכאי לפיצוי. חברי קבוצה שדרישתם תתקבל, לאחר שתיבחן על ידי סוני, יקבלו הודעת דוא"ל לכתובת שמסרו ובה יצוינו זכאותם ואופן מימוש ההטבה. חברי הקבוצה הזכאים יוכלו לממש את ההטבה בצורה מקוונת באמצעות קוד שובר שיישלח אליהם, וזאת בתוך 6 חודשים ממועד משלוח הודעת הדוא"ל הנ"ל. חבר קבוצה שדרישתו לא תתקבל יהיה רשאי להגיש השגה מנומקת לסוני בתוך 14 ימים ממועד קבלת ההודעה על אי-הזכאות. הבקשות תיבחנה בתוך 60 ימים מהמועד האחרון להכרעה בתביעות (120 ימים לאחר המועד שהאחרון להגשת התביעות). היה ותתקבל ההשגה יפעלו כמפורט לעיל; היה ותדחה ההשגה תועבר הדרישה לקבלת ההטבה לבורר שיכריע בה על פי שיקול דעתו הבלעדי. שכרו של הבורר ישולם על ידי שני הצדדים אלא אם דרישת ההטבה התקבלה.

בעקבות הערת בית המשפט בדבר אפשרות להיעדר מימוש מלא של ההטבה הסכימו הצדדים להאריך את התקופה להגשת דרישות לקבלת ההטבה ל-150 ימים מהמועד הקובע. כמו כן, הבהירו הצדדים כי הקבוצה הוגדרה באופן המפורט לעיל ולא הוגבלה לתקופת התקלה והשבתת המערכת (17.4.2011-15.5.2011) הואיל ומעבר לטענות בדבר נזקים נטענים שנגרמו לחברי הקבוצה בתקופה זו קיימות גם טענות בדבר חשיפת מידע אישי של כל בעלי חשבונות ה-PSN הישראלים שהיו קיימים במערכת עד אותה עת.

5.ביום 3.6.2015 הוריתי לצדדים לפרסם הודעה בדבר הגשת הבקשה לאישור הסדר הפשרה בעיתונות ולשלוח העתק ממנה ליועץ המשפטי לממשלה (להלן – היועמ"ש), לממונה על הגנת הצרכן ולמנהל בתי המשפט. במסגרת ההודעה שפורסמה כאמור, פורטו עיקרי ההסדר והוגדרה הקבוצה. בנוסף, צוין בה, בין היתר, כי בתוך 45 ימים ממועד הפרסום רשאים חברי הקבוצה להגיש התנגדויות להסדר או לבקש רשות לצאת מן הקבוצה. הליכים אלו ננקטו בהתאם לנדרש בסעיפים 19-18 לחוק תובענות ייצוגיות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ