אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 14469-07-15 קוסובסקי נ' מועצה מקומית גבעת זאב

ת"צ 14469-07-15 קוסובסקי נ' מועצה מקומית גבעת זאב

תאריך פרסום : 16/02/2016 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי ירושלים כבית-משפט לעניינים מנהליים
14469-07-15
18/11/2015
בפני השופטת:
נאוה בן אור

- נגד -
המבקשת:
1. מועצה מקומית גבעת זאב
2. מטלס ושות'
3. משרד עורכי דין

עו"ד יותם וייס
המשיב:
פנחס קוסובסקי
עו"ד עמוס האוזנר ו אייל אבידן
פסק דין

1.ענייננו בבקשה לסילוק על הסף של בקשה לאישור תובענה ייצוגית. המשיב בבקשה דנן הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המבקשת, המועצה המקומית גבעת זאב, בה טוען הוא כי המבקשת גבתה ארנונה ביתר ובניגוד לדין. על פי הנטען, בשנת 2007 קיבלה המבקשת אישור חריג להעלאת דמי הארנונה בשיעור של 8%. האישור החריג שניתן לה היה לשנה אחת, אולם גם לאחר שפקע ועד היום, ממשיכה היא לגבות מתושבי גבעת זאב סכומי ארנונה הגבוהים ב- 8% מן המותר לה על פי דין.

2.בתגובה לבקשת האישור הגישה המועצה המקומית בקשה לדחייתה על הסף ממספר טעמים. הטעם האחד, היעדר סמכות עניינית. לטענת המבקשת, בקשת האישור נסמכת על סעיף 5(ב)(2) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: חוק תובענות ייצוגיות), המפנה לחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים התש"ס-2000 (להלן: חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים). ואולם, תחולתו של חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים טריטוריאלית, ולפיכך בית משפט זה נעדר סמכות לדון בבקשה הנוגעת למבקשת – מועצה מקומית הפועלת באזור יהודה ושומרון והכפופה לסמכותו של המפקד הצבאי באזור. עוד טוענת המבקשת, כי רשות, הממוקמת באזור יהודה ובשומרון, אינה "רשות" כמובנו של מונח זה בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים; הטעם השני, התיישנות. לטענת המבקשת, מועד התגבשות העילה הוא בראשית שנת 2008, לפני למעלה משבע וחצי שנים ובחלוף תקופת ההתיישנות הקבועה בדין; הטעם השלישי, היעדר פניה מוקדמת למבקשת. לטענת המבקשת, בקשת האישור הוגשה ללא שנעשתה פניה מוקדמת למבקשת, בניגוד לחובה לעשות כן; ולבסוף, היעדר עילה. לטענת המבקשת, המשיב לא צירף לבקשתו כל אסמכתא שיש בכוחה כדי ללמד על פגם בהתנהלות המבקשת באישור תעריפי הארנונה.

מאחר שמסקנתי היא כי דין הבקשה להיות מסולקת על הסף בשל היעדר סמכות, יתמקד הדיון להלן אך בעילה זו.

3.המשיב טוען, כי ככלל לא מוענק סעד של סילוק על הסף בתובענות ייצוגיות. לגופו של עניין טוען המשיב, כי המועצה המקומית גבעת זאב היא רשות מקומית ישראלית על פי דין וחל עליה חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים. את טענתו סומך הוא על פסק דינו של בית המשפט העליון בבג"ץ 5666/03 עמותת קו לעובד נ' בית הדין הארצי לעבודה (10.10.2007), (להלן: עניין קו לעובד) בו נקבע כי המועצה המקומית גבעת זאב היא "רשות מקומית ישראלית על פי דין". נטען, כי בית המשפט העליון החיל על המבקשת את דיני העבודה הישראליים ואין מקום לקבוע אחרת ביחס לתחולת חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים. לכך מוסיף המשיב וטוען כי המבקשת תובעת ונתבעת בבתי המשפט בישראל (בין היתר בהליכים בבג"ץ) והעלאת הטענה בדבר חוסר סמכות מהווה חוסר תום לב.

דיון והכרעה

4.ראשית יש להסיר מן הפרק את טענת המשיב כי אין לדון בנפרד בבקשה לסילוק על הסף של התובענה הייצוגית. אכן, הלכה היא כי ככלל, אין לדון בבקשה לסילוק תובענה ייצוגית בנפרד מהדיון בבקשה לאישור התובענה, משום שבחינת השאלה האם קיימת עילת תביעה נערכת בכל מקרה במסגרת הדיון באישור התובענה כייצוגית (ראו: רע"א 7096/11 קומם נ' רוזובסקי, פסקה 8 (28.08.2012)). לצד זאת נקבע, כי במקרים חריגים יש מקום לדון בבקשת הסילוק על הסף של בקשה לאישור תובענה ייצוגית (ראו: רע"א 2022/07 הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בע"מ נ' אר-און השקעות בע"מ, פסקה 4 (13.8.2007); רע"א 5154/08 קוסט פורר גבאי את קסירר רו"ח נ' עובדיה קדמי, פסקה 5 ((2.4.2009)). בענייננו, ההכרעה האם לבית משפט זה סמכות לדון בבקשה, היא שאלה משפטית בעיקרה, שאינה טעונה בירור עובדתי. בנסיבות אלה, הדיון בבקשה לסילוק על הסף לא יביא "להשחתת זמנם של הצדדים ובתי המשפט שלא לצורך, ולהשהייתו (במקום להאצתו) של סיום ההליך" (שם). ההיפך הוא הנכון. ככל שתתקבל הבקשה יהיה בה כדי לייתר את המשך הדיון (והשוו: ת"צ (מחוזי נצ') 24612-09-12 אמל גדיר נ' מועצה אזורית עמק יזרעאל (3.2.2013)).

5.ומכאן לשאלה המרכזית - האם לבית משפט זה סמכות לדון בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המועצה המקומית גבעת זאב בגין גביית ארנונה שלא כדין.

מעמדה המשפטי של ההתיישבות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון בא לה מכוחו של המפקד הצבאי, שסמכויותיו מקורן בדיני התפיסה הלוחמתית. מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון הוא בעל סמכויות השלטון באזור, ומכוח סמכויותיו אלה חוקק את הצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892),התשמ"א-1981 (להלן: הצו), (רע"א 7665/06‏ לנציאנו נ' עיריית אריאל, פסקה 7 (11.9.2007). להלן, עניין לנציאנו). המבקשת, המועצה המקומית גבעת זאב, הוקמה מכוח הצו והיא פועלת על פי תקנון המועצות המקומיות (יהודה ושומרון) (עת"מ (מחוזי י-ם) 17582-01-11 א.ט.ל. עדן - ייזום ניהול והדרכה בע"מ נ' מועצה מקומית גבעת זאב (25.5.2011)).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ