אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 1438-09

ת"צ 1438-09

תאריך פרסום : 01/08/2016 | גרסת הדפסה

ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
1438-09
27/07/2016
בפני סגן הנשיא :
יצחק ענבר

- נגד -
המבקשת:
פנינה ברוט
עו"ד עו"הד מיכאל בך ורון לדרמן
המשיבה:
פרטנר תקשורת בע"מ
עו"ד ירון רייטר ורותי ויסנביק-שאולי
פסק דין

 

(אישור הסכם פשרה בתביעה ייצוגית)

 

 

1.ביום 22.4.09 הגישה המבקשת נגד פרטנר בקשה לאישור תביעה ייצוגית (להלן: "התביעה"), אשר ביסודה שלוש טענות:

 

האחת, כי פרטנר החריגה מתוך תכניות של דקות קרדיט שיחות למספרים שאינם מתחילים בספרה 0 (דוגמת שיחות למספרים המתחילים בכוכבית דוגמת 6900*, 3242*, 5758*, או מספרים המתחילים בספרה "1", דוגמת 144, 1475, 1455, 1705, 1-700 ו – 1-800) מבלי שהדבר הוסכם בהסכמים, ובכך גרמה וגורמת לחיוב יתר ללקוחות שלא מיצו את בנק הדקות, בשווי השיחות למספרים אלה (להלן: "העילה הראשונה");

 

השנייה, כי בתוך תכניות דקות הקרדיט, לא מעניקה פרטנר את ההטבות המגיעות למנויים שרכשו בנוסף על דקות הקרדיט גם חבילות נלוות של "אורנג' לילה" ו – "אורנג' סופשבוע", על פיהן זכאי המנוי לשלם תעריף מופחת (כ – 10% או 50% מן העלות לכל שיחה, בהתאם לחבילה הספציפית) בתוך דקות הקרדיט, ובכך, גרמה למנוי למצות את בנק הדקות ולהיות מחויב בתשלום נוסף מעבר לבנק הדקות מוקדם מידי (להלן: "העילה השנייה");

השלישית, כי מנויים פנים ארגוניים שרכשו בנוסף לתכנית אליה הם רשומים גם חבילת "אורנג' לילה" או "אורנג' סופשבוע", לא קיבלו את ההטבות לעלות המופחתת לדקת שיחה בגין החבילות הנלוות בשיחות למנויים פנים ארגוניים באותו ארגון גם כאשר חרגו מבנק דקות הקרדיט וגם בתוך בנק דקות הקרדיט, ועל כן, לנזק של תת קבוצה זו מצטרף החיוב הנוסף בגין ההטבות שלא ניתנו להם בהתאם לחבילות הנלוות גם כאשר חרגו מבנק דקות הקרדיט (להלן: "העילה השלישית");

2.פרטנר הגישה תגובה מפורטת לבקשת האישור, במסגרתה דחתה את טענות המבקשת ביחס לעילה הראשונה והשנייה וטענה כי פעלה כדין; אשר לעילה השלישית טענה פרטנר כי נפלה תקלה במערכותיה, וכי היא זיכתה את הלקוחות הפנים ארגוניים בגין מלוא חיובי יתר שנגרמו להם עקב תקלה זו.

3.הצדדים ניהלו משא ומתן במסגרתו הסכימה פרטנר, מבלי להודות בטענות המבקשת, לבצע השבה חלקית לחברי הקבוצות וביום 13.12.2011 הוגשה על ידי הצדדים בקשה לאישור הסכם פשרה, במסגרתו הוסכם כי חברי הקבוצות יפוצו באמצעות הענקתן ללא תשלום של דקות שיחה, שהינן שוות ערך לנזק שנגרם לחברי הקבוצות. בדיון שהתקיים ביום 2.12.2012 (לפני כב' השופט בדימוס ע' בנימיני) הוחלט, כי בשלב ראשון ימונה מומחה, רואה חשבון בעל התמחות גם בסטטיסטיקה, לבדיקת היקף הסכומים המגיעים לכל אחת מן הקבוצות וגיבוש סכומי הפשרה. ביום 24.7.2012 הודיעו הצדדים על הסכמתם למינוי רו"ח רונן זבליק לצורך ביצוע הבדיקה הנ"ל (להלן: "רו"ח זבליק").

4.במהלך ביצוע הבדיקה על ידי רו"ח זבליק חלו תמורות בשוק התקשורת בישראל, אשר כנגזרת מהן הפכו חלק ניכר מן התכניות הנוכחיות של המנויים לתכניות ללא הגבלת כמות דקות, ועל כן, ההטבה נשוא ההסכם המקורי הפכה במידה מרובה לבלתי רלוונטית.

נוכח האמור, הסכימו הצדדים כי לחברי הקבוצות תינתן הטבה אחרת - שוברי קניה לרכישת מוצרים.

ביום 17.2.14 הגישו הצדדים הסכם פשרה מתוקן. ביום 11.3.14, לאחר פרישת כב' השופט בנימיני לגמלאות, התקיים דיון מוקדם לפני. נוכח הערותיי המקדמיות להסכם המתוקן - שעיקרן התייחס לצורך לקבוע מראש מה ייעשה בשוברי הקניה שלא ימומשו על ידי חברי הקבוצות - הגישו הצדדים הסכמי פשרה מתוקנים בשנית ובשלישית. האחרון שבהם – העומד עתה לאישור – הוגש ביום 12.6.14.

עיקרי הסכם הפשרה

5.הגדרות "הקבוצות" הנן כדלקמן:

"הקבוצה הראשונה" - כל לקוח של פרטנר בתקופה הרלוונטית, או חלקה, שהיה מנוי באיזו מבין התכניות בהן ניתן זיכוי בגין דקות שיחה, ואשר לא חרג בחודש אחד או יותר מבנק הדקות אולם חויב מעבר לבנק הדקות בגין שיחות מוחרגות בחודשים אלה, ואשר השיחות המוחרגות לא הוחרגו כולן או חלקן כדין מבנק הדקות במסגרת ההסכם. מוסכם במפורש כי לקוחות שצרכו במשך חודש מסויים את מלוא מכסת הזיכוי, אינם זכאים להשבה כלשהי בגין אותו החודש בהקשר של עילה זו.

"הקבוצה השנייה" – לקוחות פרטנר (לרבות פנים ארגוניים) בתקופה הרלוונטית, או חלקה, שעמדו בתנאים הבאים: (1) הם היו מנויים על חבילות אורנג' לילה ו/או סופשבוע (2) הם היו מנויים במקביל בתכנית בה ניתן זיכוי בגין דקות שיחה (3) הם סיימו לצרוך את דקות הקרדיט ושילמו בגין דקות שמעבר לתכנית בשל אי מתן ההטבה כאשר הנזק שלהם הינו סך הזליגה מן הבנק בה חוייבו בכסף (4) פרטנר לא החילה את ההטבה המובטחת בחבילות אורנג' לילה ו/או סופשבוע (לפי הענין) על דקות הקרדיט, ולא הייתה החרגה כדין במסגרת ההסכם של ההטבה שמעניקות החבילות כך שהיא לא תחול ביחס לדקות הקרדיט.

"הקבוצה השלישית" – לקוחות פנים ארגוניים של פרטנר בתקופה הרלוונטית, או חלקה, אשר שוחחו בינם ובין עצמם ולא זכו בהטבה של עלות מופחתת לדקת שיחה כמובטח בתוכנית לילה ו/או סוף שבוע, לפי הענין, גם לאחר שחרגו מבנק הדקות.

6.לצורך ביצוע ההסכם וקביעת גובה ההטבה המגיעה לחברי הקבוצות תוגש על ידי רו"ח זבליק, אשר ישמש כבודק, חוות דעת, אשר תבוסס על מדגם סטטיסטי המקיים את כללי הסטטיסטיקה המקובלים, שבה יאמוד הבודק מהו הסכום המצטבר שנגבה מהקבוצה הראשונה ומהקבוצה השנייה במהלך התקופה הרלוונטית (להלן: "סך הגביה המוערך ביתר"). אשר לקבוצה השלישית – הבודק יבצע בדיקות על פי עקרונות שנקבעו בהסכם הפשרה שמטרתן לבדוק האם פרטנר אכן זיכתה את הלקוחות על פי עילה זו, אם לאו, ואם יקבע שלא – יקבע את ההיקף המצטבר של הגביה ביתר גם מן הקבוצה השלישית.

7.הבודק יקבע מהו סך הגבייה ביתר המצטבר בגין התקופה הרלוונטית עבור כל אחת מהקבוצות וכן יקבע מהו סכום הגבייה ביתר הממוצע מכל חבר קבוצה על בסיס חלוקת הסכום המצטבר שנגבה ביתר מחברי הקבוצה הרלוונטית במספר חברי הקבוצה (להלן: "סך הגביה הממוצע המוערך ביתר לחבר הקבוצה").

8.הלקוחות הכלולים בכל אחת משלוש מהקבוצות, בין אם הם עדיין לקוחות פרטנר בעת אישור הסכם הפשרה ובין אם לאו (להלן: "הלקוחות הזכאים"), יקבלו מפרטנר שובר קנייה בסכום שיפורט להלן (להלן: "שובר הקנייה") לרכישת מוצרי פרטנר כהגדרתם להלן. שוברי הקניה ישלחו לחברי הקבוצה על ידי פרטנר 90 ימים לאחר ה"מועד הקובע" ויצורף אליהם מכתב המפרט העובדה שהשוברים מוענקים להם במסגרת הסדר פשרה בתובענה הייצוגית. תוקף השוברים יהיה 12 חודשים מיום שליחתם כאשר תאריך תוקף השובר יצוין על גבי השובר (להלן: "תקופת המימוש").

המונח: "מוצרי פרטנר" מתייחס למגוון המוצרים המוצעים למכירה בדוכנים ובמרכזי השירות של פרטנר (לרבות מכשירים סלולריים (שיתאימו גם ללקוחות שאינם מנויים ברשת orange), מודמים, אוזניות וכן מוצרים שונים של מותג orange כדוגמת חולצות, כובעים ותיקים, כמו גם מגוון אביזרים נלווים למוצרים סלולריים (כגון כיסויי מכשירים, מגיני מסך, מטענים, מטענים לרכב וכד') הנמכרים במרכזי orange). את שובר הקניה יהיה ניתן לממש גם בעסקה שהסכום הכולל שלה נמוך מגובה ההטבה שבשובר. את היתרה הלא מנוצלת יוכלו הלקוחות הזכאים לממש בעסקה נוספת, באמצעות השובר המקורי שיישאר אצלם או באמצעות החשבונית שקיבלו בעסקה הראשונה, במסגרתה לא נוצל השובר במלואו, כמו גם בעסקה שהסכום הכולל שלה גבוה מגובה ההטבה שבשובר, עם תוספת תשלום עבור ההפרש בין גובה ההטבה לבין מחיר העסקה. שובר הקנייה יהיה ניתן למימוש הן בדוכנים של פרטנר (אלו מכונים (Orange Store והן במרכזי השירות של פרטנר. שוברי הקנייה לא יהיו ניתנים למימוש אצל משווקים מטעם פרטנר.

שובר הקנייה יהיה ניתן להעברה.

כל אחד מן הלקוחות הזכאים בקבוצה הראשונה יקבל שובר בסכום נקוב של 50% מסך הגביה הממוצע המוערך ביתר לחבר הקבוצה הראשונה (כפי שיקבע הבודק כמפורט לעיל).

כל אחד מן הלקוחות הזכאים בקבוצה השנייה יקבל שובר בסכום נקוב של 75% מסך הגביה הממוצע המוערך ביתר לחבר הקבוצה השנייה (כפי שיקבע הבודק כמפורט לעיל) שלא היה נגבה לו פרטנר הייתה מחילה את ההטבה המובטחת בחבילות אורנג' לילה ו/או סופשבוע על הדקות שבבנק הדקות.

אשר לקבוצה השלישית – אם ימצא הבודק כי קיימים לקוחות פנים ארגוניים של פרטנר בתקופה הרלוונטית שלא נכללו בזיכוי אותו פרטנר ביצעה (ביחס לעילה השלישית), או שנכללו אך לא קיבלו זיכוי מלא, יפרט הוא בדו"ח את היקף הזיכוי המגיע בגין עילה זו, ופרטנר תזכה באופן מלא את כל הלקוחות הנ"ל, באמצעות שוברים בערך של ממוצע היקף הזיכוי המגיע בגין עילה זו על פי קביעת בודק כאמור לעיל.

9.פרטנר תערוך תיעוד באופן שיאפשר מעקב אחר הלקוחות הזכאים והשוברים שמומשו. אם לקוח זכאי לא מימש את השובר במהלך התקופה הנ"ל (12 חודשים), אזי יחולו ההוראות הבאות:

אם מדובר במנוי פעיל – פרטנר תזכה את חשבונו החודשי אצלה בתוך 90 יום ממועד פקיעת השובר בסכום השווה לסכום השובר, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה מיום הנפקת השובר. הודעה על זיכוי זה תצורף לחשבון הטלפון שיישלח אל המנוי בסמוך למועד ביצוע הזיכוי תוך ציון העובדה שזכאותו לקבלת הסכום הכספי קמה על פי הסדר הפשרה בתובענה הייצוגית. "מנוי פעיל" לעניין סעיף זה – מנוי אשר במועד הזנת הזיכוי היה פעיל.

אם מדובר במנוי שאינו פעיל – פרטנר תשלח בתוך 120 יום ממועד פקיעת השובר לכתובת המנוי הידועה לפרטנר ברישומיה המחאה בסכום השווה לסכום השובר שנשלח אליו, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה מיום הנפקת השובר, בצירוף מכתב מלווה המפרט את זכאותו לקבלת הסכום הכספי על פי הסדר הפשרה בתובענה הייצוגית. בנוסף על כך, במודעות שיפורסמו לציבור בהתאם לסעיף 25 לחוק תובענות ייצוגיות, ייכתב כי מנויים שאינם פעילים יוכלו לפנות לפרטנר באמצעות הטלפון (מספר הטלפון יפורסם במודעה), על מנת לברר את זכאותם לקבלת ההמחאה ולתאם את אופן משלוח ההמחאה.

תקופת המימוש וכן ההוראות שיחולו עם פקיעת תוקפו יצוינו על גבי כל שובר שישלח ללקוח זכאי.

10.במקרים שבהם תתעורר מחלוקת בין הצדדים בנוגע לשאלה האם שיחות הוחרגו מבנק הדקות אם לאו כדין לאור לשון ההסכם (לגבי הקבוצה הראשונה), או האם חבילה מסוימת הוחרגה מבנק הדקות אם לאו כדין לאור לשון ההסכם (לגבי הקבוצה השנייה), או אם סוג מסוים של לקוחות נמנה על לקוחות פנים ארגוניים אם לאו (ביחס לחברי הקבוצה השלישית), תועבר המחלוקת להכרעת בית המשפט.

11.אשר לעתיד, הרי שפרטנר תציין בצורה ברורה בכל הסכמי תכניות דקות הקרדיט והחבילות הנלוות (לרבות עם לקוחות פנים ארגוניים) שיכרתו החל מ - 60 יום לאחר המועד הקובע, אילו שיחות נכללות במסגרת דקות הקרדיט ואילו מוחרגות מהן.

12.בתוך 180 יום תגיש פרטנר לבית המשפט דו"ח, מאומת בתצהיר, המפרט את אופן ביצוע הסכם הפשרה על ידה. כמו כן, בחלוף המועד בו יינתנו הזיכויים וישולמו הכספים המפורטים לעיל, יוגש על ידי פרטנר דו"ח נוסף, מאומת בתצהיר, המפרט את אופן השלמת ביצוע ההסכם, ובתוך כך יפורט כמה לקוחות מימשו את השוברים, וביחס לשוברים הלא ממומשים - מה סכום הזיכויים שהוזן ולכמה ללקוחות קיימים, ומה סכום ההמחאות שנשלחו ולכמה חברי קבוצה שאינם עוד לקוחות של פרטנר.

13.עם אישור בית המשפט לפשרה, יתגבש מעשה בית דין כלפי כל חברי הקבוצה (למעט חברי קבוצה שנתנו הודעות פרישה בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות) ביחס לכל העניינים, העילות, הפלוגתאות והסעדים שבבקשת הייצוג ובטיוטת התביעה. מובהר, כי הוויתור, בכל הנוגע לחברי הקבוצה השנייה, לא יחול על לקוחות פרטנר שלא היו מנויים על חבילות אורנג' לילה וסוף שבוע.

פרסום הסכם הפשרה להתנגדויות

14.בהתאם להחלטת בית המשפט מיום 17.6.14 בוצע בעיתונות פרסום כדין של מודעות בדבר הבקשה לאישור הסכם הפשרה, וכן נשלחו העתק הבקשה לאישור הסכם הפשרה, יחד עם הסכם הפשרה והבקשה לאישור התובענה כייצוגית, אל היועץ המשפטי לממשלה, הממונה על הגנת הצרכן, ומנהל בתי המשפט.

15.לאחר הפרסומים הנ"ל לא הוגשו התנגדויות מצד חברי הקבוצות, אף לא בקשות שלא להימנות על חבריהן. היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי הוא אינו מתנגד להסכם הפשרה, אך ביקש להעיר, כי חברי קבוצה שלא יהיו מעוניינים לממש את שובר הקנייה יאלצו להמתין כ-15 חודשים עד לקבלת הפיצוי.

חוות דעתו הסופית של הבודק

16.לאחר מסכת ארוכה של בקשות, דיונים ובדיקות, שאין צורך לפרטם כאן, הגיש הבודק ביום 17.7.16 חוות דעת סופית, המתייחסת לגבייה שבוצעה על ידי פרטנר עד ליום 31.3.15. בהתאם לחוות הדעת, סכומי הפיצוי המגיעים לחברי הקבוצות עד התאריך הנ"ל הנם כדלקמן:

חברי הקבוצה הראשונה, מהם נגבה סך של 16,168,020 ₪ (בתוספת מע"מ), יזכו לפיצוי בשווי מחצית (50%) מהסך הנ"ל, קרי סך של 8,084,010 ₪ בתוספת מע"מ, שהם סך של 9,458,292 ₪ (כולל מע"מ נכון לשיעורו במועד הגשת בקשה זו).

חברי הקבוצה השנייה, מהם נגבה סך של 529,541 ₪ (בתוספת מע"מ), יזכו לפיצוי בשווי שלושת רבעים (75%) מהסך הנ"ל, קרי סך של 397,156 ₪ בתוספת מע"מ, שהם סך של 464,673 ₪ (כולל מע"מ נכון לשיעורו במועד הגשת בקשה זו).

חברי הקבוצה השלישית – קיבלו השבה כספית בסך של 48,304 ₪ בתוספת מע"מ, שהיוותה 100% מסך נזקיהם.

גובה השוברים שיחולקו לחברי הקבוצה הראשונה יהיה סך של 20.32 ₪ (כולל מע"מ); גובה השוברים שיחולקו לחברי הקבוצה השנייה יהיה 81.62 ₪ (כולל מע"מ).

הצדדים הודיעו, כי ממצאי הבודק הסופיים מקובלים עליהם.

דיון והכרעה

17.בהתחשב במהות התובענה ובטענות ההגנה של פרטנר; בהינתן שחברי הקבוצות שלא יהיו מעוניינים לממש את שוברי הקנייה יהיו זכאים לקבל את תמורתם בכסף; נוכח העדר התנגדויות מצד הציבור או היועמ"ש; ובנתון לאמור בסעיף 19 להלן בדבר מימושו המלא של הסכם הפשרה - אני סבור כי הסכם הפשרה הנו ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצות, וכי סיום ההליך בהסדר פשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת בנסיבות העניין.

18.היועמ"ש העיר, כי חברי הקבוצות שלא יהיו מעוניינים לממש את השוברים ייאלצו להמתין כ-15 חודשים עד לקבלת תמורתם בכסף, אך מקובלת עלי תשובתם של ב"כ הצדדים, כי מנגנון הפיצוי המוסכם משקף את הערכתם באשר לסיכויים ולסיכונים הטמונים בהמשך ניהול בקשת האישור. בהקשר זה לא למותר להוסיף, כי תמורת השוברים הבלתי ממומשת, שתהיה ניתנת לפדיון, נושאת לפי ההסכם הפרשי הצמדה וריבית כחוק, משמע, שחלוף הזמן לא יסב לחברי הקבוצות נזק כספי.

19.בנקודה אחת טעון הסכם הפשרה הבהרה, והיא: מה ייעשה בהמחאות שישלחו לחברי הקבוצות שאינם מנויים פעילים של פרטנר (בהתאם למוסבר בסעיף 9 לעיל), אשר מסיבה זו או אחרת לא יפדו? מאחר שסכומי המחאות שלא יוצגו לפירעון אינם אמורים להיוותר בקופתה של פרטנר, ובשים לב לכך שחברי הקבוצות זוכים לפיצוי חלקי של הנזק הנטען, נראה כי ראוי שסכומים אלו יתווספו לפיצוי שישולם ללקוחות הפעילים (השוו: ת"צ [ת"א] 52142-09-11 אברג'ל נ' פרטנר תקשורת בע"מ, בפסקה 5ו'; ניתן ביום 31.5.16). להסכם הפשרה יתווספו, אפוא, ההוראות שלהלן:

"תוקף ההמחאות שישלחו למנויים שאינם פעילים יהיה 60 יום, והן ישלחו לא יאוחר מ-7 ימים לאחר הנפקתן; בתוך 30 יום ממועד תום תוקף ההמחאות, תגיש פרטנר לבית המשפט תצהיר מפורט של נושא משרה בכיר, מאומת באישור רו"ח, בדבר סך סכומי שוברי הקניה שמומשו במהלך תקופת המימוש, וכן בדבר הסכומים שהושבו לחברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהם לקוחות פעילים באמצעות זיכוי חשבונותיהם החודשיים, וכן בדבר הסכומים שנפדו בפועל ע"י חברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהם לקוחות שאינם פעילים באמצעות הצגתן לפירעון של ההמחאות שנשלחו אליהם (להלן: "דו"ח הביניים המסכם"); סכומי המחאות שלא יפדו עד לתום תוקף ההמחאות (60 יום) (להלן – "הסכומים שלא נפדו"), ישולמו על ידי פרטנר, תוך 60 יום מקבלת דו"ח הביניים המסכם, לחברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהם לקוחות פעילים, בדרך של זיכוי חשבונותיהם החודשיים; הסכומים שלא נפדו יחולקו שווה בשווה בין כל הלקוחות הפעילים במועד הזיכוי; גם לגבי זיכוי לזה תצורף הודעה לחשבון הטלפון שיישלח אל המנוי בסמוך למועד ביצוע הזיכוי, תוך ציון העובדה שזכאותו לקבלת הסכום העודף קמה על פי הסדר הפשרה בתובענה הייצוגית; תוך 30 יום מהשלמת הזיכוי תגיש פרטנר לבית המשפט דו"ח מסכם סופי, מאושר ומאומת כלעיל (להלן – "הדו"ח המסכם הסופי")."

20.הסכם הפשרה, אשר יראה כמתוקן בהתאם לאמור בסעיף 19 לעיל, מאושר, אם כן, וניתן לו תוקף של פסק דין, תוך שמובהר כדלקמן:

א.עילות התביעה הן כמפורט בסעיף 1 לעיל.

 

ב. הגדרת הקבוצות היא כמפורט בסעיף 5 לעיל.

 

ג.השאלות המהותיות שבעובדה ובמשפט, המשותפות לכאורה לחברי הקבוצות הינן: האם פרטנר החריגה מתוך תכניות של דקות קרדיט שיחות למספרים שאינם מתחילים בספרה 0 או מספרים המתחילים בספרה "1"; האם במסגרת התכניות הנ"ל העניקה את ההטבות המגיעות למנויים שרכשו בנוסף על דקות הקרדיט גם חבילות נלוות של "אורנג' לילה" ו – "אורנג' סופשבוע"; האם מנויים פנים ארגוניים שרכשו בנוסף לתכנית אליה הם רשומים גם חבילת "אורנג' לילה" או "אורנג' סופשבוע", קיבלו את ההטבות לעלות המופחתת לדקת שיחה בגין החבילות הנלוות בשיחות למנויים פנים ארגוניים באותו ארגון גם כאשר חרגו מבנק דקות הקרדיט וגם בתוך בנק דקות הקרדיט; האם אופן התנהלותה של פרטנר בשאלות שפורטו לעיל הפר את ההסכמים שערכה עם חברי הקבוצות והסב להם חסרון כיס.

 

ד.הסדר הפשרה יהווה מעשה בית דין לגבי חברי הקבוצות ביחס לכל העילות והסעדים שנטענו במסגרת בקשת האישור, וזאת עד למועד שאליו התייחסה חוות דעתו הסופית של הבודק, היינו, עד ליום 31.3.15. מובהר, כי הוויתור, בכל הנוגע לחברי הקבוצה השנייה, לא יחול על לקוחות פרטנר שלא היו מנויים על חבילות אורנג' לילה וסוף שבוע.

 

גמול ושכר טרחה

 

21.הצדדים המליצו, כי למבקשת ישולם גמול של 4% מסך ההטבה המצטברת לחברי הקבוצות בשלוש העילות המפורטות לעיל, ואילו לבא כוח המבקשת ישולם שכר טרחה של 11% בתוספת מע"מ מסך ההטבה. כמו-כן הומלץ לקבוע, כי תשלומים אלו יבוצעו תוך 21 יום. היועמ"ש העיר, כי ראוי ליצור זיקה בין התשלומים לבין מימושו על ידי פרטנר של הסכם הפשרה.

 

22.בהתחשב במאמץ שהושקע על ידי המבקשת ובא כוחה, בסיכון שנטלו על עצמם בניהול ההליך, בחשיבותו הציבורית ובתועלת שהביא לחברי הקבוצות, כמו גם בהסדרתה העתידית של התנהלות פרטנר, נראה כי סכומי הגמול ושכר הטרחה המומלצים נמצאים בגדר מתחם הסבירות, ואני מאשרם.

23.עם זאת, אין בידי לאשר את הסכמת הצדדים בדבר ביצוע התשלומים תוך 21 יום, ובעניין זה מקובלת עלי במלואה הערתו הנוספת של היועמ"ש, הנטועה היטב בהלכת רייכרט (ע"א 2046/10), לפיה "בתביעות ייצוגיות שעניינן בסעד כספי יש לאמץ את שיטת האחוזים כשיטה המקובלת לקביעת שכר הטרחה של עורך הדין המייצג. שיעור האחוזים שייפסק יושפע הן מנסיבותיו הספציפיות של ההליך, הן מהאופן בו הסתיים ההליך והן מגובה הסכום שנפסק. כמו כן, יחושב שיעור שכר הטרחה מתוך הסכום שנגבה על ידי הקבוצה בפועל..." (שם, בפסקה 11; ההדגשה בקו תחתון אינה במקור).

הלכה זו, הקובעת כי שכר הטרחה ייגזר משוויו הממומש של הסדר פשרה, להבדיל משוויו הנחזה, חלה כפשוטה וכמתחייב מהגיונה גם מקום בו ניתן הפיצוי בדרך של הטבה צרכנית, כפי שהדבר בשלב הפיצוי הראשון (משלוח השוברים לחברי הקבוצות) בהתאם למנגנון הפיצוי המוסכם בענייננו (ראו לעניין זה: ת"צ [ת"א] 55901-11-13 שרביט נ' הוט מערכות תקשורת בע"מ, 19.7.16; אלון קלמנט: "הפער בין שוויו הנחזה לשוויו הממומש של הסדר פשרה בתובענה ייצוגית", משפט ועסקים כ 1, 3 [2016]; אוריון ושוורץ, "מנגנונים לפיקוח על מימושה של הפשרה בהליך הייצוגי, עלי משפט ט, 147 – 148 [2011]). הגמול ושכר הטרחה בענייננו לא ייגזרו, אם כן, משווי הטבה היפותטי שאותו עשויים חברי הקבוצות לממש, אלא משווי ההטבה שתמומש על ידי חברי הקבוצות בפועל. לא זו בלבד שעקרון זה יסייע בקידום מטרות ההרתעה והפיצוי שביסוד ההליך, הוא גם יתמרץ את המבקשת ואת בא כוחה לפקח על ביצוע הסכם הפשרה הלכה למעשה.

במאמר מוסגר אוסיף, כי במהלך עניינים רגיל, וכדי לקדם את מטרותיו דלעיל של ההליך הייצוגי, מן הדין לחשב את שוויו של הסדר פשרה הכולל הטבה צרכנית בהתאם לעלות ההטבה לנתבע (להבדיל ממחיר השוק לצרכן, שהוא בדר"כ גבוה יותר). אלא שבנסיבותיו המיוחדות של המקרה שלפנינו, בהן חברי הקבוצה שיהיו מעוניינים בכך יוכלו לקבל את שווי שוברי ההטבה בכסף, נראה כי ניתן לחשב את שווי ההסדר גם לפי מחיר המוצרים לצרכן.

 

24.הגמול ושכר הטרחה שאושרו כאמור ישולמו, אפוא, כדלהלן:

 

א.תוך 21 יום תשלם פרטנר למבקשת מקדמת גמול בסך 100,000 ₪, ואילו לב"כ המבקשת תשולם מקדמת שכר טרחה בסך 300,000 ₪ ומע"מ.

 

ב.תוך 21 יום מהגשת דו"ח הביניים המסכם הנזכר בסעיף 19 לעיל, ובכפוף להחלטה נוספת של בית המשפט, תשלם פרטנר למבקשת 4% מסך סכומי שוברי הקניה שמומשו במהלך תקופת המימוש, בצירוף סך הסכומים שהושבו לחברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהם לקוחות פעילים באמצעות זיכוי חשבונותיהם החודשיים, ובצירוף סך הסכומים שנפדו בפועל ע"י חברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהם לקוחות שאינם פעילים באמצעות הצגתן לפירעון של ההמחאות שנשלחו אליהם - ובניכוי מקדמת הגמול; לב"כ המבקשת ישולמו 11% ומע"מ מסך הסכומים הנ"ל, בניכוי מקדמת שכר הטרחה.

 

ג.תוך 21 יום מהגשת הדו"ח המסכם הסופי, הנזכר בסעיף 19 לעיל, ובכפוף להחלטה נוספת של בית המשפט, תשלם פרטנר למבקשת 4% מהסכומים שלא נפדו (כמשמעם בסעיף 19) ששולמו לחברי הקבוצות הזכאים לזיכוי שהנם לקוחות פעילים בדרך של זיכוי חשבונותיהם; לב"כ המבקשת ישולמו 11% ומע"מ מסכומים אלו.

 

25.פרטנר תפרסם הודעה לפי סעיף 25(4) לחוק תובענות ייצוגיות. הפרסום ייעשה בשני עיתונים יומיים נפוצים בשפה העברית, בפונט אריאל בגודל 10. ב"כ הצדדים יגישו לאישורי עד 10.8.16 את נוסח הפרסום, התואם את כל האמור לעיל.

המזכירות תמציא העתק פסק הדין לצדדים לפמת"א, ותעדכן את פנקס התובענות הייצוגיות.

 

ניתן היום, כ"א תמוז תשע"ו, 27 יולי 2016, בהעדר הצדדים.

 

Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ