אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"צ 13076-01-14 ליבוביץ' נ'

ת"צ 13076-01-14 ליבוביץ' נ'

תאריך פרסום : 02/12/2014 | גרסת הדפסה
ת"צ
בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו
13076-01-14
24/11/2014
בפני השופטת:
שושנה אלמגור

- נגד -
התובע:
עדי ליבוביץ'
עו"ד ירון שריזלי
הנתבעת:
1. עיריית תל־אביב-יפו
2. מי אביבים 2010 בע"מ
3. מי אביבים 2010 בע"מ פנינה ברודר
4. יואב רזין ו אורי אגר

עו"ד נעמה בן־זאב
עו"ד פנינה ברודר
עו"ד יואב רזין
עו"ד אורי אגר

בהחלטה זו עליי להכריע אם לבית משפט זה הסמכות העניינית לדון בתובענה שאישורה נתבקש, או שמא היא מסורה לו בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

 

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה נגד משיבה 1 (להלן: העירייה) ונגד משיבה 2 (להלן: מי אביבים), האחראית להספקת שירותי המים והביוב לתושבי העיר תל-אביב-יפו. התובענה שנתבקש אישורה עוסקת ב,,הסכם למתן שירותי גביה'' שנכרת בשנת 2010 בין שתי המשיבות (נספח ג לבקשה לאישור; להלן: החוזה). בחוזה הוטל על העירייה לגבות את חובות הצרכנים בגין משקי המים והביוב (לרבות אגרות והיטלים) בשירות מי אביבים. בתמורה לשירותים אלו, כך הוסכם, תקבל העירייה ממי אביבים סך בשיעור של 3.5 אחוזים מסכומי הכסף (הכוללים מס ערך מוסף) ,,[...] שנגבו בין על ידי התאגיד בגביה אקראית ובין על ידי העירייה, עבור התאגיד'' (סעיף 5.1). המבקש טוען כי הכספים מועברים לעירייה שלא כדין – שלא כקבוע בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א–2001 (להלן: חוק תאגידי מים) – והנזק האישי שלו הוא טוען עומד על שיעור של 3.5% מאגרות המים והביוב ששילם למי אביבים למן יום היווסדה.

 

אליבא דמבקש, לבית משפט זה הסמכות העניינית לדון בתובענה. הוא מסתמך על פרט 1 לתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו–2006 (להלן: חוק תובענות ייצוגיות), שלפיו ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית ב,,תביעה נגד עוסק, כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, בקשר לענין שבינו לבין לקוח, בין אם התקשרו בעסקה ובין אם לאו''. לשיטתו, כריתת חוזה לגביית חובות היא בבחינת פעולה מסחרית ולא שלטונית של רשות. המשיבות, אשר סבורות כי הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט לעניינים מנהליים, מבקשות לסלק את התביעה על הסף מטעם זה, ולחלופין – להורות על העברתה לעַרכה המוסמכת. סעיף 5(ב)(2) לחוק תובענות ייצוגיות קובע לאמור:

 

,,בקשה לאישור נגד רשות בתביעה שעילתה החלטה של הרשות ושהסעד המבוקש בה הוא פיצויים או השבה, לרבות השבת סכומים שגבתה הרשות כמס, אגרה או תשלום חובה אחר, תוגש לבית משפט לענינים מינהליים; בסעיף קטן זה, ,החלטה של רשות' – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק בתי משפט לענינים מינהליים.''

 

הנה-כי-כן בית המשפט לעניינים מנהליים יהיה מוסמך לדון בבקשה לאישור תובענה ייצוגית בהתקיים שלושה יסודות: הבקשה לאישור היא נגד רשות; בתביעה שעילתה ,,החלטה של הרשות''; הסעד המבוקש הוא פיצויים או השבה כמפורט לעיל.

 

בסעיף 2 לחוק בתי משפט לענינים מינהליים, התש"ס–2000 (להלן: חוק בתי משפט לעניינים מנהליים) ,,רשות'' מוגדרת ,,רשות מרשויות המדינה, רשות מקומית, וכן גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין'' (ההדגשה אינה במקור). העירייה, בהיותה רשות מקומית, עונה על הגדרת ,,רשות''. גם מי אביבים – וזה העיקר – נכלל בה, הואיל והוא תאגיד אשר הוקם מכוח חוק תאגידי מים וממלא תפקיד ציבורי על-פי דין. תפקיד זה הוטל עליו באותו חוק, אשר קובע (בפרק ג) את חובותיו ואת סמכויותיו של תאגיד המים ומורה לו לעסוק בפעילות חיונית לפי הרישיונות שניתנו לו (ראו סעיף 22 למשל). החלטתו של מי אביבים לגבות את החובות באמצעות העירייה היא ,,החלטה של רשות במילוי תפקיד ציבורי על פי דין, לרבות העדר החלטה וכן מעשה או מחדל'' – היינו ,,החלטה של רשות'', כפי שהיא מוגדרת בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים (סעיף 2).

 

עסקינן אפוא בתביעה נגד רשות שעילתה החלטה של רשות. בתובענה שנתבקש אישורה נתקפת החלטת הרשות בכל הנוגע לתעריפי המים והביוב ולאופן גבייתם, והמבקש מייחס למי אביבים גבייה שלא כדין, של סכומים עודפים, באמצעות העירייה. כמו-כן הוא מעלה טענות נגד ההתקשרות בחוזה, שלטענתו מפר את הוראותיו של חוק תאגידי מים ועל-כן הוא מבקש להצהיר כי הוא בטל. הפעולות המיוחסות למי אביבים נעשו בתוקף תפקידה הציבורי על-פי חוק תאגידי מים, אשר קובע בין השאר שעל התאגיד לנקוט את האמצעים הדרושים כדי לגבות את התשלומים המגיעים לו בעבור השירותים שהוא מספק (סעיף 39(א)). אותם אמצעי אכיפה הם גם אלו שנקבעו בפקודת המסים (גביה), אשר

 

,,[...] להוציא סעיף 12 שבה, תחול על תשלומים והוצאות כאמור בסעיף קטן (א) כאילו היו מס כמשמעותו בפקודה האמורה; הוראה זו תחול כל עוד החברה היא חברה בשליטת רשות מקומית, כהגדרתה בסעיף 59(ב).''

 

(סעיף 39(ב) לחוק תאגידי מים)

 

כלומר הגבייה היא פעולה הנעשית מכוח התפקיד הציבורי של מי אביבים, והיא מתבצעת באמצעות העירייה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ