אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"פ 43182-02-14 מדינת ישראל נ' חאג יחיא ואח'

ת"פ 43182-02-14 מדינת ישראל נ' חאג יחיא ואח'

תאריך פרסום : 12/01/2017 | גרסת הדפסה
ת"פ
בית משפט השלום כפר סבא
43182-02-14
24/12/2015
בפני השופט:
אביב שרון

- נגד -
מאשימה:
מדינת ישראל
עו"ד אורית קליינפלד
הנאשמים:
1. מואניס חאג' יחיא – כתב האישום בעניינו בוטל
2. שריף חאג' יחיא
3. סאל חאג' יחיאה

עו"ד חיים שוורצברג
גזר דין

 

1.ביום 11.6.15, הורשעו הנאשמים 2 ו-3 (להלן – הנאשמים), על פי הודאתם בכתב אישום מתוקן המייחס להם שני אישומים שעניינם העסקת תושב זר שלא כדין. על פי כתב האישום המתוקן, ניהלו הנאשמים, שהינם בעל ואשה, בצוותא מרכול בטייבה (להלן – העסק), אשר רשום בבעלות נאשם 1. לפי האישום הראשון, ביום 31.1.13 בשעה 11:20 העסיקו הנאשמים במחלקת הבשר בעסק שני תושבי אזור בלא שהיו בידיהם אישורי שהייה ותעסוקה בישראל. לפי האישום שני, ביום 28.3.13 בשעה 10:30 העסיקו הנאשמים במחלקת הבשר בעסק תושב אזור בלא שהיו בידיו אישורי שהייה ותעסוקה בישראל. הנאשמים, איפוא, הורשעו על פי הודאתם בשתי עבירות של העסקת תושב זר שלא כדין, בניגוד לסעיף 12א(ב) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952.

לא היתה הסכמה בין הצדדים לענין העונש ולבקשת ב"כ הנאשמים נדחה הדיון לצורך שמיעת הטיעונים לעונש.

 

2.ביום 14.10.15 נשמעו הטיעונים לעונש, כאשר בפתח הדיון הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר טיעון בעניינה של נאשמת 3 בלבד, לפיו עותרים הם במשותף להטיל עליה עונש מאסר על תנאי. לגבי נאשם 2 טענו הצדדים באופן חופשי.

 

3.ב"כ המאשימה הפנתה לערך החברתי המוגן בעבירה של העסקת תושב זר וטענה כי הנאשמים ביצעו את העבירות מתוך אינטרס כלכלי מובהק, כאשר מדובר בהעסקה זולה של תושבי האזור המעמידה בסיכון בטחוני את כלל הציבור במדינה. לענין מדיניות הענישה, טענה ב"כ המאשימה כי עבירות הסעה, העסקה והלנה של שוהים בלתי חוקיים ראויות לענישה של מאסר בפועל, ולו לריצוי בעבודות שרות, גם כאשר מדובר בנאשמים נעדרי עבר פלילי. לאור פסיקה אליה הפנתה, עתרה ב"כ המאשימה לקביעת מתחם עונש הולם שבין מספר חודשי מאסר לריצוי בעבודות שרות ועד ל-12 חודשי מאסר. התובעת הפנתה לעברו של נאשם 2 הכולל הרשעה אחת משנת 2006 בגין העסקת תושב זר (אותו תושב זר שהועסק על ידו באישום מס' 1) והפרעת שוטר. בגין הרשעה זו הוטל עליו עונש של 3 חודשי מאסר בעבודות שרות. עוד הפנתה לכך כי לאחר שהנאשמים נחקרו במשטרה אודות ארוע ההעסקה נשוא אישום מס' 1 הם שבו וביצעו עבירה זהה כחודשיים לאחר מכן, כאמור באישום מס' 2. אף כי שני הנאשמים ביצעו את אותן עבירות, הרי לאור עברו של נאשם 2 יש מקום לערוך אבחנה ביניהם. על כן, עתרה ב"כ המאשימה להטיל על הנאשם עונש מאסר שירוצה בעבודות שרות לצד מאסר על תנאי וקנס כספי.

 

4.ב"כ הנאשמים הדגיש את הודייתם בכתב האישום המתוקן, חרטתם ונטילת האחריות מצידם. לדבריו, מדובר בנאשמים נורמטיביים, אשר מעבר להרשעתו של הנאשם משנת 2006 (בגין ביצוע עבירות בשנת 2003), לא הסתבכו עם החוק. הסניגור הציג מסמך לפיו אחד מהשוהים הבלתי חוקיים שהועסקו על ידי הנאשמים כנזכר באישום מס' 1 קיבל היתר כניסה לישראל (נע/2), עובדה המוכיחה כי אינו מהווה סיכון לבטחון המדינה. עוד הגיש לעיוני הסנגור היתר מיום 22.3.15 שניתן לנאשמים להעסיק עובדים פלסטינים, ואולם על פי האישור, העסקת הפלסטינים כפופה להוראות כל דין (נע/1). ב"כ הנאשמים טען כי נוכחותו של נאשם 2 חשובה בעסק ועל כן, עונש מאסר לריצוי בעבודות שרות יביא לפגיעה בפרנסת המשפחה. על כן, עתר לגזור עליו עונש מאסר על תנאי בלבד. לחילופין, ביקש להסתפק בתקופת מאסר מינימלית לריצוי בעבודות שרות.

 

5.הנאשמים בדברם האחרון סיפרו על משפחתם הנורמטיבית ועל ילדיהם שרכשו השכלה גבוהה ועוסקים בעבודות מכובדות.

 

6.נקודת המוצא היא כי המעסיקים, המסיעים והמלינים שוהים בלתי חוקיים פוגעים פגיעה ישירה בזכותה של המדינה לפקח על הבאים ונכנסים בשעריה. כפועל יוצא מכך, פוגעים אותם נאשמים בבטחון הציבור ובבטיחותו, שכן בידוע הוא כי לעיתים קרובות מאוד, יש מבין השוהים הבלתי חוקיים המנצלים שהותם בארץ לביצוע עבירות בטחוניות ועבירות פליליות. על כן, מובנת מגמת ההחמרה בפסיקה, הקוראת להטלת עונשי מאסר, ולו לריצוי בעבודות שרות, על מי שמעסיק תושבי אזור ללא אישורי שהייה והעסקה (ראה רע"פ 3173/09 פראג'ין נ' מדינת ישראל (5.5.09) בפסקאות י"א-י"ב).

עוד יש לזכור ולהזכיר, כי בדרך כלל המניע לביצוע עבירת העסקת תושב זר הוא מניע כלכלי, שכן הנאשמים בוחרים להעסיק כוח אדם זמין וזול על פני העסקת אזרחי המדינה. בכך, מעדיפים הנאשמים את האינטרס הכלכלי האישי שלהם על פני האינטרס הציבורי, תוך סיכון בטחון הציבור.

 

7.אכן, מנעד הענישה בעבירת העסקת שב"ח רחב וניתן למצוא גזרי דין בהם נקבע הרף התחתון של מתחם העונש ההולם כמאסר על תנאי בלבד (או מאסר על תנאי לצד צו של"צ) (ראה, למשל, 5861/11 דניאל נ' מדינת ישראל (18.8.11); ת"פ (כ"ס) 39130-07-12 מדינת ישראל נ' עיראקי (16.12.14); ת"פ (כ"ס) 64238-01-14 מדינת ישראל נ' ברנגולה (29.3.15); ת"פ (כ"ס) 41179-05-10 מדינת ישראל נ' סולטאני (17.4.13)).

 

8.ואולם, בנסיבות ביצוע העבירות במקרה שלפנינו אני קובע כי מתחם העונש ההולם הוא בין תקופת מאסר קצרה לריצוי בעבודות שרות לבין 12 חודשי מאסר, לצד רכיבי ענישה נלווים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ