אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> הוראה על החרמת הספינה מריאן שביקשה להפר את ההסגר על רצועת עזה

הוראה על החרמת הספינה מריאן שביקשה להפר את ההסגר על רצועת עזה

תאריך פרסום : 24/11/2016 | גרסת הדפסה
ת"ח
בית משפט לימאות חיפה
7961-07-15
20/11/2016
בפני שופט:
רון סוקול

- נגד -
המבקשת:
מדינת ישראל
עו"ד ה' מסורי
המשיבה:
האנייה "Marianne" באמצעות בעליה מר צ'רלס אנדרסון
עו"ד ג' לסקי
פסק דין


 

  1. ביום 29.6.2015 בסביבות השעה 03:30 עצרו ספינות חיל הים את הספינה Marianne במרחק של כ- 60 מיילים ימיים מחופי ישראל. אותה עת שהו על סיפונה של הספינה Marianne פעילים פוליטיים שונים ובהם חברי הארגון "Ship To Gaza", כשייעדם נמל העיר עזה. לוחמי חיל הים עלו על הספינה והובילו אותה לנמל אשדוד בישראל. עם הגעתה נעצרו אנשי צוותה ותושאלו ולאחר מכן שוחררו והוצאו אל מחוץ לשטח ישראל.

 

  1. ביום 5.7.2015, ימים ספורים לאחר מעצרה ותפיסתה של הספינה, הגישה המבקשת, מדינת ישראל, בקשה למתן צו המאשר את החרמתה של הספינה. הבקשה הוגשה בהתאם לחוק המלקוח הימי משנת 1864 (The Naval Prize Act 1864). זו הבקשה המונחת בפניי כעת.

 

רקע כללי והליכים קודמים

  1. 3. מאז שנת 1967 ועד יישומה של תכנית ההתנתקות מרצועת עזה בשנת 2005 התייחס צבא ההגנה לישראל לאזור הימי הסמוך לרצועת עזה כאזור שבשליטה ישראלית מכוח השליטה באזור הרצועה עצמה. עם יישום תכנית ההתנתקות ויציאת צה"ל משטחי רצועת עזה, עלתה שאלת סמכותו של חיל הים הישראלי לשלוט באזור הימי שסביב הרצועה ולפקח על כניסת ויציאת אניות. במצב זה נעשו מספר ניסיונות של כלי שיט זרים להגיע לרצועת עזה. החשש מפני הברחת אמצעי לחימה ולוחמים לרצועת עזה עורר את הצורך למצוא דרכים למנוע כניסה של כלי שיט זרים ללא פיקוח ובקרה של חיל הים. ביום 13.8.2008 פרסמה רשות הספנות במשרד התחבורה הודעה לימאים-Notice to Mariners (NOTMARׂׂ), ׂהקוראת לספינות להימנע מלהיכנס לאזור הימי הסמוך לרצועת עזה. כן פורסם כי ציוד הומניטארי ניתן להעביר באמצעות המעברים היבשתיים מישראל לרצועה (הנתונים מעמ' 25 ואילך לדו"ח הוועדה הציבורית לבדיקת האירוע הימי מיום 31.5.2010 – דו"ח ועדת טירקל).

 

למרות הכרזה זו המשיכו כלי שיט בניסיונות להגיע ישירות לעזה. ניסיונות אלו סוכלו על ידי ספינות חיל הים שהורו לכלי השיט לחזור על עקבותיהם.

 

  1. בחודש ינואר 2009, במהלך פעילות צה"ל ברצועת עזה במבצע המכונה "עופרת יצוקה", הורה שר הביטחון על הטלת סגר ימי (Blockade)  על מי הים שמול חופי עזה עד למרחק של 20 מייל ימי מהחוף (להלן: "ההכרזה על הסגר הימי"). ההכרזה על הסגר הימי התבססה על דיני הלחימה בים, הנהוגים במשפט הבינלאומי (המשך פסק הדין נפרט ונדון בכללי המשפט הבינלאומי המנהגי בנוגע להכרזה על סגר ימי.

 

  1. בעקבות פרסום ההכרזה על הסגר הימי פעלה מדינת ישראל באמצעות חיל הים לאכיפת הסגר ומנעה כניסתם של כלי שיט זרים, לרבות כלי שיט ניטראליים לרצועת עזה, ומנעה יציאת כלי שיט מאזור הרצועה. מנייר העמדה הראשון  שהוגש על ידי צה"ל לוועדת טירקל "נייר עמדה בנושא ההיבטים המשפטיים של הטלת הסגר הימי על רצועת עזה ואכיפתו", (פורסם באתר ww.mag.idf.il/sip_storage/FILES/5/915.pdf) (להלן: נייר העמדה)  מתברר, כי נעשו מספר ניסיונות להפרת הסגר. בעמ' 48 לנייר העמדה, פורטו מספר מקרים שבהם הגיעו כלי שיט זרים ניטראליים וביקשו להיכנס לרצועת עזה. בשתי הזדמנויות הזהיר חיל הים את כלי השיט והורה להם להימנע מהפרת הסגר וכלי השיט שבו על עקבותיהם (האנייה Iran Shahed והאנייה Spirit of Humanity). במקרים אחרים לא שעו האניות לאזהרות חיל הים והן נתפסו בכוח והובאו לנמל אשדוד (האנייה "Tali" ו-"Arion"). לאחר הבאתם של כלי השיט לנמל, הורחקו המפליגים מישראל וכלי השיט הוחזרו לבעליהם.

                                                                                               

  1. בחודש מאי 2010 נעשה ניסיון נוסף לכניסת כלי שיט לרצועת עזה. מדובר במשט שכלל 6 כלי שיט ועליהם כ-700 נוסעים. בין כלי השיט נכללה גם האנייה מאוי מרמרה (Mavi Marmara). כל כלי השיט הללו נתפסו בכוח על ידי חיל הים והובלו לנמל אשדוד. חמישה מכלי השיט הועברו מאוחר יותר לנמל חיפה וכלי שיט אחד נותר באשדוד (דו"ח ועדת טירקל, עמ' 159). בסופו של יום הוחזרו כל כלי השיט, לרבות האנייה מאוי מרמרה לבעליהם, ולגבי אף אחד מכלי השיט לא ננקט הליך של החרמה. תפיסת האניות והבאתן לנמלי ישראל לא הובאה מעולם להכרעה של ערכאה שיפוטית בישראל.

 

  1. לאחר אירועים אלו, ביום 28.5.2012 יצאה מנמל טורקו שבפינלנד הספינה Estelle כשפניה מועדות לרצועת עזה (להלן: הספינה אסטל). הספינה אסטל הייתה ספינה קטנה בבעלות חברת Northern Breeze OY, שהיא חברה רשומה בפינלנד. יו"ר דירקטוריון החברה היה דרור אלימלך פילר, אזרח ישראלי לשעבר המתגורר בשבדיה. הספינה אסטל יצאה כשעל סיפונה פעילים פוליטיים שונים ובהם גם מר Joel Arvid Alexander Opperdoes משבדיה, ומר Charles Andreasson, אף הוא אזרח שבדי.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ