אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"א 20417-11-14 אייל שלו נ' קידמה החברה המרכזית לגז בע"מ ואח'

ת"א 20417-11-14 אייל שלו נ' קידמה החברה המרכזית לגז בע"מ ואח'

תאריך פרסום : 27/11/2016 | גרסת הדפסה

ת"א
המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
20417-11-14
15/11/2016
בפני השופטת:
דניה קרת-מאיר

- נגד -
התובע:
אייל שלו
עו"ד שי גרנות ו/או תום נוימן ואח
הנתבעים:
1. קידמה החברה המרכזית לגז בע"מ
2. קוסאי חרזאללה
3. דביר אקולוגיה בע"מ
4. דני שלום וזה
5. עודד ניסים דביר

עו"ד זיו אימברג
עו"ד עופר שפירא ואח' ממשרד שפירא ושות'
פסק דין
 

 

עניינה של התובענה בטענת התובע, אייל שלו (להלן: "התובע" או "אייל"), בדבר קיפוח זכויותיו כבעל מניות מיעוט בנתבעת 1, חברת קידמה החברה המרכזית לגז בע"מ (להלן: "החברה").

  1. הצדדים לתביעה, רקע ועובדות רלוונטיות 

    החברה היא חברה פרטית אשר נוסדה על-ידי התובע בשנת 1996. החל משנת 2006 עוסקת החברה בשיווק גז בישול למשקי בית וצרכנים שונים והיא בעלת רישיון לרכישה, הובלה ומכירה של גז.

    לקראת סוף שנת 2006, הצטרף לחברה הנתבע 2, קוסאי חרזאללה (להלן: "קוסאי"), והוקצו לו מניות באופן שמאותו מועד ואילך, עד חודש יולי 2013, החזיקו קוסאי והתובע בחלקים שווים (50% כל אחד) במניות החברה.

    ביום 21.7.2013, במסגרת הסכם שנערך בין התובע, קוסאי והנתבעת 3, דביר אקולוגיה בע"מ (להלן: "דביר"), הצטרפה דביר כבעלת מניות בחברה בתמורה להתחייבותה להשקיע בחברה (להלן: "הסכם השותפות", הסכם השותפות צורף כנספח 4 לכתב התביעה). בעקבות ובהתאם להסכם השותפות, מחזיקים עד היום התובע, קוסאי ודביר, כל אחד, ב- 1/3 ממניות החברה.

    הנתבעים 4-5, דני שלום וזה ועודד ניסים דביר (להלן בהתאמה: "דני" ו- "עודד") הם מנהליה של דביר ומכהנים מטעמה בדירקטוריון החברה, ביחד עם התובע וקוסאי. התובע שימש כיו"ר דירקטוריון החברה עד לישיבת הדירקטוריון שנערכה ביום 24.9.2014 בה הוחלט על הפסקת כהונתו.

    הסכם השותפות מסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות וקובע, בין היתר, כי החלטות בחברה יתקבלו על פי רוב חברי הדירקטוריון (סעיף 6.2 להסכם השותפות); כי במידה ובנושא מהותי לחברה הדירקטוריון לא הגיע להסכמה, רואה החשבון של החברה יצטרף לדירקטוריון לצורך הכרעה בנושא הספציפי המדובר (סעיף 6.5 להסכם השותפות); כי יו"ר הדירקטוריון יהיה התובע, אולם לא יהא בידו לקבל החלטות מכל מין וסוג לבדו (סעיף 6.3 להסכם השותפות). עוד נקבע בהסכם השותפות כי העברת מניות בחברה כפופה למנגנון "זכות סירוב ראשונה".

     

    סעיף 7 להסכם השותפות קובע הוראות ביחס להשקעות הצדדים בחברה כדלהלן:

    "7.1 מוסכם על הצדדים להסכם זה לפעול ולהשקיע בחברה כלהלן:

    השקעות ופעילות דביר:

    א. דביר תעמיד במעמד חתימת הסכם זה ו/או בסמוך לכך הלוואת בעלים לחברה בסך של 1,000,000 , כאשר סכום של 500,000  ישמשו לרכישת צוברים וציוד נלווה ואילו היתרה תוקצה לרכישת גז.

    ב. מוסכם עוד בין הצדדים, כי דביר תעמיד, וזאת על פי צרכי החברה לפיתוח עיסוקיה, סך נוסף של 500,000  כהלוואת בעלים עד סוף שנת 2013.

    ג. ידוע לצדדים להסכם זה, כי החברה נטלה הלוואה מבנקים בסכום של כ-1,000,000 . מוסכם בין הצדדים, כי דביר, אייל וקוסאי יבדקו יחדיו פירעון ההלוואות הנ"ל, ובמידה ויוחלט על סגירת ההלוואות, תעמיד דביר הלוואת בעלים נוספת לצורך כך בסך של כ- 1,000,000 .

    ד. מוסכם בין הצדדים, כי היה והוחלט על ידי דביר, אייל וקוסאי יחדיו שלא לפרוע את ההלוואות שנטלה החברה מהבנקים, דביר תזרים לחברה הלוואת בעלים נוספת בסך של עד 1,000,000 , וזאת על פי החלטת דירקטוריון ובהתאם לצרכי החברה ולא לצורך החזר הלוואות בעלים, כך שסך כל הלוואות הבעלים בהן מתחייבת דביר מסתכמות בסך של 2,500,000  כמפורט לעיל.

    ה. החזר הלוואת הבעלים של דביר יהיה החל מינואר 2014 ולמשך 10 שנים. ההלוואות יהיו מוצמדות על פי סעיף 3א' לפקודת מס הכנסה.

    ו. לאייל וקוסאי קיימת הלוואת בעלים של כ-1.3 מיליון , אשר תוחזר לפי הפירוט הבא: כ- 440,000  אשר מוחזרת כיום בכל חודש ישירות לכלל ימשיך ללא שינוי. כ-16,000  הלוואה של איל תוחזר ב- 16 שיקים חודשיים של 10,000 . היתרה של כ- 700,000  הלוואה של קוסאי, תוחזר החל מינואר 2014 ולמשך 10 שנים, באופן יחסי להלוואת דביר ככתוב בסעיף 1.7ה לעיל.

    ז. איל וקוסאי הזרימו לחברה בעבר 2,000,000  אשר רשומים כשטר הון בספרי החברה, סכום זה יוחזר לאחר ההלוואות הבעלים [כך במקור - ד.ק] הרשומים בסעיפים 7.1ה, 7.1ו. סכום זה יוחזר על פי חלוקת הרווחים של החברה כפי הרשום בסעיף 7.5...

    7.2 מוסכם בזאת כי כל השקעה נוספת (מעבר לרשום סעיף 7.1) בחברה תיעשה ע"י הצדדים בחלקים יחסיים לשווי מניותיהם באותו מועד והכל בכפוף להחלטת הדירקטוריון."

    יש לציין כבר עתה כי אין חולק בדבר עמידתה של דביר בהתחייבויותיה המעוגנות בסעיפים 7.1א - 7.1ב להסכם השותפות וכי השקיעה בחברה, לכל הפחות, 1.5 מיליון ₪.

    מבחינת חלוקת התפקידים בין הצדדים, הסכם השותפות קובע כי אייל ישמש כמנהל המקצועי של החברה, קוסאי כמנכ"ל ומנהל התפעול של החברה, ודני כמנכ"ל משותף לצורך ניהול שוטף של החברה כולל בענייני כספים ורכש (סעיף 9 להסכם השותפות).

    לטענת התובע, קוסאי היה אחראי, בין היתר, על ניהול הכספים והנהלת חשבונות החברה וכי לו עצמו אין כל הבנה ונגיעה בתחום הכספים. מנגד טוענים הנתבעים כי בטרם כניסתה של דביר לחברה, התובע הוא שניהל במשך שנים את הנהלת החשבונות של החברה.

    עוד ראוי לציין כי מכתבי הטענות של הצדדים עולה כי בנוסף להסכם השותפות, וכחלק מנספחיו, קיים גם תקנון המסדיר עניינים נוספים במערכת היחסים בין בעלי המניות בחברה (להלן: "תקנון החברה"). כך למשל, נטען כי סעיף 94 לתקנון החברה קובע כי כל החלטה מהותית בה תתקבל בהסכמה מלאה של כל חברי הדירקטוריון (ראו: סעיף 56 לכתב התביעה) וכי סעיפים 36 לתקנון החברה, קובעים כי בסמכות הדירקטוריון לאשר כל העברת מניות בחברה (כפי שעולה ממכתבו של בא-כח הנתבעים, אשר צורף כנספח 15 לכתב התביעה). יחד עם זאת, ועל אף שהצדדים שבים ומפנים במסגרת כתבי טענותיהם לתקנון החברה, התקנון לא צורף על-ידי מי מהצדדים.

    ביום 26.8.2014 התקיימה ישיבת דירקטוריון במסגרתה הוחלט על הזרמת מימון לחברה בסך של 50,000 ₪ מכל בעל מניות ועל השוואת היקפי הלוואות הבעלים בין השותפים (פרוטוקול הישיבה צורף כנספח 10 לכתב התביעה) (להלן גם: "ישיבת הדירקטוריון הראשונה").

    ביום 24.9.2014 התקיימה ישיבת דירקטוריון נוספת (להלן גם: "ישיבת הדירקטוריון השנייה"). כעולה מפרוטוקול הישיבה (אשר צורף כנספח 2 לכתב ההגנה), דני הוא שזימן ישיבה זו ובמסגרתה הוחלט להפסיק את כהונתו של התובע כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל המקצועי של החברה וכי במקומו ימונה עודד ליו"ר הדירקטוריון. עוד הוחלט שלא לאשר את מכירת מניות התובע בחברה לחברת גז יגל בע"מ (להלן: "גז יגל"), וכי החברה תעצור את החזרי ההלוואות לכלל הבעלים.

    בנוסף, סוכם כי התובע יעביר את התייחסותו לטענות יתר חברי הדירקטוריון בדבר חובות שכביכול חב הוא כלפי החברה.

    ההחלטות כאמור הן העומדות במרכז המחלוקת בין הצדדים.

  2. טענות הצדדים

    א.טענות התובע

    התובע טען כי עקב הידרדרות ביחסים בינו לבין קוסאי החל מחודש אוגוסט 2014, חל שינוי דרמטי וקיצוני ביחסם של הנתבעים כלפיו, באופן שהוביל לקיפוחו ולפגיעה משמעותית בזכויותיו בחברה.

    הרקע לסכסוך שנוצר בין התובע לבין קוסאי תואר על-ידי התובע בהרחבה בכתב התביעה.

    יצוין בקצרה, כי לטענת התובע, קוסאי העביר לכיסו חלק מכספי התמורה ששולמו בעד רכב שקיבל מהחברה, במקום להעבירם לחברה. התובע טען, כי מאז אותו מקרה, הנתבעים, בעלי מניות הרוב בחברה ודירקטורים בה, עשו יד אחת כנגדו ונקטו שורה של צעדים חסרי תום לב ומקפחים, אשר נועדו לנצל את מצוקתו הכלכלית הנטענת, לפגוע בו, לקפחו ולנשלו מזכויותיו בחברה. כל זאת, בניגוד גמור, לטענתו, לדין, להסכם השותפות ולתקנון החברה.

    רוב רובן של אותן פעולות, לגביהן טען התובע לקיפוח, הן ההחלטות אשר התקבלו במסגרת ישיבות הדירקטוריון המוזכרות לעיל, בימים 26.8.2014 ו- 24.9.2014, אשר לטענת התובע התקבלו תוך ניצול הרוב האוטומטי העומד לנתבעים בדירקטוריון החברה.

    עוד יצוין, כי לטענת התובע, לא התקיימו ביחס לישיבות דירקטוריון אלו דרישות הדין, שכן התובע, על אף היותו יו"ר הדירקטוריון אותה עת, לא היה זה שזימן את הישיבות ולא קבע את סדר יומן. לטענתו, ישיבות אלו תוכננו מראש על ידי הנתבעים והטענות הרבות שהועלו בהן כנגדו התקבלו על ידו בהפתעה רבה.

    עוד טען התובע כי משזומן לישיבה שהתקיימה בסופו של יום ב- 24.9.2014, חזר וביקש לקבל לידיו את המסמכים והנתונים הדרושים לו לצורך היערכות לישיבה אך בקשותיו לא נענו.

    • טענות התובע כנגד ההחלטה המחייבת את כלל השותפים להזרים כספים לחברה

      התובע טען כי ההחלטה שהתקבלה בהחלטת הדירקטוריון הראשונה להזרמת מימון לחברה בסך של 50,000 ₪ מכל בעל מניות, כמו גם ההחלטה כי יש לאזן את היקפי הלוואות הבעלים בין השותפים, כך שעל התובע להזרים סך נוסף של 1,200,000 ₪ - הן החלטות שכל מטרתן להפעיל לחץ על התובע שמצוקתו הכספית הייתה ידועה לנתבעים.

      נטען כי הצבעה זו אשר הייתה ביוזמתה של דביר מנוגדת להסכם השותפות. זאת, בין היתר, משום שעד לאותו מועד דביר טרם העבירה לידי החברה את הסכום הנוסף לו התחייבה בהסכם השותפות - 1,000,000. החברה נזקקה אותה עת למקורות מימון לצורך קיום פעילותה השוטפת - אספקת גז ללקוחותיה ועמידה בהתחייבויותיה כלפי בתי הזיקוק לרכישת הגז. חרף הדרישות החוזרות והנשנות, לטענת התובע, שלו ושל קוסאי במהלך החודשים שלאחר כריתת הסכם השותפות, לא העמידה דביר לחברה את הכספים בהתאם להסכם השותפות עמה.

      ביחס להחלטה בדבר איזון היקפי הלוואות הבעלים, טען התובע כי המצג שהוצג לו באותה ישיבת דירקטוריון - לפיו הלוואות הבעלים בחברה אינן זהות מאחר ועד לאותה עת קוסאי העמיד לכאורה הלוואות בעלים בהיקף של 2,200,000 ₪, דביר העמידה לכאורה הלוואות בעלים בסך של 1,600,00 ₪ (בהתאם להסכם השותפות ובתמורה לכניסתה כשותפה בחברה) ואילו התובע העמיד לכאורה הלוואות בעלים בסך של 400,000 ₪ בלבד – הינו מצג חסר יסוד אשר לא נטען עד לאותה עת אשר אין לו כל בסיס וזכר בהסכם השותפות ובכלל.

      כך או אחרת, טען התובע, מאחר ומדובר בהשקעות שנעשו עובר לכניסתה של דביר לחברה, מדובר בטענה שיכולה להיות רלוונטית לכל היותר ליחסים שבין התובע לבין קוסאי. משהחליטה דביר להשקיע בחברה, הייתה אמורה לדעת על חוסר איזון נטען זה בין בעלי המניות.

      עוד ציין התובע כי מדובר בהחלטה המנוגדת לתקנון החברה בו נדרש כי בהחלטות מהותיות לחברה תתקבל הסכמת כלל בעלי המניות.

    • טענות התובע כנגד ההחלטה לעצור את החזרי ההלוואה של התובע לכלל

      התובע טען כי הנתבעים הפסיקו באופן חד צדדי את תשלומי ההחזר החודשיים בגין ההלוואה אשר העניק התובע לחברה בשנת 2012, אותה גייס מחברת כלל חברה לביטוח בע"מ (להלן: "כלל").

      הרקע לאותה הלוואה, לטענת התובע, היא במצוקה כספית אליה נקלעה החברה בחודש יוני 2012, עקב התנהלותו של קוסאי. נטען על ידי התובע כי קוסאי עשה שימוש ברכב מסוג קדליאק שהחברה שכרה עבורו בעסקת ליסינג, כאשר בשלב מסוים הורה להפסיק לשלם את התשלומים לחברת הליסינג. עקב כך, הגישה חברת הליסינג תביעה כנגד החברה ומשזו זכתה בתביעה, פתחה בהליכי הוצאה לפועל כנגד החברה.

      התובע הוסיף והסביר כי קוסאי, אשר לטענתו היה אמון על ענייני הכספים בחברה, הודיע לתובע כי אין ביכולת החברה לפרוע חוב זה. לכן, נאלץ התובע בעצמו להעניק לחברה הלוואת בעלים בסך של 485,000 ₪, אותה גייס מכלל כנגד הגדל המשכנתא על ביתו הפרטי (להלן: "ההלוואה מכלל").

      לטענת התובע, במסגרת הסכמתו להעמיד את ההלוואה לטובת החברה, נערך זיכרון דברים (צורף כנספח 3 לכתב התביעה, להלן: "זכרון הדברים") לפיו החברה היא שתישא בהחזר התשלומים החודשיים לכלל עד לפרעון מלא של סכום ההלוואה לחברה, וכי במידה והחברה לא תעמוד בהחזר התשלומים, יעביר קוסאי 20% ממניותיו בחברה לתובע. הסדר זה, לפיו החברה היא שתחזיר את ההלוואה ישירות לכלל, מעוגן בסעיף 7.1 להסכם השותפות.

      נטען כי ביום 15.9.14 התברר לתובע, על-ידי הבנק, כי הנתבעים ביטלו את הוראת הקבע לתשלום ההלוואה מכלל, על אף שלא מסרו לו כל הודעה בדבר כוונתם לעשות כן ומבלי שתערך ישיבת דירקטוריון לקבלת החלטה בדבר. מהלך חד צדדי זה העמיד בסכנה את בית המגורים של התובע ונועד, לטענתו, להפעיל כלפיו לחץ ולקפחו.

      עוד טען התובע כי פעולה חד צדדית זו מהווה הפרה הן של זיכרון הדברים והן של הסכם השותפות.

    • טענות התובע כנגד החלטות שהתקבלו ביחס לכרטסת שלו

      לטענת התובע, בישיבת הדירקטוריון מיום 24.9.14, הנתבעים הציגו בפניו "תנועות לא מוסברות" בכרטסת הנהלת החשבונות שלו בחברה בסך של 350,000 ₪. לטענתו, הנתבעים הנחו את רו"ח של החברה – מר זיאד דקה, שהינו חבר של קוסאי – לתקן את התנועות האמורות במידה ולאחר בחינה נוספת ימצאו לא תקינות.

      בנוסף, דרשו הנתבעים מהתובע להשיב לחברה סך של 300,00 ₪ אשר נרשם בכרטסת שלו כפרעון שטר הון שהעמיד לחברה. זאת, על אף שלטענת התובע, הסכום הנ"ל מעולם לא שולם לידיו וחרף כך שעמדה לטובתו יתרת זכות בספרי החברה בסך של 458,000 ₪.

      כנטען על ידי התובע, הנתבעים מנעו ממנו גישה למסמכי החברה ונמנעו מקיומה של פגישה בינו לבין רואה-החשבון של החברה, באופן שלא איפשר לו לספק הסברים לאותן תנועות לא מוסברות כביכול.

    • טענות התובע כנגד ההחלטה שלא לאשר את מכירת מניותיו לגז יגל

      נטען כי נוכח מצבה הכספי הרעוע של החברה, הוחלט כי החברה תחדל מלשלם משכורות לשותפים, החלטה שכנטען על ידי התובע הוא הנפגע העיקרי ממנה היות ופרנסתו תלויה בכך.

      החלטה זו הובילה את התובע, לדבריו, למצוקה כלכלית בגינה נאלץ לחפש משקיע חיצוני לו ימכור את אחזקותיו בחברה.

      התובע טען כי עוד בחודש מאי 2014 עדכן את יתר השותפים בחברה בדבר כוונתו למכור את מניותיו. בחודש יוני 2014 מצא התובע רוכשת פוטנציאלית אשר הביעה נכונות לרכוש את אחזקותיו בחברה, היא כאמור – חברת גז יגל – בתמורה ל-1,300,000 ₪, שהינם, לטענתו, סכום הנמוך משמעותית מערך המניות האמיתי של שליש ממניות החברה.

      לטענת התובע, שותפיו בחברה עודכנו בדבר ולא הביעו כל התנגדות לכך שהתובע ינהל משא-ומתן למכירת מניותיו בחברה לגז יגל.

      בהתאם להוראות הסכם השותפות בין הצדדים, פנה התובע ביום 28.8.14 במכתב ליתר בעלי המניות והודיע להם כי על פי סעיף 5.2 להסכם השותפות, ניתנת להם האפשרות להודיע בתוך 21 יום האם ברצונם לרכוש את מניותיו וכי במידה ולא יממשו זכות זו, הוא יהיה רשאי למכור את מניותיו לגז יגל (נספח 13 לכתב התביעה).

      על הצעה זו חזר התובע במכתב בא כוחו מיום 9.9.14 (נספח 14 לתצהירי התובע).

      לטענת התובע, קוסאי ודביר היו נחושים בדעתם למנוע את מכירת מניותיו לגז יגל. משכך, סירבו לדון בזכות הסירוב ובמסגרת ישיבת הדירקטוריון השנייה קיבלו החלטה שלא לאשר את מכירת מניותיו לגז יגל.

    • טענות התובע כנגד ההחלטה להפסיק את כהונתו כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל המקצועי של החברה

      כאמור, בישיבת הדירקטוריון שנערכה ביום 24.9.14, הוחלט על הפסקת כהונתו של התובע כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל המקצועי של החברה.

      לטענת התובע, הפסקת כהונתו נעשתה על בסיס טענות חסרות שחר, למרות התנגדותו ועל אף התשובות שסיפק ביחס לטענות המופרכות שהועלו כנגדו. כמו כן, ציין התובע, כי על אף שההחלטה בדבר פיטוריו התקבלה ביום 24.9.14, מועד הפיטורין נקבע ליום 30.6.14.

      זאת ועוד, התובע טען כי הנתבעים ניאותו להעביר לידיו את מסמכי סיום העסקה המתחייבים על פי חוק, רק ביום 24.3.15, לאחר ששב ודרש מהם לעשות כן. זאת, לגישתו, בניסיון להפעיל עליו לחץ תוך ניצול מצוקתו.

    • הסעדים המבוקשים

      התובע עתר בתביעה לקבל את הסעדים הבאים: כי בית המשפט ייקבע שענייניה של החברה מנוהלים בדרך שיש בה משום קיפוח התובע ועל כן, לשם הסרת קיפוחו של התובע, יורה לנתבעים לרכוש את מניות התובע בחברה על פי ערכן הממשי - 2.5 מיליון ₪ לגישת התובע - ובכל מקרה תמורת לא פחות מהסך של 1,300,000 ₪ שהוצע לתובע על ידי גז יגל; כי בית המשפט יורה על שחרור התובע מכל ערבויותיו להתחייבויות החברה או למצער, להתחייבויותיה של החברה המאוחרות ליום 24.9.14, ולחייב את הנתבעים 2-5 להעמיד ערבויות חלופיות ככל שהדבר יידרש; כי החלטות הדירקטוריון של החברה מימים 26.8.14 ו- 24.9.14 בטלות וחסרות כל תוקף.

      במסגרת הסיכומים הוסיף התובע כי יש לפסוק שכר עד למר שלמה אביטן (להלן: "אביטן") בגין הגעתו לשווא לדיון שהתקיים ביום 14.10.15, ולחייב את הנתבעים בהוצאות בגין הליכי הביניים.

      זה המקום להזכיר כי בד בבד עם הגשת התביעה, הוגשה על ידי התובע בקשה לסעדים זמניים אשר נתמכה בתצהיר התובע ובתצהירו של אביטן, בעליה של חברת גז יגל ומנהלה; תגובת הנתבעים לסעדים הזמניים נתמכה בתצהירו של דני; ביום 3.12.2014 נערך דיון בבקשה לסעדים זמניים במסגרתו נשמעו עדויותיהם של אביטן, דני ועו"ד מחמד ותד אשר שימש כעו"ד החברה.

      ביום 23.12.2014 הודיע המבקש כי הוא אינו עומד על הבקשה לסעדים זמניים, מבלי שהוא מוותר על טענותיו; בדיון שנערך ביום 19.1.2015 הוחלט כי התצהירים אשר הוגשו במסגרת הבקשה לסעדים זמניים והחקירות שנשמעו יהוו חלק בלתי נפרד מהראיות.

      ב.טענות הנתבעים

      הנתבעים טענו כי לא מדובר בתביעה כנה כי אם בתביעת סרק, חסרת כל בסיס אשר הוגשה בניסיון לעשות עושר ולא במשפט על חשבון החברה ובעלי מניותיה. זאת, בין היתר, על ידי הפעלת לחץ בלתי הוגן על בעלי המניות האחרים שירכשו מהתובע את מניותיו במחיר מופקע.

      ראשית, טענו הנתבעים, כי יש לסלק את התביעה על הסף כנגד הנתבעים 4-5 מאחר ואין להם כל התחייבות כלפי התובע ולתובע אין יריבות איתם. הנתבעים 4-5 אינם בעלי מניות בחברה והם לא היו צד אישי להסכם השותפות.

      לגופם של דברים טענו הנתבעים כי ישיבות הדירקטוריון העומדות במרכז המחלוקת בין הצדדים זומנו והתקיימו בהתאם לדין, כאשר התובע ביקש לכנס את אותה ישיבה מיום 24.9.14 ומועדה תואם עמו מבעוד מועד.

      נטען, כי החלטות הדירקטוריון שהתקבלו באותן ישיבות דירקטוריון, הינן החלטות סבירות המצויות בתחום שיקול דעתו העסקי של דירקטוריון החברה. ההחלטות תואמות את הדין והן התקבלו דווקא מתוך גישה של שוויון זכויות בין בעלי המניות ועל מנת למנוע את המשך הפגיעה כביכול של התובע בחברה ובבעלי מניותיה.

      לטענתם, לא רק שהתובע אינו מקופח ביחס ליתר בעלי המניות, אלא שהוא זכה מהחברה לסכומי עתק לכיסוי הוצאות שונות שנושאי משרה אחרים בחברה לא קיבלו, כגון הוצאות ביטוח ורכב.

    • הטענה בדבר חיוב כלל השותפים להזרמת כספים לחברה והפסקת החזרי ההלוואה שנטל התובע עבור החברה מכלל

      לשיטת הנתבעים, דביר עמדה בכל התחייבויותיה על פי הסכם השותפות ומשכך, טענת התובע לפיה לא ניתן היה לקבל החלטה המחייבת את כלל השותפים להזרים סכומים נוספים לחברה, כל עוד דביר לא תשלים את חובותיה, אינה יכולה לעמוד.

      לגישתם, על פי סעיף 7.1(ד) להסכם השותפות, לא עמדה לדביר החובה להזרים כספים נוספים לחברה אלא רק הושארה האופציה, לפיה במידה ויהיו לחברה צרכים וככל שתתקבל החלטה של הדירקטוריון בעניין, תעמיד דביר לחברה הלוואת בעלים נוספת.

      בפועל, טענו הנתבעים, החלטת הדירקטוריון, כאמור, התקבלה אך ביחס לסכום של 250,000 ₪ אותו נדרשה דביר להעמיד עבור החברה וזו אכן עשתה כן. מעבר לכך לא הייתה כל דרישה או בקשה להלוואה נוספת וממילא דביר לא הייתה אמורה להשקיע כל סכום נוסף מעבר לסכומים שהשקיעה עד לאותו יום.

      באשר להפסקת החזר הלוואת התובע לכלל באופן חד צדדי, טענו הנתבעים כי אין כל בסיס לטענה לפיה מדובר בפעולה מקפחת המפרה ברגל גסה את הסכם השותפות.

      לטענתם, בהתאם להסכם השותפות, החל מיום 1.1.2014, לא הייתה לתובע כל זכות לעדיפות על פני יתר בעלי המניות בפירעון חובות כלפיו. שכן, בעוד שעד ליום 31.12.2013 היה על החברה לפרוע רק את ההלוואות עבור התובע (כמפורט בסעיף 7.1(ו) להסכם השותפות), החל מיום 1.1.2014, היה על החברה להתחיל לפרוע חובותיה גם עבור דביר (סעיף 7.1(ה) להסכם השותפות) וקוסאי (סעיף 7.1(ו) להסכם השותפות). משכך, ומאחר ולחברה לא היו מקורות מספקים לתשלום חובות לכלל בעלי המניות, לא נדרשה היא לשלם לאיש מבעלי המניות, ובכלל זה, לא נדרשה היא לפרוע חובותיה לתובע בשלב זה.

      בנסיבות אלו, נטען, סירוב הדירקטוריון לפרוע חובות לתובע בלבד, ולא ליתר בעלי המניות, הינה החלטה סבירה שלא נפל בה כל פגם.

      לטענת הנתבעים, דברים אלו נכונים שבעתיים נוכח כך שהתובע עצמו אינו עובד בחברה, אינו נוקף אצבע להשאת רווחיה ותחת זאת חותר תחת בעלי מניותיה, במטרה לנצל את החברה ומשאביה לטובתו האישית.

    • באשר לדרישה לתיקון אי הסדרים הנטענים בכרטסת התובע

      הנתבעים טענו כי התובע ביצע בעצמו או על ידי גורם עלום מטעמו פעולות שונות בהנהלת החשבונות של החברה במטרה לשפר את מצבו בחברה אל מול יתר בעלי מניותיה. כך, לטענתם, אותן פעולות חד צדדיות שעשה התובע או מי מטעמו בכרטסת, הביאו להפחתה מלאכותית ולא נכונה של חובות התובע כלפי החברה, והפכו חוב של למעלה מ-500,000 ₪ ליתרת זכות לכאורה שקיימת לתובע בסך של 49,9222.85 ₪.

      לטענת הנתבעים, אין היגיון בטענת התובע לפיה הנתבעים מונעים ממנו מידע ומסמכים ומסרבים לאפשר לו להסתייע ביועצים על מנת להסביר את אי הסדרים בכרטסת שלו. עוד נאמר, כי הטענה לפיה לא היה מעורב בהנהלת החשבונות של החברה הינה טענה שקרית. לאף אחד מהנתבעים לא היה אינטרס להפחית בצורה מלאכותית את חובות התובע כלפי החברה, בצורה המשפרת אך ורק את מצבו של התובע ומיטיבה עמו על חשבון הנתבעים.

      מכל מקום, טענו הנתבעים, מדובר במחלוקת לגיטימית הנוגעת להנהלת החשבונות של החברה. עצם ההחלטה לבדוק את הפעולות שביצע התובע כביכול בהנהלת החשבונות בחברה ואף להורות על תיקונם במקום שבו תתגלה טעות, אינה מקפחת ואינה חסרת תום לב כנטען על ידי התובע.

    • הטענה בדבר ההחלטה שלא לאשר את מכירת מניות התובע לגז יגל

      הנתבעים טענו כי גז יגל היא מתחרה של החברה ועוסקת באותו תחום ובאותם אזורים גיאוגרפיים. לטענתם, מטרתה האמיתית של גז יגל לא הייתה להשתלב בחברה כבעלת מניות מיעוט, כי אם להשתלט על החברה, על מאגר לקוחותיה וללמוד על שווקים בהם לחברה יש יתרון על גז יגל.

      עוד נטען על ידי הנתבעים, כי לאחר שהתובע הודיע להם על רצונו להתקשר בהסכם למכירת מניותיו, הוא התבקש להמציא פרטים נוספים על הגורם לו הוא מעוניין למכור את המניות ולהחתימו על התחייבות לשמירה על סודיות. אולם, התובע לא חשף בפני הנתבעים את כתב הסודיות ואת טיוטת החוזה עם גז יגל, עד להגשת כתב התביעה.

       

  3. דיון והחלטה

    השאלה המרכזית אליה יש להידרש במסגרת הדיון בתביעה שלפניי היא האם זכויותיו של התובע, כבעל שליש ממניות החברה, קופחו באחת או יותר מהדרכים הבאות: חיוב כלל השותפים להזרמת כספים לחברה; הפסקת החזר ההלוואה שנטל התובע עבור החברה; קבלת ההחלטות שהתקבלו ביחס לכרטסת התובע; הפסקת כהונתו של התובע כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל המקצועי בחברה; סירוב הנתבעים למכירת מניות התובע לחברת יגל.

    בשלב ראשון, יש להתייחס לשאלת היריבות בין הצדדים.

    לטענת הנתבעים, לתובע אין כל עילת תביעה כנגד החברה ולא היה זה ראוי לצרפה כצד לתובענה. ביחס לנתבעים 4-5 נטען, כאמור לעיל, כי מאחר והם אינם בעלי מניות בחברה ולא היו צד באופן אישי

    להסכם השותפות, לנתבע אין כל יריבות עימם ולא עומדת לו כל זכות משפטית מולם.

    אין לקבל טענות אלו.

    ראשית, ביחס לחברה, כפי שעמד על כך התובע בסכומי התשובה מטעמו, צירוף החברה כצד לתביעת קיפוח היא הפרקטיקה הנהוגה בתביעות כגון אלה. יתרה מזאת, צירוף החברה אינו רק נהוג אלא הוא אף הכרחי לנוכח העובדה שהחברה עשויה להיות מושפעת מההליך לאור סמכותו הרחבה של בית המשפט בתביעת קיפוח, במסגרתה עשוי הוא לתת סעדים גם כנגד החברה (צפורה כהן בעלי מניות בחברה כרך ב 205 (מהדורה שנייה, 2008) (להלן: כהן)).

    אף צירופם של הנתבעים 4-5 נעשה כדין שכן, מלשונו של סעיף 191 לחוק החברות, התשנ"ט – 1999 (להלן: "חוק החברות") עולה כי הוא חל בכל מקרה של ניהול ענייני החברה בדרך של קיפוח, ללא קשר לזהות האורגן המקפח.

    הנתבעים 4-5 הם דירקטורים בחברה ולקחו חלק בישיבות הדירקטוריון בהן התקבלו ההחלטות המקפחות לכאורה.

     

    • טענות התובע בעניין קיפוח המיעוט והפגיעה בזכויותיו - המסגרת הנורמטיבית

      טענה בדבר קיפוח של בעל מניות בחברה מתבססת על הוראות סעיף 191(א) לחוק החברות:

      "התנהל ענין מענייניה של חברה בדרך שיש בה משום קיפוח של בעלי המניות שלה, כולם או חלקם, או שיש חשש מהותי שיתנהל בדרך זו, רשאי בית המשפט, לפי בקשת בעל מניה, לתת הוראות הנראות לו לשם הסרתו של הקיפוח או מניעתו, ובהן הוראות שלפיהן יתנהלו עניני החברה בעתיד, או הוראות לבעלי המניות בחברה, לפיהן ירכשו הם או החברה כפוף להוראות סעיף 301, מניות ממניותיה."

       

      המונח "קיפוח" אינו מוגדר בחוק והתפישה הרווחת היא שהמדובר בעילה רחבה אשר גבולותיה גמישים ועשויים להשתנות בהתאם לנסיבות הקונקרטיות (כהן, בעמ' 93; ת"א (י-ם) 7438/05 בתיה אחזקת נכסים ואח' בע"מ נ' קרן טוקטלי ואח' (פורסם בנבו, 4.1.2007); ע"א 2699/92 בכר נ' ת.מ.מ תעשיות מזון מטוסים (נתב"ג) בע"מ (פורסם בנבו, 2.6.1996)).

      הפסיקה הדנה בבחינת המונח קיפוח קבעה כי קיפוח מתקיים כאשר המשאבים בחברה מחולקים בצורה בלתי הוגנת בין בעלי השליטה בחברה לבין בעלי מניות מיעוט בה, או במקרים שבהם נפגעות הציפיות הלגיטימיות של הצדדים (ראו: ע"א 8712/13 אדלר ואח' נ' לבנת (פורסם בנבו, 1.9.2015) (להלן: "עניין אדלר"); ע"א 2773/04 נצבא חברה להתנחלות בע"מ נ' עטר, פ"ד סב(1) 456 (2006) (להלן: "עניין נצבא"); ע"א 9014/03 אברהם גרינפלד נ' שמעון לסר (פורסם בנבו, 14.12.2006); ע"א 275/89 דוידזון נ' אורנשטיין, מו (1) 125, 131 (1991) (להלן: "עניין אורנשטיין").

      עוד קבעה הפסיקה כי בחינת עילת הקיפוח הינה בחינה אובייקטיבית במסגרתה נבחנת התוצאה. מניעי הקיפוח אינם מכריעים בהקשר זה, שכן מטרת החוק אינה להעניש את המקפח אלא להעניק סעד למקופח. (ראו למשל: בש"א 17402/04 כתבן נ' אוצר מפעל ים בע"מ (פורסם בנבו, 10.9.2007); כהן, עמ' 131-132).

      קיפוח יתקיים כל אימת שתהיה פגיעה בציפיות הלגיטימיות של הצדדים, אפילו אין בהתנהגות המשמשת בסיס לתביעה משום הפרת זכות המוקנית לבעל מניות במסמכי היסוד של החברה (עניין אורנשטיין; עניין נצבא; כהן, בעמ' 120)).

      בהקשר זה יש לציין כי בבחינת קיומו של קיפוח יש להתחשב גם באופי החברה שכן הוא עשוי להשפיע על הציפיות הלגיטימיות של הצדדים. כך, למשל, בחברת מעטים שהיא למעשה מעין שותפות קיימת ציפייה לגיטימית של הצדדים לניהול משותף של החברה (רע"א 9646/04 חסקי אלון ייזום בניה והשקעות בע"מ ואח' נ' אריה מיכלסון חברה ליזמות בע"מ ואח', פ"ד נט(3) 380, 383 (2005); כהן, בעמ' 278).

      לעניין הסעד לקיומו של קיפוח נקבע כי "נוסח הסעיף רחב עד מאוד, ומכוחו רשאי בית המשפט לנקוט במגוון רחב של צעדים בהתאם לשיקול דעתו, ואף להורות על פירוק החברה. על אחת כמה וכמה, שרשאי בית המשפט להורות על סעד קיצוני פחות, כגון מכירת נכס של החברה או מכירת כל נכסי החברה בדרך של התמחרות בין בעלי המניות או התמחרות בין צדדי ג'" (ראו פסק דינו של כב' השופט עמית ברע"א 4596/12 נקש נ' מזרחי (פורסם בנבו, 21.10.2012)).

      בנוסף, בעניין אדלר נקבע כי סעד של הפרדת כוחות מכוח סעיף 191 לחוק החברות יכול להינתן כמענה לאובדן אמון במעין שותפות, גם מקום שבו הצד הטוען לקיפוח לא עתר לקבל סעד כזה ועל אף קביעה כי הוא לא זכאי לסעד להסרת קיפוח בנסיבות העניין.

      לאחר שבחנתי את טענות הצדדים ומכלול הראיות שהוצגו בתיק, מצאתי כי יש להעניק לתובע סעד של היפרדות ולמנות מומחה לצורך הערכת שווי מניותיו.

    • טיבה של החברה כחברת מעטים

      בטרם אפנה לבחון כל אחת מטענות הקיפוח, אדרש תחילה לסיווגה של החברה.

      דיון זה נדרש בנדון שכן, כאמור לעיל, לצורך הדיון בטענות של קיפוח ולצורך בחינת שאלות כגון האם נפגעו ציפיותיו הלגיטימיות של התובע, או האם ניתן להורות על הפרדת כוחות לאור אובדן אמון בין הצדדים, יש לבחון את טיבה של החברה, והאם יש לאפיינה כ"מעין שותפות".

      כך, בין היתר, יש לבחון מהו מספרי בעלי המניות; האם פעילות החברה מאופיינת ביחס אישי הכרוך באמון הדדי בין בעלי המניות; האם קיימת הבנה בין בעלי המניות לפיה כולם או רובם ייטלו חלק בניהול עסקי החברה; האם הצדדים מקפידים על הפרוצדורות הקבועות בדיני החברות או שהתנהגותם מאופיינות בהעדר פורמאליות ועוד (ראה: עניין אדלר, פס' 77-78 של כב' השופט י' דנציגר).

      בענייננו, ועל פי המבחנים שהותוו בפסיקה לאורך השנים, עולה המסקנה כי בפנינו חברה שהיא "מעין שותפות".

      זאת, בין היתר, בשים לב למספרם המצומצם של בעלי המניות (התובע ונתבעים 2-3 הם בעלי המניות היחידים בה) המחזיקים בה בחלקים שווים ושלושתם מכהנים כדירקטורים בה (כאמור לעיל, הנתבעים 4-5 מכהנים מטעמה של דביר).

      נראה כי מערכת היחסים בין הצדדים הושתתה על יחסי אמון והחברה התנהלה באופן בלתי פורמאלי. כך עולה, למשל, מהעובדה כי עד שדביר הצטרפה כשותפה בחברה לא היו סיכומי ישיבות (ראו דבריו של קוסאי בישיבה מיום 24.9.14, שצורפה כנספח 2 לכתב ההגנה). אף לאחר שדביר הצטרפה נהגו הצדדים להידבר ביניהם ולקבל החלטות כדבר שבשגרה באופן לא פורמאלי (עדות דני בעמוד 65 לפרוטוקול, שורה 2); מההגבלה הנטענת בתקנון החברה על עבירות מניותיה תוך מתן זכות סירוב ראשונה לבעלי המניות האחרים בחברה, בהתאם להסכם השותפות; מההתנהלות הכספית בחברה, במסגרתה נהגה החברה לשלם את חשבונות הטלפון של התובע ונתבע 2 כמו גם בני משפחתם תוך קיזוז סכומים אלה מהכרטסת האישית שלהם, או מכך שמנהלי החברה נהגו בעת הצורך לשלם בעצמם סכומי כסף שיאפשרו רכישת גז ולאחר מספר ימים, כאשר הגז נמכר, הוחזר להם סכום זה מהחברה (ראו: עדות דני בעמוד 57 לפרוטוקול, שורות 3-8).

    • בחינת טענות הקיפוח

      (1)חיוב כלל השותפים להזרמת כספים לחברה

      נשאלת השאלה, האם היה בסיס לחייב את כל בעלי המניות בהזרמת כספים נוספים לחברה, והאם היה בסיס לחייב את בעלי המניות לאזן את ההלוואות שנתנו עד אותה עת לחברה. שאלה זו היא שאלה חוזית בעיקרה, הנוגעת למחלוקת ביחס לאופן בו יש לפרש את הסכם השותפות.

      נקודת המוצא לפרשנות חוזה, לרבות פרשנות הסכם שותפות, היא הוראת סעיף 25(א) לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973, המורה כי יש לפרש חוזה לפי אומד דעתם של הצדדים כפי שהיא משתמעת מתוך החוזה ומנסיבות העניין.

      עוד נקבע, כי במידה ואומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יש לפרש את החוזה בהתאם ללשונו (ראו: ע"א 6041/15 האמה בע"מ נ' מולר, פסקה 33 לפסק דינו של כב' השופט י' דנציגר (פורסם בנבו, 25.9.20016) והאסמכתאות המוזכרות שם). לכן, בבואנו לבחון את הסכם השותפות, נקודת המוצא ממנה עלינו להתחיל היא לשונו.

      ההחלטה לפיה על השותפים להזרים 50,000  כל אחד לחברה; 

      בסיכום ישיבת הדירקטוריון מיום 26.8.2014 צוין כי ההחלטה שכל בעל מניות יזרים 50,000 ₪ לחברה התקבלה פה אחד. יחד עם זאת, לטענת התובע, ההחלטה לא התקבלה פה אחד כמצוין בה, ולכן עוד ביום 1.9.2014, כשישה ימים לאחר אותה ישיבה, פנה באמצעות בא כוחו לחברה וביקש את תיקון הפרוטוקול (פנייה זו צורפה כנספח 11 לכתב התביעה).

      בחקירתו, טען דני כי בשיחות עם התובע לאחר אותה ישיבת דירקטוריון, הסכים האחרון להעמיד לחברה הלוואה בסך של 50,000 ₪ בהתאם להחלטת הדירקטוריון. לטענתו של דני יש בידיו תכתובות המוכיחות זאת (עמוד 55 לפרוטוקול, שורה 6 ואילך), אך תכתובות אלו לא הוגשו לבית המשפט. בישיבת הדירקטוריון השנייה, הבהיר התובע כי באותן שיחות עם הנתבעים הוא הסכים לנסות ולגייס את הסכום של 50,000 ₪, תחת מחאה.

      בשים לב לאמור, ובפרט בשים לב לסמיכות הזמנים בין המועד בו קיבל התובע את פרוטוקול הישיבה הראשונה (27.8.2014) ועד להעלאת הבקשה כי הפרוטוקול יתוקן (1.9.2014), כמו גם בשים לב לכך שאין חולק בין הצדדים כי עוד קודם לאותן ישיבות דירקטוריון, דרש התובע מדביר להזרים בעצמה כספים בהתאם למנגנון הקבוע בהסכם השותפות, מקובלת עליי גרסתו של התובע לפיה, ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדתו.

      כעת אפנה לבחון את ההחלטה לגופה; כעולה מלשונו של הסכם השותפות, במצב בו עולה צורך בהזרמה נוספת של כספים לחברה, דביר היא זו שצריכה להזרים את הכספים ראשונה (עד לסכום כולל של 1,000,000 ₪). זאת בשני מצבים – האחד, לצורך הסדרת הלוואות שנטלה החברה מהבנקים (סעיף 7.1ג להסכם השותפות, להלן: "החלופה הראשונה"); והשני, לצרכיה של החברה, בתנאי שאינם החזר הלוואת בעלים (סעיף 7.1ד להסכם השותפות, להלן: "החלופה השנייה").

      עוד נקבע בהסכם השותפות, כי על מנת לחייב את דביר להזרים כספים ראשונה מטעמים של "צרכי החברה", נדרשת החלטת דירקטוריון בעניין (שם).

      לענייננו רלוונטית החלופה השנייה.

      עוד יש לציין כי על פי הסכם השותפות, בכל מקרה אחר, יזרימו השותפים כספים בחלקים יחסיים לשווי מניותיהם (סעיף 7.2 להסכם השותפות).

      אין חולק כי נכון להיום, דביר השקיעה בחברה לכל הפחות 1.5 מיליון ₪ וכי סכום זה טרם נפרע לדביר (עדות התובע בעמוד 9 לפרוטוקול, שורה 20 ואילך). ככל הנראה, מאז הזרימה דביר כספים נוספים (על פי הכרטסת של דביר בחברה, אשר צורפה כנספח 16 לתצהירו המשלים של התובע, עולה כי עד לחודש מאי 2015, השקיעה דביר בחברה כ-1.8 מיליון ₪. אולם, לא הוצגה אסמכתא נוספת על כך ובחקירתו, לא ידע דני לומר באיזו ישיבת דירקטוריון התקבלה החלטה בנדון (עמוד 56 לפרוטוקול, שורה 2 ואילך)).

      מכל מקום, מקובלת עליי טענת התובע כי עד לאותה ישיבת דירקטוריון מיום 26.8.14, עמדה השקעתה של דביר בחברה על סך של 1.5 מיליון ₪, וכי עד לאותה עת, זו טרם הזרימה כספים נוספים לחברה בהתאם למנגנון המפורט בסעיפים 7.1ג-7.1ד להסכם השותפות.

      כמו כן, אין מחלוקת בין הצדדים כי התובע דרש מספר פעמים מדביר להזרים את הכספים להם נדרשה על פי ההסכם (עדות דני בעמוד 53 לפרוטוקול, שורות 24-26).

      עוד אין מחלוקת כי על אף דרישות אלו לא התקבלה החלטת דירקטוריון המחייבת את דביר לעשות כן. כך אישר התובע בחקירתו וטען כי הדברים אומנם עלו בישיבות דירקטוריון, לגביהן לא הוצא פרוטוקול, אך תמיד היה שוויון בהצבעות (עמוד 8 לפרוטוקול, שורה 11 ואילך).

      בהקשר זה יש להעיר, כי במצב דברים זה (מקרה של שוויון) יכול היה התובע לזמן את רואה החשבון של החברה על מנת שיכריע בדבר (סעיף 6.5 להסכם השותפות).

      מכל האמור לעיל עולה כי משלא התקבלה החלטת דירקטוריון בעניין, לא התקיים תנאי מתנאי החלופה השנייה. משכך, כביכול, לא הופר הסכם השותפות והיה בסיס לחייב את כל השותפים להזרים כספים לחברה בחלקים שווים (בהתאם לסעיף 7.2 להסכם השותפות).

      יחד עם זאת, מאחר וכפי שנראה להלן, יתר תנאי החלופה השנייה בהחלט התקיימו, הרי שעצם העובדה שהחלטה לחייב את דביר להזרים ראשונה כספים לחברה לא התקבלה בדירקטוריון החברה, הינה החלטה מקפחת כשלעצמה. שכן, כל החלטה אחרת נוגדת למעשה את הקבוע בהסכם השותפות ואין לה הגיון עסקי מבחינת החברה ומבחינת קוסאי. לכן, כל החלטה כזו גם מעוררת את החשש כי הנתבעים חברו יחדיו כדי ליצור "בלוק שליטה" ולהעדיף בכך את האינטרסים של דביר על חשבון פגיעה בציפיותיו הלגיטימיות של התובע, המבוססות על הסכם השותפות.

      מעיון בתנאים הקבועים לחלופה השנייה עולה כי במידה ולחברה נדרשים כספים נוספים, שלא לצורך פרעון הלוואות בעלים כי אם לצרכים לגיטימיים של החברה, ראוי כי הדירקטוריון יקבל החלטה המחייבת את דביר דווקא להזרים כספים לחברה.

      מעדותו של דני עולה כי לגישתה של דביר לא מולאו תנאיה של החלופה השנייה, כיוון שהתובע המשיך לפרוע מהחברה את כספי ההלוואה שהעמיד לה, בעוד יתר בעלי המניות לא נפרעו בגין הלוואותיהם. לכן, בפועל, כל הזרמת כספים נוספת שדביר הייתה מעמידה לחברה, הייתה מתועלת ישירות להחזר הלוואת הבעלים של התובע (עמוד 50 לפרוטוקול שורה 1 – עמוד 53 שורה 9).

      אכן, אין לקבל מצב בו התובע הוא היחיד אשר הלוואות הבעלים שהעמיד נפרעות לזכותו ובעלי המניות האחרים נמנעים מלפרוע את הלוואותיהם עקב מצבה של החברה. לכן, כל עוד לא הייתה החברה במצב בו נזקקה היא עצמה למימון נוסף, לא היה מקום לחייב את דביר בלבד להמשיך להזרים הלוואות בעלים. כך בפרט משהסכם השותפות קובע במפורש כי הזרמת הכספים על ידי דביר לא תשמש לצורך החזר הלוואות בעלים.

      ואולם, אף אם הדברים נכונים, הצדדים אינם חלוקים כי במועד ישיבת הדירקטוריון שנערכה ביום 26.8.2014, הוא המועד הרלוונטי לבחינת טענת הקיפוח, מצבה הכספי של החברה לא היה יציב ועל מנת שזו תוכל להמשיך בפעילותה השוטפת, נדרש היה להזרים אליה כספים נוספים.

      יתרה מזאת, אם היה ספק בדבר האופן בו יתועלו הכספים שיוזרמו לחברה, הרי שלאחר ישיבת הדירקטוריון השנייה, במסגרתה התקבלה החלטה לעצור את החזרי ההלוואות לכל בעלי המניות בחברה – ברור היה כי הכספים שבעלי המניות נדרשו להזרים לחברה בהתאם לישיבת הדירקטוריון הראשונה נועדו אך ורק לצורכי החברה ולא להחזרי הלוואות בעלים.

      כאמור לעיל, במצב דברים זה, ראוי היה שהדירקטוריון יקבל החלטה המחייבת את דביר להזרים כספים נוספים בהתאם להסכם ההשקעה.

      יצוין, כי אין בידי לקבל את טענת הנתבעים לפיה ההחלטה להזרים כספים חלה באופן שוויוני על כלל בעלי המניות בחברה ועל כן, בחינת תוצאותיה מעלה שלא מדובר בקיפוח. שכן, הקביעה כי כל בעלי המניות יזרימו כספים באופן שוויוני לחברה, וכי לא דביר היא שתזרים את הכספים בהם התחייבה על פי החוזה, מעניקה לדביר זכויות יתר, אשר בוודאי באות על חשבון התובע.

      לאור כל האמור, יש לקבל את הטענה כי הנתבעים עשו שימוש ברוב האוטומטי העומד להם בדירקטוריון על מנת שכלל השותפים יישאו בנטל בו הייתה אמורה, בשלב זה, לשאת רק דביר.

      זאת, ללא הצדקה או היגיון כלכלי ובניגוד להסכם השותפות.

       

      ההחלטה לפיה יש לאזן את הלוואות השותפים;

      סעיפים 7.1ו ו-7.1ז להסכם השותפות מפרטים את הלוואות הבעלים נכון לאותה עת ועולה מהם התמונה הבאה: איל וקוסאי הזרימו לחברה בעבר 2,000,000 מיליון ₪ הרשומים כשטר הון בספרי החברה. בנוסף, לאיל וקוסאי קיימת הלוואת בעלים של כ-1.3 מיליון כאשר 700,000 מתוכם הזרים קוסאי, 160,000 מתוכן הזרים איל, ועוד סכום של כ-440,000 ₪ המוחזרים ישירות לכלל.

      על בסיס מצב דברים זה, נכנסה דביר להסכם השותפות והסכימה להשקיע 1.5 מיליון ₪ כהון התחלתי, ועוד 1,000,000 ₪ נוספים בעת הצורך.

      למרות זאת, בישיבת הדירקטוריון מיום 26.8.20014, התקבלה החלטה – אליה התנגד התובע – כי הלוואות הבעלים בחברה יהיו זהות.

      בישיבה צוין כי הלוואות הבעלים הרשומות נכון לאותה עת הן; כ- 400,000 ₪ לתובע, כ-2,2000,000 ₪ לקוסאי, ו-1,600,000 ₪ לדביר.

      לאור זאת ועל מנת ליישם את החלטת הדירקטוריון בדבר איזון הלוואות הבעלים - נקבע כי התובע יעביר כ-1,2000,000 ₪ נוספים שיתחלקו בין קוסאי לחברה, כך שבסופו של התהליך, יעמדו כל ההלוואות על סך של 1.6 מיליון ₪.

      כמו כן, בישיבת הדירקטוריון השנייה הוחלט כי על אייל להשיב לחברה סכום נוסף של 300,000 ₪ שנרשם בכרטסת שלו כפרעון שטר הון.

      בחקירתו, נשאל דני לגבי חוסר האיזון הנטען בישיבת הדירקטוריון הראשונה, ועל הפער בין האמור באותה ישיבה לאמור בהסכם השותפות. דני השיב כך (עמוד 58 לפרוטוקול ואילך):

      "ש: תראה לי בבקשה איפה חוסר האיזון הזה בא לידי ביטוי בנתונים אשר בהסכם השותפות.

      ת: זהו שהוא לא בא לידי ביטוי. אנחנו חשבנו שיש איזון, אני חשבתי שיש איזון ומתברר לי שאין איזון. אני אסביר לךבהסכם השותפות רשום שיש שם שטר הון של 2 מיליון  של קוסאי ואיל, ההנחה הטבעית שלי היתה וככה הבנתי שמיליון שקל זה קוסאי, מיליון שקל זה איל. בנוסף, יש עוד חובות, יש עוד 700 אלף שקל שהחברה חייבת לקוסאי ועוד 600 אלף שקל שחייבים לאיל, זה מה שרשום בהסכם.

      להבנתי, ככה רשום גם בהסכם, החברה חייבת לקוסאי 1.7 מיליון, החברה חייבת לאיל 1.6 מיליון ואני צריך לשים 1.5 מיליון, יש פה איזשהו איזון. אני הבנתי שאני צריך להוסיף עוד כסף, עובדה שעכשיו אני 1.7 מיליון. זאת אומרת אני הבנתי שיש שליש-שליש-שליש פחות או יותר 100 לפה 100 לשם, 1.6-1.7-1.5, בפועל אני 1.7.

      כב' השופטת: אז מה הסתבר לך ואיך?

      ת: הסתבר לי בפועל שאדון איל חייב רק 400 אלף שקל, החברה חייבת לאיל רק 400.

      כב' השופטת: ואיך זה הסתבר לך?

      ת: איך זה הסתבר לי? הסתבר ששטר ההון שזה הסכום הגדול שהיה רשום על 2 מיליון  בעצם 1.7 מיליון  זה קוסאי שהוא הזרים לחברה ו- 300 אלף שקל שאיל".

      לטענת התובע לעומת זאת, לפני כניסת דביר לחברה, הלוואות הבעלים שהיו רשומות על שמו בחברה היו גבוהות מאשר אלו של קוסאי. זו גם הסיבה, לטענתו, כי הועבר על שמו שטר הון בסך של 300,000 ₪ (עמוד 96 לפרוטוקול, שורה 10 ואילך).

      עוד טוען התובע כי ההחלטה בדבר איזון הלוואות הבעלים אף לא התקבלה בהתאם לדין ולתקנון החברה, מאחר ולטענתו, על פי התקנון, החלטה זו צריכה הייתה להתקבל פה אחד.

      מחלוקות אלו לא התבררו עד תומן במסגרת ההליך ולא הובאו כל אסמכתאות בדבר השקעות הצדדים עובר לכניסתה של דביר. אולם, מבחינה הסכמית, מקובלת עליי טענת התובע כי מאחר ומדובר בהשקעות שנעשו עובר לכניסתה של דביר לחברה - מדובר בטענה שיכולה להיות רלוונטית לכל היותר ביחסים שבין התובע לבין קוסאי. משהחליטה דביר להשקיע בחברה, הייתה אמורה היא לדעת על חוסר איזון נטען זה בין בעלי המניות.

      שינוי בדיעבד של ההסכמות בין הצדדים בדבר גובה ההשקעה של כל בעל מניות, באופן המחייב את התובע בלבד להזרים סכום לא מבוטל, ובפרט, לאור העובדה שמחצית מהסכום כלל לא נועד לעבור לחברה ולשרת את טובתה, כי אם לעבור לקוסאי, מעלה כי מדובר בקיפוח זכויותיו של התובע.

       

      (2)הפסקת החזרי ההלוואה שנטל התובע עבור החברה מכלל

      כזכור, התובע לקח הלוואה פרטית מכלל בסכום של 350,000 ₪ וכנגדה משכן את ביתו. בהמשך, לאור מצוקה אליה נקלעה החברה, הגדיל התובע את ההלוואה לסכום של 850,000 ₪ והזרים סכום של 500,000 ₪ לחברה כהלוואת בעלים.

      התובע אישר בחקירתו כי החברה פרעה את ההלוואה מעבר לסכום ההלוואה שהועמדה לטובת החברה, וכללה גם את צרכיו האישיים (עמוד 21 לפרוטוקול, שורה 13):

      "ש: רק למקד אותך, התוצאה של מה שעכשיו תיארת... שיש הלוואה של 850 אלף שקל שהיא מורכבת מ-500 שעבר לחברה ו-350 זה עניין פרטי שלך.

      ת: נכון.

      ש: זה לא קשור בכלל לחברה.

      ת: נכון, לא הכחשתי לרגע.

      ש: באופן שוטף כשפרעו את ההלוואה הזו אז פרעו את ההלוואה של ה-850 אלף שקל.

      ת: נכון.

      ש: בלי אבחנה.

      ת: נכון, לפי סיכום.

      [...]

      ת: היה סיכום שהחברה תפרע בגלל שלחברה לא היתה את היכולת לשלם לי משכורת או משכורות קטנות לקחנו במינימום, שהחברה עד סכום גובה מה שהחברה חייבת החברה תפרע, עד אז החברה ישתפר מצבה אני אוכל למשוך משכורת והחלק שלי יעבור אלי."

      אומנם, הלוואת כלל קיבלה ביטוי מיוחד לעומת הלוואות הבעלים של יתר השותפים. בהסכם השותפות הוסכם בין הצדדים כי ההלוואה שהועמדה על ידי התובע באמצעות כלל, תמשיך להיפרע על ידי החברה ישירות לכלל ללא שינוי.

      כך נקבע בסעיף 7.1ו להסכם:

      "לאיל וקוסאי קיימת הלוואת בעלים של כ-1.3 מיליון ₪, אשר תוחזר לפי הפירוט הבא: כ- 440,00 ₪ אשר מוחזרת כיום בכל חודש ישירות לכלל ימשיך ללא שינוי..." (ההדגשה שלי – ד.ק). זאת, לעומת הלוואות הבעלים של יתר השותפים, לגביהן נקבע כי יפרעו החל מחודש ינואר 2014.

      אולם, ברור כי הכוונה הייתה שהלוואה זו תמשיך להיפרע עד לגובה סכום ההלוואה שנטל התובע עבור החברה, ולא במלואה, כפי שאכן קרה בפועל.

      משכך, בהחלטה להפסיק את החזר ההלוואות לכלל לא היה משום הפרת הסכם השותפות בין הצדדים. כמו כן, לאור המצב בו הייתה החברה אותה עת, המשך פרעון הלוואות בעלים לטובת התובע, לא שירת את טובת החברה ולמעשה, עמדה בניגוד מוחלט לטובתה.

      יש מקום לציין כי, כפי שעולה גם מחקירתו של דני (עמוד 144 לפרוטוקול ואילך), לא הוצג פרוטוקול של ישיבת דירקטוריון או אסיפת בעלי מניות בה הוחלט להפסיק את פרעון ההלוואה. התובע טען כי נודע לו על הפסקת פירעון ההלוואה מהבנק במפתיע וכי ההחלטה בעניין זה התקבלה על ידי הנתבעים באופן חד צדדי (ראו למשל נספח 16 לנספחי כתב התביעה).

      התנהלות זו אך מחזקת את המסקנה כי במצב הדברים שנוצר כיום, מתנהלים הצדדים באופן שאינו מאפשר לתובע לקחת חלק אמיתי בהחלטות ולהיות מעורב בנעשה בחברה וכי האמון בין הצדדים אבד.

      (3)החלטות שהתקבלו ביחס לכרטסת של התובע

      שני הצדדים העלו סברות וחשדות בעניין פעולות שונות בכרטסת של התובע, ובדבר השאלה האם התובע ביצע בעצמו פעולות בספרי החברה או לא. אולם, מעבר לכך שראיות מוחשיות לא הוצגו בנדון, אין בידי להיכנס לגופן של הטענות ולבחון האם מי מהצדדים ביצע רישומים כוזבים במסמכי החברה. אין זו השאלה העומדת בפני ואין אני נדרשת להכריע בדבר המחלוקות החשבוניות בכרטסות.

      די לציין בהקשר זה, כי לא הוכח שהתובע ביצע פעולות חמורות בספרי החברה כנטען על ידי הנתבעים וכי גם הנתבעים מצדם לא שינו את הרישומים בכרטסות של החברה אלא אך דרשו לבררן.

      מקובל עליי כי ההחלטה לברר בפני רואה החשבון של החברה פעולות שונות הנראות לדירקטוריון החברה חשודות, אינה החלטה מקפחת אלא החלטה עניינית וסבירה שאינה מקימה עילת תביעה.

      אכן, צודקים הנתבעים כי זכותה של החברה והדירקטוריון שלה לבדוק פעולות שבוצעו בספרי החברה ואף להורות על תיקונם במקום שנמצאת טעות. מכאן, שעצם הבדיקה אינה מהווה קיפוח.

      טענה נוסף שהעלה התובע בנדון היא כי למרות דרישותיו, הנתבעים מסתירים ממנו מידע באופן שלא איפשר לו להסביר לדירקטוריון את מהות הפעולות בכרטסות שלו.

      אולם, אין בידי לקבל טענה זו ביחס לתקופה עובר להגשת התובענה שכן, התובע לא מיהר לממש את זכות העיון אף כאשר כל המסמכים היו פרוסים לפניו.

      כך עולה למשל מחקירתו של דני (עמודים 60-61 לפרוטוקול):

      "... ביקשנו הסבר, ביקשנו מאדון איל תסביר לנו. מה הוא עשה, לקח את הרגליים שלו והלך. הוא אמר אני רוצה להביא עורך דין, רוצה להביא, אמרנו תביא מי שאתה רוצה רק תבוא. ביקשתם גם הארכה, אתה ביקשת הארכה, נתנו בהסכם את השבועיים [...] מה אנחנו מקבלים במקום? תביעה, באים לבית משפט.

      [...]

      ש: ... עו"ד פריד כתב כבר בתחילת ספטמבר שהוא מבקש הרבה יותר חומרים ולזה סירבתם, נכון?

      ת: לא סירבנו. איל המשרד שלו פה, תבוא אלי מחר למשרד תיקח מה שאתה רוצה. אתה פתאום שולח לי מכתב מעורך דין, אמרנו לו איל תבוא תעשה מה שאתה רוצה. הוא היה בן בית בחברה [...]"

      כמו כן, התובע אישר כי לא מיהר לספק הסברים מצידו, אף לא ביחס לנתונים שבוודאי היו בידיו כבר באותה עת, כדוגמת השימוש בכרטיס האשראי של החברה (עמוד 16 לפרוטוקול שורה 17 – עמוד 18 לפרוטוקול שורה 14):

      "עו"ד שפירא: אחד מהסעיפים בסוף הדיון הזה היה שאתה תעביר התייחסות בנוגע לכספים ששולמו בתור החזר של הלוואה אישית שלך, העברת איזו התייחסות כזו?

      [...]

      ת: לא, אני לא העברתי התייחסות. אני גם ביקשתי לשנות חלק מהדברים שלא נאמרו. אני אמרתי שאני אעביר לאחר שנשב כולנו מסודר עם נציגים שלי אצל רואה החשבון אז אני אבין את הדברים.

      ש: יצרת קשר עם רואה החשבון של החברה?

      ת: לא, אני חיכיתי מדני לקבל אישור לבוא עם אנשים. אני לבד לא מבין בכרטסת הזו.

      ש: יש פה פעולות מסוימות שהתשובות אצלך, את אתה היית אמור לתת תשובות. למשל על סכומים של כרטיס אשראי שיש הוצאות שהן הוצאות פרטיות שלך, אז אף אחד לא ייתן את התשובה חוץ ממך, זה אומר שאתה צריך להסתכל על הפירוט ולתת עליו תשובה, לא?

      ת: אבל זה דברים שהיינו צריכים לשבת עם נציג שלי. יש לי את כל הפעילות של כרטיס האשראי, הכל סומן [...]"

      באשר לתקופה שלאחר הגשת התובענה, בעקבות המלצת בית המשפט במהלך הדיון מיום 3.12.2014, פנה בא כח התובע לאחר הדיון בבקשה לסעדים זמניים אל בא כח הנתבעים וביקש כי תתקיים פגישה במשרדי החברה, אך הנתבעים דחו בקשה זו (ראו נספחים 3-4 לתצהירו המשלים של התובע).

      אומנם, זכותה של החברה להגן על עצמה ולמנוע העברת מידע אם קיים חשש שמידע זה ישמש לצורך יזום הליכים משפטיים מכבידים נגדה או ישמש גורמים המתחרים בה (ראו והשוו: ת"א (מרכז) 14389-01-12 קומיי נ' סעדיה, פסקה 51 (פורסם בנבו, 9.4.2015)).

      יחד עם זאת, מן הראוי היה שהנתבעים ישתפו פעולה אף באופן מינימאלי וימצאו דרך לבחון את הדברים על מנת לפתור את המחלוקות החשבוניות ביניהם.

       

      (4) סירוב הנתבעים למכירת מניות התובע לחברת גז יגל

      כאמור לעיל, התובע טען כי הנתבעים מנעו ממנו למכור את מניותיו לגז יגל באופן שהביא לקיפוחו. מנגד, טענו הנתבעים, כי מדובר בהחלטה לגיטימית במסגרת שיקול הדעת העסקי הסביר של הדירקטוריון מאחר וגז יגל הינה מתחרה של החברה. לטענתם, במגעיו של התובע עם גז יגל, הפר הוא את חובת הסודיות המוטלת עליו ואת חובות האמונים והזהירות.

      איני רואה מקום להידרש לטענת הנתבעים לפיה לגז יגל לא הייתה כל כוונה אמיתית לרכוש את מניות החברה וכי מדובר היה רק בניסיון לקבל גישה למידע סודי ורגיש של החברה המתחרה בה.

       

       

       

      עם זאת, עולה מעדותו של אביטן כי מדובר אכן בחברה העוסקת באותו תחום כמו החברה הנתבעת (עמ 22 לפרוטוקול, שורות 24-26):

      "עו"ד שפירא: תסביר לי מה קידמה עושה יותר טוב מאשר גז יגל?

      ת: אני לא חושב שקידמה עושה משהו יותר טוב מגז יגל, קידמה עושה בערך מה שגז יגל עושה".

      היינו, החברה וגז יגל הינן, למעשה, בעלות אותו תחום פעילות ולכן הינן מתחרות. יוער כי התובע לא חלק על עובדה זו ולא סתר אותה.

      לאור זאת, מקובלת עלי עדותו של דני לפיה הסיבה לכך שהדירקטוריון לא אישר את מכירת המניות לגז יגל הייתה מאחר והדבר עלול היה לפגוע בחברה (עמוד 82 לפרוטוקול, שורות 10-15):

      "ת: נפגשתי עם שלמה אביטן ודיברתי איתו ארוכות. לא יעלה על הדעת שמתחרה שלי יבוא יהיה שותף אצלי בעמדת ניהול, מתחרה חזק שלי, בעל אמצעים, יהיה אצלי בעל מניות מיעוט, ישמע את כל הסודות של החברה. אני בעצם מכניס לי את המרגל לתוך הבית. לכן כל ההסברים שלו, טובים ככל שיהיו, אני לא רוצה את המתחרה שלי אצלי בבית".

      יש אכן מקום למסקנה לפיה גז יגל היא מתחרה פוטנציאלית של החברה. לכן, ההחלטה למנוע את מכירת מניות התובע לגז יגל, מהסיבה שהדבר עלול היה לפגוע בחברה היא החלטה סבירה.

       

      (5) הפסקת כהונתו של התובע כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל מקצועי בחברה

      ראשית, יוער כי טענת התובע לפיה הנתבעים לא סיפקו לו מסמכי סיום העסקה אינה יכולה להוות עילה לקיפוח, אלא לכל היותר יכולה היא להקים לתובע עילת תביעה במסגרת יחסי העבודה בינו לבין החברה.

      ביחס לעצם הפסקת כהונתו של התובע כיו"ר הדירקטוריון ומנהל החברה; סעיף 230 לחוק החברות דן בפיטורי דירקטור וכך הוא קובע:

      "(א) האסיפה הכללית רשאית בכל עת לפטר דירקטור, אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון, ובלבד שתינתן לדירקטור הזדמנות סבירה להביא את עמדתו בפני האסיפה הכללית".

      נקודת המוצא של חוק החברות הינה, אם כן, כי לבעלי המניות סמכות לפטר דירקטור בכל עת בכפוף לתקנון החברה. בהקשר זה יצוין, כי התובע לא טען כי בתקנון החברה קיימת הוראה אחרת בעניין. יחד עם זאת, טען התובע כי הפסקת כהונתו נעשתה על בסיס טענות חסרות שחר.

      כזכור, לטענת הנתבעים, התובע לא עבד עבור החברה אלא עבור עצמו ולשם קידום האינטרסים האישיים שלו על חשבון החברה ובעלי מניותיה. זאת, בין היתר, על ידי העברת מסמכים לחברת יגל. כמו כן, נטען כי התובע לא הזרים את אותם 50,000 ₪ בהתאם להחלטת הדירקטוריון הראשונה, ואף לא מילא את תפקידו כמנהל החברה.

      על כן, לטענתם הנתבעים, על מנת להגן על החברה והאינטרסים שלה, התקבלה ההחלטה להפסיק את כהונת התובע (ראו: סעיפים 2 ו-4 לסיכום ישיבת הדירקטוריון השנייה).

      לטענת התובע, עד לישיבת הדירקטוריון הראשונה עבד בחברה בצורה מלאה ורק לאחריה, ובעקבות תחושתו כי הוא אינו רצוי וכי זכויותיו מקופחות בחברה, חדל בסוף אוגוסט 2014 מלהגיע אליה.

      אין מחלוקת בין הצדדים כי עד למועד הסכסוך היה התובע מנהל פעיל בחברה (ראו מכתב בא כוח הנתבעים מיום 15.9.2014 המצורף כנספח 12 לכתב התביעה). כמו כן, מחומר הראיות עולה כי ככל הנראה במהלך חודש אוגוסט עלתה מערכת היחסים בין הצדדים על שרטון ובין התובע לבין יתר בעלי המניות והדירקטורים התגלעו חילוקי דעות.

      יש בסיס סביר לקביעה כי לעובדה שהתובע ביקש להתקשר דווקא עם יגל לצורך מכירת מניותיו, וכן, להחלטת הדירקטוריון הראשונה, היו חלק מרכזי בהחרפת הסכסוך בין הצדדים ולאובדן האמון ההדדי ביניהם.

      הצדדים לא הניחו תשתית ראייתית בדבר המועד המדויק בו חדל התובע מלהגיע לחברה. עם זאת, נראה כי קיימת הסכמה בין הצדדים שהסיבה לכך שהתובע חדל להיות שותף פעיל בחברה היא קיומו של הסכסוך והמחלוקות בין הצדדים.

      אם כן, כל שיש בידי לקבוע הוא כי בין הצדדים נוצר קרע אשר הוביל מטבע הדברים לחוסר אמון הדדי בין התובע לבין יתר בעלי המניות והדירקטורים מטעמם. עקב כך, חדל התובע מלהגיע לחברה ולתפקד כמנהלה בפועל ולמעשה, בעל כורכו, חדל מלקחת חלק פעיל בניהול החברה. בזאת, נפגעה ציפיתו הלגיטימית להיות שותף בניהול החברה, שהינה, כאמור, חברת מעטים.

      יחד עם זאת, כנגד הפגיעה בציפיתו הלגיטימית של התובע להיות שותף בניהול החברה, עומדת ציפייה לגיטימית של יתר בעלי המניות שה"שותף" שלהם יתנהג ויפעל כשותף יחד עמם בניהול החברה (ראו והשוו: ת"א (ת"א) 22678-06-13 בוך נ' וינר (פורסם בנבו, 11.11.2015)).

      משכך, במצב הדברים שנוצר, נאלץ הדירקטוריון להחליף את התובע בתפקידו כיו"ר הדירקטוריון וכמנהל החברה.

      הנה כי כן, נוצר מעין מעגל קסמים בו הפגיעה בציפיותיו הלגיטימיות של התובע מובילה לפגיעה בציפיותיהם הלגיטימיות של הנתבעים, אשר בתורה מביאה לפגיעה בציפיות התובע. במעגל קסמים זה, קשה לומר מה היא הסיבה ומה התוצאה, אך מה שבוודאי ברור הוא כי האמון בין הצדדים נפגם והציפיות הלגיטימיות של שני הצדדים אינן יכולות להמשיך להתקיים.

      סיכום ביניים

      במרכז התביעה עומדת הטענה כי מדובר בסיטואציה של קיפוח המיעוט וניצול לרעה של כח הרוב. לאחר שבחנתי כל עילה ועילה בנפרד, הגעתי לכלל מסקנה כי החלטות הדירקטוריון אשר התקבלו בישיבת הדירקטוריון הראשונה – הן ההחלטה בדבר הזרמת כספים נוספים לחברה; והן ההחלטה בדבר איזון הלוואות הבעלים – הן החלטות שיש לראות בהן כמקימות לתובע עילה של קיפוח.

      מדובר בהחלטות אשר מנוגדות להסכמות המונחות בבסיס מערכת היחסים בין בעלי המניות - אשר תוצאתן היא חלוקת משאבים בצורה בלתי הוגנת בין התובע ליתר בעלי המניות.

      יתר ההחלטות לגביהן טען התובע כי הן מקימות עילת קיפוח - הן החלטות עסקיות סבירות המצויות בתחום שיקול דעתו העסקי של דירקטוריון החברה. המחלוקות המתעוררות לגביהן הן מחלוקות כספיות הנוגעות בעיקרן להנהלת החשבונות של החברה ובפרט ביחס לנושא ההתחשבנויות הכספיות בין הצדדים.

      בנוסף, התנהלות הצדדים כמתואר לעיל, כמו גם אופי ועיתוי ההחלטות שהתקבלו לעיל, מצביעים יחד על אובדן אמון בין הצדדים. משכך, בטרם אדרש לבחינת הסעד המתאים במקרה הנדון, אפנה לבחון האם המקרה שלפני הינו אחד מאותם מקרים שבהם אובדן האמון בין השותפים במעין-שותפות, יכול להוות כשלעצמו נסיבה העשויה לעלות כדי קיפוח באופן המצדיק מתן סעד על ידי בית המשפט כדי להביא תיקון למצב שנוצר בעקבות אובדן האמון.

       

      (6)אובדן האמון בין השותפים בחברה

      התנהגותו של בעל מניות בחברה שהיא בעלת אופי של מעין שותפות, באופן הגורם לאובדן האמון מצדו של בעל המניות האחר ולמשבר ביחסים ביניהם, מצדיקה הענקת סעד למקרה קיפוח לאותו אחר (כהן, בעמ' 122).

      הלכה זו נובעת מכמה טעמים;

      ראשית, מעין-שותפות מבוססת על ציפיות הצדדים שענייני החברה יתנהלו במסגרת מרקם יחסים הכרוך באמון הדדי ולכן, בחברות המאופיינות כמעין-שותפות, יש חשיבות מוגברת לקיומם של יחסי אמון בין בעלי המניות (ע"א 5025/13 פרט תעשיות מתכת בע"מ נ' דדון, פס' 17 לפסק דינה של כב' השופטת א' חיות (פורסם בנבו, 28.2.2016)).

      שנית, אובדן אמון בחברות שהן מעין-שותפות יוצר חשש מובנה לקיפוח בהתנהלותה העתידית של החברה.

       

       

      יפים לעניין זה דבריה של כב' השופטת ד' ברק-ארז בעניין אדלר:

      "כאשר צדדים לחברה שהיא מעין-שותפות איבדו את האמון זה בזה בקשר עם אופן ניהולה של החברה, במידה המצדיקה סעד של הפרדת כוחות, משמעות הדבר היא, למעשה, שטבוע במצב הדברים שנוצר חשש מובנה לקיפוח בהתנהלותה העתידית של החברה, בעיקר של בעל מניות המיעוט. כלומר, הענקת סעד כתוצאה מאובדן האמון בין הצדדים אינה מנותקת מן הרעיון של הגנה מפני קיפוח, אם כי נכונה להסתפק אף בקיומו של חשש בלבד לקיפוח בשל המצב שנוצר בחברה, וזאת בהתייחס למאפייניה המיוחדים כמעין-שותפות והצורך הקיים בה בשיתוף פעולה בין הצדדים".

      שלישית, בחברת מעטים, נכונות בית המשפט להתערב לעזרת המיעוט וליתן לו סעד גדולה יותר, שכן בחברות קטנות שהן "מעין שותפות" קיים פוטנציאל רב יותר לניצול כוחו של הרוב לרעה.

      בעניין אדלר אף הורחבה ההלכה בנדון ונקבע כי לא רק שבחברות מיעוט אובדן אמון בין הצדדים יכול כשלעצמו להקנות לתובע סעד של הפרדת כוחות, אלא שבית המשפט יכול לעשות כן אף אם הצד הטוען לקיפוח לא עתר לקבל סעד כזה - ואף אם נקבע כי התובע לא זכאי לקבל סעד בגין הסרת קיפוח בנסיבות העניין.

      המסקנה העולה מבחינת כלל עילות הקיפוח במקרה שלפניי היא שהאמון בין התובע לבין יתר בעלי המניות בחברה אבד לחלוטין. כך עלה גם פעם אחר פעם במהלך ניהולו של ההליך כאשר ברור כי האמון בין הצדדים אבד ומשזה אבד קשה עד מאד להשיבו (ראו והשוו: ע"א 5025/13 פרט תעשיות מתכת בע"מ נ' חביב, (פורסם בנבו, 28.2.16) (להלן: "עניין חביב")).

      לכן, נוצרה, למעשה, סיטואציה שאינה מאפשרת לתובע להמשיך ולממש את זכותו כבעל מניות שווה זכויות בחברה. חוסר האמון שנוצר, הוביל לכך כי ענייני החברה מתנהלים בפועל על ידי שניים מתוך שלושת בעלי המניות בחברה. קשה שלא להגיש למסקנה כי אותם בעלי מניות פועלים בתיאום ביניהם תוך יצירת "וטו" המקנה הלכה למעשה שליטה בחברה, באופן שיש בו כדי לקפח את התובע.

      כלומר, במקרה שלפניי, קיים שילוב בין הקיפוח שאירע בפועל לבין חוסר אמון - שאף הוא טומן בחובו באופן עצמאי פוטנציאל לקיפוח עתידי.

      משכך, הסעד הרלוונטי בנסיבות הקונקרטיות הוא ביצוע הפרדה בין ה"שותפים" כדי להבטיח התנהלות תקינה בחברה.

       

       

    • הסעד המתאים בנסיבות העניין

      בבואו של בית המשפט ליתן סעד עקב קיפוח או עקב אובדן אמון בין בעלי המניות בחברה, עליו להביא בחשבון את המצב בכללותו. כלומר, הן את אירועי העבר, הן את המצב הנוכחי והן את הצפי העתידי (כהן, בעמ' 186).

      כמו כן, יש לזכור כי בחברות שהן מעין-שותפות, יש משנה חשיבות לאמון השורר בין בעלי המניות בחברה ולכן הנטייה תהא שלא לכפות על מי מהשותפים את המשך היחסים לאחר שאבד האמון ביניהם (עניין אדלר, בפסקה 76; עניין חביב, בעמ' 20).

      הסעד שהתבקש בתובענה שלפני הוא הפרדת כוחות בדרך של "רכישה כפויה". לטענת הנתבעים, הסעד של רכישת מניות התובע אינו סעד הולם וצודק בנסיבות העניין. לגישתם, אף אם יש והיה קיפוח, הסעד המתאים הוא מתן הוראות מתאימות הנוגעות להמשך ניהול החברה.

      אולם, משקבעתי כי החברה מהווה מעין שותפות וכי אובדן האמון בין הצדדים אינו מאפשר ולא יאפשר התנהלות משותפת ואף סביר כי יגרום להתנהלות שהיא מקפחת כלפי התובע - המסקנה היא כי הפתרון ההולם למקרה שלפני הוא היפרדות בין הצדדים.

      כעת נשאלת השאלה מה היא הדרך המתאימה ביותר לביצוע "הפרדת כוחות" בין התובע ליתר בעלי המניות בחברה.

      כאשר נקבע כי יש לבצע "הפרדת כוחות" בין בעלי מניות בחברה - עומדים לרשות בית משפט סעדים שונים על פי שיקול דעתו ובשים לב לנסיבות המקרה שבפניו. על הסעדים השונים והמקרים בהם יש לנקוט בכל אחד מהם, עמד בהרחבה כב' השופט י' דנציגר בעניין אדלר וכך הוא מסכם את הסוגיה (פסקה 90 לפסק דינו):

      "לרשותו של בית המשפט עומד מגוון רחב מאד של סעדים שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות המאפיינים אותו. בשל המאפיינים הייחודיים של הסעדים, לכל סיטואציה שבה נדרש בית המשפט להפרדת כוחות בין בעלי המניות, ניתן להתאים את הסעד המתאים לה ביותר: בסיטואציה הקלאסית שבה יש מקפח ומקופחדרך המלך הינה רכישת מניות המקופח בידי המקפח לפי שווי חברה המתחשב בקיפוח; בסיטואציה שבה יש צורך בהפרדת כוחות בין בעלי המניות ושבה לא קיים קיפוח, או שהוא מאוין על ידי התנהלות המקופחדרך המלך הינה התמחרות בין הצדדים בשיטת המעטפות..."

      אם כן, השאלה הנשאלת היא האם במקרה הנוכחי, הפרדת הכוחות נדרשת עקב התנהגות מקפחת של בעלי הרוב בחברה כלפי התובע, או שהצורך בהפרדת הכוחות נובע מכך שמדובר במצב של אובדן אמון מוחלט בין הצדדים.

      אכן קבעתי לעיל, כי התובע קופח עקב ההחלטות שהתקבלו בישיבת הדירקטוריון הראשונה. לו בכך היה מתמצים הדברים, הרי שדי היה בביטול אותן החלטות ובמתן הוראות על ידי בית המשפט לגבי אופן ניהול ענייני החברה בעתיד, על מנת לרפא את הקיפוח.

      אולם, כפי שהוסבר לעיל, בנסיבות שנוצרו בין הצדדים לא מתמצה העניין בקיפוח אלא שהוא שלוב בחוסר אמון של ממש אשר כולל בחובו חשש להתנהלות בלתי תקינה ומקפחת עבור התובע גם בעתיד.

      אכן, גם לתובע יש חלק בחוסר האמון שנוצר והתנהלותו לאחר שנוצר קרע בין הצדדים פגעה בציפייה הלגיטימית שלו להשתתפות בניהול החברה. אולם, בהקשר זה מקובלת עלי עמדתה של כב' השופטת ברק-ארז בעניין אדלר - כי גם במקרה של דופי בהתנהגות של מי שטוען טענת קיפוח יש לבחון ולשקול אותה אל מול מידת הפגיעה בו.

      בחוסר האמון שנוצר בין הצדדים, טבוע, כאמור, חשש ממשי שהתובע ממשיך להיות מקופח וימשיך להיות מקופח גם בעתיד. לכן, יש לקבוע כי שקילת המאזן במקרה שלפני נוטה להענקת הסעד של רכישה כפויה של מניות התובע דווקא.

      מסקנה זו אף מתחזקת נוכח הפער ביחסי אחזקת המניות בין התובע לבין יתר בעלי המניות. לו היינו נוקטים במקרה שבנדון בשיטת ההתמחרות, הרי שהתובע היה נאלץ לרכוש שני-שליש ממניות החברה, בעוד שדביר וקוסאי היו מציעים יחד רכישה של שליש מהמניות. כלומר, הפער ביחסי אחזקת המניות בין הצדדים היה עשוי להציב מחסום מימוני בלתי הוגן בפני התובע אשר מחזיק בחלק קטן יותר מהון המנויות המחולק בחברה.

      אומנם, בכך בלבד אין כדי לשלול לחלוטין את האפשרות להפעיל מנגנון של התמחרות בין בעלי המניות. אולם, שיקול זה, בצירוף לכל האמור לעיל, מביא למסקנה כי הסעד המתאים ביותר במקרה הנדון הינו סעד של מכירה כפויה (ראו והשוו: סעיף 87 לפסק דינו של כב' השופט י' דנציגר בעניין אדלר).

      לשם ביצוע הרכישה כפויה, יש למנות מומחה מטעם בית משפט אשר יעריך את שווי מניותיו של התובע ועל בסיס הערכת שווי זו תבוצע הרכישה.

      בעת מתן הוראה בדבר רכישת מניותיו של בעל מניות מיעוט לשם הסרת הקיפוח, על בית המשפט לקבוע מהו המועד הרלוונטי להערכת שוויין של המניות.

      אפשרות אחת היא להעריך את שווי המניות במועד שבו אירע הקיפוח, אפשרות אחרת היא להעריך את שווי המניות במועד הגשת התביעה להסרת הקיפוח, מתוך תפיסה כי זהו המועד בו בחר המבקש להתייחס להתנהגות המקפחת של הרוב כגורם ההורס את הבסיס שעליו מושתתת הסכמתו להיות בעל מניות בחברה (כהן, בעמ' 195).

      מאחר ובענייננו ניתן הסעד בעיקר נוכח חוסר האמון הקיים בין הצדדים והמבוי הסתום אליו הגיעו, יש לקבוע כי המועד הרלוונטי להערכת שווי המניות הוא זה שהיה עת הוגשה התובענה. יש לראות במועד זה כמועד בו חדלו הצדדים להאמין כי קיימת דרך אחרת לאיחוי הקרע ביניהם.

      בנוסף, על בית המשפט להחליט אם במכירת המניות יש מקום להתחשב בהיותן מניות מיעוט בחברה, כפי שהיה קורה אילו היה מדובר במכירה לקונה מרצון, או שמא יש מקום לקבוע את שווי המניות בהתאם לערכה של החברה - תוך ייחוס לכל מניה את חלקה היחסי בחברה.

      מאחר ובעניינינו המדובר במעין-שותפות, מטבע הדברים היכולות של "השותפים" לכוון את מדיניות התאגיד, אינה נחלתו הבלעדית של שותף כזה או אחר. במצב הדברים הרגיל, כאשר מערכת היחסים בין הצדדים הייתה תקינה, כך אכן התנהלו הדברים. לאור כך, בהערכת שווי מניותיו של התובע, יש להתייחס אל כלל המניות בחברה כשוות זכויות (ראו והשוו: עניין אדלר; כהן, בעמ' 196-200).

      לנוכח כל האמור, אני ממנה את הכלכלן, מר מנחם פרלמן כמומחה מטעם בית המשפט (להלן: "המומחה"), משדרות שאול המלך 8 טלפון: 073-7374751 , על מנת שיעריך את שווי החברה נכון ליום הגשת התביעה, קרי; 13.11.2014. לשם הערכת שווי המניות של התובע – לא יתחשב המומחה בעובדת היותן של המניות מניות מיעוט בחברה.

      הצדדים יפנו למומחה תוך 14 יום, ישתפו עמו פעולה וימציאו לו כל מסמך ומידע שיידרש מהם לצורך ביצוע הערכת השווי.

      המומחה ייקבע את שכרו ושכרו של המומחה ישולם באופן שווה על ידי כל אחד מבעלי המניות.

      המומחה ימסור תוך 14 יום מיום הפנייה אליו הצהרה בכתב לבית המשפט ולבאי כוח הצדדים לפיה הוא אינו קשור לאיזה מהחברות שהן צדדים לתיק או לבעלים בהן, וכי אין מניעה מבחינתו לקבל עליו את התפקיד.

      בכפוף לכך, המומחה מתבקש להמציא לצדדים ולבית המשפט בתוך 60 ימים את חוות דעתו.

      המומחה ייקבע את סדרי העבודה ואת המסמכים הנדרשים על ידו.

       

       

    • סיכום 

      ממונה, כאמור, מומחה מטעם בית משפט כמפורט לעיל, לשם הערכת שווי החברה.

      דיון בהוראות בעניין ביצוע רכישת מניות התובע ייקבע לאחר קבלת חוות הדעת.

      שוכנעתי כי מר אביטן הגיע לישיבת ההוכחות ביום 14.10.2016 בשל חוסר הבנה של הצדדים ולא לאור דרישתם של הנתבעים לחקור אותו פעם נוספת, ולכן אינני פוסקת לנתבעים שכר עדים עבור מר אביטן.

      בהתחשב בתוצאות התביעה יישאו הנתבעים, ביחד ולחוד, בהוצאות התובע ושכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 40,000 ₪, אשר יישאו הפרשי הצמדה וריבית כדין מהיום ועד מועד התשלום בפועל.

      העתק פסק הדין יועבר למומחה.

       

      ניתן היום, י"ד חשוון תשע"ז, 15 נובמבר 2016, בהעדר הצדדים.

       

      Picture 1

       

       

       

       

       

       

       


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ