אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ת"א 10944-01-13 כהן נ' בנק הפועלים בע"מ

ת"א 10944-01-13 כהן נ' בנק הפועלים בע"מ

תאריך פרסום : 26/04/2015 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום אשקלון
10944-01-13
20/04/2015
בפני השופט:
עידו כפכפי

- נגד -
תובע:
יצהל כהן
עו"ד עינת כהן-איריס
נתבע:
בנק הפועלים בע"מ
עו"ד נחום הופטמן
פסק דין
 

 

בנק הוציא ללקוחו ערבות בנקאית לצורך השתתפות במכרז אשר לא תאמה לתנאי המכרז. האם חייב הבנק לפצות את הלקוח בגין אי זכייתו במכרז שעה שהערבות שהוצאה תואמת לבקשה להוצאת הערבות והתובע לא בדק את הערבות טרם הגישה למכרז?

 

רקע וטענות הצדדים

1.התובע אשר ניהל את חשבונו בסניף קריית גת של הנתבע, ביקש להשתתף במכרז פומבי מספר 84/2010 שפרסמה משטרת ישראל בנובמבר 2010 לאספקת מזון מלא לסוסים (להלן: המכרז). בתנאים המוקדמים להשתתפות במכרז, סעיף 2, נקבע כי יש לצרף ערבות בנקאית על סך 15,000 ₪ אשר תהא בתוקף: "החל מהמועד האחרון להגשת הצעות ועד לתאריך 1.3.11 לפחות". המועד האחרון להגשת הצעות נקבע ליום ג', 7.12.10.

 

ביום 25.11.10 הוציא הנתבע ערבות בנקאית מס' 227910/02 בה נקבע כי תהיה בתוקף מתאריך 25.11.2010 עד תאריך 07.02.2011. ועדת מכרזים של משטרת ישראל דחתה בהחלטתה מיום 22.12.2010 את הצעת התובעת בשל הגשת ערבות בתוקף רק עד ליום 7.2.11, בניגוד לתנאי המכרז.

 

2.בתביעתו טען התובע כי פנה לבנק ונפגש עם מנהלת המחלקה העסקית, מרטין, שהפנתה אותו לפקידת הבנק, איריס חליוה. לגרסתו, פקידת הבנק צילמה את חוברת המכרז בה מצוינים תנאי הערבות וימים ספורים טרם המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז זומן לבנק לקבלת כתב הערבות.

 

לטענתו הוגשה הצעה נוספת אחת למכרז, שהיתה גבוהה מהצעתו, ואילולא הטעות בערבות היה זוכה במכרז. ביום 18.6.12 פנתה ב"כ התובע לבנק בטענה כי התובע זכאי לפיצוי בגין הטעות בערבות. על בסיס טענות אלו טוען התובע כי הנתבע התרשל כלפיו, והפר חובות חוזיות וחובות אמון בכך שלא בדק כנדרש את תנאי המכרז אליו ניגש התובע ולא בחן באופן מספק את התאמת נוסח הערבות שהוצאה לתנאי המכרז.

 

התובע עותר לפיצוי בגין אבדן הרווחים שהיו צפויים להתקבל משלוש שנות ההתקשרות החוזית עם המשטרה שנמנעה ממנו, בסך 1,662,867 ₪ ונזקים נלווים.

 

3.בתצהיר, לאחר השלמת מרבית ההליכים המקדמיים, טען התובע כי ביום 22.11.10 נפגש עם מרטין אשר עיינה בחוברת המכרז והפנתה אותו לאיריס. לטענתו, איריס צילמה את חוברת המכרז ובימים לאחר צילומה נערכו עימה מספר שיחות טלפון במסגרתן אף נשאל ביחס לגובה המחזור השנתי. לטענתו הגיע ביום 1.12.10 לקבל את הערבות הבנקאית ובאותו מעמד חתם על המסמכים הבאים אשר מולאו מבעוד מועד: בקשה להוצאת ערבות בנקאית, כתב התנאות, ערבות ושעבוד כספים וזכויות, ומסמך שנוסח מהמחלקה המשפטית של הבנק ביחס לנוסח הערבות. לטענת התובע צירף את כתב הערבות ליתר מסמכי המכרז והגישם. בתצהירו לא מתאר התובע כל מצג מטעמו לפקידות הבנק ביחס למועדים שעל הערבות להיות בתוקף ואף לא מציין אילו בדיקות ערך, לאחר קבלת הערבות לידיו.

 

4.הנתבע טוען בתמצית כי התובע קיבל את הערבות שביקש, חתם על מסמכים התואמים לערבות שהוצאה בפועל ולכן אין להטיל כל אחריות על הבנק. נטען כי הבקשה נערכה ביום 25.11.10 ותואמת לערבות שהופקה בפועל, ועובדה זו בצירוף נוסח המסמכים הבנקאיים עליהם חתם התובע, המסמך הנ"ל מהמחלקה המשפטית וכתב התחייבות להוצאת ערבויות בנקאיות, שוללים אפשרות להטיל אחריות על הבנק. הנתבע הכחיש כי צילם את חוברת המכרז או כי יש לו חובה לעשות כן. נטען כי כל שצורף הוא נוסח ריק של כתב הערבות אשר מולא בהתאם לבקשה עליה חתם התובע ביום הפקת הערבות. נטען כי לתובע אשם תורם למלוא הנזק הנטען מאחר ועליו החובה לבחון את תנאי המכרז ולעמוד בהם. עוד נטען לאי הקטנת הנזק ונזק ראייתי מאחר והתובע לא עשה דבר לשנות את תוצאות המכרז ופנה לבנק רק בחלוף כשנה וחצי ממועד הפקת הערבות.

 

לטענת הנתבע, גם אם ייקבע כי אחראי לפצות את התובע בגין נזקין, כשל התובע להוכיח כי היה זוכה במכרז לולא הטעות בערבות ולא הוכיח כנדרש את היקף נזקיו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ