אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עזרא ואח' נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ

עזרא ואח' נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ

תאריך פרסום : 13/08/2017 | גרסת הדפסה
תא"מ
בית משפט השלום פתח תקווה
48067-05-15
09/08/2017
בפני השופטת:
ריבה שרון

- נגד -
תובעים:
1. יוסף עזרא
2. שמואל פרץ

נתבעת:
אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ
פסק דין

רקע

1.לפני תביעה לפיצוי בגין נזקים כספיים ועוגמת נפש שנגרמו לתובעים, לטענתם- בגין אי העלאתם לטיסה של הנתבעת. לטענת הנתבעת, התובעים לא עלו על הטיסה עקב התנהלותם והתנהגותם בשדה התעופה ולכן, לשיטתה- דין תביעתם להידחות.

2.התובע 1- מר יוסף עזרא (להלן: "יוסף"), משמש כמשנה למנכ"ל של "עמותת הידברות- ארגון לקירוב לבבות" (להלן: "העמותה"). התובע 2- מר שמואל פרץ (להלן: "שמואל"), עובד בעמותה.

הנתבעת- חברת "אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ" היא חברת תעופה ישראלית, המפעילה קווי תעופה בינלאומיים (להלן: "אל על").

3.מטעם התובעים הוגשו תצהיריהם. מטעם הנתבעת הוגשו תצהיריהם של מר יוסי קורסיה, אחראי קשרי לקוחות באל על (להלן: "יוסי") ומר יבגני חליזוב, מנהל תחנת קייב של אל על (להלן: "יבגני"). המצהירים נחקרו על תצהיריהם.

המסגרת הנורמטיבית- הדין החל

4.בהתאם לכתבי הטענות- הצדדים חלוקים בשאלת הדין החל, ועל אף שעניין זה לא מצא ביטוי בסיכומיהם, הרי שיש מקום להכריע בה תחילה.

חוק התובלה האוירית, תש"ם- 1980 (להלן: "חוק התובלה האוירית") מאמץ למשפט הישראלי מספר אמנות ופרוטוקולים המסדירים את היחסים והמצב המשפטי בסוגיות בעניינן תובלה אווירית. האמנות גודרות את גבולות אחריותן של חברות תעופה לנזקים הנגרמים לנוסעים אגב תובלה אוירית ובכלל זה בשל איחורים בתובלה אוירית (ר' תצ (ת"א) 16448-05-11 אוסנת אווה יפרח נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, פורסם ביום 2.6.15). הן בחוק התובלה האוירית והן באמנות נקבעו הוראות ייחוד עילה, על פיהן- כאשר חלות על תובלה אוירית מסוימת הוראות אמנה, לא תהיה תחולה להוראות הדין הכללי. ס' 10 לחוק הנ"ל, עוסק בפטור מאחריות לפי דינים אחרים, וקובע כדלקמן: "אחריותו של המוביל, עובדיו וסוכניו לפי חוק זה לנזק, לרבות לנזק שנגרם עקב מותו של נוסע, תבוא במקום אחריותו לפי כל דין אחר, ולא תישמע כל תביעה לפיצוי על אותו נזק שלא על פי חוק זה, תהא עילתה הסכם, עוולה אזרחית או כל עילה אחרת ויהיו התובעים אשר יהיו." לא אחת נפסק, כי קיימת אבחנה ברורה בין מקרים של איחור בתובלה- המוסדרים בחוק התובלה האוירית ובאמנות, לבין מקרים של אי-ביצוע חוזה התובלה- בהם חל הדין המקומי. דהיינו: בתי המשפט אינם מחילים את הוראות האמנה במקרים הנתפסים כאי-ביצוע מוחלט של חוזה התובלה או כהפרתו. כך, נקבע בעניין זה בבשא (י-ם) 5998-01 ארקיע קווי תעופה ישראלים נ' קופת חולים כללית, פורסם ביום 30.5.02) , כדלקמן: "בתי המשפט נוטים להניח אי-קיום של חוזה מקום בו נשלל מנוסע לעלות על המטוס ולכן שוללים את תחולתו של סעיף 19 (Giemulla, שם, פרק 3, סעיף 19, עמ' 19). הדבר מוסבר בכך שכאשר חוזה תובלה מבוטל על-ידי חברת התעופה, ההגנה הניתנת לנוסע מכוח אותו חוזה אינה שרירה עוד ולכן אין תחולה לאמנה. מטעם זה נפסק, למשל, כי לאמנה אין תחולה מקום בו נוסע נדחה על-ידי חברת תעופה מטעמי אפליה (פרשת אדמסון, עמ' 369, פיסקה 3; כבוד השופט האמריקאי מפנה לפסק-דיןMahaney v. Air France, 15 Aviation L. p.17, 665, n.o.r., USDC SDNY 1979]. ניתן לראות כי אי קבלתו של אדם לטיסה, ללא קשר לסיבת הדחייה, ואף כאשר נטען לרשלנות המוביל האוירי, מוציאה מתחולה את אמנת ורשה (ראה למשל פרשת אדמסון). עם זאת קיימת גם פסיקה שונה המחילה את סעיף 19 במקרים בהם נמנע מאדם לעלות על טיסה. זאת ועוד, בתי המשפט דוחים את תחולתו של סעיף 19 בעיקר במקרים בהם הנוסע לא הועלה על הטיסה בעקבות overbooking או במקרים בהם הטיסה עצמה לא התקיימה (Giemulla, שם, פרק 3, סעיף 19, עמ' 19; וגם Lawrence & Goldhirsch, שם, בעמ' 108)...".

5.אקדים ואומר, כי לאחר בחינת כלל הראיות והעדויות שהובאו – מצאתי כי התובעים עמדו בנטל להוכיח, כי "אל על", בהתנהלותו של העובד מטעמה, יבגני, היא אשר ביטלה את חוזה התובלה בין הצדדים. בנסיבות אלו, אין בענייננו תחולה לחוק התובלה האווירית, וחל הדין המקומי.

דיון והכרעה

6. הצדדים חלוקים ביחס לסיבה בגינה לא טסו התובעים בטיסת "אל אל" לתל-אביב ביום 14.1.14, כאשר כל צד מבקש להטיל את האשמה על כתפי רעהו.

7.לפני בית המשפט העידו כאמור בעלי הדין עצמם וכן מר יבגני- נציג "אל על", שהיה מעורב באירוע. התרשמתי באופן בלתי אמצעי ממהימנות עדותם של התובעים, גרסתם הייתה עקבית, עדותם תאמה את האמור בתצהיריהם והיא לא נסתרה. מאידך, עדותו של מר יבגני הותירה בי רושם פחות מהימן, תצהירו נסתר במספר נקודת ותשובותיו בחקירה הנגדית שונו מספר פעמים.

8.מהראיות עולה כי בחודש דצמבר 2014 ארגנה העמותה מסע נשים לאומן שבאוקראינה. יוסף היה מנהל המסע ושמואל שימש כעוזרו. הטיסה חזרה ארצה הוזמנה ליום 14.1.14, בשעה 23:00.

9.אין מחלוקת, כי במהלך תהליך הבידוק התבקש יוסף לשלם תוספת של 70$ עבור תיק יד שנשא עמו. יוסף שילם את הנדרש ממנו, קיבל כרטיס עליה למטוס, וכבודתו הוכנסה במסוע פנימה (ר' גם ס' 4 לסיכומי "אל על"). גם שמואל ביצע את הליך צ'ק-אין ללא בעיה, לא נדרש לתוספת תשלום וקיבל כרטיס עליה למטוס (ס' 5 לסיכומי "אל על"). מתוקף תפקידם, המתינו שניהם בצד לוודא שכל הנשים בקבוצה עוברות ונכנסות. מתברר כי כבר בשלב ראשוני זה, לא הייתה מניעה לאפשר לשני הנתבעים להמשיך בשלב הבידוק ולעלות לטיסה.

10.אין מחלוקת, כי אחת הנשים בקבוצה- הגב' חדד (להלן: "חדד") נתבקשה לשלם 140$ עבור שני תיקים שנשאה עמה. הגב' חדד התעקשה לברר מדוע היא נדרשת לתשלום כפול, מהסך של 70$ שנתבקש ממנה בטיסת ההלוך . אנשי הצוות לא ידעו להשיב לה וקראו ליבגני. מכיוון שהנתבעים היו אחראים על הקבוצה, הם המתינו עם הגב' חדד לנציג אל-אל ולא המשיכו הלאה (עמ' 4 לפרוטוקול). אין מחלוקת, כי אם הגב' חדד הייתה משלמת מיד את מלוא התשלום, התובעים היו ממשיכים אתה וכולם היו עולים על הטיסה.

11.לטענת הנתבעים, הם נאלצו להמתין ארוכות לבואו של יבגני (ראו ב ס' 12 לתצהירו של יוסף, ובס' 13 לתצהירו של שמואל). יוסף, בחקירתו, העיד כי יבגני הגיע לאחר כ-40 דקות ובשלב זה היו עוד 10-15 נשים שהמתינו לעבור (עמ' 4 לפרוטוקול).

יבגני- בס' 3 לתצהירו, ציין כי עובדות המקרה ידועות לו הן מכוח תפקידו כמנהל התחנה והן מכיוון שהיה נוכח במקום. בס' 4 לתצהירו, נכתב כי הנתבעים וגברת בשם גברת מזרחי (ולא הגב' חדד) הציגו את עצמם בעמדת הצ'ק-אין של "אל על". עוד הוסיף, כי הם היו הנוסעים האחרונים שהגיעו לעמדת הצ'ק אין וטען שיש לו סיבה להאמין כי הם נגשו אחרונים לעמדת הצ'ק-אין במכוון, במטרה להימנע מתשלום בגין הכבודה- כלומר היה נוכח במקום כבר בשלב ההמתנה של הנתבעים לצ'ק-אין. בחקירתו הנגדית נשאל יבגני על עניינים אלו: תחילה השיב כי אינו זוכר; בהמשך- עומת עם טענת הנתבעים כי הגיע רק בחלוף זמן רב, וטען כי "זו לא האמת"; אך מאוחר יותר חזר לגרסתו שאינו זוכר; ולסיום השיב: "אני לא הייתי שם, אבל אני רוצה להסביר". כפי שצוין לעיל, עדותו של יבגני לא הייתה עקבית, והיא אף סתרה את האמור בתצהירו.

בנסיבות אלו, אני מעדיפה את גרסת התובעים, על-פיה יבגני לא נכח בעמדת הצ'ק-אין בזמן שהם הגיעו לדלפקים וכן כי הם נאלצו להמתין לו זמן ממושך (של כ-40 דק') על מנת לברר את נושא התשלום שנדרש מחברת הקבוצה שליוו.

12.יבגני, בתצהירו, התייחס לגב' מצליח- שם שונה מזה בו נקבו התובעים (הגב' חדד). בחקירתו בבית המשפט, הסביר כי זה השם הרשום בדיווח שלו. כשנשאל האם יכול להיות שמדובר בדיווח באישה אחרת, ולא בגב' חדד- השיב כי צריך לבדוק את הנושא (עמ' 11 לפרוטוקול). עד לכתיבת שורות אלו לא נמסרה מצד "אל על" כל בקשה או הודעה ביחס לזהות האישה נשוא הדו"ח והתצהיר מטעמה. אם כן, אין מנוס מלהניח שככל הנראה- מר יבגני, בתצהירו ובחקירתו, מסתמך על דיווח שעשה ביחס לנוסעת אחרת.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ