אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> שר מוסמך שלא למנות חבר מועצה בשל טוהר מידותיו

שר מוסמך שלא למנות חבר מועצה בשל טוהר מידותיו

תאריך פרסום : 11/12/2013 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
5893-12
10/12/2013
בפני השופט:
1. כבוד המשנה לנשיא מ' נאור
2. ע' פוגלמן
3. ד' ברק-ארז


- נגד -
התובע:
גדי הורוביץ
עו"ד חיים נתיב
הנתבע:
מדינת ישראל - שרת החקלאות ופיתוח הכפר
עו"ד מיכל מיכלין-פרידלנדר
פסק-דין

השופטת ד' ברק-ארז:

1.        החוק החל על פעילותה של מועצה סטטוטורית מורה על כך שהשר האחראי לפעילותה ימנה את חבריה על בסיס תוצאותיהן של בחירות שיתקיימו בקרב הגורמים הפועלים באותו תחום. האם המינוי שנעשה על-ידי השר הוא אקט פורמאלי בלבד, ולכן השר מחויב למנות את כל מי שנבחר, או שמא הוא רשאי להימנע ממינויו של אדם שנבחר לשמש כחבר במועצה בשל חשדות חמורים לטוהר המידות בפעילותו הציבורית? זו השאלה שעליה התבקשנו להשיב במסגרתה של עתירה זו.


הרקע להגשת העתירה

2.        העותר, שהוא חקלאי, מילא בעבר תפקידים ניהוליים בכירים בגופים סטטוטוריים שמופקדים על ענפים חקלאיים שונים - מועצת הצמחים ומועצת הזיתים. מועצת הצמחים פועלת כיום על-פי חוקמועצת הצמחים (ייצור ושיווק), התשל"ג-1973 (להלן: חוק מועצת הצמחים). מועצת הזיתים פעלה בעבר כתאגיד סטטוטורי נפרד, אך בהמשך מוזגה אל תוך פעילותה של מועצת הצמחים (לפי צו מועצת הצמחים (ייצור ושיווק) (פיזור מועצת הזיתים והכללת ענף זיתי השמן במועצת הצמחים), התש"ע-2010). בין השאר, שימש העותר כמנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, וכסמנכ"ל מועצת הזיתים, בעת שזו עדיין פעלה כגוף נפרד.

3.        ביום 11.5.2010 פרסם מבקר המדינה דו"ח ביקורת שעסק בהיבטים שונים של פעילות משרד החקלאות, ובכלל זה תפקודה של מועצת הזיתים (דו"ח שנתי 60ב של מבקר המדינה לשנת 2009 ולחשבונות שנת הכספים 2008, בעמ' 910-875 (להלן: דו"ח מבקר המדינה או הדו"ח)). בין השאר, כלל הדו"ח התייחסות נרחבת למעשים ומחדלים של בעלי תפקידים בכירים במועצת הזיתים, ובהם העותר, המעוררים חשדות חמורים לפגיעה בטוהר המידות. החלק בדו"ח שנגע לפעילותו של העותר (אשר כונה בדו"ח "הסמנכ"ל") התייחס לכך שהוא ביצע הטעיה מכוונת אשר "מעלה חשש לפגיעה בטוהר המידות" (בעמ' 885); לפעולה של העברת כספים לחשבונו (בעמ' 886); לעובדה שהוא ואחראי האחזקה של המועצה "הונו באופן שיטתי... תוך קבלת כספים שלא כדין לחשבונם" (בעמ' 887); וכן לכך ש"הונה חברה שבה הוא שימש כדירקטור" (בעמ' 887). בסוף הדברים צוין כי "נושא זה הועבר ליועץ המשפטי לממשלה לבחינת החשש לפגיעה בטוהר המידות ולביצוע מעשים פליליים" (בעמ' 887).

4.        בהמשך לכך, באותה שנה נפתחה נגד העותר חקירת משטרה. במקביל, לאחר הליכי שימוע שונים, הוא פוטר מעבודתו במועצת הצמחים.

5.        כשנה לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה, ביום 26.7.2011, נערכו בחירות לנציגי המגדלים במועצת הצמחים (לפי תקנות מועצת הצמחים (ייצור ושיווק) (דרכי מינוי חברי המועצה וחברי ועדות ענפיות), התשס"ו-2006 (להלן: תקנות מועצת הצמחים)). בבחירות אלה נבחר העותר לשמש כחבר במועצת הצמחים מטעם מגדלי הפירות. אולם, שרת החקלאות, אשר מינוי החברים למועצה לאחר הבחירות מבוצע על ידה (בהתאם לתקנה 37 לתקנות מועצת הצמחים, כמפורט בהמשך), החליטה שלא למנות את העותר, וזאת על-פי ייעוץ משפטי שקיבלה. מכאן העתירה שבפנינו שהוגשה נגד החלטתה של שרת החקלאות באותה עת, שעומדת בעינה אף עתה, ואף ביתר שאת, במפורט להלן.

העתירה

6.        העותר מלין על כך ששרת החקלאות נמנעה מלמנותו לתפקיד שאליו נבחר - חבר מועצת הצמחים. טיעוניו כנגד ההחלטה שהתקבלה נדרשו לכמה מישורים, כמפורט להלן.

7.        במישור הסמכות, נטען כי תקנה 19א לתקנות מועצת הצמחים, הקובעת סייגים למועמדות לתפקיד חבר במועצת הצמחים, אינה כוללת מצב של חשד בביצוע עבירה. העותר מצביע על כך שהתקנה מתייחסת לפסלות לכהונה בשל מעורבות בפלילים (בתקנת משנה 19א(1)), אך זאת רק כאשר המועמד "הורשע בפסק דין סופי בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי להתמנות לחבר מועצה או בוועדה הענפית, לפי העניין". בהמשך לכך, נטען כי השרה אינה מוסמכת להחליט שלא למנות אדם שנבחר כדין לשמש כנציג במועצת הצמחים ועמד לכאורה בתנאי הכשירות הסטטוטוריים שנקבעו לכך.

8.        במישור ההליך, נטען כי אפילו הייתה השרה מוסמכת להחליט שלא למנות את העותר הרי שהתשתית העובדתית להחלטתה הייתה חסרה, בשים לב לכך שהיא הייתה מבוססת, בעיקרה, על דו"ח מבקר המדינה. הא - ותו לא.

9.        העותר הוסיף והפנה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה 1.1500 "בדיקת מינויים על ידי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה" (2007) (להלן: הנחיית היועמ"ש) אשר קובעת, בסעיף ב(9) שלה כי "מקום שהנציג מתמנה על-ידי הגוף או הארגון הנקוב בחוק, אין לשר או לממשלה מעורבות במינוי, ותפקידם כגורם ממנה הוא פורמלי בעיקרו וממילא אין כל טעם וצורך בבדיקת המינוי...".

10.      בהמשך לכך, ביקש העותר כי בית המשפט יצווה על ביטול החלטתה של המשיבה שלא למנותו, ובהתאם לכך להורות למשיבה למנותו כחבר במועצת הצמחים.


עמדת המשיבה

11.      המדינה טענה כי דין העתירה להידחות, בהיעדר עילה להתערבות בהחלטה. עמדתה העקרונית של המדינה היא שלשר החקלאות מסורה "סמכות טבועה" לבחון את המועמדים שנבחרו, ובכלל זה להימנע ממינוי מטעמים של הגנה על טוהר המידות. עוד בעניין הסמכות, עומדת המדינה על כך שתקנה 19א לתקנות מועצת הצמחים קובעת רק את תנאי הסף של כשירות למינוי, כך שעצם בחירתו של העותר אינה מקנה לו "זכות אוטומטית" למינוי. בכל הנוגע לתשתית הראייתית שעמדה בבסיס ההחלטה, טענה המדינה כי בנסיבות העניין היו די והותר ראיות מינהליות שתומכות בהחלטת השרה, ובעיקרן בדיקתו של מבקר המדינה וממצאיה כפי שפורסמו בדו"ח מבקר המדינה והחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית.

12.      בהתייחס להנחיית היועמ"ש הצביעה המדינה על כך שלצד קביעתה העקרונית כי לשר הממנה מוקנה שיקול דעת מצומצם במינוי לתפקיד של מועמד שנבחר לכהן בתפקידו, הרי שיש מקום בכל זאת לקיים "בדיקה מקדמית" של המועמד בכל הנוגע להיבטים של ניגוד עניינים וטוהר המידות (כאמור בסעיף ב(10) להנחיית היועמ"ש).

התפתחויות מאוחרות להגשת העתירה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ