אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> שמשון זליג ושות ואח' נ' עיריית רחובות ואח'

שמשון זליג ושות ואח' נ' עיריית רחובות ואח'

תאריך פרסום : 03/11/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
2681-08
30/10/2011
בפני השופט:
מיכל רובינשטיין

- נגד -
התובע:
1. שמשון זליג ושות
2. ברכה זליג

הנתבע:
1. עיריית רחובות
2. הועדה המקומית לתכנון ובניה- רחובות

פסק-דין

פסק דין

עתירה להורות על בטלות הפקעת חלקה 1232 בגוש 3703 על ידי המשיבות, והשבת החלקה לבעלות העותרת 1.

לחילופין, להצהיר כי על המשיבות לפצות את העותרת 1 בגין ההפקעה בהתאם לשווי החלקה ביום הקובע הוא מועד פרסום ההודעה על ההפקעה ביום 19.12.07.

עיקרי העובדות וההליכים

העותרת 1- חברת שמשון זליג ושות' בע"מ (להלן:"החברה") היתה רשומה בספרי המקרקעין בתחילת שנות השמונים כבעלים של חלקות 496-501 ו-506 בגוש 3703, כאשר לגבי חלקה 498 שימשה כנאמן עבור בעליה-העותרת 2- הגב' ברכה זליג.

במטרה להביא לאישור ולקבלת היתר בניה לתוכניות שיזמה החברה לבניית בית משותף בן 18 יחידות דיור (להלן:"התוכנית המקורית"), נחתם ביום 20.7.82, בהתאם לדרישת המשיבות, הסכם להפרשת רצועת דרך ברוחב 3 מטרים מחלקה 499 בגוש 3703 להרחבת הכביש ברחוב רמז שתרשם לזכות העירייה בדרך של רישום חכירה לדורות או בדרך של פרצלציה (נספח ב' לעתירה).

בסופו של יום לא אישרו המשיבות את התוכנית המקורית שיזמה החברה, ותחתיה יזמה החברה את תב"ע רח/800/א/1 – תוכנית איחוד וחלוקה מחדש בהסכמה שעיקרה שינוי ייעוד והגדלת זכויות בנייה כנגד הפרשות לצורכי ציבור (להלן:"התוכנית החדשה").

בעת הדיון בתוכנית החדשה ביום 4.5.83 ציינה המשיבה 2 – הוועדה המקומית לתכנון ובניה רחובות (להלן:"הוועדה המקומית") כי קיים צורך בהפרשת שטחים לצרכי שצ"פ-שטח ציבורי פתוח אשר ישמש את דיירי הבתים המשותפים ברחוב רמז (נספח 4 לתגובה לעתירה).

ביום 27.2.85 החליטה הועדה המקומית להמליץ על התוכנית החדשה בפני הוועדה המחוזית ובתנאי שתתקבל הסכמת בעלי הקרקע להפרשת מגרש לשב"צ-שטחים לבנייני ציבור.

בישיבת הוועדה המחוזית מיום 22.5.85 הוחלט כי התוכנית החדשה רח/800/א/1 תקבל תוקף רק משתופקד תוכנית רח/800/א, תוכנית החלה על 106 דונם לרבות על חלקות העותרות הכלולות בתוכנית החדשה, תוכנית הקובעת הוראות בנייה, הרחבת דרכים, ייעוד מגרשים לצרכי ציבור ורה-פרצלציה.

בישיבת הוועדה המחוזית מיום 12.12.84 הוחלט על הפקדת תוכנית רח/800/א וההפקדה פורסמה. לתוכנית הוגשו התנגדויות ואולם העותרות לא הגישו התנגדותן לתוכנית.

ביום 2.4.89 אישרה הוועדה המחוזית את תוכנית רח/800/א.

ביום 25.7.85 פורסמה הפקדת התוכנית החדשה- רח/800/א/1. לתוכנית החדשה לא הוגשו כל התנגדויות ולפיכך ביום 27.8.86 אושרה התוכנית החדשה בוועדה המחוזית (נספח 13 לתגובת המשיבות) והיא פורסמה למתן תוקף ביום 8.1.87 (נספח ג' לעתירה-להלן:"התוכנית החדשה"). בתוכנית החדשה נקבע, בין היתר, שינוי ייעוד חלקה 1232 ששטחה הרשום 660 מ"ר (לשעבר חלקה 498 שבבעלות העותרת 2 ובנאמנות העותרת 1, לייעוד למבנה ציבור המיועד לגן ילדים.

ביום 2.3.89 אישר רשם המקרקעין את רישום האיחוד והחלוקה של חלקות 197-499 בגוש 3703 והן נרשמו כ-5 חלקות סופיות שמספרן 1230-1234 (נספחים 25-27 לכתב התשובה לעתירה).

בעקבות אישור התוכנית החדשה חייבה המשיבה 2 את העותרת בתשלום היטל השבחה בסך 215,300 ₪, וזאת בהתאם לשומה שקבע שמאי הוועדה המקומית. העותרת חלקה על הסכום שנקבע ולפיכך מונה שמאי מכריע. בעת הדיון בפני השמאי המכריע לעניין גובה היטל ההשבחה, טענה העותרת כי אולצה להפריש את מגרש 498 לצורכי ציבור. מנגד טענה הוועדה המקומית כי בתמורה להפרשה זו קיבלה העותרת זכויות בנייה מוגדלות בחלקות 500-501. לבסוף קבע השמאי המכריע כי שומת היטל ההשבחה תופחת ותעמוד על 122,500 ₪ (נספחים ד1-ד3 לעתירה).

לטענת העותרות, לאור העובדה שבמשך 20 שנה לא הופקעה בפועל חלקה 1232 ולא נתפשה בה חזקה, הן פנו ביום 18.2.07 למהנדס העיר בבקשה למחוק את ההערה בדבר פרסום ההפקעה בספרי המקרקעין ולפעול לשינוי ייעוד החלקה ממבני ציבור למגורים (נספח ו' לעתירה).

ביום 29.4.07 נפגשו הצדדים במשרדי המשיבות לדיון בשינוי הייעוד המבוקש כאמור.

ביום 11.10.07 הודיעו המשיבות לעותרות כי ביום 29.8.07 התקבלה החלטה בועדת המשנה של הועדה המקומית לתכנון ובניה להפקיע את חלקה 1232 בשלמותה (נספח ח' לעתירה).

העותרות פנו אל המשיבות בבקשה להקפיא את ההפקעה עד לדיון ענייני בבקשתן לשינוי ייעוד ולחילופין עד להחלטה בעניין גובה הפיצויים שיינתן לעותרות בתמורה להפקעה (נספח ט' לעתירה).

ביום 19.12.07 התפרסמה בילקוט הפרסומים הודעת הועדה המקומית בדבר ההפקעה בהתאם לסעיפים 5 ו-7 לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) 1943 (להלן:"פקודת הקרקעות").

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ