אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> שלוש וחצי שנות מאסר בגין הריגה במהלך עקיפה בלתי חוקית בכביש מעלה אדומים

שלוש וחצי שנות מאסר בגין הריגה במהלך עקיפה בלתי חוקית בכביש מעלה אדומים

תאריך פרסום : 12/08/2012 | גרסת הדפסה
פ
בית המשפט המחוזי ירושלים
2159-06
24/12/2008
בפני השופט:
עוני חבש - ס. נשיא

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד פרקליטות מחוז ירושלים
הנתבע:
עמרי זילברמן
עו"ד י' יניב
גזר דין

פתח - דבר

1.         הנאשם הורשע, לאחר שנוהל הליך הוכחות בעניינו, בביצוען של העבירות הבאות: הריגה - לפי סעיף 298 לחוק העונשין, תשל"ז - 1977 (להלן: "חוק העונשין"); נהיגה במהירות העולה על המותר - בניגוד לתקנה 54(א) לתקנות התעבורה, תשכ"א - 1961 (להלן: "תקנות התעבורה" או "התקנות"); סטייה מנתיב נסיעה - בניגוד לתקנה  40(א) לתקנות התעבורה ו עקיפה בתוך צומת - בניגוד לתקנה 47(ה)(4) לתקנות.

עיקרי הכרעת הדין בעניינו של הנאשם

2.         ביום 12.5.06, כשם שנקבע בהכרעת הדין, בשעה 23:30 או בסמוך לכך, נהג הנאשם רכב מסוג "סיאט איביזה" טורבו (להלן: "הרכב") כשלצידו ישב חברו, ליאור שריקי ז"ל (להלן: "המנוח"). הנאשם נהג הרכב בכביש ירושלים - מעלה אדומים, מכיוון מערב למזרח, בסמוך לצומת עיסאוויה (להלן: "הכביש"). הכביש היה אז תקין ויבש כאשר תאורת הרחוב שבו פעלה בנתיב שלכיוון ירושלים. הכביש המדובר הנו כביש דו סטרי וחד נתיבי לכל כיוון. לפני צומת עיסאוויה, מתפצל הנתיב שבכיוון נסיעתו של הנאשם לשלושה נתיבים: נתיב שמאלי לפנייה שמאלה בלבד (לכיוון מצודת אדומים), נתיב ימני לפנייה ימינה בלבד (לכיוון עיסאוויה) ונתיב לנוסעים ישר (לכיוון מעלה אדומים) (להלן: "הצומת"). הכביש מופרד על ידי מעקה בטיחות ובקרבת הצומת מופרד על ידי אי תנועה מכל כיוון. המהירות המותרת בכביש ובסמוך לצומת הייתה 60 קמ"ש, על פי תמרור ב-20 שבקרבת הצומת, בכיוון נסיעתו של הנאשם. מתחת לתמרור זה הוצב תמרור ב-8, האוסר עקיפה במקום.

במועד ובמקום המתוארים, נסע הנאשם בכביש, כשלפניו שלושה כלי רכב: רכב מדגם "סיאט איביזה" שצבעו לבן (להלן: "הסיאט הלבנה"), נהוג על ידי איתי וייצמן, "מאזדה לנטיס" כסופה (להלן: "המאזדה"), נהוגה על ידי יעקב אמויאל ורכב מדגם "סובארו" (להלן: "הסובארו"), אשר פרטי הנוהג אותו וזהותו אינם ידועים למאשימה. בקרבת הצומת המתואר, נהג הנאשם במהירות העולה על המותר ולפני הצומת החל לעקוף משמאל את הסיאט הלבנה ואת המאזדה, וזאת בנסיעה בנתיב המיועד לפנייה שמאלה בלבד. בתוך הצומת הבחין הנאשם בסובארו שלפניו. כדי להימנע מהתנגשות בסובארו, ניסה הנאשם לבלום רכבו תוך שהטה ההגה ימינה בניסיון לחזור לנתיב האמצעי (לכיוון מעלה אדומים). בשלב זה איבד הנאשם השליטה ברכב, סטה ימינה, עלה ברכבו על המדרכה הימנית שאחרי הצומת והתנגש בעוצמה במעקה בטיחות דמוי w, הממוקם על המדרכה הימנית.

            קצהו של מעקה הבטיחות חדר לתוך הרכב בחזיתו, בצידו הימני של תא הנוסעים (שם ישב אותה העת ליאור ז"ל) ולרגלו הימנית של המנוח, באזור מפשעתו. המנוח נפטר בחלוף זמן קצר, במקום התאונה. כן ניזוק קשות רכבו של הנאשם.

            בהתאם, הורשע הנאשם בעבירות הנזכרות לעיל.

תסקיר המבחן בעניינו של הנאשם

3.         בשל גילו הצעיר של הנאשם בשעת ביצוע העבירה, הוזמן תסקיר המבחן - במסגרתו צוין, כי הנאשם בן ה-20, הנו רווק צעיר בעל ערכים נורמטיביים ובן למשפחה נורמטיבית המונה זוג הורים ו-3 ילדים. כיום, שנתיים וחצי לאחר אירוע התאונה נשוא כתב האישום והכרעת הדין, משרת הנאשם בצה"ל ודר בבית הוריו.

הנאשם זכר מהלך אירועי התאונה, כשנשאל גביהם, וכן עמד על המחשבה המשותפת לו ולחברו המנוח לחבור ליתר הנהגים וחבריהם. הנאשם הסביר, כי לא הכיר הדרך ונלחץ כאשר לא היה בטוח ביכולתו לקלוט הרכב של חבריו, שנסע לפניו, בטווח הראייה שלו. הוא עקף את הרכב שנסע לפניו וכשהבין שלא יצליח שלא לפגוע בו, ביצע הסטייה המדוברת. כשנעצר רכבו (עם קרות אירוע התאונה) יצא מיד לפתוח הדלת למנוח שישב לידו. לדבריו, היה בהלם וכעבור זמן קצר נלקח לבית החולים ונחקר. שירות המבחן התרשם, לאור דבריו של הנאשם, כי אירוע התאונה התרחש בשל שיקול דעת מוטעה במצב של לחץ בו היה נתון הנאשם אותה העת.

4.         עובר לאירוע התאונה השתלב הנאשם במסגרות החינוך הרגילות כאשר התאונה אירעה במהלך שנת לימודיו האחרונה בבית הספר התיכון. למן אירוע התאונה, בשל תחושות קשות של חרדה והלם, הפסיק הנאשם לימודיו התיכוניים ושהה רוב זמנו בבית הוריו, בליווי בני משפחתו. בשלב מאוחר יותר שב למקום עבודתו למספר שעות ביום עד אשר התגייס לשירות סדיר בצה"ל. הנאשם משרת מזה כשנתיים כאחראי מחלקת מחנה בתחום המשמעת, השגרה ופעילות היחידה. שירותו כחייל מעניק לו יכולת תפקוד והתארגנות, אליבא דתסקיר המבחן, אך בשל קשייו הרגשיים, הכוללים פחדי לילה, הוא אינו ישן בבסיסו הצבאי אלא שב לביתו מדי יום ותלוי בבני ביתו לצרכי הסעות וליווי. תנאי השירות שלו כוללים שהייה בת 8 ימים בבסיס (ללא לינת לילה כאמור) ולאחריה חופשה בת 5 ימים בבית. מפקדיו תיארו חייל ממושמע, אכפתי, אחראי, נעים הליכות ועוזר לזולת. כן תואר הנאשם כבעל יכולת פיקודית, משמעת עצמית גבוהה וכמי שמחויב לגמרי לביצוע המשימות המוטלות עליו. 

5.         בתסקיר המבחן צוין, כי הנאשם חי עם טראומה וחש עצמו במצב מעורער. הוא חרד מכל התערבות חיצונית ולא נעזר בכל גורם טיפולי שהוא על מנת להתמודד עם תוצאותיה הנפשיות של הטראומה. הוא ניסה להיעזר בעבר בטיפול, והשתתף בשיחות ספורות אך לא המשיך לקיים המפגשים בשל חשש מן החזרה לתמונות האירוע הטראומטי. הנאשם ניסה להתמודד עם הנזק בכוחות עצמו בדרך של הדחקה תוך התנתקות חלקית ממערכת החיים הכוללת ושקיעה לתוך עצמו. במהלך שיחותיו עם קצין המבחן הביע נכונות לנסות לעבור טיפול בשנית במסגרת הצבאית או לחילופין במרכז פסיכו-טראומה. הנאשם מגלה, לדברי שירות המבחן, תופעות התנהגותיות הימנעותיות, הבאות לידי ביטוי באובדן עניין, תחושת בלבול וזרות. הוא תאר קושי להינתק מתמונות אירועי הלילה, מן העיסוק בחוויה הטראומטית ומפלישת הזיכרונות לחייו ביום יום. כן תאר תחושות פסיכוסומאטיות כקוצר נשימה ולחץ. גם הספרות המקצועית מתארת נהגים פוגעים כנפגעי טראומה, אשר אין לצידה כל לגיטימציה חברתית (כהלומי קרב). נהגים פוגעים מואשמים על ידי החברה כמי שהמיתו הרס ושואה. הם עצמם חווים התייסרות, אינם חשים שמגיעה להם הקלה ומחילה וחווים צמצום בחייהם הרגשיים והחברתיים, הבא לידי ביטוי ביכולת לתקשר, להירגע, להירדם וכו'.

6.         שירות המבחן סיכם דבריו בציינו, כי הנאשם מתפקד יפה יחסית במסגרת הצבאית הנוכחית ועושה מאמצים רבים לשם כך בהתחשב במצבו הנפשי הטראומטי מאז אירוע התאונה. הנאשם בעל סממנים של דיכאון פוסט טראומטי, מוצף בתחושת אשמה פנימית ומבטא חרדה מתחושות מאיימות של התפרקות. הנאשם מבין שהוא אמור להיענש, אך חושש מאוד מעונש של מאסר בפועל, העלול לחשוף אותו לחברה עבריינית. שירות המבחן המליץ, אל נוכח תוצאותיה הקשות והטרגיות של התאונה, לקחת בחשבון השיקולים גילו הצעיר של הנאשם, מאמציו להשתלב במסגרת הצבאית, יכולתו להשתלב בחברה באופן תקין וההשלכות הטרגיות על מצבו הנפשי והרגשי לאחר התאונה.

טיעוני ב"כ המאשימה לעונש

7.         חן טוביה, אחותו של המנוח (להלן: "העדה"), עלתה לדוכן העדים מטעמה של המאשימה. תחילה ציינה, כי משפחתה עברה ועודנה עוברת תקופה קשה מאוד למן מותו של אחיה וכי המעמד קשה מאוד, הן לה והן לבני משפחתה. לדבריה, הקפידו בני המשפחה שלא לומר דבריהם עד כה, במסגרתו של ההליך הפלילי, מפאת כבודו של בית המשפט, אך כעת הגיע זמנם להגיב ולומר מילתם בנדון.

הכאב ניבט היטב מפניה של העדה וברור היה, גם מדבריה, שהמעמד קשה מנשוא. העדה בחרה שלא לתאר בפירוט סבלה של המשפחה בשל הקושי הרב הכרוך בדבר ורצונה לשמור על פרטיותה וציינה לעניין זה, כי היא ובני משפחתה התעוררו למציאות חדשה לאחר אירוע התאונה, נאלצו לעזוב את ביתם שבשכונת גילה בשל הקרבה (לנאשם ולבני משפחתו) ולא התגברו על האובדן הקשה. לדבריה, היה הנאשם "אימת השכונה" ושבוע לפני האירוע הקשה הזהירה העדה את אחיה שלא יעז לנסוע במכונית ה"איביזה" הצהובה לאחר שראו כולם הכיצד נהג הנאשם. התעסקותו של הנאשם ברכב ואבזורו בצורה שכזו לימד, לשיטתה של העדה, כי מישהו ייפגע בסופו של דבר, אך היא לא חשבה שיהא זה אחיה. עוד ציינה העדה, כי במהלך השבעה ניגשו לבני המשפחה מנחמים אלה ואחרים, אשר דיברו על התנהגותו הפרועה של הנאשם והביעו צערם כי היה זה המנוח, אשר נפל קורבן, בסופו של דבר, להתנהלותו של הנאשם בכביש.

העדה סיכמה דבריה בציינה, כי הנאשם או מי מבני משפחתו לא ניסו מעולם לבקש סליחה מבני משפחתה, לא הביעה כל אמפתיה לכאבם והנאשם לא סיפר לבני המשפחה על רגעיו האחרונים של המנוח, אליהם היה עד אך הוא בעצמו. הנאשם ובני משפחתו עסוקים היו לכתחילה, לדבריה, בניסיון לחלץ הנאשם מאימת הדין, חרף העובדה שהתנהגותו הייתה מכוונת ולאו בגדר תקלה מצערת כטענתם. בני משפחתו של הנאשם לא הביעו כל חרטה שהיא בגין האירוע ותוצאותיו הקשות וכל מטרתם הייתה ועודנה לחלצו בענישה קלה במידת האפשר. העדה ביקשה שלא להתייחס לנאשם כאל קורבן בנסיבות העניין, אלא לזכור שחייו של אחיה הם שקופחו.            

8.         ב"כ המאשימה פתח דבריו בציינו, כי הגם שמלאכת גזירת הדין, המוטלת על בית המשפט בתיק זה, הנה מלאכה קשה מאוד, הרי יש בהתנהגותו של הנאשם, הן באירועים נשוא כתב האישום והן באירועים שלאחר מכן, במשטרה ובבית המשפט, כדי להקל בה.

בליל האירוע החליט הנאשם, לדברי ב"כ המאשימה, לצאת עם רכבו לאזור בו נערכו תחרויות כלי רכב. הנאשם ביצע העקיפה הראשונה במסלול שאינו מיועד לדבר ויצא, חרף האמור, לעקיפה שנייה אשר תמה בסטייה חדה ימינה בעודו נוסע במהירות גבוהה מאוד, תוך סיכון חייהם של נהגי הרכבים שלפניו. התנהגותו האמורה מקוממת ומופקרת, לטענת ב"כ המאשימה, בהתחשב בעובדה שמדובר בנהג צעיר וחסר ניסיון. הנאשם לא נקלע לאירוע כדברי קרוביו, אלא נהג בזלזול מקומם בערך חייו של המנוח, חייו שלו וחייהם של חבריו. התוצאה הקשה הייתה גרימת מותו של המנוח ובשל התנהגותו הכוללת הורשע הנאשם גם בעבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר, סטייה מנתיב נסיעה ועקיפה בתוך צומת. העבירה החמורה מכל בה הורשע הנאשם הנה עבירה של הריגה, עבירה של פגיעה בקדושת החיים, הגוררת גם עונש מאסר בפועל, ולא בכדי. בהמשכם של דברים עמד ב"כ המאשימה על ניסיונותיו של הנאשם למלט עצמו מאחריות לתאונה ולמות חברו במסכת של שקרים ודברי כזב, כשם שנקבע בפירוט בהכרעת הדין בעניינו. בסתירות בהן לקה הנאשם יש כדי ללמד, כי הוא לא הפנים אחריותו להשתלשלות האירועים, קלות הדעת בה נהג (והתנהגותו עובר לאירועי התאונה, כשם שתוארה בעדות שניתנה על ידי אחותו של המנוח) ודומה שעודנו מחפש תירוצים למעשיו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ