אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> שחרור מוקדם של אסיר בטחוני עקב העדר ראיות מספיקות על מסוכנותו בהווה

שחרור מוקדם של אסיר בטחוני עקב העדר ראיות מספיקות על מסוכנותו בהווה

תאריך פרסום : 13/09/2006 | גרסת הדפסה
רע"ב
בית המשפט העליון
4878-06
13/09/2006
בפני השופט:
1. א' גרוניס
2. ס' ג'ובראן
3. א' חיות


- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד יוכי גנסין
עו"ד אבינועם סגל-אלעד
הנתבע:
עודה סמיר
עו"ד אביגדור פלדמן
עו"ד מירב חורי
פסק-דין

השופט ס' ג'ובראן:

           בפנינו בקשת רשות ערעור, על פסק-דינו של בית-המשפט לעניינים מינהליים בנצרת (הנשיא מ' בן דוד, סגן-הנשיא נ' ממן והשופט א' אברהם), בה קיבל בית-המשפט את עתירתו של המשיב והורה לשחררו על תנאי ממאסרו.

1.            המשיב הינו אסיר, המרצה עונש של שבע שנות מאסר, שנגזר עליו ביום 15.12.2003 בבית-המשפט הצבאי בשומרון, לאחר שהודה בעבירות של החזקת והנחת פצצה.

2.            לפי עובדות המקרה, אביו של המשיב (להלן: האב) שימש בעבר כראש מועצת הכפר חבלה וסגן ראש אגודת הכפרים של נפת טול-כרם, אשר פעלה בעידוד הממשל הישראלי. משקיבלה הרשות הפלסטינית את השליטה המינהלית באזור, בוטל תפקידו של האב והוא הועבר יחד עם משפחתו לישראל, אלא שעקב אי הצלחתם להתאקלם בישראל, חזרו לבסוף האב ומשפחתו לכפרם. עם חזרתם לכפר, הופעלו על האב לחצים ואיומים חמורים, על רקע ראייתו כמשתף פעולה עם השלטונות הישראלים, בשל התפקיד בו שימש בעבר. מתוך לחצים אלו, פנה האב למשיב, אשר היה באותה עת בן שבע-עשרה ויחד עמו הניחו בשלושה מקרים, ארבעה מטעני חבלה במקומות שונים במרכז ישראל, אשר כתוצאה מהפעלתם, נפגעו קל מספר אנשים ונגרם נזק לרכוש.

3.            לאחר שריצה שני שלישים מעונש המאסר שנגזר עליו, הובא המשיב בפני ועדת השחרורים, הפועלת לפי חוק שחרור על תנאי ממאסר, תשס"א-2001 (להלן: חוק שחרור על תנאי). ביום 19.1.2006 החליטה ועדת השחרורים לדחות את בקשתו של המשיב להשתחרר על תנאי ממאסרו בקבעה, כי בהתבסס על אופיין ומספרן של העבירות בהן הורשע המשיב ובשים לב לחוות-דעתם של גורמי שירות הביטחון הכללי שהונחו לפתחה, יהיה בשחרורו המוקדם של המשיב משום סכנה לשלום הציבור (להלן: החלטת הועדה).

4.            כנגד החלטת הועדה, הגיש המשיב עתירה לבית-המשפט לעניינים מינהליים בנצרת. ביום 5.6.2006 קיבל בית-המשפט לעניינים מינהליים (הנשיא מ' בן דוד, סגן-הנשיא נ' ממן והשופט א' אברהם) את העתירה בקבעו, כי אין בחוות דעתו של שירות הביטחון הכללי אשר הובאה בפניו כל מידע, אשר מעיד על מסוכנותו של המשיב, מעבר למעורבותו באירועים בגינם הוא מרצה את עונשו. כן קבע בית-המשפט, כי בנסיבות הייחודיות של המקרה, אין בחומרתם ובאופיים של המעשים אותם ביצע המשיב, כדי ללמד על מסוכנותו בהווה. משכך, הורה בית-המשפט על החזרת עניינו של המשיב לועדת השחרורים, כדי שתקבע את תנאי שחרורו.

5.            מכאן בקשת רשות הערעור שבפנינו, אשר במסגרתה טוענת המבקשת, כי שגה בית-המשפט לעניינים מינהליים משהורה על שחרורו המוקדם של המשיב. לטענת המבקשת, יש ללמוד על מסוכנותו של המשיב מחוות-דעתו של שירות הביטחון הכללי, אשר מצביעה על קשריו של המשיב עם ארגוני טרור עובר לביצוע העבירות ועל היבחרו לאחד מנציגי ארגון הפת"ח בכלאו. כן טוענת המבקשת, כי יש ללמוד מנסיבות מעשיו של המשיב בעבר על מסוכנותו בהווה, לאור עשותו שימוש באזרחותו הישראלית כחלק מביצוע העבירות. עוד מציינת המבקשת, כי המשיב היה מעורב בתקופת מאסרו בהפרות סדר.

6.            מנגד, סומך המשיב ידיו על פסק-דינו של בית-המשפט לעניינים מינהליים. לטענתו, אין בחוות-דעתו של שירות הביטחון הכללי דבר שניתן ללמוד ממנו על מסוכנותו, מעבר לחזרתו על נסיבותיהן של העבירות בהן הורשע. עוד טוען המשיב, כי נסיבותיו הייחודיות של המקרה מצביעות על כך, כי אין כל סיכוי שמא יחזור על מעשיו עם שחרורו.

7.            לאחר שמיעת טענות הצדדים ולאחר עיון בבקשת רשות הערעור ובנספחיה ובפסק-דינו של בית-המשפט המחוזי, שוכנעתי, כי דין הבקשה להידחות.

8.            רשות ערעור על פסקי-דין בנוגע לעתירות אסיר אינה ניתנת כעניין שבשגרה, אלא רק אם עובדות המקרה מעלות בעיה משפטית עקרונית בעלת חשיבות או לחילופין כאשר מגלה הבקשה נושא בעל חשיבות ציבורית כללית (ראו רע"ב 7/86 וייל נ' מדינת ישראל (לא פורסם); רע"ב 6813/01 דוד ימין נ' שרות בתי הסוהר (לא פורסם); רע"ב 10408/03 זוננאשוילי נ' שירות בתי הסוהר (לא פורסם)).

           בענייננו, הגם שהבקשה נוגעת לעניינים בעלי חשיבות ציבורית רבה, בכל הנוגע למתח בין שחרורו המוקדם של אסיר שסווג עקב מעשיו כאסיר בטחוני ובין החשש לפגיעה בביטחון הציבור ובשלומו, הרי שבבסיסה מהווה העתירה משום ניסיון לחלוק על קביעותיו העובדתיות של בית-המשפט לעניינים מינהליים. משכך, איני מוצא מקום להתערב בפסק-דינו של בית-המשפט לעניינים מינהלים, כשם שלא הייתי מוצא מקום להתערב בו אילו היה קובע בית-המשפט ממצאים הפוכים לאלו שקבע (ראו רע"ב 1443/04 ברגותי נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד נח(5) 289, 296).

9.            אולם גם לגופו של עניין השתכנעתי, כי אין מקום לקבל את בקשת רשות הערעור.

10.         סמכותה של ועדת השחרורים לשחרורו המוקדם של אסיר, נובעת מסעיף 3 לחוק שחרור על תנאי, לפיו:

שחרור

על-תנאי

-  תקופת

מאסר מעל

שישה

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ