אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> רשות שדות התעופה נ' CONTRACTING CONSTRUTION CEYLAN

רשות שדות התעופה נ' CONTRACTING CONSTRUTION CEYLAN

תאריך פרסום : 09/02/2014 | גרסת הדפסה
ת"א
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
1445-05
02/02/2014
בפני השופט:
איתן אורנשטיין

- נגד -
התובע:
רשות שדות התעופה בישראל
הנתבע:
Ceylan Construction Contracting
פסק-דין

פסק דין

כללי

לפניי תובענה ותובענה שכנגד שעניינן ביצוע עבודות במסגרת פרויקט הידוע בשם "נתב"ג 2000" (להלן: "הפרויקט"). לטענת התובעת, "רשות שדות התעופה" (להלן: "רש"ת"), הפרה הנתבעת, Export" Ltd." & Import Ceylan Construction Contracting " (להלן: "צ'יילן"), שהינה חברה זרה שמקום מושבה בתורכיה ואשר הינה חלק מקונצרן בשםCeylon Hollding A.S" " (להלן: "קבוצת צ'יילן"), את ההסכמים שנחתמו עמה לביצוע עבודות בפרויקט, וזאת תוך כדי הסבת נזקים כבדים ומרובים לרש"ת. לעמדת רשת נגרמו לה נזקים בעשרות מיליוני שקלים אך היא העמידה את תביעתה, מטעמי אגרת משפט על סך של 25,000,000 ₪. לעומתה, טוענת צ'יילן (להלן גם: "התובעת שכנגד"), כי רש"ת (להלן גם: "הנתבעת שכנגד") ניהלה את הפרויקט באופן רשלני וכושל, שהסב לפרויקט ולצ'יילן נזקים רבים. כן נטען, כי בסופו של יום רש"ת אף ביטלה את ההסכמים עם צ'יילן באופן חד צדדי, שלא כדין ולאלתר, תוך כדי גירוש האחרונה מאתר הבניה, נטילת מסמכים המעידים על חובה של רש"ת כלפי צ'יילן, וגרימת נזקים לצ'יילן, שבגינם הוגשה התביעה שכנגד. צ'יילן העמידה את התביעה שכנגד על סך של 91,401,426 ₪.

הפרויקט

בשלהי שנות התשעים של המאה הקודמת, הופקדה רש"ת על הקמתו וניהולו של טרמינל נוסעים חדש ומודרני בנמל התעופה בן גוריון, הידוע כ"טרמינל 3". לטענת רש"ת, הואיל והיה מדובר בפרויקט ייחודי, חדשני ומורכב, המשלב בנייה בהיקפים עצומים עם מערכות טכנולוגיות חדישות ומתוחכמות, הוא תוכנן על ידי מיטב המומחים בארץ ובעולם, שלהם ניסיון קודם בתכנון פרויקטים מסוג זה.

לצורך ניהול הפרויקט, בחרה רש"ת את חברת Lhrerer Bovis Mc'Govern (להלן: "חברת הניהול"), וכן הועסקו שלוש חברות תכנון (להלן: "חברות התכנון").

הפרויקט כלל בנייה של מספר מתחמים, כשהעיקריים ביניהם הם: המבנה הקרקעי, שבו מתבצעת הפעילות שנוגעת לקבלת הנוסעים והכבודה, ביקורת דרכונים, בדיקות ביטחוניות וכדומה (להלן: "המבנה הקרקעי"); המבנה האווירי, המתחבר למבנה הקרקעי, הכולל אולם לנוסעים יוצאים, חנויות פטורות ממכס, זרועות לחיבור המבנה למטוסים, ועוד (להלן: "המבנה האווירי"); מרכז אנרגיה לאספקת כוח במקרה חרום, בקרת מערכות חשמל ואנרגיה; מערכת כבישי גישה, הכוללת גשר רב מפלסי, מבני חניה רב מפלסית ותחנת רכבת; מערכות תשתיות תת קרקעיות, לרבות מערכות וצינורות להובלת מים, מערכות מכניות לשינוע כבודה ומטענים, מערכות מיזוג אויר, חשמל ותאורה, ועוד.

לטענת רש"ת, על מנת להבטיח את הצלחת הפרויקט, כמו גם עמידה בלוחות זמנים ובתקציב שנקבעו, הוחלט על ידה לפצל הפרויקט ל"תתי פרויקטים" שונים, שעליהם יתחרו במכרזים קבלנים שונים, בהתאם לתחומי מומחיותם, כאשר כל קבלן יעסוק ברכיבים אחרים של הפרויקט. הפרויקט פוצל, אפוא, על ידי רש"ת ל-26 "קטעי עבודה", וביניהם: תשתית, סלילה, בנייה, חשמל, תקשורת, מחשוב, מיזוג אויר, דלק ועוד.

נטען, כי הרכיבים השונים שלובים וכרוכים זה בזה, וכי עיכוב ביצוע של רכיב אחד עלול לגרור אחריו עיכוב ביצוע של רכיבים נוספים. מטעם זה, הודגשה בהסכמים עם הקבלנים השונים חובת העמידה ב"אבני הדרך" ובלוחות הזמנים להם התחייב כל קבלן, וזאת במטרה שלא ליצור "כאוס" בפרויקט ועיכובים שלא לצורך.

המערכת ההסכמית בין הצדדים

ביום 30.3.98 פרסמה רש"ת מכרז לביצוע עבודות חשמל במבנה היבשתי. במכרז זה זכתה הצעת צ'יילן, וביום 3.8.98 נחתם בין רש"ת לבין צ'יילן הסכם לביצוע העבודות האמורות (להלן: "ההסכם הראשון"). בנוסף על האמור, זכתה צ'יילן גם במכרז לביצוע עבודות הקמת המבנה האווירי, אשר אף הוא פורסם ביום 30.3.98. ההסכם בגין עבודות אלו נחתם ביום 14.9.98 (להלן: "ההסכם השני") (שני ההסכמים יקראו להלן יחדיו: "ההסכמים").

להסכמים הכתובים בשפה האנגלית, צורפו שורת מסמכים, אף הם בשפה האנגלית, וביניהם: מסמכי המכרז, לרבות הצעת צ'יילן, הסכם בנייה, תנאים כלליים, לוחות זמנים, כתב כמויות, תכניות שרטוטים ומפרטים (להלן: "מסמכי ההסכם"), המהווים חלק בלתי נפרד הימנו.

שניים מבין מסמכי ההסכם חשובים במיוחד לצורך ההכרעה בהליך שלפניי, והם:

"Construction Agreement"- לטענת רש"ת, הסכם זה (להלן: "הסכם הבנייה") מדגיש את חשיבות עמידת צ'יילן בלוחות הזמנים שנקבעו לביצוע העבודות, תוך קביעה מפורשת, כי בגין כל עיכוב, דחייה או הפרעה בעבודה תידרש צ'יילן לשפות את רש"ת. לצורך הבטחת התחייבות זו, הוסכם בין הצדדים על מנגנון פיצויים מוסכמים בגין כל איחור בביצוע שלב כלשהו משלבי העבודה.

לטענת רש"ת, הוראות הסכם הבנייה מקנות לה זכות לבטל את ההתקשרות עם צ'יילן, בקרות אחד מהמצבים הבאים:

אי ביצוע העבודות בהתאם ללוחות הזמנים, וצבירת עיכוב בביצוען העולה על 30 יום;

כינוס נכסים;

חדלות ניהול עסקים למשך תקופה העולה על 14 יום רצופים;

הטלת עיקול על נכסי צ'יילן, בין אם עיקול זמני או קבוע, שלא בוטל בתוך 30 יום מיום שניתן;

שינוי במצבה המסחרי והכספי של צ'יילן, אשר לשיקול דעתה הסביר של רש"ת עלול להשפיע מהותית לרעה על יכולתה לבצע את התחייבויותיה על פי מסמכי ההסכם;

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ