אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> רוטשילד ואח' נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון

רוטשילד ואח' נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון

תאריך פרסום : 05/08/2012 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז
4097-06-10
29/07/2012
בפני השופט:
יעקב שינמן

- נגד -
התובע:
1. עירית רוטשילד
2. דרור גינת
3. ורדה דרורי
4. מיכל רוטשילד
5. יהודית גינת

הנתבע:
הועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון
פסק-דין

פסק דין

כללי

לפניי עתירה מנהלית, בה מתבקש בית המשפט להורות למשיבה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דרום השרון (להלן: "הוועדה המקומית" או "המשיבה") להשלים את הליכי הוצאת ההיתר אותו ביקשה העותרת 1, במקרקעין אשר הינם בבעלות העותרים 2 – 5 בתחום היישוב רמות השבים, והתואם את הוראות התוכנית המאושרת - ר/מק/10/290/כג שאושרה על ידי שר הפנים ביום 13.2.06 (להלן: "התוכנית המקומית" או "התוכנית התקפה") החלה על מקרקעי העותרים.תהליך אישורה של התוכנית המקומית, בהליכים שהתנהלו בוועדות השונות מאז שנת 1999 וסופן בשנת 2006 כשהתוכנית אושרה וקיבלה תוקף על ידי הוועדה המקומית, בידיעת הוועדה המחוזית ובאישור שר הפנים.

דיון

המחלוקת בתמצית

לטענת המשיבה: התוכנית המקומית הינה בטלה (Void) וחסרת תוקף שכן היא תכנית בסמכות וועדה מחוזית ובלאו הכי משהתקבלה ואושרה התוכנית על ידי הוועדה המקומית, הינה תוכנית חסרת תוקף ובטלה מעיקרה.

היטיב ב"כ המשיבה לתאר את הקשיים בהם מצויה המשיבה בתיק זה, כשאמר במהלך הדיון וכתב:

"אין זה עניין של מה בכך כי רשות תכנון תתייצב לפתחו של בית המשפט ותדע כי נפל פגם חמור בהליכי התכנון המונע הוצאת היתר מכוחה של תכנית תקפה" (ס' 1 לכתב תשובה של העותרת), או כשכתב;

"...אין זה דבר שבשגרה שמוסד תכנון מגיע לבית משפט וטוען, כי בתכנית שאושרה על ידו נפלה טעות היורדת לשורש הסמכות לאשרה, ומכאן שהתכנית בטלה." (סעיף 5 לסיכומי המשיבה).

מנגד, לטענת העותרים: התוכנית אושרה כדין ובסמכות על ידי הוועדה המקומית (בהמלצת הוועדה המחוזית ובאישור שר הפנים), התוכנית המקומית מגלמת בתוכה חלוקת זכויות שהוקנו לה בתוכנית שקדמה לה, ובכל מקרה משלא בוטלה התוכנית על ידי הוועדה המקומית ו/או המחוזית ובין היתר בהתאם לסמכותה בסעיף 133 או 134 לחוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק התו"ב") ו/או על ידי הגוף המוסמך לבטלה, הרי שזו תוכנית שרירה, קיימת ותקפה, הוועדה חייבת להוציא את ההיתר ומשהיא לא עושה כן היא פועלת בניגוד לדין ובחוסר סבירות.

הליכי אישור התוכנית

3.העותרים 2 – 5 הינם הבעלים הרשומים במקרקעין שבחלקות 97, 98, 104, 103, 379, 387, 389 בגוש 6452 בישוב רמות השבים (להלן: "המקרקעין").

4.ביום 6.4.06 פורסמה למתן תוקף התוכנית המקומית.בסעיף 12 י"א לפי תקנון התוכנית המקומית נקבע, כי ביחס למתן היתר בניה במקרקעין שבתחומה: "היתר בניה יינתן רק לאחר אישור תוכנית בינוי ופיתוח לכל החלקות המופיעות בתכנית" (להלן: "תוכנית הבינוי").

5.בטרם אושרה התוכנית המקומית קידמו העותרים תכנית בסמכות הוועדה המחוזית הר/10/290/יט החלה באותם המקרקעין ואשר עניינה נדון בוועדה המחוזית ביום 15.3.99 והוחלט לשוב ולדון בה לאחר מילוי תנאים שונים שלא היו בשליטת העותרים.

בעקבות ההחלטה האמורה ולאחר שהסתבר כי התוואי המאושר לכביש ארצי מספר 4, כולל קווי בניין שהינם בתחום המקרקעין שסומנו בטעות (לטענת העותרים) מזרחית לתוואי הכביש כפי שהוא מוכרז וסלול בפועל, התקבלה המלצתה של היועצת המשפטית של הוועדה המחוזית דאז, הגב' עו"ד שרית דנה, להגיש תוכנית בסמכות וועדה מקומית אשר באמצעותה ניתן יהיה לערוך איחוד החלוקה במקרקעין ללא תוספת זכויות בניה ולהסדיר את הבעלות במקרקעין וכן להסדיר את הטעות במיקום תוואי כביש 4.

6.6.1בעקבות ההמלצה האמורה הוגשה בחודש מאי 1999 (כאשר ביום 2.6.99 הוחלט על הפקדתה) התוכנית החדשה, שהינה התוכנית המקומית, לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הדרים (להלן: "הוועדה המקומית הדרים או "הועדה הקודמת") אשר היישוב רמות השבים היה אז נתון בתחום שיפוטה.

6.2בעקבות ההפקדה, התקבל ביום 5.9.99 מכתב מאגף התכנון במע"צ שטענה כי עקרונית היא אינה מתנגדת לתוכנית אך לדעתה: "התוכנית צריכה לבוא לדיון בוועדה המחוזית מכיוון שהיא משנה זכות דרך ארצית" (להלן: "מכתב מע"צ").

6.3בניגוד לעמדתה של מע"צ סברה עו"ד שרית דנה, היועצת המשפטית של הוועדה באותה העת כי הסמכות לקבוע אם התוכנית הינה בסמכות הוועדה המחוזית או המקומית, אינה בידיה של מע"צ וכי: "מעיון בחומר שהובא בפניי אני סבורה שאין לכאורה מניעה להפקיד את התוכנית כתוכנית בסמכות וועדה מקומית.

אין בכך כמובן כדי לייתר את הבדיקה הפרטנית שתערך על ידי מנהל התכנון אם וכאשר תופקד התוכנית וזו תועבר לעיון נוסף על פי החוק" (להלן" "מכתב עוה"ד דנה").

6.4לאור האמור הופקדה התוכנית המקומית ביום 15.3.01 ופורסמה בי.פ. מספר 4972 וביום 27.3.01 הודיע שר הפנים כי התכנית המקומית טעונה אישור.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ