אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> קנס של 20,000 שקלים לאגד בגין אי ביצוע נסיעה

קנס של 20,000 שקלים לאגד בגין אי ביצוע נסיעה

תאריך פרסום : 02/07/2009 | גרסת הדפסה
פ
בית משפט השלום תל-אביב-יפו
4643-09
28/06/2009
בפני השופט:
שלמה פרידלנדר

- נגד -
התובע:
מדינת ישראל
עו"ד אורנה רשף
הנתבע:
'אגד' אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ
עו"ד רונן משה
גזר דין

מבוא וטענות הצדדים

1.       מהו העונש הראוי לתאגיד הנותן שירות נסיעות באוטובוס ציבורי, לפי רישיון מאת המפקח על התעבורה, בגין באי-ביצוע נסיעה שהיה עליו לבצעה לפי תנאי הרישיון?

2.       הנאשמת הורשעה לפי הודאתה בכך שביום 17.1.08, שעה 14:00, לא ביצעה נסיעה בקו 89 ממסוף קרית שרת בחולון לחניון רידינג בתל-אביב.

3.       המעשה האמור הוא בגדר אי-עמידה בתנאי הרישיון - עבירה לפי סעיף 2 ['שירות הסעה באוטובוס'] וסעיף 7(א) ['איסור הפסקת שירות'] בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות), תשל"ד-1974, בזיקה לתקנה 385 ['הפעלת שירות לפי רישיון'] בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, ולפי הסעיפים 39(ב) ['עונשין'], 39א ['אחריותו של חבר בני אדם'] ו-39ב ['אחריותו של מעביד ומרשה'] בחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, תשי"ח-1957.

4.       כמו-כן מהווה המעשה האמור אי-הפעלת שירות סדיר - עבירה לפי סעיף 2 ['שירות הסעה באוטובוס'] וסעיף 7(א) ['איסור הפסקת שירות'] בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות, תשל"ד-1974, בזיקה לתקנה 399(א) [הפעלת שירות סדיר] בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, ולפי הסעיפים 39(ב)(2), 39א ו-39ב בחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, תשי"ח-1957.

5.       המאשימה מבקשת קנס מרתיע; ומצביעה על רמת ענישה שבמסגרתה הוטלו, בגין מקרים דומים, קנסות בסך 20,000 ש"ח. עוד מבקשת המאשימה לפסוק פיצוי למתלונן.

6.       הנאשמת מבקשת לאבחן את הפסיקה האמורה ולהימנע מלהחיל אותה על ענייננו, שבמסגרתו המתין המתלונן זמן קצר יחסית.

7.       עוד מצביעה הנאשמת על שיקולים לקולה, ובהם: הזמן שחלף מאז ביצוע העבירה; השיעור המזערי של תקלות ביחס להיקף הנסיעות שמבצעת הנאשמת; הנסיבות האובייקטיביות שבגינן, ככל הנראה, התעכב הנהג שהיה אמור לבצע את הנסיעה; והעיקרון שלפיו אין להטיל על הנאשמת עול בלתי אפשרי.

דיון והכרעה

8.       הקפדה על תנאי הרישיון, ומתן שירות סדיר, בתחום התחבורה הציבורית, הם אינטרס ציבורי חיוני; הן מבחינת ציבור הנוסעים, הן מבחינת המשק בכללותו, והן מבחינת השמירה על איכות הסביבה.

9.       תפקודם התעבורתי של מאות אלפי בני-אדם, הנוסעים בתחבורה הציבורית בכל יום, תלוי בביצוע קפדני וסדיר של הנסיעות המתוכננות. כל כשל נקודתי בביצוע נסיעה מתוכננת כאמור גורר פגיעה במימוש תכניותיהם התעבורתיות של מאות נוסעים, ובהסתמכותם על נותני-השירות. לעתים גורמים כשלים כאמור לסיכול השגתם של יעדים חיוניים; כגון הגעה בזמן לעבודה או לטיפול רפואי או לפגישה חשובה. לעתים גורמים כשלים כאמור עגמת נפש רבה; כגון החמצת פעילות או אירוע שלקראתם הושקעו משאבים ונרקמו ציפיות.

10.   יש ליתן את הדעת כי השימוש בתחבורה הציבורית נפוץ במיוחד בקרב מי שאינם משופעים באמצעים, וידם אינה משגת לנסוע במכונית פרטית. נוסעים אלה תלויים בתחבורה הציבורית, ובמיוחד בתחבורה הציבורית המונופוליסטית. הם ראויים להגנת הדין.

11.   עיכובים בביצוע נסיעות ציבוריות גורמים לאבדן שעות עבודה רבות למשק. כל דקה של עיכוב בנסיעה ציבורית מוכפלת במאות נוסעים אשר התעכבו בגללה. כל תופעה של אי-הקפדה על לוח הזמנים מוכפלת במי-יודע-כמה נסיעות, אשר התעכבו בהשראתה, ובהשראת הנורמה של אי-הקפדה כאמור שכל תופעה כזו מחזקת.

12.   חוסר היכולת להסתמך על תחבורה ציבורית אמינה מרחיק נוסעים מן התחבורה הציבורית אל החלופה של שימוש-יתר במכוניות פרטיות. הדבר גורר הגדלת הצפיפות בכבישים, אשר כשלעצמה מאטה את קצב הנסיעה וגוררת עיכובים כאמור.

13.   שמירת איכות הסביבה מחייבת הגדלת ההיזקקות של הציבור לתחבורה הציבורית, במקום למכוניות פרטיות הגורמות לזיהום מצרפי גדול יותר. מובן כי חוסר היכולת להסתמך על תחבורה ציבורית אמינה פוגע בהגשמתו של יעד חיוני זה.

14.   לא יכול להיות ספק גם בכך שמעבר של נוסעים משימוש במכוניות פרטיות לשימוש בתחבורה ציבורית יקטין את מספרן של תאונות-דרכים, ויחסוך חיי-אדם ונזקים רבים לגוף ולרכוש.

15.   נוכח האינטרסים האמורים, מתגמדת חשיבות השאלה אם המתלונן הספציפי המתין בתחנה 10 דקות או 20 דקות או 30 דקות. העיקר הוא בחומרת הנזק המצרפי והמצטבר, כמבואר לעיל. לפיכך לא ניתן לסווג אי-ביצוע נסיעה ספציפית, יהיו הנסיבות הספציפיות אשר יהיו, כמחדל 'קל'.

16.   מאותו טעם, אין להפריז במשקל הניתן לחלוף הזמן בין ביצוע העבירה לבין מתן גזר הדין. המדובר באכיפתה של נורמת-שירות נאותה. העיקר אינו במתן גמול הולם על האשמה הנעוצה בעבירה הקונקרטית שבוצעה במועד המסוים, אלא בהשגת הרתעה הולמת מפני ביצוע עבירות דומות בעתיד. יש מקום להעדיף את האינטרס הציבורי, המחייב הרתעה אפקטיבית, על שיקולים הקשורים בעבירה הקונקרטית הבודדת הנדונה.

17.   אין לקבל את טענתה המרומזת של הנאשמת ל'נזק ראייתי' שנגרם לה בשל חלוף הזמן האמור. מצופה מן הנאשמת וחברותיה לקיים רשומות מלאות בדבר ביצוע הנסיעות בהתאם לתנאי הרישיון, לרבות ציון הנסיבות שבעטיין לא בוצעה במועדה נסיעה כזו או אחרת. אם אין הנאשמת יכולה להצביע על נבצרות מתועדת מביצוע הנסיעה הנדונה, אין לה להלין אלא על עצמה.

18.   זאת ועוד: אין די בכך שהיו נסיבות מסוימות שבגינן נבצר מן הנהג הספציפי שיועד לביצוע הנסיעה לצאת במועד המתוכנן. תקלות מתרחשות לעתים, ואף שהתקלה הספציפית לא נצפתה במישור הקונקרטי - התרחשותן של תקלות לעולם צפויה. לפיכך מצופה מן הנאשמת וחברותיה להכין מראש עתודות זמינות לשם מתן מענה לתקלות.

19.   מצופה מן הנאשמת וחברותיה להעמיד אוטובוסים ונהגים כוננים במסופי המוצא, לשם מילוי מקומם של נהגים ואוטובוסים שלא התייצבו לביצוע הנסיעה המתוכננת. העלות הנוספת הכרוכה בכך היא חלק מן ההשקעה המצופה מן הנאשמת וחברותיה לצורך עמידה בתנאי הרישיון, לרבות בשים לב לחומרת הנזקים כתוצאה מאי-עמידה בתנאי הרישיון כאמור לעיל.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ