אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> צומצמו צווי ביניים לגבי מקטעים בתוואי גדר הביטחון סביב מרחב גוש עציון

צומצמו צווי ביניים לגבי מקטעים בתוואי גדר הביטחון סביב מרחב גוש עציון

תאריך פרסום : 09/08/2006 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
11779-05,85-06,423-06,2268-06,3179-06,3424-06,3839
09/08/2006
בפני השופט:
1. הנשיא א' ברק
2. ד' ביניש
3. א' ריבלין
4. א' פרוקצ'יה
5. א' א' לוי
6. א' גרוניס
7. מ' נאור


- נגד -
התובע:
1. מועצת הכפר ג'בעה ואח'
2. מחמוד מחמד ראשיד טקאטקה ואח'
3. עיריית בית אומר ואח'
4. מועצת הכפר נחאלין ואח'
5. המועצה האזורית גוש עציון ואח'
6. מוחמד אחמד אברהים עאדי ואח'
7. המועצה האזורית גוש עציון ואח'

עו"ד ג'יאת' נאסר
עו"ד ג'יאת נאסר
עו"ד אוסאמה חלבי
עו"ד גרשון גונטובניק
עו"ד איהאב אבו גוש
עו"ד אברהים ח'ורי
הנתבע:
1. המפקד הצבאי בשטחי הגדה המערבית
2. מנהלת קו התפר
3. ממשלת ישראל
4. שר הביטחון
5. המפקד הצבאי לאזור הגדה המערבית
6. המועצה המקומית אפרת

עו"ד אסנת מנדל
עו"ד ענר הלמן
עו"ד גלעד שירמן
עו"ד איתי רביד
החלטה

הנשיא א' ברק:

1.        העתירות שבפנינו עוסקות בתוואי גדר הביטחון סביב מרחב גוש עציון אשר מדרום-מערב לירושלים. העתירה בבג"ץ 2268/06 - שהגישו מועצותיהם של חמישה כפרים פלסטינים המצויים במרחב גוש עציון - מופנית כנגד שורה של צווי תפיסה להקמת גדר הביטחון סביב המרחב. כן מופנית העתירה כנגד צו תפיסה להקמת גדר הגנה על כביש 60 (צו תפיסה מס' 201/05). צו התפיסה תופס קרקעות לשם בניית חומה לאורך הכביש, בצידו המזרחי, בקטע המחבר בין ירושלים לבין יישובי גוש עציון. כן מופנית העתירה כנגד צו תפיסה לשם הקמת מעבר אלח'דר (צו תפיסה 210/05). המדובר במעבר תת-קרקעי אשר נועד לאפשר תנועתם של תושבי האזור הפלסטינים מן היישובים שממערב לכביש 60 אל היישובים שממזרח לו, ובמיוחד למרחב העיר בית לחם וחזרה. עם הגשת העתירה ניתן בה צו ארעי המונע ביצוע כל פעולה המשנה את המצב הקיים בשטח הנתון לצווי התפיסה ת 210/05; ו-ת 210/05. הבקשה לצו ביניים נדונה בפני בית המשפט ביום 3.4.2006 (השופטים א' ברק, א' ריבלין וס' ג'ובראן). לאחר שמיעת טענות הצדדים הוחלט כי המשיבים יהיו רשאים לפעול למימוש צו התפיסה ת' 210/05 ככל שמדובר בביצוע עבודות התשתית להקמת גדר הביטחון. כן יהיו המשיבים רשאים לפעול למימוש צו התפיסה ת' 210/05 ככל שמדובר בהקמת המעבר התת-קרקעי עצמו. יתר חלקי הצו הארעי נותרו בעינם.  

2.        העתירות הנוספות מופנות כנגד חלקים שונים מתוך תוואי הגדר הכולל. העתירה בבג"ץ 85/06 מופנית כנגד צווי תפיסה 135/05/ת', 136/05/ת', 137/05/ת', שעניינם גדר הביטחון ממזרח ומצפון-מזרח ליישוב אפרת. מועצה מקומית אפרת צורפה, לבקשתה, כמשיבה בעתירה. עם הגשת העתירה ניתן בה (ביום 3.1.2006) סעד ארעי המונע ביצוע כל פעולה המשנה את מצב השטח באיזור הנתון לצווי התפיסה נשוא העתירה. בעתירה בבג"ץ 11779/05 התבקש ביטול צו התפיסה 158/05/ת' התופס קרקעות שבבעלות העותרים באזור הכפר אל-ג'בעה והכפר צוריף, לצורך בניית מעבר בין אזור יהודה והשומרון לבין שטח מדינת ישראל. העתירה בבג"ץ 423/06 מופנית כנגד צווי תפיסה 131/05/ת', 132/05/ת' ו-133/05/ת', שעניינם הקמת תוואי הגדר בחלקו הדרומי של מרחב גוש עציון. עם הגשת עתירה זו ניתן בה צו ארעי, המונע ביצוע כל פעולה המשנה את המצב הקיים בשטח הנתון לצווי התפיסה. עתירה נוספת, שהופנתה גם היא כנגד צו תפיסה ת' 131/05 ו-ת' 133/05 הוגשה במסגרת בג"ץ 3424/06. עתירה שלישית כנגד צו התפיסה ת' 133/05 הופנתה כנגד החלק העובר מדרום ליישב מגדל עוז (בג"ץ 3179/06). עתירה אחרונה זו הוגשה מטעם המועצה האזורית גוש עציון. בעתירה נפרדת (בג"ץ 3839/06) ביקשה המועצה האזורית גוש עציון תיקון תוואי הגדר מדרום ליישוב בת עין, שנקבע בצווי תפיסה ת' 131/05 (תיקון גבולות) ו-ת' 132/02 (תיקון גבולות).

3.        דיון ראשון בעתירות למתן צו על תנאי התקיים ביום 15.6.2006 (השופטים א' ברק, ד' ביניש וא' ריבלין). הוחלט כי העתירות תשמענה בפני הרכב מורחב של שבעה שופטים. העתירות נדונו, במאוחד, בפני ההרכב המורחב ביום 26.7.2006. סיימנו לשמוע הטיעונים על-פה. כל הצדדים הסכימו לראות את העתירות כאילו הוצא בהן צו-על-תנאי. לעניין צו הביניים, הוחלט כי המדינה תגיש בקשה לביטול צווים בתוך 48 שעות.  

4.        ביום 28.7.2006 הגישה המדינה בקשה לצמצום צו הביניים. המדינה מבקשת לצמצם את צו הביניים בשלושה מקטעים. המקטע האחד עניינו הקמת חומה מצידו המזרחי של כביש 60, בחלק המצוי בין האותיות א' לב' על המפה שצורפה לבקשה (להלן - המקטע הראשון). נטען בבקשה כי בשים לב לצורך הבטחוני הדוחק של הגנה על אלפי הנוסעים מדי יום על כביש 60 ולפגיעה הקטנה הטמונה בעצם הקמת החומה לאורך הכביש, מאזן הנוחות מצדיק צמצום צו הביניים. מקטע שני בו התבקש צמצום צו הביניים הוא מעבר אלח'דר (להלן - המקטע השני). המדינה מבקשת לאפשר לה להתחיל בבניית הכבישים הפנימיים במעבר. נטען כי בשים לב לדחיפות הרבה בהקמתה של החומה המגנה לאורך כביש 60, קיימת גם דחיפות רבה במתן אפשרות להתחיל בהקדם בבניית הכבישים הפנימיים במעבר. מקטע שלישי בו מתבקש צמצום צו הביניים הוא הקמת הגדר מצפון ומצפון-מזרח ליישב אפרת, בהתאם לצווי תפיסה ת' 135/05, ת' 136/05 ות' 137/05 (להלן - המקטע השלישי). נטען כי בכל אחת מהחלופות להגנת מרחב גוש עציון, תוואי הגדר מצפון וממזרח לאפרת אינו אמור להשתנות. זאת בשל המרחק הקצר בין בתי הישוב לתוואי הגדר ממזרח ובשל הטופוגרפיה התלולה באזור תוואי הגדר מצפון-מזרח. המדינה עמדה בהקשר זה על הצורך הבטחוני הדוחק בהקמת גדר ביטחון שתגן על ישוב בן אלפי תושבים, המצוי בסמיכות לבית לחם ובית ג'אלא.

5.        העותרים בבג"ץ 2268/06 מתנגדים לצמצום צו הביניים במקטע הראשון, שעניינו הקמת חומה לאורך כביש 60. לטענתם, קיימות חלופות תעבורתיות טובות לכביש 60, שיאפשרו חיבור של תושבי גוש עציון הישראלים לירושלים מבלי להאריך את דרכם. זאת באמצעות הכבישים המתוכננים מס' 374 ומס' 39. נוכח חלופות אלה, הכללת כביש 60 בחלק ה"ישראלי" של הגדר אינה מידתית. הקמת חומה לאורך כביש 60 תפגע קשות בתושבי הכפרים, שכן היא תביא למעשה להקמתן של שלוש גדרות באיזור המובלעת ותחלקה לשני קנטונים. עותרים אלה מתנגדים גם לצמצום צו הביניים במקטע השני, הוא איזור מעבר אלח'דר. נטען כי עד היום המעבר לא הוקם ואף לא הוחל בעבודות להקמתו. פריצת הכבישים סביב המעבר תביא לנזק בלתי הפיך לבעלי המקרקעין עליהם יוקם המעבר. העותרים מציינים כי מדובר באדמות חקלאיות עם עצי זית. לשיטתם, אם תתקבל החלופה של המועצה לשלום וביטחון, אין כלל צורך בהקמת המעבר. מכל מקום, העותרים סבורים כי אין צורך בהקמת המעבר בשלב מוקדם זה של הדיון בעתירות.

6.        העותרים בבג"ץ 85/06 מתנגדים לצמצום צו הביניים במקטע השלישי, ממזרח ליישוב אפרת. נטען כי הגדר סביב גוש עציון בכללותה אינה חוקית משום שהיא גדר פוליטית, ובכלל זה גם הגדר סמוך לאפרת. לחלופין נטען כי אפילו יש מקום להקים גדר, התוואי המתוכנן אינו מידתי מבחינת הפגיעה בפלסטינים ובאדמותיהם. גם אם ייקבע שיש מקום להקים שב"מ סביב אפרת, עדיין ניתן להזיז את התוואי בחלק מהמקטע מערבה לכיוון דרך הביטחון המקיפה את אפרת.

7.        הבקשה לצמצום צו הביניים במקטע הראשון ובמקטע השני נתמכת על ידי המועצה האזורית עציון והמועצה המקומית אפרת. השתיים עומדות על החשיבות שבשיפור בטיחות הנוסעים בכביש 60 ועל הקשר ההדוק בין החומה לאורך הכביש לבין הקמת המעבר. מנגד, המועצה האזורית עציון והמועצה המקומית אפרת מתנגדות לצמצום צו הביניים במקטע השלישי הסמוך לאפרת. על פי האמור בעמדתן של המועצות, קיימת מערכת יחסים טובה בין היישוב אפרת לבין החקלאים הפלסטינים ממזרח ליישוב. מצד אחד, הקמת הגדר עלולה להעכיר את מערכת היחסים וליצור סיכונים בטחוניים. מצד שני, הקמת הגדר באופן חלקי לא נותנת הגנה למכלול ישובי גוש עציון הנותר חשוף מכיוונים רבים, ובכלל זה גם היישוב אפרת. על רקע זה, בשלב הנוכחי הנזק מהקמת הגדר במקטע השלישי עולה על התועלת הטמונה בה.

8.        לאחר שעיינו בטענות הצדדים ובחנו את החומר שהונח לפנינו, שוכנענו כי ראוי להיענות לבקשה לצמצום צו הביניים לגבי שלושת המקטעים המבוקשים. מקובלת עלינו עמדת המדינה לפיה קיים צורך ביטחוני חיוני להגן על המשתמשים בכביש 60. כן התחשבנו בכך שמדובר בתפיסת שטחים קטנים יחסית, הסמוכים לכביש. נציין עוד כי צמצום צו הביניים בקשר לגדר לאורך כביש 60 מחייב הסרת צו הביניים גם ככל שמדובר בכבישים הפנימיים של מעבר אלח'דר. מעבר זה נועד לאפשר תנועה בין שני עבריו של כביש 60, ולשמור על מרקם החיים של התושבים המתגוררים ממזרח וממערב לכביש. עם השלמתה של הגדר לאורך כביש 60, לא ניתן יהיה לעבור בין שני צידי הכביש ללא המעבר התת-קרקעי וכבישי הגישה אליו. גם בעניין המקטע השלישי מקובלת עלינו עמדת המדינה כי קיים צורך בטחוני חיוני בהקמת גדר להגנה על היישוב אפרת ממזרח ומצפון. מבחינת מאזן הנוחות, לא שוכנענו כי נזקם המיידי של התושבים הפלסטינים מהקמת הגדר במקטעים המבוקשים עולה על הנזק הצפוי מעיכוב בהקמתה לכלל הנוגעים בדבר. אין בהחלטתנו זו בדבר צווי ביניים משום נקיטת עמדה לגבי פתרון הקבע, אשר ידון בעתירות לגופן.   

          אי לכך, אנו מורים על צמצום צווי הביניים בשלושה מקטעים, כמבוקש על ידי המדינה, ובהתאם למצוין על גבי המפה שצורפה לבקשת המדינה (מיום 28.7.2006).

          ניתנה היום, ט"ו באב התשס"ו (09.08.2006).

ה נ ש י א                    ש ו פ ט ת                    ש ו פ ט                    ש ו פ ט ת

ש ו פ ט                      ש ו פ ט                        ש ו פ ט ת


העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.    דז

מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,  www.court.gov.il

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ