אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עש 1068/05

פסק-דין בתיק עש 1068/05

תאריך פרסום : 22/08/2006 | גרסת הדפסה
ע"ש
בית המשפט המחוזי בתל אביב
1068-05
25/09/2005
בפני השופט:
שרה דותן

- נגד -
התובע:
קריספל צוריאל
הנתבע:
1. המנהל הכללי של משרד הפנים
2. המועצה המקומית אלעד

פסק-דין

ערעור זה הוגש בהתאם לסעיף 5ב לחוק הרשויות המקומית (גמלאות לראש רשות וסגניו), תשל"ז-1977.

העובדות

המערער מונה בשנת 1995 על-ידי שר הפנים לכהן כחבר המועצה המקומית הממונה בישוב אלעד.  ביום 04.07.1995 מונה לראש המועצה הממונה. במסגרת כהונתו זו, פעל להקמת היישוב אלעד. בשנת 2000, בבחירות שנערכו לרשויות המקומיות נבחר המערער לכהן כראש המועצה; וכיהן בתפקיד זה במשך 4 שנים, מיום 01.10.2000 ועד ליום 01.10.2004, עת הוחלפה המועצה בעקבות בחירות לרשויות המקומיות. סך הכל כיהן המערער כראש המועצה ממונה במשך חמש שנים וכארבעה חודשים, וכראש מועצה נבחר ארבע שנים.

שכרם של ראשי רשויות מקומיות נקבע בהתאם לגודלה של הרשות בה הם מכהנים. אין מחלוקת, כי היישוב אלעד, לעניין דרוג שכר ראש הרשות וסגניו, הינו רשות מקומית בדרגה ג', שהמכהן בראשה זכאי, ככלל, לשכר יסוד בגובה 87% משכר שר. בענייננו, בשל המאמצים הכרוכים בכהונה של ראש מועצה מקומית בהקמה, אושרה למערער ביום 25.10.1995 דרגת שכר ב', אשר מקנה שכר יסוד בשיעור 92% משכר שר. שכרו של המערער, הן בתקופה בה כיהן כראש מועצה ממונה והן בתקופה בה כיהן כראש מועצה נבחר, שולם על פי דרגה ב'.

משתמה כהונתו של המערער, הוגשה על ידיו בקשה לקביעת קצבה או מענק לראש רשות מקומית. בתשובתו מיום 09.01.2005 מפרט מנכ"ל משרד הפנים, את אופן חישוב הקצבה כדלקמן: לתקופה בה כיהן המערער כראש מועצה ממונה, חושבה הקצבה על בסיס שכר יסוד מדרגה ב'; לתקופה בה כיהן כראש מועצה נבחר, חושבה הקצבה על בסיס שכר יסוד מדרגה ג'. כמו כן, חויב המערער להשיב סכום של 70,416 ש"ח. סכום זה משקף את ההפרש שבין השכר ששולם לו בפועל (דרגה ב') לבין השכר שאמור היה להיות משולם במקרה רגיל (דרגה ג'). עוד נקבע, כי הסכום יקוזז מפדיון ימי חופשה או מקצבה שוטפת.

החלטה זו הנה נשוא הערעור שבפני.

טענות הצדדים

לשיטת המערער, ההחלטה נתקבלה ואף נמסרה לו שלא כדין; מאחר שהתקבלה מבלי שנערך לו שימוע, ולא נשלחה אליו בדואר רשום. לגופו של עניין טוען המערער, כי אפילו שולם שכרו בדרגה ב' בתקופה בה כיהן כראש מועצה נבחר עקב טעות, הרי שכיום, אין מקום לבטל את התשלום, מכיוון שלטענתו, מדובר במעשה עשוי, שבוצע מכוח הבטחה שלטונית שלא נקצב בה מועד. לפיכך, גם אם היה מקום לשנות מן ההבטחה השלטונית שניתנה, באופן שהשינוי יפעל לעתיד לבוא, אין כל הצדקה לשנותה בדיעבד. להשקפתו רשאי היה להסתמך על ההבטחה השלטונית שניתנה, ובפועל, אכן הסתמך עליה, ערך את תכניותיו הכלכליות על פיה, ושינה את מצבו.

באשר למשיב בערעור, מוסכם על שני הצדדים כי יש להפנות הערעור כנגד משרד הפנים ולא כפי שנכתב בהודעת הערעור המקורית.

המשיב חולק על גישתו של המערער, ולטענתו, אין מקום לשלם שכר המחושב על פי דרגה ב' בעבור התקופה בה כיהן המערער כראש מועצה נבחר, שכן יהיה בכך כדי להפלותו לטובה לעומת נבחרי ציבור אחרים. המשיב אף מבקש לדחות את טענות המערער לעניין הסתמכותו, משום שלשיטת המשיב, לוקה טענה זו בחוסר תום לב. המשיב גורס כי המערער היה מודע לעובדה כי היה זכאי לשכר דרגה ב' רק בעבור תקופת כהונתו כראש מועצה ממונה ולא בתקופה בה כיהן כראש מועצה נבחר. בהמשך לכך טוען המשיב כי אי חיובו של המערער בהשבת תשלומי היתר שקיבל תהווה עשיית עושר ולא במשפט. המשיב מוסיף וטוען כי על תשלומי היתר ששולמו למערער נודע לו רק ביום 14.10.2004, עת התקבלה במשרדו הבקשה לקביעת הקצבה, אליה צורפו תלושי שכר של המערער.

דיון

לאחר שעיינתי בכתב הערעור ובנספחיו, וכן בתשובה לכתב הערעור ובנספחיה, הגעתי לכלל דעה כי דין הערעור להתקבל חלקית, במובן זה, שאין מקום להורות על השבת תשלומים שנתקבלו. באשר לקצבה לה זכאי המערער עם פרישתו, זו תקבע בהתאם לגישתו של המשיב.

עיקר טענתו של המערער הינה כי ניתנה לו הבטחה מנהלית, תקינה שאין כל הצדקה לשנותה. בפרט מתרעם המערער על כך שחויב בהשבת כספים ושחיובו זה מוצא לפועל באמצעות עיכוב כספים שאמורים היו להתקבל לידיו. התנאים להכרת תקפה המחייב של הבטחה מנהלית נקבעו בשורה ארוכה של פסקי דין, וסוכמו ב בג"ץ 585/01 קלכמן נ' ראש המטה הכללי, פ"ד נח (1) 694, בעמ' 706-707, (להלן- פרשת קלכמן):

"המשפט מכיר, בתנאים מסוימים, בתקפותה המשפטית של הבטחה מנהלית כמקור לזכות בידי מקבל ההבטחה. תנאי לכך הוא, בראש ובראשונה, כי קיימת הוכחה ברורה כי הבטחה כזו אכן ניתנה. על ההבטחה השלטונית להיות מפורשת וברורה ולא מוטלת בספק, כנדרש מהתחייבות משפטית שאינה בגדר הצהרת כוונות גרידא (בג"ץ 580/83 אטלנטיק חברה לדייג וספנות בע"מ נ' שר התעשייה והמסחר [1], בעמ' 36). מכאן, שעל הטוען לזכות על פי ההבטחה המנהלית להוכיח בראש ובראשונה את עצם קיומה ואת מרכיביה. לאחר שהוכחה הבטחה יש לבחון אם נתמלאו שאר התנאים המקימים את חובת הרשות למלאה.

בבג"ץ 135/75 סאי-טקס בע"מ נ' שר המסחר והתעשייה [2], בעמ' 676 קבע בית המשפט:

"הבטחה שניתנה על-ידי בעל שררה בגדר סמכותו החוקית בכוונה שיהיה לה תוקף משפטי והצד השני מקבל אותה בצורה זו, ההגינות הציבורית דורשת שההבטחה תקוים הלכה למעשה, כאשר בכוחו של המבטיח למלא אחריה, אפילו לא שינה האזרח את מצבו לרעה...".

הלכה זו סוייגה מאוחר יותר ... בפרשת אומן [4] פורטו התנאים המצטברים הנדרשים לחיובה של הרשות לקיים הבטחה שנתנה ואלה הם:

(א) נותן ההבטחה היה בעל סמכות לתתה;

(ב) היתה לו כוונה להקנות לה תוקף משפטי;

(ג) הוא בעל יכולת למלא אחריה;

(ד) אין צידוק חוקי לשנותה או לבטלה".

אצעד במתווה זה, ואבחן את השאלות הבאות: האם הוכח כי ניתנה הבטחה מנהלית מפורשת, ואם כן, מהם רכיביה של הבטחה זו והאם התקיימו ארבעת התנאים הנ"ל, שבהתקיימם על הרשות לקיים את הבטחתה. סבורני, כי התשובה לשאלות אלו הינה, בכללה, בחיוב.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ