אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק דין בתיק ערר 281/3011

פסק דין בתיק ערר 281/3011

תאריך פרסום : 24/10/2013 | גרסת הדפסה
ערר
ועדת ערר
281-3011
28/01/2013
בפני השופט:
1. עו"ד מנחם שח"ק יו"ר הוועדה
2. עו"ד שרון גלילי חבר הועדה
3. גלעד ונגרובר חבר הועדה


- נגד -
התובע:
אלי דותן
הנתבע:
הנתיב המהיר בע"מ
עו"ד ויקטור פישר ואח'
פסק דין

1.      במועדים הרלוונטיים לערר, היה העורר הבעלים הרשום של רכב מ.ר. 6149660 (להלן: "הרכב"). המשיבה, בעלת זיכיון לפי חוק נתיבים מהירים, התש"ס - 2000 (להלן: "החוק"), חייבה את העורר בחיובי אגרה בגין שימוש שנעשה בנתיב המהיר לתל אביב (להלן: "הנתיב המהיר") וכן בחיוב פיצוי והחזר הוצאות (להלן: "פו"ה"), כמשמעותו בחוק ובתקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים), תשע"א - 2010 (להלן: "התקנות"), מן הטעם שהשימוש בוצע מבלי שהעורר נקשר עמה מראש בהסכם, ובניגוד לסעיפים 3ב- 3ג לחוק.

2.      השאלה שנתונה להכרעתנו היא האם העורר היה זכאי לפטור מתשלום האגרה והפו"ה וזאת מכוח הפטור המוענק בסעיף 18(א) לחוק למי שעשה שימוש בנתיב המהיר כשברכבו שלושה נוסעים נוספים, או, בעת שנפח התנועה בנתיב המהיר נמוך מ-1,000 כלי רכב בשעה - שני נוסעים נוספים (להרחבה בכל הנוגע למאפייני הפרויקט, המסגרת התחיקתית ושיטת ההפעלה, ראו בפסק הדין שניתן בערר 30/2011 בעניין סיוון חן ובערר 164/3011 בעניין ניסים ולביאה צבי).

3.      קודם שנפרט את טענות הצדדים, נוסיף בתמצית מספר מילות רקע, החשובות לעניינינו, ביחס למאפייני הנתיב המהיר (להרחבה יתירה בכל הנוגע להפעלת הפרויקט והתשתית התחיקתית וההסכמית שמכוחה הוא פועל, ראו בפסקי הדין הנ"ל). באופן כללי ניתן לומר שפרויקט הנתיב המהיר בנוי משלושה חלקים מרכזיים: קטע דרך ראשון שתחילתו באזור מחלף בן גוריון, וסופו בנקודת פיצול, סמוכה למחלף שפירים, שבה ניתן לרדת מן הנתיב (הממשיך לעבר תל אביב, במקטע השני, כהגדרתו להלן) אל גשר המוביל אל החלק השני של הפרויקט (קטע דרך זה, ממחלף בן גוריון ועד לנקודת הפיצול, יכונה להלן: "המקטע הראשון"). החלק השני הוא מתחם הכולל את משרדי המשיבה, מרכז בקרה, חניון גדול, מערך הסעות, נקודות ביקורת למתן פטורים, לרבות פטור בגין רכב רב תפוסה, הרלוונטי לעניינינו, עמדות תשלום ועוד (מתחם זה יכונה להלן : "החניון"). החלק השלישי הוא קטע הדרך (שהוא למעשה המשכו הישיר של המקטע הראשון), שתחילתו באזור היציאה מן החניון וסופו באזור מחלף קיבוץ גלויות, בואכה תל אביב, עד אשר הוא מתמזג עם נתיבי איילון (קטע דרך זה יכונה להלן: "המקטע השני").

4.      בכתב הערר מיום 28.8.11 ובהשלמה מיום 14.9.11 התייחס העורר לשתי נסיעות- האחת מיום 30.7.11 (להלן: "הנסיעה הראשונה") והשנייה מיום 15.8.11 (להלן: "הנסיעה השניה"), כשלטענתו שתיהן בוצעו כאשר ברכב מספר נוסעים המזכה בפטור. העורר התייחס לשלט המוצב לצד כביש מס' 1, קודם לכניסה לנתיב המהיר, שבו נרשם "לרישום או פטור" ומכוחו הניח שהוא רשאי להיכנס לנתיב המהיר ולנסוע בחינם, מכיוון שהסיע ברכבו 3 נוסעים. לטענתו - "לאורך כל הנסיעה, עד למגרש החניה לא היו כל הנחיות מה צריך לעשות בנסיעה והשלט היחידי שהיה ממש בנקודה זו היה 'לרישום' לפנות בנתיב הימני וזה הכל. מכיוון שלא רציתי להירשם והיו ברכבי 3 אנשים הנחתי שאני אמור לנסוע ישר לכיוון ת"א, בשום מקום לא כתוב שיש להיכנס למסלול שבו יבדקו את מספר הנוסעים ברכב, הנחתי שיש אמצעים אלקטרוניים ומצלמות שמוודאות זאת". העורר טוען כי השילוט אינו מורה על חובה לעבור ביקורת על מנת לקבל את הפטור, ומשכך הוא מבקש לפטור אותו מתשלום עבור הנסיעה.

5.      בתשובתה לערר טענה המשיבה טענות שונות שלטעמה מצדיקות את דחייתו. המשיבה טעונת כי היות שהעורר לא נרשם מראש לשירותיה, והיות שרישום הוא תנאי מוקדם לזכאות בפטור, הוא חויב כדין באגרה ובפו"ה. כן טוענת המשיבה כי הפטור מותנה במעבר בנקודת בידוק והעורר לא עשה כן, ומכל מקום לא הוכח על ידו שאכן נכחו ברכב מספר נוסעים המזכה בפטור. המשיבה מציינת כי העורר פעל בניגוד לאמור בשלטים ובניגוד לאמור בתקנות. המשיבה מוסיפה כי העורר לא הוכיח שבעת ביצוע הנסיעה הראשונה היה די בהימצאותם של שלושה נוסעים ברכב.  

6.      דיון בערר התקיים ביום 14.3.12 ובמהלכו שמענו את עדות העורר ואת טענות הצדדים בעל פה.

העורר חזר בעדותו על הטענות שטען בכתבי הטענות והדגיש את היעדרותו של סימון המורה על צורך בבידוק, והוסיף -   "נהגתי לפי מה שכתוב בכביש, כתוב 'לרישום' ואני לא רציתי להירשם רציתי לקבל פטור כרכב מרובה תפוסה וכך עשיתי".  

ב"כ המשיבה הציגה לעורר צילומים של השלט שאליו התייחס העורר בערר, והסבה את תשומת ליבו לכך שתחת לכיתוב ""לרישום או לפטור" קיים סימול המכווין את המשתמש את החניון, וזה השיב בשלילה לשאלה האם לא הבין שעליו להיכנס לחניון לצורך בידוק.

דיון

7.      אכן, כטענת המשיבה, השימוש בנתיב המהיר מותר רק למי שפועל בהתאם לאחת החלופות במוצעות בסעיף 3ב לחוק, שזו לשונו:

"3ב(א)   לא ינהג אדם ברכב בנתיב מהיר, אלא אם כן מתקיים אחד מאלה:

(1)     ברכב קיים אמצעי זיהוי על פי הסכם תקף;

(2)     האגרה בעד אותה נסיעה שולמה מראש או שולמה במהלך הנסיעה בנתיב מהיר, הכל כפי שקבע בעל הזיכיון באישור הרשות הממונה;

..."

סעיף 3ג קובע -

"3ג.        (א)     המבקש להסדיר מראש את אופן חיובו באגרה ובחיובים אחרים לפי הוראות חוק זה, בשל נסיעות ברכב בנתיב מהיר, יתקשר לשם כך בהסכם עם בעל הזיכיון."

8.      כן צודקת המשיבה בטענתה לכך שהחיוב לעבור בנקודת בידוק בכדי לקבל פטור בגין רכב רב תפוסה, מעוגנת בתקנה 18 לתקנות, הקובעת שזכאי לפטור רכב שבו שלושה או ארבעה נוסעים, לפי העניין, ואשר -  

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ