אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עפא 179/08

פסק-דין בתיק עפא 179/08

תאריך פרסום : 25/08/2009 | גרסת הדפסה
עפ"א
בית המשפט המחוזי נצרת
179-08
22/10/2008
בפני השופט:
1. אסתר הלמן אב"ד
2. שאהר אטרש
3. אשר קולה


- נגד -
התובע:
רענן בן נתן אלון
הנתבע:
מדינת ישראל
פסק-דין

1.         המערער הודה, במסגרת הסדר טיעון, בכתב אישום מתוקן והורשע בעבירות של גרם מוות ברשלנות, גרם נזק לאדם ולרכוש ברשלנות, אי-ציות לתמרור ואי מתן זכות קדימה בצומת.

            בגדרו של הסדר הטיעון הוסכם, כי יוטל על המערער 6 חודשי מאסר אשר ירוצו בעבודות שירות ובנוסף יוטלו עליו מאסר על תנאי, פסילה בפועל וקנס, על-פי שיקול דעת בית המשפט.

            לאחר ששמע את עדות אשתו של המערער, את טיעוני הצדדים לעונש ואת דברי המערער, השית בית משפט קמא על המערער את העונשים שלהלן:

            א.         קנס בסך 5,000 ש"ח.

ב.         פסילה בפועל למשך 9 שנים מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה, בניכוי 90 ימי פסילה מינהלית.

ג.          מאסר על תנאי 6 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה או גרם מוות ברשלנות.

ד.         6 חודשי מאסר בפועל אשר ירוצו בעבודות שירות.

ערעורו של המערער מופנה אך ורק נגד רכיב הפסילה בפועל של רישיון הנהיגה. המערער מבקש להפחית את תקופת הפסילה בפועל וכן לקבוע, שהפסילה לא תחול על נהיגתו של טרקטור.

2.         על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, ביום 4.1.06 סמוך לשעה 22:30 נהג המערער רכב משא אחוד מסוג פורד (להלן: " הפורד") מכיוון קיבוץ גבע לכיוון הצומת המשתלב בין כביש היציאה מהקיבוץ לבין כביש מס' 71. באותו זמן, התקרב לצומת, מכיוון בית שאן לכיוון עפולה, ג'יפ צבאי מסוג "סופה" ממוגן (להלן: " הג'יפ") נהוג על ידי ארז דרעי (להלן: " המנוח"). יחד עם המנוח נסע בג'יפ חייל נוסף שישב לידו במושב הקדמי; ואילו מכיוון עפולה לכיוון בית שאן, התקרב לצומת אוטובוס נהוג על ידי יוסף אסרף, כאשר באוטובוס נסעו עוד כ- 40 נוסעים.

            המערער נהג בחסר זהירות בצומת ובסביבתו וכאשר הגיע לצומת הוא נכנס לתוכו והחל לחצותו תוך ביצוע פניה שמאלה על מנת להשתלב לנתיב הנסיעה לכיוון בית שאן. המערער נכנס לצומת לאחר שעצר בקו עצירה שליד תמרור "ב-36" המוצב בכניסה לצומת, תמרור אשר הורה לתת זכות קדימה לתנועה המתקרבת לצומת בכביש החוצה. לאחר שעצר רכבו נכנס המערער לצומת כשבאותו זמן התקרבו לצומת האוטובוס והג'יפ תוך נסיעה בכביש החוצה. בנסיבות אלו של חציית הצומת, המערער עם רכבו הפריעו להמשך הנסיעה הרציפה של הג'יפ. שעה שכך המנוח הפעיל את בלמי הג'יפ והסיט אותו שמאלה, אך לא עלה בידו למנוע התנגשות בין כלי הרכב, במהלכה פגע חלקו הקדמי הימני של הפורד בדופן ימני של הג'יפ, ובהמשך המשיך הג'יפ בסטיה אל הנתיב הנגדי- השמאלי שם נפגע בדופנו הימני על ידי חזית האוטובוס. בהמשך הג'יפ נדחף אל צד הכביש ופגע במעקה הבטיחות ובעמוד חשמל עד שהתהפך ונעצר על דופנו השמאלי (להלן: " התאונה").

כתוצאה מן התאונה נהרג המנוח, החייל הנוסף ונהג האוטובוס נפגעו באורח בינוני והמערער נפגע קל. כמו כן, נפגעו 19 מנוסעי האוטובוס, אחד מהם קשה והשאר בינוני וקל; כן ניזוקו שלושת כלי הרכב המעורבים.

3.         לטענת המערער, בית משפט קמא לא דייק בעובדות שבהן הודה המערער, עת קבע בגזר הדין, כי הרכב שבו נהג המערער " חסם דרכו של ג'יפ צבאי שהגיע משמאלה והתנגש בו"; המערער המשיך וטען, כי בכך החמיר בית משפט קמא במעשה הרשלנות המיוחס לו לעומת המעשה שבו הודה ובגינו הורשע.

            המערער הוסיף וטען כי, מלכתחילה הוא נתן זכות קדימה, עת עצר את רכבו, ואף כשנכנס לצומת סבר לתומו, כי אינו מסכן בכך איש.

            עוד נטען, כי מיד לאחר קרות התאונה, עסק המערער בהצלת נוסעי הג'יפ, שנשא עמו תחמושת שהחלה להתפוצץ; דקות ארוכות פעל המערער לבדו, שכן נוסעי האוטובוס ננעלו בתוכו; המערער הצליח לחלץ מן הג'יפ הבוער את הנוסע שליד הנהג ולאחר מכן את הנהג עצמו; מעשה החילוץ נעשה כאשר מתרחשות התפוצצויות והזירה אפופת עשן. המערער הוסיף, " ראיתי את מותי במובן הפשוט והמלא של הביטוי", עת ניסה להציל נפשות גם במחיר של סיכון עצמי. לשיטת המערער, בית משפט קמא החמיר עמו ולא התחשב במעשה זה לקולא.

המערער עמד בטיעוניו על עיסוקו בחינוך במוסדות המצויים במרחק של כשעתיים נסיעה ברכב פרטי מביתו בקיבוץ טירת צבי, מקומות שבהם התחבורה הציבורית נדירה ביותר, כך, שהותרת תקופת הפסילה על כנה תפגע בפרנסתו ובפרנסת משפחתו.

מלבד עיסוקו העיקרי בענייני חינוך, עובד המערער כחקלאי בענף גידולי השדה של קיבוצו. מכאן, מבקש המערער לסווג את הפסילה באופן שלא תחול על עבודה בטרקטור בשדה, כדי שיוכל להמשיך בעבודת האדמה, כאשר לדידו, אין בסיווג זה כדי להוות סיכון בכבישים, שכן העבודה נעשית בשדה.

ב"כ המשיבה טען מצידו, כי בית משפט קמא התייחס בגזר דינו לכל הנסיבות והנתונים שהמערער ציין, לרבות נסיבותיו האישיות והמיוחדות של המערער. ב"כ המשיבה סבור, שאף שעונש של 9 שנות פסילה בפועל אינו עונש קל, אך בהתחשב בנסיבות העניין ובתוצאה, מדובר בעונש סביר, התואם את רמת הענישה המקובלת בעבירות של גרם מוות ברשלנות. יחד עם זאת, משלא עלה נושא סיווג הפסילה בהליך בפני בית משפט קמא, הסכים ב"כ המשיבה לסיווג הפסילה לחלק מתקופת הפסילה, כך שהמערער יוכל לנהוג אך ורק בטרקטור או במכונה חקלאית בשטח קיבוצו. מעבר לכך, ביקש ב"כ המשיבה לדחות את הערעור.

4.         על הטרגדיה שבתאונות דרכים קטלניות אין צורך להכביר מילים; היא טרגדיה בראש ובראשונה ולאין שיעור לקורבנות ועמם למשפחתם, אך היא גם מכה קשה, אולי בל תימחה, לנהגים - לרובם, למי שהם אנשים נורמטיביים (ראה: רע"פ 4180/07 גאוי גאוי נ. מדינת ישראל - החלטתו של כב' השופט רובינשטיין מיום 15.7.07).

            בעפ"א (נצרת) 33/08, 61/08 מורד חיים נ. מדינת ישראל (פסק דין מיום 27.5.08), ציין כב' השופט הווארי, כי סקירת הפסיקה המתייחסת לתאונות דרכים קטלניות שנגרמו כתוצאה מרשלנות, מצביעה על קשת ענישה רחבה כאשר בצידה האחד מצויים המקרים בהם רמת הרשלנות מצוייה ברף התחתון במדרג החומרה. במקרים כאלה מסתפקים בתי המשפט בהטלת מאסר לריצוי בעבודות שירות; בצידה האחר של קשת הענישה מצויים המקרים בהם רמת הרשלנות הינה חמורה ביותר שמתאפיינת בנהיגה מופרזת, בחציית אור אדום, בעקיפה אסורה וכו'.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ