אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק ע"א 10985/08

פסק-דין בתיק ע"א 10985/08

תאריך פרסום : 09/03/2009 | גרסת הדפסה

ע"א
בית המשפט העליון
10985-08,10996-08,11002-08,11005-08,11009-08
28/12/2008
בפני השופט:
1. א' גרוניס
2. מ' נאור
3. א' רובינשטיין


- נגד -
התובע:
1. עזריאל יפים
2. פרוספר אזות
3. טל ברודי
4. מירי רגב
5. קרן ברק
6. תנועת הליכוד - תנועה לאומית וליברלית
7. ועדת הבחירות של תנועת הליכוד
8. ד"ר ולדימיר שקלאר

עו"ד גלעד אבני
עו"ד שמואל סעדיה
עו"ד ישראל פפר
עו"ד אבי הלוי
עו"ד לירון כהנא
הנתבע:
1. גיא יפרח
2. הליכוד תנועה לאומית ליברלית
3. בית הדין העליון של תנועת הליכוד
4. ועדת הבחירות המרכזית של תנועת הליכוד
5. תנועת הליכוד - תנועה לאומית ליבראלית
6. דני דנון
7. דודו מיימון
8. מיכאל רצון
9. משה פייגלין
10. אהוד יתום
11. אופיר אקוניס
12. דוד אבן צור
13. זאב אלקין
14. יריב לוין
15. ציון פינאן
16. איוב קרא
17. דני דנון
18. כרמל שאמה
19. מירי רגב
20. קרן ברק
21. אללי אדמסו
22. יצחק דנינו
23. קטי שטרית
24. שגיב אסולין
25. בועז העצני
26. גיא יפרח
27. משה פייגמן
28. אדמסו אללי

עו"ד סער פאוקר
עו"ד רעות פלדר
עו"ד אלי כהן-קגן
עו"ד יעקב אנוך
עו"ד אילן בומבך
עו"ד דניאל רובינס
עו"ד נועה ברוק
עו"ד יעקב נאמן
עו"ד ישראל פפר
עו"ד דן פרידמן
פסק-דין

השופט א' גרוניס:

1.        היום, 28.12.08, בעוד שעות ספורות, יחלוף המועד האחרון להגשת רשימות מועמדים לוועדת הבחירות המרכזית, לקראת הבחירות לכנסת שאמורות להיערך בחודש פברואר הקרוב. בפנינו חמישה ערעורים על פסקי דין שניתנו בימים האחרונים בבית המשפט המחוזי בתל אביב (על ידי כבוד סגן הנשיא י' זפט). ארבעה מן הערעורים הוגשו היום, ואילו ערעור אחד הוגש לפני שלושה ימים. כל הערעורים סובבים סביב פסקי דין הנוגעים להרכב הרשימה שאמורה להיות מוגשת על ידי תנועת הליכוד. במשך כשלוש שעות בשעות הצהריים היום שמענו טיעונים בכל חמשת הערעורים. בשל השעה הדוחקת, נאמר את דברינו בתכלית הקיצור.

2.        שלושה ערעורים מופנים נגד שלושה פסקי דין שונים. שניים מן הערעורים מופנים נגד פסק דין אחד שניתן אמש (מוצאי שבת, 27.12.08). בעוד שבשלושה מפסקי הדין דחה בית המשפט המחוזי את התובענות שהובאו בפניו, הרי בפסק הדין שניתן אתמול הוחלט לקבל את התובענה. בכל ארבעת התובענות התבקש בית המשפט המחוזי לשנות החלטות שנתקבלו על ידי המוסדות הפנימיים של תנועת הליכוד. נעיר, כי נראה שלא היה מקום להגשת אחד מן הערעורים (ע"א 11002/08), ולפיכך דינו מחיקה.

3.        השאלה המרכזית הינה, האם היה צידוק להתערבות של בית המשפט המחוזי בהחלטות של הטריבונל הפנימי של תנועת הליכוד. הכללים בנושא זה ידועים הם. ההתערבות של בית המשפט תוגבל למקרים של חריגה מסמכות, פגיעה בכללי הצדק הטבעי ופגמים דומים (למשל, ע"א 2211/96 כהן נ' כהן, פ"ד נ(1) 629 (1996)). בית המשפט המחוזי החליט על התערבות במקרה האחד, בפסק הדין שניתן אמש, לאחר שמצא כי מדובר בחריגה מסמכות מצד המוסדות הפנימיים של תנועת הליכוד. דעתנו שונה. הסוגיה שעמדה בפני בית המשפט היתה סוגיה של פרשנות של התקנון. גם במקרה כזה היקף ההתערבות של בית המשפט מצומצם הוא. להשקפתנו, לא היה מקום להתערבות, וראוי היה לפסוק את הדין באופן אחד בכל המקרים שבאו בפני בית המשפט המחוזי.

4.        רואים אנו חובה להעיר, כי ראוי שתינתן הדעת על הסיטואציה הכמעט בלתי אפשרית שנוצרה. בית המשפט העליון נאלץ לדון היום בערעורים שהוגשו היום. נראה שיש לקבוע לוחות זמנים מדוייקים וקשיחים להגשת הליכים בפני המוסדות הפנימיים של המפלגות ובפני בתי המשפט לקראת בחירות צפויות לכנסת.

5.        אשר על כן, הננו מחליטים לדחות את הערעורים בע"א 10985/08, ע"א 10996/08 וע"א 11009/08. הערעור בע"א 11005/08 מתקבל ופסק דינו של בית המשפט המחוזי מבוטל כך שההחלטות של המוסדות הפנימיים של תנועת הליכוד יעמדו בעינן.

           אין צו להוצאות בכל הערעורים.

ש ו פ ט

השופטת מ' נאור:

1.        אני מסכימה לפסק דינו של חברי, השופט גרוניס. אבקש להתייחס בקצרה לע"א 1005/08.

2.        אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. השופט זפט ציין בפסק דינו מאמש:

"טענת המבקש לפיה מהלך החלפת הרשימה הראשונה ברשימה מה-14.12.08 הונע על ידי הרצון להרחיק את משיב 19 [פייגלין - מ"נ] מהמקום הראוי לו לפי התוצאות של ההצבעה, אינה נתמכת בראיות חד משמעיות. עם זאת, הרושם הוא שכך היו פני הדברים, והעובדה שאין לכך תיעוד בפרוטוקול כתוב אינה מכרעת".

           השופט קבע בפסק דינו, כי שיבוצו של פייגלין ברשימה שפורסמה בבוקרו של ה-9.12.08 לא הסב נחת ליושב ראש הליכוד ולהנהגתו. לקביעה זו היתה תשתית לכאורית בסעיפים 32 עד 35 להמרצת הפתיחה, ומשלא הוגשה ראיה לסתור מותר היה לבית המשפט המחוזי לקבוע ממצא על פי האמור שם. ואולם, בית המשפט התערב בהחלטתו של בית הדין העליון של הליכוד מיום 18.12.08. אפשר להסכים עם דעת בית הדין העליון ואפשר לחלוק עליה, אך אין בראיות שהיו מונחות לפני בית המשפט המחוזי - וכך גם בפנינו - שום תשתית למסקנה שהחלטת בית הדין העליון נבעה מהרצון להרחיק את פייגלין מהמקום בו שובץ.

           לא היה איפוא מקום לייחס לבית הדין, ולו במשתמע, שיקול זר. על כן, המקרה שלפנינו איננו נופל להשקפתי בגדר אותם מקרים יוצאי דופן הנזכרים בע"א 2211/96 כהן נ' כהן, פ"ד נ(1) 629 (1996)) בהם יתערב בית המשפט בהחלטת מוסדות פנימיים של מפלגה.

ש ו פ ט ת

השופט א' רובינשטיין:

א.        מסכים אני לתוצאה שאליה הגיעו חברי. בנתון להערות דלהלן.

ב.        בע"א 10985/08 ו10986/08 ו-11009/08 היה בסופו של יום השיהוי בעוכרי המערערים, עם כל הקושי המהותי הלא מבוטל.

ג.        ואולם, הסכמתי לדעת חבריי בע"א 11005/08 ניתנת בהיסוס רב. אוחז את השור בקרניו. השאלה המרכזית היא התערבותו של בית המשפט המחוזי בפסיקת בית הדין של הליכוד, שלדעת חבריי לא היתה לה עילה על פי הפסיקה המקובלת. אכן, על פי רוב הגישה לכך מצמצמת, למצער כשהמדובר בטריבונל שיפוטי (ראו ע"א 189/76 מפלגת העבודה הישראלית נ' לוין פד לא (2) 265, 270, וכן פסק הדין כהן נ' כהן שהזכירו חבריי ובית המשפט קמא; ראו לאחרונה ע"א 8414/08 טל נ' פריד (לא פורסם)). אולם, סבורני כי ההליכים שקדמו להגשתה של המרצת הפתיחה היו בעייתיים. אכן, אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, כדברי חברתי, אולם כנטען - ולא הוכחש - לא קיים בית הדין של הליכוד דיון נוסף שנתבקש בשל היעדר קוורום. ועוד, בעמדת ועדת הבחירות של הליכוד חלו התפתחויות, שהוסברו בכך שהפרסום המיידי לאחר הבחירות לא היה פרסום רשמי מטעם ועדת הבחירות, אף שהיה חתום. והנה נתתי ליבי להערות ועדת הבחירות בהחלטתה מ-14.12.08 כי הנבחר במקום 21 (מחוז עולים) קיבל כ-7,000 קולות יותר מהנבחר במקום ה-20 (רשימה ארצית - המשיב 19); זאת כתנא דמסייע לפרשנותה לסעיף 27 לתקנון. בכל הכבוד אין בכך כדי להוות נימוק, שהרי אותה החלטת הועדה קידמה לא רק את הנבחר במקום ה-21, אלא נציגי מחוזות שמספרי המצביעים בהם קטנים בהרבה מאוד מזה של המשיב 19, כגון (לפי הפלט שבנספח י"ב בע"א 11009/08) במחוזות השפלה, הגליל והעמקים, מישור החוף, דן והמועצות האזוריות. על כן אין מכאן ראיה. בנוסף לאמור בית המשפט המחוזי לא בחן את סעיף 27 לתקנון הבחירות של הליכוד בעלמא, ומסכים אני עמו כי יש רגליים לכך שמשמעו הפשוט של הסעיף הוא על פניו, כי אם אין צורך בשריונים לגבי נשים, הסדר הבסיסי של תוצאות הבחירות שב על כנו; הביטוי "הרשימה כולה" שבסעיף 27 לדעתי משמעו הוא הרשימה כנתינתה, כמצבה אילולא השריונים לנשים מכל וכל, בכפוף ל"פנים חדשות".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ