אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק א 66895/04

פסק-דין בתיק א 66895/04

תאריך פרסום : 06/01/2008 | גרסת הדפסה
א
בית משפט השלום תל אביב-יפו
66895-04
09/03/2006
בפני השופט:
חנה פלינר

- נגד -
התובע:
מסיעי שדרות כהן ובניו בע"מ
עו"ד רזניק זיו
הנתבע:
1. ששי אברהם
2. הדר חברה לביטוח בע"מ גבעתיים

עו"ד קרנר גלית
פסק-דין

1.         בפני תביעה ותביעה כשנגד הנוגעות לתאונת דרכים אחת מיום 3.11.03. התאונה התרחשה בצומת הרחובות חיים בר לב וקרן קיימת בשדרות.

            בתאונה היו מעורבים אוטובוס השייך לתובעת, הנתבעת שכנגד (להלן: "התובעת") נהוג על ידי אלכס אברמוב (להלן: "הנהג"), ורכב מסחרי מסוג טויוטה הייקס, נהוג על ידי הנתבע 1 (להלן: "הנתבע"), והמבוטח אצל הנתבעת 2.

2.         התאונה התרחשה עת נסע הנתבע בשדרות חיים בר לב מכיוון מזרח למערב, ואילו האוטובוס נסע ברחוב קרן קיימת מדרום לצפון. התאונה התרחשה בצומת הרחובות כאמור, ואין מחלוקת כי האוטובוס נסע משמאל לרכב המסחרי.

3.         בנוסף, אין מחלוקת כי דרך קבע אמורים להיות מוצבים תמרורי ב-37 (עצור) לרכבים המגיעים מרח' בר לב, קרי כיוון נסיעת הרכב המסחרי. זאת עולה מתעודת עובד הציבור אשר הוגשה לתיק בית המשפט, בהוראתו, ביום 19.1.06.

4.         המחלוקת העיקרית בתיק היא האם ביום התאונה היה מוצב תמרור עצור בכיוון נסיעתו של הנתבע, ועל כך חלוקים הצדדים : אם אכן היה מוצב תמרור שכזה אין ספק כי האחריות העיקרית לתאונה נופלת על כתפי הנתבע; מאידך, אם באותו יום מכל סיבה שהיא לא היה מוצב תמרור שכזה, והאוטובוס אכן הגיע משמאל לרכב המסחרי, אזי זכות הקדימה בהעדר תמרורים נתונה לרכב הבא מימין, וכך יוצא שזכות הקדימה לכאורה היתה לנתבע.

5.         לאחר ששמעתי את הראיות ועיינתי במסמכים שהוצגו בפני, עולה כי לא ניתן לקבוע כממצא שבעובדה אם אכן תמרור עצור היה מוצב ביום התאונה בכיוון נסיעת הנתבע.

            מחד, עולה כאמור מתעודת עובד הציבור כי תמרור שכזה אמור להיות מוצב שם דרך קבע, ולא התקבלה תלונה כלשהי לגבי אי המצאותו של תמרור זה בצומת. עם זאת מצויין בתעודת עובד הציבור "עקב התאונות הרבות בצומת היו מקרים שהתמרורים והעמודים נהרסו כליל עד לתיקונם או החלפתם. לא ניתן לדעת בברור אם בתאריך 3.11.03 התמרור היה מוצב או לא, כפי שציינתי למעלה לא התקבלה איזה שהיא תלונה בנדון".

            עמדה דומה נמסרה גם בכתב יד על גבי מסמך שצורף לכתב ההגנה, שם צויין "באשר ליום התאונה איני יודע אם התמרור היה מוצב".

6.         דווקא מהתמונות אשר צולמו על ידי האחיין של הנתבעת יומיים לאחר התאונה, ביום 5.11.03, עולה כי ביום התאונה אכן לא היה מוצב תמרור עצור בכיוון נסיעת הנתבע, ותמרור שכזה היה מוצב רק בכיוון הנסיעה הנגדי.

            את תמונות אלה ניסתה התובעת להפריך באמצעות תמונות אשר הוגשו מטעמה, שם נראה בברור תמרור העצור גם בכיוון נסיעת הנתבע, אולם בחקירה הנגדית של מר כהן יהודה מטעם התביעה, התברר כי מדובר בתמונות שפותחו בחודש פברואר 2004, דהיינו כשלושה חודשים לאחר התאונה, מדובר בתמונות האחרונות שבפילים והעד העיד כי התמונות חשובות לו ובאותו יום יכול לפתח ולקבל את התמונות.

            במצב דברים שכזה, אין לדעת מתי צולמו התמונות מטעם התובעת, וסביר יותר להניח כי אלה צולמו בסמוך למועד פיתוחן.

7.         כך, שאין ראיה ישירה לגבי קיומו של תמרור עצור בצומת בכיוון נסיעת הנתבע ביום התאונה : אין תמונות מיום התאונה, התמונות שהוצגו על ידי הנתבע צולמו יומיים לאחר התאונה, ואילו אלה שצולמו על ידי התובעת, צולמו קרוב לוודאי שלושה חודשים לאחריה. כמו כן, קיימת סבירות כי התמרור לא היה מוצב ביום התאונה, כעולה מתעודת עובד הציבור.

8.         סבירות זו מתחזקת לאור התנהגות הנהגים בצומת ביום התאונה: הנתבע העיד שאינו מכיר את המקום (ראה פרו' עמ' 6 שו' 2-1), ואילו הנהג מכיר את הצומת ולטענתו עובר באותו מסלול אולי חמש עשרה פעם (פרו' עמ' 2 שו' 2).

            שילוב הדברים מוביל לכך שאם אכן לא היה מוצב תמרור עצור בכיוון נסיעת הנתבע, והוא אינו מכיר את הצומת, ומאידך הנהג מכיר את הצומת ויודע שזכות הקדימה נתונה לו, היות וקיימים תמרורים בנתיב החוצה, אזי כל נהג סובר שזכות הקדימה נתונה לו.

מניתוח הראיות בתיק עולה כאמור כי זהו התרחיש הסביר ביותר וכך התרחשה התאונה.

9.         בחנתי בראיות האם ניתן לקבוע מי מהצדדים קדם לאחר בצומת. אמנם הנזק באוטובוס הינו לאורך הדופן הימנית, אולם מעיון בדו"ח השמאי עולה כי עיקר הנזק הוא במוקד הקדמי, כולל צמיג קדמי וכיוון פרונט קדמי. כך גם ברכב הנתבעים, כאשר החלק הניזוק הינו החלק הקדמי. מכיוון שהנזקים ברכבי שני הצדדים הם בעיקרם בחלק הקדמי, לא ניתן לקבוע בוודאות איזה רכב קדם לשני בצומת, מה עוד שהרכבים הוזזו לאחר התאונה.

            בעניין זה אציין כי עדותו של הנהג היתה מגמתית יותר מעדותו של הנתבע. הנהג ניסה לטעון כי למעשה סיים את הצומת, והתאונה היתה בסוף הצומת, אולם עדותו זו כאמור אינה מתיישבת עם הנזקים ברכבו.

            עוד התגלו סתירות בעדותו לגבי המועד בו הבחין לראשונה ברכב הנתבע, לגבי מהירות נסיעתו, לגבי המרחק אליו הועף רכב הנתבע. הנהג ניסה לייחס אמירות לנתבע, וכן טען כי בכיוון נסיעתו של הנתבע יש מעבר חצייה וקו עצירה, אולם שכבית המשפט הפנה את הנהג לתמונות, אישר זה האחרון שגם בכיוון נסיעתו יש מעבר חצייה.

            לכן, מהימנות הנהג נפגמה ובית המשפט אינו מקבל את עדותו לפיה התאונה התרחשה כשהנהג כבר "סיים" את הצומת.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ