אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פס"ד בעניין מכרז של רשות שדות התעופה למתן שירותי אח"מ בשדה

פס"ד בעניין מכרז של רשות שדות התעופה למתן שירותי אח"מ בשדה

תאריך פרסום : 19/02/2009 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל - אביב יפו
1034-07
18/02/2009
בפני השופט:
ד"ר מיכל אגמון-גונן

- נגד -
התובע:
קיו.איי.אס ישראל בע"מ
עו"ד רנאטו יאראק
עו"ד אסף רזיאל
הנתבע:
1. רשות שדות התעופה בישראל
2. לאופר תעופה- גהי בע"מ
3. אירוהנדלינג בע"מ

עו"ד איתן אפשטיין עו"ד תמר דולב
עו"ד יונתן פייגין
פסק-דין

עניינה של העתירה שבפניי, במכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לקבלת הרשאות למתן שירותי קרקע ולמתן שירות של ליווי נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון ובנמלי שדות התעופה המנוהלים ומופעלים ע"י הרשות. העותרת מבקשת להורות לרשות שדות התעופה לבטל את הסעיף במכרז הקובע כי בעל הרשאה מטעם רשות שדות התעופה להפעלת טרקלין אירוח בנמל התעופה בן גוריון, או בעל עניין בו, לא יוכל לקבל הרשאה למתן שירות של ליווי נוסעים. זאת מאחר שבשל קביעה זו מנועה העותרת ממתן שירות של ליווי נוסעים, בהיותה שותפה בשותפות המפעילה טרקליני אירוח בנתב"ג.

1. רקע הדברים

קיו.איי.אס ישראל בע"מ הינה חברה פרטית ישראלית שעיסוקה העיקרי הינו מתן שירותי קרקע לטיסות בינלאומיות בנמל התעופה בן גוריון (להלן: "העותרת"), וזאת בהתאם להרשאה שניתנה לה כדין ע"י רשות שדות התעופה בישראל (להלן: "הרשות" או "המשיבה 1"). כמו כן, העותרת הינה אחת השותפות בשותפות הרשומה המוגבלת "טרקליני אח"מ, מבית מלונות דן ו- Q.A.S- שותפות מוגבלת" (להלן: "השותפות"). העותרת וחברת מלונות דן בע"מ הן שתי שותפויות מוגבלות בשותפות זו, ואילו השותף הכללי הוא חברת טרקליני אח"מ הנמצאת בשליטתן המשותפת, בחלקים שווים, של חברת מלונות דן בע"מ ושל העותרת. השותפות  מפעילה את טרקליני האח"מ שבנתב"ג, פרט לטרקלין של חברת אל-על.

הרשות הינה תאגיד שהוקם לפי חוק רשות שדות התעופה, תשל"ז-1977 (להלן: "החוק"). עפ"י החוק, מופקדת הרשות על החזקתם, הפעלתם, פיתוחם וניהולם של שדות התעופה המפורטים בחוק, לרבות נמל התעופה בן גוריון, ובין היתר אחראית הרשות על תכנונם של שדות התעופה, בנייתם ומתן שירותים נלווים בהם.

חברת לאופר תעופה-גהי בע"מ ו חברת אירוהנדלינג בע"מ (להלן: "לאופר-גהי" , "אירוהנדלינג", וביחד "המשיבות 2,3") הינן חברות פרטיות, שבדומה לעותרת, עיסוקן העיקרי הינו מתן שירותי קרקע לטיסות בינלאומיות בנתב"ג. כמו כן, מספקות המשיבות 2,3 שירות של ליווי נוסעים בנתב"ג.

ביום 25.12.06, פרסמה הרשות מכרז חמ/בג/11/06 " לקבלת עד 4 (ארבע) הרשאות למתן שירותי קרקע ולמתן שירותי ליווי נוסעים (לפי בחירת הזוכים) בנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון ובנמלי שדות התעופה המנוהלים ומופעלים ע"י רשות שדות התעופה" (להלן: "המכרז").

שירותי קרקע הם מכלול השירותים הקשורים לנוסע ולמטוס מלבד תחומי שירות שאינם כלולים בהרשאה נשוא המכרז ומוענקים ע"י הרשות עצמה. מכלול שירותי הקרקע, הם השירותים החיוניים הניתנים לכל מטוס ולכל נוסע ואינם כוללים שירותי נוחות אופציונאליים.

שירות של ליווי נוסעים הוא שירות נוחות אופציונאלי הנרכש ע"י נוסעים המעוניינים בליווי צמוד של אדם, החל מכניסתו של הנוסע לנמל התעופה ועד הגעתו למטוס ולחלופין מרגע נחיתתו ועד יציאתו של הנוסע מנמל התעופה.

העתירה נסבה על סעיף 3.4.3 למכרז, שקובע כדלקמן:

"על אף האמור בסעיף משנה 3.4.2 לעיל (שעניינו שירות של ליווי נוסעים בנמל התעופה- מ' א' ג') זוכה במכרז שהוא, או בעל עניין בו, הוא בעל הרשאה מטעם הרשות להפעלת טרקלין אירוח בנמל, וכן כל מי שהזוכה הוא בעל עניין בו, לא יוכל לקבל הרשאה ליתן שירותי ליווי. כל זוכה במכרז שמתקיימים בו התנאים האמורים בפסקה 3.4.3 לעיל מצהיר ומתחייב בחתימתו על הצעתו, כי אין, ולא יהיו לו, כנגד הרשות, כל תביעות ו/או דרישות, מכל סוג שהוא, שעניינן מניעותו מלקבל הרשאה למתן שירותי ליווי בנמל". (להלן: "ההגבלה").

חדרי אח"מ  או טרקליני אירוח הם טרקלינים הנמצאים בנתב"ג המהווים שירות נוחות אופציונאלי המוצע לכלל הציבור וכרוך בתשלום. בחדרים אלו מאפשרים לנוסעים לנוח, לאכול, להתחבר לאינטרנט וכיו"ב. שירות זה ניתן למי שחפץ בו ומשלם תמורתו, ולחילופין ניתן באופן אוטומטי באמצעות שוברים כהטבה לנוסעי מחלקות יוקרה, מחזיקי  כרטיסי אשראי מסוימים וכיו"ב.

כיוון שהשותפות בה שותפה העותרת היא היחידה המפעילה טרקלינים בנתב"ג, למעט חברת אל-על המפעילה טרקלין עבור נוסעיה שלה, המשיבות 2,3 נאלצות לרכוש מהשותפות את שירותי האירוח בחדרי האח"מ עבור נוסעים המבקשים לרכוש מהן חבילת שירותי אח"מ הכוללת הן שירותי אירוח והן שירות של ליווי נוסעים (להלן: "חבילת שירותי אח"מ"), כאשר שירותי האירוח מהווים תשומה חיונית בחבילת שירותי האח"מ.

העותרת טוענת, כי ההגבלה מכוונת נגדה, בהיותה אחת השותפות בשותפות המפעילה את טרקליני האח"מ בנתב"ג (פרט לטרקלין חברת אל-על, כאמור), כך שהיא יכולה לגשת למכרז בעניין ההרשאה למתן שירותי קרקע בלבד. על כן מבקשת העותרת לבטל את ההגבלה שנקבעה במכרז.

במסגרת העתירה הוגשה בקשה למתן צו ביניים כנגד הרשות, בה ביקשה העותרת לצוות על הרשות לעכב את הליכי המכרז עד למתן פסק דין בעתירה (בש"א 30053/07, להלן: "הבקשה"). ביום 19.2.07 דחתה כב' השופטת גדות את הבקשה.

המכרז התקיים כמתוכנן, וביום 20.3.07 הודיעה הרשות על הזוכים במכרז: הצעתן המשותפת של לאופר וגהי, שלאחר מכן התמזגו והפכו למשיבה 2, וכן ההצעות של העותרת ושל המשיבה 3. אולם בשל ההגבלה ניתנה לעותרת הרשאה למתן שירותי קרקע בלבד, בעוד שלמשיבות 2,3 ניתנה הרשאה הן למתן שירותי קרקע והן למתן שירות של ליווי נוסעים. כמו כן נקבע כי אספקת השירותים הנ"ל מכוח המכרז תחל להתבצע החל מיום 1.8.07, וזאת על מנת לאפשר לכל הגורמים הנוגעים בדבר להתארגן בהתאם.

2. טענות הצדדים

העותרת טוענת כי אין ניגוד עניינים בין הפעלת הטרקלינים לבין מתן שירות של ליווי נוסעים לפי המכרז, וכי ככל שקיים ניגוד עניינים כזה, שיעורו זניח ומזערי. כן טוענת העותרת, כי אין במתן הרשאה לעותרת למתן שירות של ליווי נוסעים כדי להביא לתחרות בלתי הוגנת בין ספקיות שירות של ליווי נוסעים בנתב"ג. יתרה מכך, טוענת העותרת כי ההגבלה פוגעת בה ומציבה אותה בתנאי נחיתות מסחרית מול מתחרותיה, כיוון שבניגוד אליהן אין באפשרותה להציע ללקוחותיה שירותים כוללים של קרקע וליווי נוסעים.

כן טוענת העותרת, כי ההגבלה פסולה, שכן לטענתה היא מפלה את העותרת לרעה, היא מנוגדת לכלל לפיו יש לבטל ניגוד עניינים שלא באמצעות פסילה מלאה, היא פוגעת באופן בלתי-מידתי בחופש העיסוק של העותרת, וכן היא אינה סבירה באופן קיצוני, מאחר שלטענתה הרשות לא שקלה באופן ראוי את כל האינטרסים הרלבנטיים בעת קבלת ההחלטה על אופן ניהול המכרז ותוכנו.

בנוסף טוענת העותרת, כי המשיבה 2 מהווה מונופול בתחום השירות של ליווי נוסעים, וכי המכרז מכשיר את קיומו של מונופול אסור.  כן טוענת העותרת כי אף המשיבות 2 ו-3 בעלות הרשאה למתן שלושה סוגי שירותים, אלא שהן לא הוגבלו בדומה לעותרת, בטענה שמתן הרשאות לשלושה שירותים שונים ייצור מצב של ניגוד עניינים וחוסר שוויון בין ספקיות השירותים בנתב"ג ויביא למצב של תחרות בלתי הוגנת ביניהן.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ