אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פיטורי עובדי המועצה המקומית בית ג'אן- תקפים

פיטורי עובדי המועצה המקומית בית ג'אן- תקפים

תאריך פרסום : 31/05/2006 | גרסת הדפסה
ע"ע
בית דין ארצי לעבודה
231-06
28/05/2006
בפני השופט:
1. הנשיא סטיב אדלר
2. השופטת נילי ארד
3. השופטת ורדה וירט-ליבנה


- נגד -
התובע:
1. המועצה המקומית בית ג'אן
2. יוסף קבלאן - ראש המועצה המקומית בית ג'אן
3. ועדת הפיטורים של המועצה המקומית בית ג'אן

עו"ד ורד רקאנטי
עו"ד עידן רייס
הנתבע:
1. יוסף אסעד
2. אימאן סעד
3. סלאח אבו עסלה
4. דיב נואל
5. מדינת ישראל משרד הפנים

עו"ד סאמר עלי
עו"ד חני אופק
פסק-דין

ה נשיא סטיב אדלר:

שאלת תוקף פיטוריהם של המשיבים 1-4 (להלן: המשיבים) מעבודתם במערערת 1 (להלן: המועצה המקומית בית ג'אן או המועצה) עומדת במרכז הדיון בערעור זה.

בית הדין האזורי בחיפה    קיבל את תביעתם של המשיבים וקבע קביעות אלה: פיטוריהם של המשיבים בטלים ועל המועצה להשיבם לעבודה בפועל; במידה ולא קיימת אפשרות מעשית להצבתם בתפקידיהם, המשיבים ישהו בחופשה על חשבון המועצה עד למועד חתימת הסכם הבראה בין המועצה להסתדרות המעו"ף; המועצה נדרשת לפעול ללא דיחוי לחתימה על הסכם הבראה עם ההסתדרות; המשיבים ייחשבו לעובדי המועצה וימשיכו לקבל שכרם הימנה עד למועד החתימה על הסכם ההבראה; המועצה תשלם למשיבים את שכרם החל ממועד הפסקת העסקתם בחודש ינואר 2005 ועד למועד החתימה על הסכם הבראה.

     המועצה ערערה על פסק הדין והמשיבה 5 (להלן: המדינה) הצטרפה לטיעוניה. ההסתדרות ומרכז השלטון המקומי הגישו נייר עמדה  והתייצבו לדיון בערעור.

     טרם אבוא לגופם של דברים יובהר, כי המשיבה 4 (להלן: הגב' נואל) לא היתה צד להליכים בפני סגנית השופט הראשי איטה קציר ועניינה נדון בנפרד בפני השופטת רימון-קפלן בבית הדין בחיפה . משניתן פסק דינה של השופטת קציר בעניינם של המשיבים 1-3, הסכימו הצדדים לתביעתה של הגב' נואל כי פסק דינה של השופטת קציר יחול גם על עניינה, בכפוף לזכותה של המועצה לערער על פסק הדין. בפתח כתב הערעור הודיעה המועצה כי ערעורה מתייחס גם לפסק דינה של השופטת רימון-קפלן. משכך, הכרעתנו להלן תתייחס גם למשיבה 4.

ואלה העובדות שביסוד הערעור :

[2] המועצה המקומית בית ג'אן שרויה בשנים האחרונות בגרעון כספי עמוק ומתקשה לשלם את שכר עובדיה. גרעון זה נגרם, בין היתר, בשל כח אדם עודף. בהתאם להחלטת ממשלה מיום 8.2.2004, החל משרד הפנים לפעול להבראת המועצה. משרד הפנים גיבש מתווה הבראה למועצה המקומית בית ג'אן, שכלל ביטול משרות, קיצוצי שכר ופיטורי עובדים. לצורך מימוש התוכנית ובהתאם לסעיף 144א ל צו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1951, הקימה המועצה ועדת פיטורים, תוך קביעת פרמטרים לגיבוש רשימת המועמדים לפיטורים. ועדת הפיטורים ערכה שימוע לכשבעים עובדים בשני מועדים שונים והחליטה על פיטוריהם של 13 עובדים המאיישים 10.4 משרות. לצד ההחלטה על פיטורי 13 עובדים, החליטה ועדת הפיטורים על הוצאתם של עובדים נוספים לפנסיה בכפוף לאישור משרד הפנים. במהלך חודש יוני 2004, גיבשה המועצה תוכנית הבראה שהוגשה לאישור משרד הפנים. מנכ"ל משרד הפנים אישר את עקרונותיה של התוכנית בכפוף לאישורה על ידי מליאת המועצה. זאת, תוך מתן הנחיה לצמצום 45 משרות תקן נוספות עד סוף דצמבר 2004. התוכנית הובאה לאישור המליאה, אולם בישיבתה מיום 22.7.2004 דחתה המועצה את התוכנית. כפועל יוצא מכך, החליט שר הפנים ביום 12.8.2004 לפזר את המועצה ולהעביר את ראש המועצה מתפקידו. עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק בעניין פיזור המועצה הביאה את המליאה לדון פעם נוספת בתוכנית ההבראה והתוכנית אושרה על ידי המליאה בשלהי חודש ספטמבר 2004. משאושרה התוכנית במליאת המועצה, חזר בו שר הפנים מהחלטתו בדבר פיזור המועצה ואישר את תוכנית ההבראה ביום 27.10.2004. לאחר הדברים האלה, גיבשה המועצה רשימה של 52 מועמדים לפיטורים, שהם 45.2 משרות תקן, וזימנה את העובדים לשימוע בפני ועדת הפיטורים.

[3] זימון העובדים לשימוע נעשה במהלך חודש דצמבר 2004, לאחר כניסתו לתוקף של חוק יסודות התקציב (תיקון מס' 31 והוראת שעה), התשס"ד - 2004 (להלן: תיקון 31). הוראות התיקון הרלוונטיות לדיון זה יפורטו בסעיף 11 לפסק דין זה. על פי התיקון, השימוע נערך בפני ועדת פיטורים שעל חבריה נמנו: היועץ המשפטי של המועצה, גזבר המועצה ומזכירת המועצה, כאשר שני הראשונים אינם תושבי בית ג'אן. בישיבות הוועדה נכח גם יו"ר ועד העובדים, החשב המלווה של המועצה וראש המועצה, שהציג את העובדים בפני הוועדה אך לא נכח בזמן קבלת החלטותיה.

     ועדת הפיטורים התכנסה ביום 13.12.2004 וערכה שימוע ל- 28 עובדים. עובדים אחדים שזומנו לשימוע במועד זה בחרו שלא להתייצב בפני הועדה והגישו תעודות מחלה. הוועדה החליטה לזמן 15 עובדים נוספים לשימוע ביום 20.12.2004. ישיבה זו לא התקיימה עקב צו מניעה של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה.   משבוטל צו המניעה, קיימה הוועדה שימוע לעובדים בשלושה מועדים. בסופו של דבר, החליטה ועדת הפיטורים על פיטורי עובדים, צמצום משרות והוצאת עובדים לגמלאות.

     במהלך החודשים דצמבר 2004 וינואר 2005 נשלחו מכתבי פיטורים לעובדים שהוועדה החליטה על הפסקת העסקתם, ובכלל זה למשיבים 1-4, מר יוסף אסעד, הגב' אימאן סעד, מר סלאח אבו עסלה והגב' דיב נואל.

[4] תוכנית ההבראה של המועצה אושרה, כאמור, על ידי מליאת המועצה ומשרד הפנים, אולם טרם הבשילה לכדי הסכם חתום בין המועצה להסתדרות. נציגי המועצה וההסתדרות הסכימו על המשך ניהול המשא ומתן בעניין הרכב רשימת המועמדים לפיטורים, בד בבד עם המשך עריכת שימועים לעובדים. בשלב זה, גובשה רשימת מועמדים מוסכמת להוציא מספר קטן של עובדים והמשיבים בכללם, שההסתדרות התנגדה לפיטוריהם, למרות שועדת הפיטורים החליטה על הפסקת העסקתם.

     ביום 27.7.2005 כתב מר סאלח סאעד, מנהל חטיבת עובדי הרשויות המקומיות בהסתדרות המעו"ף למר אוסקר אבו ראזק, מנכ"ל משרד הפנים, כדלקמן:

" הריני להודיעך בזאת, כי מתקיים משא ומתן מרתוני עם מועצה מקומית בית ג'אן בעניין תוכנית ההבראה. בימים הקרובים תיחתם תוכנית ההבראה בינינו לבין המועצה המקומית בית ג'אן. כך שמבחינת ההסתדרות תוכנית ההבראה כפי שהוצגה בישיבה בינינו בתאריך 26.7.2005 מאושרת ותיחתם בימים הקרובים ".

כפי הנראה, מכתב זה נשלח למשרד הפנים על מנת לאפשר הזרמת הכספים ממשרד הפנים למועצה, כספים המועברים בכפוף לחתימה על הסכם הבראה. בפועל לא  נחתם הסכם ההבראה באותו שלב וחתימתו נדחתה עד ליום 23.4.2006. לטענת המועצה, נציגי ההסתדרות התנגדו להפסקת העסקתם של המשיבים, אף שועדת הפיטורים החליטה על פיטוריהם. בכל הנוגע למר אסעד ומר אבו עסלה דרשה ההסתדרות, כי יוצאו לפנסיה בתנאים שנדחו על ידי המועצה.

     ההסתדרות ביקשה להשיג על פיטוריהם של המשיבים ופנתה לבית הדין האזורי בחיפה, עובר להגשת התביעות דנן, בבקשת צד בסכסוך קיבוצי שנדון בפני השופט מיכאל שפיצר  . בהסכמת הצדדים לסכסוך הקיבוצי, ניתנה החלטת ביניים לפיה בשלב גיבוש רשימת המועמדים לפיטורים, הפיטורים לא יכנסו לתוקף, אולם העובדים לא ישובו לעבודה אלא ימצאו בחופשה. במידה ויבוטלו הפיטורים, תחשב תקופת הביניים כחופשה בתשלום. היה והפיטורים יוכרזו כתקפים, כניסתם לתוקף תהא על פי מכתבי הפיטורים. בסופו של יום, נמחקו ההליכים הקיבוציים בהעדר התייצבות, אולם הצדדים המשיכו לנהוג על פי מה שהוסכם בהחלטת הביניים.   

     תביעתם הפרטנית של המשיבים כנגד פיטוריהם הוגשה לבית הדין האזורי בחיפה ביום 11.1.2005. משנעתרה התביעה, הוגש הערעור שלפנינו. כאמור, ההסתדרות ומרכז השלטון המקומי הגישו עמדתם בערעור.        

[5] ביום 23.4.2006, כחודש לאחר הגשת הערעור, נחתמו בין המועצה לבין ההסתדרות שני הסכמים הקשורים זה לזה: [א] הסכם הבראה בין המועצה לבין הסתדרות המעו"ף על דעת החשב המלווה שמונה למועצה מטעם משרד הפנים (להלן: הסכם ההבראה ); [ב] הסכם קיבוצי מיוחד. 

     להסכם הקיבוצי צורפה רשימת העובדים שהופסקה העסקתם מאז ינואר 2004. עובדים שפרשו מרצון נכללו אף הם ברשימה. ההסכם הקיבוצי מאמץ את הוראות הסכם העקרונות מיום 11.11.2004, לרבות בעניין הבטחת תשלום שכר העובדים והפרשות סוציאליות, קופות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופת הגמל.

     סעיף 4 להסכם ההבראה קובע כדלקמן: " ששת עובדי המועצה ששמם מפורט להלן: יוסף אסעד, אימאן סעד, סלאח אבו עסלה, דיב נואל, חרב והיב, וסן טאפש (להלן: העובדים), עניינם יועבר לדיון והכרעה של ועדה פריטטית בהתאם להליך יישוב חילוקי דעות הקבוע בסעיף 84 בפרק יז' לחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות ... ובכפוף לקבוע בהסכם ההבראה המקומי .".

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ