אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פז נ' גדעון סער

פז נ' גדעון סער

תאריך פרסום : 11/08/2013 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי נצרת
39377-07-13
05/08/2013
בפני השופט:
אסתר הלמן

- נגד -
התובע:
מרדכי פז
הנתבע:
1. שר הפנים
2. מר גדעון סער

פסק-דין

פסק דין

1.העותר, תת אלוף במילואים, שהתגורר עד לאחרונה בבית יהושע אשר בשרון, משלים בימים אלה העתקת מקום מגוריו לעיר טבריה ומעוניין להציג מועמדותו לראשות העיר טבריה (להלן: "העיר"). בקשתו להיכלל בפנקס הבוחרים של העיר טבריה סורבה בהסתמך על סעיף 11(א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן: " החוק"). העותר הגיש בקשה לשר הפנים, בהתאם לסעיף 17 לחוק אך לא נענה. מכאן עתירתו בפני בית המשפט להורות למשיב להכלילו בפנקס הבוחרים של העיר על מנת שיוכל להציג מועמדותו לראשות העיר.

הרקע:

העותר היה עד לאחרונה תושב הישוב בית יהושע שבשרון. בחודש מרץ 2012 רכש דירה בעיר טבריה, ביום 16.5.13 שינה כתובתו במשרד הפנים ובימים אלה הוא משלים את העתקת מגוריו.

הבחירות לראשות העיר מתוכננות להתקיים במהלך חודש אוקטובר 2013.

במועצה האזורית חוף השרון, בתחומה התגורר העותר עד לאחרונה, נערכו בחירות בדצמבר 2012.

בקשת העותר להיכלל בפנקס הבוחרים של העיר סורבה, בהסתמך על הוראת סעיף 11(א) לחוק, שנוסחו כדלקמן:

פנקס בוחרים(תיקון מס' 32) תשס"ג-2002(תיקון מס' 34) תשס"ג-2003(תיקון מס' 37) תשס"ח-2008"לכל בחירות יוכן פנקס בוחרים שיכלול כל אדם שיום הולדתו ה-17 חל לא יאוחר מיום הבחירות והיה רשום הוא ומענו בפנקס הבוחרים כבוחר של אותה רשות מקומית ביום שליפת הפנקס, למעט מי שבתוך 18 החודשים שקדמו ליום הבחירות היה רשום במרשם האוכלוסין כתושב של רשות מקומית אחרת, לרבות מועצה אזורית, ובאותה רשות התקיימו בחירות בתקופה האמורה...".

בעקבות האמור, פנה העותר בכתב לשר הפנים, ב"בקשה לתיקון הרישום" על פי סעיף 17(א) לחוק. בקשתו התקבלה ביום 2.7.13 ולמרות האמור, לא קיבל כל מענה משר הפנים, אף שהחוק קוצב את התקופה לעשות כן, והמועד לקבלת התשובה חלף.

העותר הגיש עתירה זו, במטרה לחייב את שר הפנים לקבל את הבקשה ולתקן את הרישום. בתגובה חזרה באת כוח המשיב על עמדת משרד הפנים, ולפיה, לא ניתן לאשר בקשתו, נוכח הוראת החוק, ומאחר והתקיימו בחירות בישוב בו התגורר במהלך התקופה הקובעת, כפי שהוגדרה בחוק.

נימוקי העתירה:

העותר טוען כי יש להעניק להוראת סעיף 11(א) לחוק פרשנות המבטאת את תכלית החקיקה ואת כוונת המחוקק, ולא פרשנות דווקנית, צרה ומוגבלת ללשונה בלבד, ואשר לפיה העותר מנוע מלהיכלל בפנקס הבוחרים של העיר טבריה .

על פי הנטען בעתירה, החלת פרשנות צרה ודווקנית של הוראת החוק יהא בה כדי לפגוע פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכות הדמוקרטית של העותר, ככל אזרח, לבחור את נציגיו למוסדות השלטון, שהיא זכות יסוד במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. מעבר לכך, נשללת מן העותר גם הזכות להיבחר, שהוכרה אף היא כזכות מוסד.

לטענת העותר, תכלית החוק היא ברורה. מטרתה למנוע עיוותים בבחירות, באופן שמועמדים שהציגו עצמם לבחירה ברשות אחת וכשלו, יעתיקו מגוריהם על מנת להתמודד ברשות אחרת. החוק יוצר למעשה "תקופת צינון". העותר, לטענתו, לא התמודד בבחירות שהתקיימו במועצה האזורית חוף השרון, אלא אך מימש את זכותו להצביע בבחירות. לפיכך, לעמדת העותר, תכלית החוק איננה תומכת בהחלטה להחיל עליו את הוראת החוק.

העותר מפנה להצעת חוק שהונחה על שלחן הכנסת ביום 23.6.08 (על ידי חבר הכנסת דוד אזולאי), שמטרתה הייתה לאפשר התמודדות בבחירות לרשויות המקומיות, למי ששמו נעדר מפנקס הבוחרים, בנסיבות זהות לאלה המתקיימות ביחס לעותר, ואף לגבי מי שהתמודד בבחירות לרשות האחרת.

העותר מפרט בעתירתו את הפגיעה הקשה הנגרמת לו כתוצאה מכך שנשללת ממנו האפשרות להתמודד לראשות העיר, נוכח תרומתו לביטחון המדינה, היקף העשייה בה נטל חלק, והקשר בינו ובין העיר טבריה ותושביה, ורצונו לתרום מניסיונו לטובת העיר.

במסגרת נימוקים משלימים לעתירה, התייחס העותר להיקף הסמכות הנתונה לשר, מכוח סעיף 17 לחוק. לטענתו, מוקנית לשר סמכות לתקן את פנקס הבוחרים ולהכליל בו גם מי שלכאורה איננו זכאי להיכלל בו, וסמכותו איננה מתמצית בתיקון טכני של טעויות.

נימוקי התגובה:

לטענת המשיב לשון הסעיף היא ברורה ועולה ממנה כי המבחן העיקרי להיכללות בפנקס הבוחרים הוא רישום במרשם האוכלוסין בתחום הרשות המקומית, ועוד נקבע בסעיף כי מי שבתוך 18 החודשים שקדמו ליום הבחירות (ובמקרה דנן - מיום 22.4.2012 ועד יום הבחירות שנקבע ליום 22.10.2013), היה רשום במרשם האוכלוסין כתושב של רשות מקומית אחרת. לרבות מועצה אזורית, ובאותה רשות התקיימו בחירות כתקופה האמורה - לא ייכלל בפנקס הבוחרים.

סעיף 11 לחוק אינו מקנה לשר הפנים סמכות ו/או שקול דעת לפעול בניגוד לאמור בסעיף ולתקן את פנקס הבוחרים ולכלול בו מי שהיה תושב של רשות מקומית אחרת, בה נערכו בחירות. טענות העותר בעניין הפרשנות התכליתית של הסעיף אינן רלוונטיות לענייננו, שכן לשון הסעיף בהירה ואינה ניתנת לפרשנות שונה מזו שניתנה לה על ידי משרד הפנים. הצורך בפרשנות החוק מתעורר כאשר לשון החוק סתומה; אינה מובנת, משתמעת לשתי פנים; מובילה לאבסורד וכיו"ב. לא כך במקרה שלנו, בו לשון החוק בהירה ומתיישבת עם כוונת המחוקק.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ