אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פז גונזאלס נ' משרד הפנים

פז גונזאלס נ' משרד הפנים

תאריך פרסום : 05/11/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
35144-07-11
24/10/2011
בפני השופט:
מרים סוקולוב

- נגד -
התובע:
לוז סטלה פז גונזאלס באמצעות ב"כ עו"ד גיא ברנד .
הנתבע:
משרד הפנים באמצעות ב"כ עו"ד עזיזיאן ג'וזף.

החלטה

פתח דבר:

1.העותרת, אזרחית קולומביה, נכנסה לישראל כתיירת ב-31.03.06, ולא יצאה את הארץ בתום תקופת אשרתה - שלושה חודשים, וממשיכה לשהות ולעבוד בישראל עד היום.

2.ביום 21.01.09 נעצרה העותרת והוצא כנגדה צווי הרחקה ומשמורת. העותרת שוחררה עקב טענתה כי פנתה בבקשה למקלט מדיני.

3.בקשתה למקלט מדיני, שטופלה ע"י נציבות האו"ם לפליטים, נדחתה לאחר שנערך לעותרת ראיון בשפתה בהליך המקוצר (שהיה קיים בזמנו). מכתב הסירוב ניתן לעותרת ב-09.06.09.

4.בקשת העותרת למקלט מדיני בישראל התבססה על כך שלטענתה היא נרדפת ע"י כוחות הגרילה בקולומביה,החושדים בה כי היא מרגלת מטעם הצבא הקולומביאני.

5.נציבות האו"ם לפליטים התרשמה כי העותרת חוששת באופן כללי מהגרילה בארצה אולם היא איננה נרדפת ברמה האישית, שכן טענתה מעורפלת, ובלתי ברורה. היא לא ידעה לנקוב בתאריכים, לא ידעה לומר איזו קבוצה רודפת אותה, ובקשתה נמצאה לא קוהרנטית ובלתי אמינה. נקבע, כי פחדיה כלליים ואינם מכניסים אותה בגדר אמנת הפליטים.

6.העותרת הגישה ביוני 2009 בקשה לעיון מחדש, ובקשה זו טופלה ע"י יחידת ה- RSD. מאחר ובקשתה לא כללה כל מידע חדש, היא נמחקה על הסף ב-06.07.11.

מכאן העתירה שבפניי.

טענות ב"כ העותרת:

7.לטענת העותרת, המשיב פעל בחוסר תום לב, אישרר החלטות באופן שרירותי ובחוסר סמכות ולא בחן את בקשתה על-פי אמות מידה סבירות ונהוגות שמתווה נציבות הפליטים של האו"ם.

8.העותרת נמלטה מקולומביה לאחר שנסה ברחבי המדינה ועברה ממקום למקום. בעקבות איומים של אנשי גרילה שחשדו שהיא ובעלה משתפים פעולה עם הצבא, העותרת כאמור נעקרה מביתה, כאשר כל אותו הזמן אותו ארגון דולק בעקבותיה. אימה של העותרת נרצחה כשהייתה ילדה. גם אחיה ואחיו של בן זוגה נרצחו.

9.בשנת 2007 הגישה העותרת בקשה למקלט מדיני בנציבות הפליטים של האו"ם. העותרת, שהשכלתה מסתכמת בשלוש שנות לימוד בלבד, התבקשה לענות על שאלות גיאוגרפיות ופוליטיות עליהן לא ידעה להשיב, אולם זו איננה סיבה להכריז עליה כבלתי אמינה.

10.המשיב כשל בכך שמחק את בקשתה של העותרת לעיון מחדש, לאור אמות המידה לבחינת בקשותיהם של מבקשי מקלט מקולומביה, אשר פורסמו על ידי נציבות הפליטים של האו"ם במאי 2010- בהן צויין במפורש כי בהתחשב במדינת מוצאה ומיקומה הגיאוגרפי, העותרת בכל מקרה זכאית להגנה.

11.ב-10.06.09 העותרת קיבלה תשובה שלילית מרכזת הועדה המייעצת לענייני פליטים, בה הועתקו ככתבן וכלשונן המלצות האו"ם לפיהן הועדה החליטה כי הנסיבות שהוצגו בבקשת העותרת, גם אם יוכחו כולן, אינן מהוות ולו אחת מהעילות הקבועות באמנת הפליטים. לטענת ב"כ העותרת, ההחלטה הנ"ל שגויה ובלתי סבירה, שכן אם היו מוכחות כל טענותיה של העותרת היא הייתה זכאית לקבל מעמד של פליט בהתאם לאמנת הפליטים או הגנה מכוח הצהרת קרטגנה או הגנה על פי חוקי מדינת ישראל.

12.עוד נטען, כי ההחלטה דנן התקבלה בחוסר סמכות שכן באותה העת לועדה לא היה יו"ר מכהן שאמור היה לאשר את ההחלטה הסופית.

טענות ב"כ המשיב:

13.ב"כ המשיב פירט באריכות בתגובתו לעתירה מהם ההליכים לקביעת מעמדו של פליט. לדבריו, עד ראשית שנת 2002, טופלו בקשות לקבלת מקלט בישראל מכוח אמנת הפליטים ע"י המשרד של נציבות האו"ם לפליטים בישראל. משנת 2002 נקבע ע"י היועהמ"ש בהתייעצות עם הגורמים הרלבנטיים ובתיאום עם הנציבות האו"ם והנציב העליון לפליטים בז'נבה, נוהל להסדרת טיפול במבקשי מקלט בישראל.

14.הנוהל משנת 2002 - דחיית בקשה לאחר בדיקה ראשונית וללא דיון בפני הועדה המייעצת. בהתאם לנוהל, הפנייה הראשונית של מבקש מקלט בישראל הייתה לנציגות בישראל של נציב האו"ם לפליטים. הנציגות ערכה סינון ראשוני, ולאחר מכן במקרים מתאימים ערכה אף ריאיון מקיף. לאחר הבדיקה הראשונית, בגדרה בחנה הנציבות האם המקרה הנטען נופל, ולו לכאורה, בגדר אמנת הפליטים, העבירה הנציגות בישראל של נציבות האו"ם לפליטים לרשויות המוסמכות בישראל את עמדתה להמשך הטיפול, וזאת בכפוף לס' 1(ג) לנוהל אשר אפשר לנציבות לסגור תיק על יסוד הבדיקה והסינון הראשוניים, גם מבלי להעבירו לדיון בפני הועדה המייעצת.

15.בשנת 2005 הוחלט כי יש לעגן בנוהל, כי במקום בו מצא המשרד בישראל של נציבות האו"ם לפליטים, על יסוד בדיקה וסינון ראשוניים, כי הבקשה אינה מבססת, ולו לכאורה, עילת פליטות, תעביר הנציגות את המלצתה לועדה המייעצת על מנת שזו תמליץ לשר הפנים, למחוק הבקשה על הסף. ההליך האמור כונה "ההליך המקוצר" ונועד לטיפול בבקשות אשר לדעת נציבות האו"ם לפליטים אינן מגלות, ולו לכאורה, עילה למתן מעמד בישראל מכוח אמנת הפליטים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ