אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פורום החוסכים לפנסיה בישראל ואח' נ' שר האוצר ואח'

פורום החוסכים לפנסיה בישראל ואח' נ' שר האוצר ואח'

תאריך פרסום : 25/12/2017 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
6925-14,5128-17
24/12/2017
בפני הרכב השופטים:
1. י' עמית
2. א' שהם
3. ג' קרא


- נגד -
העותרים:
1. בבג"ץ 6925/14: פורום החוסכים לפנסיה בישראל
2. איגוד בתי ההשקעות
3. התאחדות חברות לביטוח חיים בע"מ
4. בבג"ץ 5128/17: בועז אופלר

ארנון שגב ועו"ד ריקי ריחני [בשם עותרים 1-2]
צבי פירון/עו"ד אפרת רנד/עו"ד שני סבג[בשם עותרת 3]
המשיבים:
1. בבג"ץ 6925/14:שר האוצר
2. משרד האוצר
3. החשבת הכללית של מדינת ישראל
4. הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר
5. בבג"ץ 5128/17: שר האוצר

עו"ד ענר הלמן
פסק דין
 

השופט י' עמית:

 

  1. המדינה תומכת בחסכונות הפנסיוניים של תושביה באמצעות אגרות חוב מיועדות, והעתירות שבפנינו עוסקות באופן ההקצאה של אותן אגרות חוב. כיום אג"ח מיועדות מוקצות רק עבור קרנות הפנסיה, ובמסגרת העתירה בבג"ץ 6925/14 התבקשנו להורות למשיבים להקצות אג"ח מיועדות גם עבור קופות גמל ותכניות "ביטוח מנהלים". במסגרת העתירה בבג"ץ 5128/17 נתקפו תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), התשע"ז-2017 (להלן: תקנות זקיפת התשואות). תקנות אלה מגדירות את אופן זקיפת התשואה מאג"ח מיועדות, באופן שמעניק עדיפות לעמיתים מבוגרים.

 

פתח דבר

 

  1. בפתח הדברים אציין, כי נושא החיסכון הפנסיוני הוא נושא חשוב ביותר, הן ברמה הלאומית הן ברמה האישית. החיסכון הפנסיוני משפיע באופן ניכר על היכולת הכלכלית ואורח החיים של אדם לעת זקנה. בהתאם לכך, נושא זה, על היבטיו השונים, מהווה את אחת הסוגיות הכלכליות החשובות ביותר גם מבחינת מדיניות ציבורית, ודי אם נאמר שהיקף הכספים המנוהלים במסגרת החסכונות הפנסיוניים הוא בסדר גודל של מאות מיליארדי שקלים. כיוון שכך, אין פלא שהרגולציה בתחום היא ענפה, וחשיבות הנושא אף הובילה בשנים האחרונות לרפורמות משמעותיות. ראויים לאזכור דבריו של המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:

 

"דעת לנבון נקל, כי עם התארכות תוחלת החיים והישגי הרפואה, על החיוב הרב שבהם, מקננת גם דאגה גדולה באשר לגורל הכלכלי של תקופת הזקנה אצל רבים, שכירים ועצמאיים כאחד, גם מן המעמד הבינוני. דומה כי אין צורך בשפעת ראיות להוכיח, כי עובדים רבים, מהם משכילים, אינם מודעים כראוי לנושא הפנסיה, ובמיוחד בגיל צעיר כשהזקנה נראית רחוקה [...] על כתפי הרגולטור, הממונה בנידון דידן, רובצת אחריות כבדה, שיש להביאה בחשבון בהתיחסות לנושא שבפנינו" (בג"ץ 3430/16 התאחדות חברות לביטוח חיים בע"מ נ' הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון משרד האוצר, בפסקה טז (30.6.2016) (להלן: בג"ץ 3430/16)).

 

           אכן, האחריות המוטלת על הרגולטור היא כבדה. עם זאת, אין בכך כדי לגרוע מן האחריות האישית המוטלת על כל אחד מתושבי המדינה לכלכל את צעדיו ולתכנן את עתידו הפיננסי. אמנם ישנם היבטים סבוכים, חלקם מצריכים מומחיות מיוחדת וייעוץ מקצועי, אך אין תחליף לאחריות אישית בסיסית, בבחינת "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין לבטל ממנה" (אבות ב, טז). בהקשר זה ראויה לציון מגמה שאותותיה ניכרים בשנים האחרונות, של הנגשת הידע הפנסיוני לציבור הרחב. למגמה מבורכת זו תורמים את חלקם רשויות השלטון, ארגוני מגזר שלישי וגם יוזמות פרטיות. הדברים נאמרו כרקע לדיון, אך יש להם גם חשיבות מעשית ונחזור לכך בהמשך.

 

מערכת הפנסיה: רקע מושגי ונורמטיבי

 

  1. הצדדים להליך הנוכחי השתמשו במושג "רובד ראשון" כדי לתאר חיסכון בסיסי לתקופה שלאחר פרישה מעבודה. בספרות המקצועית מקובלות הגדרות שונות, ומקובל למנות ארבעה רבדים של מערכת הפנסיה:

 

"הרובד הראשון הוא רובד ציבורי שמספקת המדינה. תכליתו של הרובד הראשון היא להבטיח רמת קיום מינימלית לפרטים שפורשים מהעבודה [קצבאות זקנה והבטחת הכנסה – י"ע]. הרובד השני הוא הרובד של פנסייה תעסוקתית אשר נועד להבטיח לפרט הפורש מהעבודה כי רמת חייו לאחר הפרישה תהא דומה לזו שהייתה לפני הפרישה. הרובד השלישימבוסס על חסכונות של הפרט. הרובד הרביעי מבוסס על עבודה לאחר גיל פרישה". (לילך לוריא "מיצוי זכויות פנסיוניות" חוקים ח 169 (יולי 2016) (להלן: לוריא), ההדגשות נוספו; ראו גם בג"ץ 3975/95 קניאל נ' ממשלת ישראל, פ"ד נג(5) 459, 508-507 (1999) (להלן: בג"ץ קניאל)).

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ