אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ע"א 7631/12 אמסטר ואח' נ' קרן קיימת לישראל ואח'

ע"א 7631/12 אמסטר ואח' נ' קרן קיימת לישראל ואח'

תאריך פרסום : 12/08/2015 | גרסת הדפסה

ע"א
בית המשפט העליון כבית משפט לערעורים אזרחיים
7631-12
12/08/2015
בפני השופט:
1. י' דנציגר
2. ע' פוגלמן
3. נ' סולברג


- נגד -
המערערים:
1. ישראל אמסטר
2. רות אמסטר

עו"ד רות אמסטר
המשיבים:
1. קרן קיימת לישראל
2. מנהל מקרקעי ישראל

עו"ד אפי יגל
פסק דין

 

השופט י' דנציגר:

 

             פרשנות צוואה – זוהי הסוגיה המרכזית שמתעוררת בערעור שלפנינו, המכוּון כנגד פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד (השופט א' מקובר) בת"א 6601-05-09. במסגרת פסק הדין דחה בית המשפט המחוזי את תביעת המערערים למתן סעד הצהרתי, לפיו הם זכאים להירשם כבעלים של מחצית הזכויות במקרקעין הידועים כגוש 6413 חלקה 24 במגדיאל  המצויה כיום בתחומי העיר הוד השרון (להלן:המקרקעין). בנוסף נדחו בפסק הדין גם  שתי טענות חלופיות של המערערים – כי הם זכאים לנהוג במקרקעין מנהג בעלים, ולחלופין כי תנאי חוזה החכירה המקורי שנערך ביום 10.7.1932 בין הקרן הקיימת לישראל (המשיבה 1) לבין סבם של המערערים עומדים בעינם. 

 

תמצית הרקע העובדתי

 

  1. המערערים, ישראל ורות אמסטר, הינם אח ואחות הרשומים בלשכת רישום המקרקעין בפתח תקווה כבעלי זכות החכירה של מחצית המקרקעין (להלן: המערערים). המשיבה 1, הקרן הקיימת לישראל (להלן: קק"ל), רשומה כבעלת המקרקעין. המשיב 2, מינהל מקרקעי ישראל (להלן: המינהל), מנהל את אדמות קק"ל, לרבות המקרקעין שבמחלוקת דנן.

 

  1. המקרקעין נרכשו על ידי קק"ל מכספי עיזבון המנוח לואיס רוזנבלום ז"ל (להלן: המנוח), שהיה תעשיין יהודי תושב ברייטון שבאנגליה ונפטר בשנת 1919. בצוואה שערך המנוח ביום 7.11.1918 הוריש המנוח חלק עיקרי מעיזבונו לבני משפחתו, ובנוסף הוריש סך של 5,000 פאונד לקק"ל (להלן: הצוואה הראשונה). כשנה לאחר מכן ערך המנוח נספח לצוואה (להלן: הנספח או הצוואה השנייה), במסגרתו ביצע שינויים מסוימים בצוואה הראשונה. במסגרת הנספח לצוואה ביטל המנוח את הפסקה הראשונה שבצוואה הראשונה, שבה נכתב שהוא מוריש לקק"ל סך של 5,000 פאונד, ותחת זאת נכתב כי נוכח רצונו שבני משפחתו יקימו את ביתם בפלשתינה ויעבדו את האדמה, הוא מוריש לקק"ל את כל יתרת עיזבונו, שתיוותר לאחר חלוקת העיזבון למשפחתו הקרובה, לצורך רכישת קרקעות בארץ ישראל ומתן אפשרות לאלה מבני משפחתו שהם צאצאיו הישירים של אביו ושיהיו מעוניינים לשבת בפלשתינה – להתיישב בה, וכל זאת בכפוף לתקנות ולתנאים שיהיו הכרחיים לטובת כלל הציבור.

 

  1. המנוח נפטר ביום 13.10.1919, וצוואתו השנייה אושרה ביום 20.4.1920. ביום 26.8.1924 נחתם הסכם בין קק"ל לבין מנהל עיזבונו של המנוח, מר ישראל רוזנבלום ז"ל (להלן: ההסכם). אין חולק כי הסכם זה נערך על מנת להוציא לפועל את החלק בצוואתו של המנוח שעוסק בהעברת יתרת עיזבונו של המנוח לקק"ל. ההסכם כלל התחייבויות הדדיות של שני הצדדים, ובמסגרתן נקבע כי תוקם וועדה -מנהלת שתפקידה יהיה לבקר ולהכווין את אופן מימוש יתרת העיזבון. וועדה זו עסקה, בין היתר, ברכישת קרקעות בכספים שהוריש המנוח לקק"ל עבור בני משפחתו של המנוח שעמדו בתנאים הנדרשים בצוואתו. ראוי לציין כי במסגרת ההסכם התחייבה קק"ל לנהל את כספי העיזבון בקרן כספית נפרדת.

 

  1. סבם של המערערים, ישראל אאורבך ז"ל (להלן: הסב), היה אחיינו של המנוח. הסב עלה לארץ ישראל ובשנת 1928 התיישב עם משפחתו במקרקעין. תחילה החתימה קק"ל את הסב על חוזה זמני למשך שלוש שנים, ועם סיומו נערך בין הצדדים ביום 10.7.1932 חוזה חכירה למשך 49 שנים (להלן: חוזה החכירה המקורי), שבמסגרתו נוסף למקרקעין שטח נוסף של 5,975 מ"ר שהיוו יחד חלק מחלקה 35 בגוש 6412 (להלן: השטח הנוסף). בנוסף לסב עלו לארץ ישראל באותה תקופה בני משפחה נוספים שהתיישבו גם הם בקרקעות שנרכשו בכספים מעיזבונו של המנוח, וגם הם הוחתמו על חוזי חכירה עם קק"ל.

 

  1. ביום 11.4.1948 נחתם שטר תיקון חוזה חכירה חקלאי בין קק"ל ליורשיו של הסב – אימם ודודם של המערערים, גב' בינה אאורבך-אמסטר ז"ל ומר דוד אאורבך ז"ל – במסגרתו הועברו להם זכויות החכירה במקרקעין (להלן: שטר התיקון). מחצית הזכויות במקרקעין נרשמו על שם אימם של המערערים והמחצית השנייה על שם דודם של המערערים. במסגרת שטר זה בוטלה בהסכמה זכות החכירה בשטח הנוסף.

 

  1. ביום 10.4.1991, לאחר מותה של אם המערערים, נרשמו המערערים כבעלי זכות החכירה במחצית הזכויות במקרקעין במקום אימם. בשלהי שנת 1995 הוגשה בקשה לפירוק השיתוף במקרקעין בבית משפט השלום בתל-אביב (ת"א 80141/95) על ידי מנהל העיזבון של דודם של המערערים. ביום 22.4.2007 הורה בית המשפט על פירוק השיתוף במקרקעין בדרך של חלוקה בעין ותשלומי איזון בין עיזבון הדוד המנוח לבין המערערים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ