אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ע"א 7287/12 חתמי לויד'ס נ' חברת נמל אשדוד בע"מ

ע"א 7287/12 חתמי לויד'ס נ' חברת נמל אשדוד בע"מ

תאריך פרסום : 09/12/2014 | גרסת הדפסה
ע"א
בית המשפט העליון כבית-משפט לערעורים אזרחיים
7287-12
09/12/2014
בפני כבוד השופטים:
1. השופט י' דנציגר
2. השופט ע' פוגלמן
3. השופט צ' זילברטל


- נגד -
המערערים:
1. תמי לויד'ס
2. חברת חשמל לישראל בע"מ

עו"ד אירית לשם קיפרמן; עו"ד אירה ליבשין
המשיבה:
חברת נמל אשדוד בע"מ
עו"ד אילן אורלי
פסק דין

 

השופט צ' זילברטל:

 

ערעור על פסק דינו מיום 1.7.2012 של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו (כב' השופט מ' יפרח) בת"א 41124-02-10, בגדרו נדחתה תביעת תחלוף של המערערים 1 (להלן: המבטחים) ותביעה נזיקית של המערערת 2 (להלן: חברת החשמל) נגד המשיבה (להלן: הנמל).

 

 

עיקרי העובדות

 

1.       במהלך שנת 2001 התקשרה חברת החשמל עם חברתSiemens Aktiengesellschaft (להלן: סימנס) שבגרמניה בחוזה לרכישת ציוד להקמת תחנת כוח ליצור חשמל, בתמורה לסכום כולל של כ-76 מיליון דולר. הציוד יובא בהובלה ימית מנמלי רוטרדם בהולנד ונורפולק בוירג'יניה ארה"ב לנמל אשדוד. חברת החשמל ביטחה את הציוד בפוליסה לביטוח מטענים בהובלה ימית באמצעות סוכנות לאומית לביטוח בע"מ (להלן: סל"ל) על-ידי שישה סינדיקטים, הם המבטחים.

 

2.       המטען הובל ב-11 מכולות ו-415 ארגזי עץ, כאשר המטען שהיה מצוי בארגזים נעטף באריזות ואקום של יריעות אלומיניום מולחמות, ובחלק מן הארגזים אף הונחו שקיות המכילות חומר סופח לחות. יצוין, כי בשטר המטען שנערך בקשר עם ההובלה מנמל רוטרדם לנמל אשדוד נכללה ההערה הבאה:"All cargo ‘soaked wet’ before loading". כתוצאה מכך הבהירו המבטחים לחברת החשמל כי לא יישאו בנזק שיגרם למטען מחמת רטיבות, שכן אין מדובר בנזקים המכוסים על-ידי הפוליסה שנערכה.

 

3.       האנייה נושאת המטען הגיעה לנמל אשדוד ביום 12.1.2006, ופריקתה החלה ביום המחרת ונמשכה עד ליום 16.1.2006. מפאת שווי המטען, מינתה חברת החשמל שמאי מטעמה ממשרד השמאים מ. קצן ושות' (1991) בע"מ (להלן: גרין), להיות נוכח במעמד פריקת המטען בנמל. עובר להליך הפריקה, בחן גרין את מצבו של המטען בעודו מצוי באנייה המובילה, ודיווח כי המטען במצב שלם ותקין וסיוורו נעשה באופן מקצועי. ואולם, במהלך פריקת המטען על-ידי סוורי הנמל נפגעו 26 ארגזי עץ - חלקם נשברו עם נפילתם במהלך שינועם, וחלקם ניזוקו מפגיעות מלגזה. בחוות דעתו של גרין מצויים תיאורים ותצלומים של הפגיעות שנגרמו לארגזים הנ"ל ונסיבות פגיעתם.

 

4.       לפי האמור בדו"ח השמאות הסופי מיום 11.10.2009 שהוכן על-ידי השמאי קצן (להלן: קצן) ממשרד השמאים הנ"ל (להלן: הדו"ח הסופי), בפגישות של נציגי חברת החשמל והשמאים מטעמה, שנערכו ב-31.5.2006 וב-30.8.2006, הוסכם כי הארגזים שניזוקו במהלך הפריקה יפתחו לבדיקה, כאשר אלו מהם שיתגלו בתכולתם נזקים ישלחו לסימנס להמשך טיפול והערכה של הנזק. ביום 20.12.2006, כשנה לאחר אירוע הפריקה, סייר שמאי מטעם הנמל (להלן: גל), ביחד עם השמאים קצן וגרין מטעם חברת החשמל, במחסני חברת החשמל בהם אוחסנו הארגזים הניזוקים, על-מנת להתרשם מן הנזקים הנטענים. בדו"ח שהוכן מטעמו, סמך השמאי גל ידו על מרבית הנזקים שדווחו על-ידי השמאים קצן וגרין, אולם ציין, כי לאחר פתיחת הארגזים לשם בדיקת תכולתם, הללו לא נאטמו בשנית כדי להגן על היחידות מפני נזקי לחות ורטיבות. בהמשך, במהלך פברואר 2007, הגיע לישראל מומחה מטעם סימנס (להלן: וידמן), במטרה לבדוק את תכולת הארגזים שניזוקו, ולחוות דעתו ביחס לאילו מהם דרושה בדיקה נוספת ויסודית על-ידי היצרן בגרמניה. על-פי הדו"ח הסופי, בהתאם להמלצת וידמן, נשלחו שש יחידות שניזוקו באופן משמעותי להמשך טיפול בגרמניה על-ידי סימנס. כנטען בדו"ח הסופי, אנשי סימנס החליטו כי ארבע יחידות מבין השש אינן כשירות לשימוש וטעונות החלפה, ואילו שתיים נוספות ניתנות לתיקון, האחת על-ידי סימנס והשנייה על-ידי חברת החשמל.

 

5.       המבטחים, אשר אימצו את עמדתה הנטענת של סימנס, שילמו לחברת החשמל תגמולי ביטוח בעבור החלפת ותיקון שש היחידות המדוברות בסכום של 640,857 אירו, וזאת לאחר הפחתת השתתפותה העצמית של חברת החשמל בסך 10,000 דולר. בגין תגמולי הביטוח שהשתלמו הגישו המבטחים תביעת תחלוף נגד הנמל בשל אחריותו הנטענת לנזקים שנגרמו, ואילו חברת החשמל הגישה תביעת נזיקין בגובה סכום ההשתתפות העצמית. תחילה נסבה התביעה על סך תגמולי הביטוח שהשתלמו בעבור כל שש היחידות, ואולם במהלך שמיעת הראיות חזרו בהם המערערים מתובענתם ביחס לשתיים מן היחידות שהוחלפו, שכן לא היה בידיהם כל תיעוד לנזקים שנגרמו לארגזי יחידות אלו במהלך פריקתם מן האנייה. כתוצאה מכך, נסובה התביעה על תגמולי ביטוח בסך 515,857 אירו, שהשתלמו בגין החלפת שתי יחידות ותיקון של שתיים נוספות, ובסך הכל ארבע יחידות.   

 

6.       יצוין, כי לכתב התביעה צרפו המערערים מסמכים שונים מטעם סימנס ובהם מסמך ובו תוצאות בדיקות היחידות שנשלחו לגרמניה, והמלצת סימנס להמשך הטיפול בהן (להלן: נ/3). במהלך חקירתו הנגדית של השמאי קצן ביקש הנמל להגיש מסמך זה כראייה, לצד מסמך ובו חוות הדעת של וידמן (להלן: נ/2; נ/2 ו-נ/3 יכונו להלן: מסמכי סימנס). ביחס ל-נ/2, התנגדה באת-כוח המערערים במהלך החקירה הנגדית של השמאי קצן להגשתו כראיה לאמיתות תוכנו (עמ' 37 לפרוטוקול). בסיכומיהם בבית המשפט המחוזי, טענו המערערים כי התנגדו לקבילותו של נ/3, כראיה לאמיתות תוכנו, בטענה כי המסמך צורף לכתב התביעה להוכחת עצם קיומו וקבלתו להבדיל מתוכנו, שכן הוא לא הוגש באמצעות עורכו. המערערים טענו כי משנמנע הנמל להביא לעדות את עורכי המסמך מטעם סימנס כפי שמתחייב מדיני הראיות: "הרי המוצג נ/3 כמוהו כאין ואפס, נייר לבן ריק" (סעיף 40 לסיכומי המערערים בבית משפט קמא). להשלמת התמונה יצוין, כי המסמך נ/3 סומן כראיה מטעם הנמל במהלך חקירת קצן (עמ' 38 לפרוטוקול), כאשר ההתנגדות לקבילותו נרשמה מפי באת-כוח המערערים כאשר הוא הוצג לעדה אחרת, הגב' ברטה עידה מטעם סל"ל (עמ' 15, 16 לפרוטוקול).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ