אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 67654-12-15 העמותה למען מדע מוסרי ואח' נ' המועצה לניסויים בבעלי חיים ואח'

עת"מ 67654-12-15 העמותה למען מדע מוסרי ואח' נ' המועצה לניסויים בבעלי חיים ואח'

תאריך פרסום : 28/10/2016 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים כבית-משפט לעניינים מנהליים
67654-12-15
27/09/2016
בפני השופטת:
נאוה בן אור

- נגד -
העותרים:
1. העמותה למען מדע מוסרי
2. שגיא אגמון

עו"ד ליויאן סגל
המשיבים:
1. המועצה לניסויים בבעלי חיים
2. יו"ר המועצה לניסויים בבעלי חיים
3. הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד הבריאות

עו"ד מורן בראון
פסק דין
 

 

העתירה

 

1.העותרת היא עמותה שחרתה על דגלה מאבק למען תקינות ציבורית ומוסרית בתחום המדע, לרבות בכל הנוגע לניסויים בבעלי חיים. העותר הוא עורך דין הפעיל בתחום ההגנה על זכויות בעלי חיים. בגדרה של העתירה שלפניי התבקשו שלושה סעדים. האחד, שבית המשפט יורה למשיבים – המועצה לניסויים בבעלי חיים; יו"ר המועצה לניסויים בבעלי חיים; והממונה על העמדת מידע לציבור במשרד הבריאות – לפרסם דו"חות שנתיים בהתאם להוראות סעיף 5 לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998 (ולהלן: חוק חופש המידע) וכי דו"חות אלה יכללו, בנוסף למידע האמור להיכלל בהם על פי תקנה 6 לתקנות חופש המידע, התשנ"ט-1999 (ולהלן: תקנות חופש המידע), מידע נרחב לאין ערוך, העולה בקנה אחד עם המידע הנדרש על פי דירקטיבה 2010/63/EU של האיחוד האירופי. השני, שבית המשפט יורה למשיבים לדון ולהחליט בדבר איסוף ופרסום של מידע, ובכלל זה מידע סטטיסטי, בהתאם לחובה להתנהלות שקופה של הרשות ולחובת הנאמנות שלה לציבור. השלישי, שבית המשפט יורה למשיבים לקבוע מדיניות ברורה ביחס למידע שאותו על המועצה לאסוף ולפרסם לציבור במסגרת הדו"חות השנתיים, בהתחשב בהסדרים המקובלים בעולם.

 

לאחר ששמעו את הערותיי, הסכימו העותרים, כי אין בידם להצביע על מקור סמכות לבית המשפט לעניינים מנהליים לדון בסעדים השני והשלישי, שעילתם אינה נעוצה בחוק חופש המידע. משכך, חזרו בהם מהיבטים אלה של העתירה והיא נדחית ביחס אליהם.

 

2. נותר לבירור הסעד הראשון, אשר לגביו עמדת המשיבים הינה, בתמצית, שהמועצה לניסויים בבעלי חיים אינה בבחינת "רשות ציבורית" אשר חלה עליה חובה עצמאית, מכוחו של חוק חופש המידע, לפרסם דין וחשבון שנתי; כי מבחינת השיוך הארגוני המועצה היא חלק ממשרד הבריאות; וכי מכל מקום, אין לראות בתקנה 6 לתקנות חופש המידע בסיס להטלת חובה לפרסום המידע שלטעמם של העותרים ראוי שייכלל בדו"ח השנתי, מעבר לנדרש באותה תקנה.

 

רקע נורמטיבי

  • המועצה לניסויים בבעלי חיים

    3.המועצה לניסויים בבעלי חיים (ולהלן: המועצה), הוקמה במסגרתו של חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), התשנ"ד-1994 (ולהלן: חוק הניסויים). סעיף 2 לחוק הניסויים קובע כי המועצה תהיה בת 23 חברים שימונו על ידי שר הבריאות, ובכללם ששה נציגי האקדמיה הלאומית למדעים (מהם שניים מתחום מדעי החיים או הרפואה וארבעה מתחום מדעי החברה, הרוח, המדעים המדויקים והמשפטים); מנהל בית ספר לרפואה וטרינרית; שני דיקאנים של בית ספר לרפואה או סגניהם; נציג המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל; נציג המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים הוטרינרית; נציג התאחדות התעשיינים; נציגי שרי הבריאות, החינוך, המדע, המשפטים, הגנת הסביבה; יו"ר הוועדה לניסויים בבעלי חיים במערכת הבטחון; מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות; שלושה נציגים שהומלצו על ידי ארגון הגג של הארגונים למען בעלי חיים.

     

    חוק הניסויים ממשיך וקובע את תפקידיה של המועצה ובכללם קביעת כללים למתן היתרים לעריכת ניסויים בבעלי חיים ודרכי עריכת הניסויים - כללים שתכליתם למזער את הסבל הנגרם לבעלי החיים ולמנוע עריכת ניסויים מיותרים (סעיף 4 לחוק). סעיף 13 לחוק הניסויים קובע כי המועצה תמנה מבין חבריה ועדה, המוסמכת להתיר ניסויים בבעלי חיים. הוועדה תהיה בת שלושה חברים לפחות ובהם רופא וטרינר שיכהן כיו"ר והיא זו שתבחן בקשות לאישור ניסויים בבעלי חיים ותיתן היתר ככל שתמצא שהבקשה עולה בקנה אחד עם הכללים שקבעה ועם דרישות החוק. עם זאת, משרדי ממשלה, מוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות חינוכיים ומוסדות נוספים שאישרה המועצה לעניין זה, יהיו רשאים להקים ועדה פנימית שאחד מחבריה הוא רופא וטרינר. ועדה פנימית זו תמלא את תפקידי הוועדה לפי סעיף 13, ותדווח למועצה אחת לשישה חודשים על הניסויים שהתירה. כך גם קובע חוק הניסויים כי המועצה תקים ועדת ביקורת בראשות נציג שר המשפטים, וחבריה יהיו מנהל השירות הווטרינרי במשרד החקלאות (או נציגו) וחוקר מתחום הרפואה או מדעי החיים (סעיף 16).

     

    4. עינינו הרואות, שלפנינו גוף המורכב חלקו מעובדי מדינה – ורק אחד מהם הוא עובד משרד הבריאות, וחלקו מנציגי גופים אחרים בעלי עניין, שאינם עובדי מדינה (גופי מחקר, תעשייה ונציגי ארגונים למען בעלי חיים). במילים אחרות, המדובר "בגוף קולגיאלי, המורכב מנציגים המייצגים אינטרסים שונים ... ולא כולם שייכים למגזר הממשלתי" (עע"מ 3286/02 ועדת ערר לעניין קרקע חקלאית ושטחים פתוחים נ' חברת דור אנרגיה (1988) בע"מ, פ"ד נח(1) 502, 514 (2004)) (להלן: עניין ועדת ערר לעניין קרקע חקלאית). למשמעות היות המועצה גוף קולגיאלי אדרש בהמשך.

     

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ