אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' רשות ניירות ערך

התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' רשות ניירות ערך

תאריך פרסום : 03/05/2017 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים ירושלים
54678-01-17
26/04/2017
בפני השופטת:
נאוה בן אור

- נגד -
העותרת:
התנועה למען איכות השלטון בישראל
עו"ד איתמר שחר
עו"ד נילי אבן-חן
עו"ד צרויה מידד-לוזון
המשיבים:
1. רשות ניירות ערך
2. הממונה על חופש המידע ברשות ניירות ערך

פסק דין
 

 

 

העותרת מבקשת כי המשיבה תחשוף לפניה חוות דעת משפטית פנימית, העוסקת בשינוי מבנה הבעלות בבורסה לניירות ערך בתל אביב בע"מ, ואשר על בסיסה החליטה לקדם את התיקון לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, בעניין השינוי המבני של הבורסה. המשיבה מסרבת לעשות זאת, ונסמכת, בעיקרו של דבר, על הוראת סעיף 9(ב)(4) לחוק חופש המידע, התשמ"ח-1998 ולפיו מוסמכת רשות ציבורית להימנע מחשיפת מידע בעל אופי פנימי.

 

רקע

 

1.ב-21.7.2016 פנתה העותרת, לראשונה, למשיבה, בבקשה לפי חוק חופש המידע, התשמ"ח-1998 (להלן: חוק חופש המידע) ובגדרה ביקשה כי יומצאו לידיה כל חוות הדעת אשר שימשו לצורך קידום הצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה בישראל (הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ו-2016). בכלל חוות הדעת המבוקשות ביקשה העותרת כי יומצאו לידיה מחקרים השוואתיים אודות מבנה הבורסה במדינות אחרות בעולם ומהלכי הפרטת בורסות במדינות אחרות בעולם; חוות דעת משפטיות; חוות דעת כלכליות; הערכת שווי לצרכי מיסוי או לכל צורך אחר; חוות דעת אודות מבנה הבעלות בבורסה ובכלל זאת אודות זכותם הקניינית, לכאורה, של חברי הבורסה. בנוסף ביקשה כי יומצאו לעיונה מסמכים שהוצגו לפני הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה (ועדת בן חורין), אשר עמדו בבסיס הצעת החוק.

 

ב-19.9.2016 השיבה המשיבה על הפנייה והודיעה כי היא נכונה להיעתר לבקשה באופן חלקי. המשיבה המציאה לעיונה של המבקשת את רשימת המאמרים בנושא מבנה הבעלות של בורסות שונות ברחבי העולם, עליהם הסתמכה. בנוסף המציאה לעיונה מסמכים שהוצגו לפני הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה, על פי רשימה שפורטה במכתב. את יתר המסמכים המבוקשים סירבה המשיבה למסור, בהתבססה על טעמים שונים, ובכללם שהמדובר במידע בעל אופי פנימי (סעיף 9(ב)(4) לחוק חופש המידע); שמסירת המידע עלולה לשבש את תפקודה התקין ולפגוע ביכולתה לבצע את תפקידיה (סעיף 9(ב)(1) לחוק האמור); שחלק מן המסמכים נמסרו למשיבה בתנאי שלא יגולו (סעיף 9(ב)(7) לחוק) ועוד. בנוסף העירה המשיבה כי במכתבה לא הצביעה העותרת על אינטרס כלשהו במידע ועל כן בהפעילה את שיקול דעתה על פי סעיף 10 לחוק חופש המידע לא עמדו לנגד עיניה אינטרסים אישיים, ספציפיים ואחרים של העותרת, שניתן היה להביאם במסגרת השיקולים הרלוונטיים.

 

2. ב-2.11.2016 שבה העותרת ופנתה למשיבה, והודיעה כי לנוכח האמור במכתב לעיל, והגם שהיא סבורה כי נימוקי תשובתה שגויים, היא מבקשת לצמצם את בקשתה ולהתמקד אך בחוות הדעת אודות מבנה הבעלות בבורסה, לרבות אודות זכותם הקניינית לכאורה של חברי הבורסה, בבורסה ובנכסיה. במכתב טענה כי ידוע לה שנערכו לפחות שלוש בדיקות משפטיות בעניין זה: במשיבה, במשרד האוצר ובמשרד המשפטים. העותרת טענה במכתבה כי קיים אינטרס ציבורי מובהק בחשיפת חוות הדעת, שכן על יסודן מקודמת חקיקה המתבססת על ההנחה לפיה חברי הבורסה הם הזכאים היחידים לזכויות ההוניות שייווצרו בה עקב השינוי המבני. עמדתה היא שהמדובר בהנחה בעייתית הסותרת את האינטרס הציבורי, באשר היא מתעלמת מזיקתם של נכסי הבורסה לציבור. עוד טענה העותרת במכתבה כי אין עומד למשיבה הסייג שבסעיף 9(ב)(4) לחוק חופש המידע, באשר הרשות אזכרה את דבר קיומן של חוות הדעת על מנת לשכנע את חברי ועדת הכספים של הכנסת כי אין ממש בעמדה לפיה נכסי הבורסה אינם שייכים לחבריה. מכאן שהמדובר במידע בעל ערך ציבורי מובהק, ונשמטת הקרקע מתחת לנימוק הדחייה המתבסס על הסייג האמור.

 

המשיבה השיבה למכתב זה ב-27.12.2016 והודיעה כי לא שינתה את עמדתה שהמדובר במידע בעל אופי פנימי מובהק, החוסה תחת הסייג של סעיף 9(ב)(4) לחוק. המשיבה דחתה את הטענה לפיה מצויות בידיה שלוש חוות דעת משפטיות שונות והבהירה כי בידיה חוות דעת משפטית אחת בלבד. עוד דחתה את טענת העותרת לפיה יש אינטרס ציבורי בגילוי המידע, שהרי כלל הדעות הנוגעות לזכויות חברי הבורסה הובעו בגלוי במסגרת הדיונים שנערכו בקשר להצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה. ואם כך, אין גילויה של חוות הדעת משרת אינטרס ציבורי כלשהו. אולם, גם לו היה בגילוי לשרת אינטרס ציבורי, עמדת המשיבה היא שקיימת מלוא ההצדקה לתחולת הסייג בשל הפגיעה הקשה ברשות לו תיחשף חוות הדעת.

 

מכאן העתירה.

 

תמצית טענות העותרת

 

3. העותרת טוענת בעתירתה כי העניין הציבורי במידע המבוקש נובע מעמדתה כי הבורסה והנכסים שנצברו בידיה, והמוערכים על ידה במאות מיליונים אם לא במיליארדי שקלים, אינם קניינם של חברי הבורסה ולפחות אינם קניינם הבלעדי, וכי קיימת זיקה איתנה בין נכסים אלה לבין הציבור. הצעת החוק – שביני לביני הפכה חוק (ב-20.3.2017) – עומדת בסתירה מוחלטת לעמדה זו ויוצאת מנקודת הנחה לפיה חברי הבורסה זכאים להחזיק במניות הבורסה העתידיות וכך יתאפשר להם לקבל לידיהם בעלות מלאה על נכסיה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ