אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 45302-05-14 עבאסי ואח' נ' שר הפנים ואח'

עת"מ 45302-05-14 עבאסי ואח' נ' שר הפנים ואח'

תאריך פרסום : 25/10/2015 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
45302-05-14
20/10/2015
בפני השופט:
יורם נועם

- נגד -
העותרים:
1. עומר יעקב אברהי עבאסי
2. פרידה מחמד מוסא עבאסי

עו"ד א' גבע
המשיבים:
1. שר הפנים
2. רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול

עו"ד מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)
פסק-דין

 

העתירה

1.לפניי עתירה מינהלית נגד החלטת מנהלת לשכת מזרח ירושלים של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, מיום 5.2.14, לדחות את בקשת העותרים לקבלת היתרי שהייה בישראל מכוח החלטת ממשלה 2492 ("הסדר 1987"). החלטת הממשלה הנ"ל המאפשרת מתן היתרי שהייה זמניים בישראל למי שהוכיחו כי התגוררו בתחום המוניציפאלי של ירושלים החל משנת 1987 ואילך, וכי בניית גדר הביטחון פגעה באופן ממשי במרקם חייהם. בעניינם של העותרים נמצא, כי הם אינם מתגוררים בביתם שבירושלים כיום, ומכל מקום – אינם מקיימים בירושלים מרכז חיים ברצף משנת 1987, זאת על-יסוד ראיות מינהליות שעמדו לפני המשיב, המצביעות על כך שמרכז חייהם של העותרים בביתם שביריחו. עוד נמצא, כי העותרים לא הרימו את הנטל המוטל עליהם להוכיח באמצעות ראיות אובייקטיביות מהימנות, כי התגוררו בביתם שבירושלים בשנת 1987 ולאחר מכן ברצף. מכאן העתירה.

 

 

 

המסגרת הנורמטיבית

2.בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, סיפחה מדינת ישראל את אזור מזרח ירושלים לשטחה, וקבעה, בצו סדרי השלטון והמשפט (מס 1), תשכ"ז-1967 ומכוח סעיף 11 ב' לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, כי יחולו באזור זה המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה (בג"ץ 282/88 מוברק עווד נ' יצחק שמיר, ראש הממשלה ושר הפנים, פד"י מב(2) 424, 429 (1988)). באותה העת, נערך מִפקד אוכלוסין בירושלים וכן באזור יהודה ושומרון (להלן – מפקד האוכלוסין). תושבי אזור יהודה ושומרון (להלן גם – האזור) שנרשמו בשלב זה במרשם האזור, קיבלו תעודות זיהוי של האזור בלבד; אולם תושבי מזרח העיר, שנרשמו באמצעות המִפקד שנערך בירושלים, קיבלו רישיון לישיבת קבע בישראל וניתנו להם תעודות זהות (עע"מ 9981/05 עאישה עאבד נ' שר הפנים משרד הפנים (16.4.07); ובג"ץ 282/88 בעניין עווד, לעיל). כפועל יוצא, מי שלא התפקד ונרשם בעת ההיא במרשם האוכלוסין בירושלים, אינו זכאי לקבל רישיון לישיבת קבע בישראל, וכניסתו לישראל מותנית בשיקול דעתו של שר הפנים, לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 (להלן – חוק הכניסה לישראל; ראו: בג"ץ 282/88 בעניין עווד, לעיל; ועע"מ 10811/04 מוחמד עבדאללה סורחי נ' משרד הפנים (17.3.05)). המועד הקובע לעניין זה הוא, אפוא, מקום המגורים בזמן מִפקד האוכלוסין (עע"מ 10811/04, בעניין סורחי, לעיל).

 

3.בצד האמור, משרד הפנים הכיר בעובדה שבעריכת מפקד האוכלוסין נפלו טעויות, כך שבמקרים נדירים נרשמו תושבים כתושבי האזור, על-אף שבפועל התגוררו בתחומה הריבוני של מדינת ישראל, לאחר סיפוח מזרח ירושלים כאמור (בג"ץ 3562/96 כמאל אבו סעד נ' המפקד הצבאי איזור הגדה המערבית (14.6.05); (עת"מ (י-ם) 8877/08 אברהים מחמוד יוסף אלאטרש נ' שר הפנים (19.4.10); עת"מ (י-ם) 34940-04-11 פאדי דראס נ' משרד הפנים (22.1.12); ועת"מ (י-ם) 5356-09-11 והאדנה פאדי בן מנצור נ' משרד הפנים (30.4.12)). עם-זאת, הובהר בפסיקה, כי "נטל ההוכחה מוטל על הטוען כי נעשתה לגביו טעות"; וכי "בחלוף השנים מאז מלחמת ששת הימים, כובד משקלו של הנטל הזה הלך ורב" (עת"מ (י-ם) 8877/08, בעניין אלאטרש, לעיל; ועת"מ (י-ם) 34940-04-11 בעניין דראס, לעיל). נפסק, כי על הטוען לטעוּת כאמור, להוכיח, ברמת הראייה המינהלית ובאמצעות ראיות אובייקטיביות, שמרכז חייו היה בירושלים בתקופה הרלבנטית (עע"מ 10811/04, בעניין סורחי, לעיל).

 

4.במרוצת השנים נקבעו שני נהלים שמכוחם איפשרה המדינה להסדיר את מעמדם בישראל של מי שלא נרשמו כתושבי ירושלים במפקד האוכלוסין שנערך בשנת 1967.

 

ההסדר הראשון פורסם בשנת 1998, ועניינו מתן היתרי שהייה בישראל לתושבי האזור שלא התפקדו כאמור, אך הוכיחו כי עברו להתגורר בירושלים לכל המאוחר בסוף שנת 1972, וכי הם מתגוררים בה ברציפות מאז, או כי התגוררו בעיר בשנת 1967 ולא התפקדו מסיבה כלשהי (להלן – הסדר 1972; ראו: בג"ץ 9366/10 מוחמד בן חליל אל סורחי נ' משרד הפנים (29.1.12)). כפי שעולה ממכתב מאת מזכיר הממשלה מיום 4.2.1998, ההסדר האמור אינו מקנה מעמד בישראל, ו"המירב שיש בידי הממשלה ליתן הוא הצהרה בדבר היעדר כוונה לגרש את מי ששוהה בירושלים שלא כדין שנים רבות מאוד; זאת על פי קריטריונים שייקבעו על ידי משרד הפנים ובהתייעצות עם גורמי ביטחון, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, ואשר יובאו לאישורו של הדרג המדיני". במכתב מטעם היועץ המשפטי לממשלה מיום 14.10.98, פורטו הקריטריונים שלאורם יש לבחון בקשות למתן "היתר מיוחד" לפי הסדר 1972, ובכללם – תצלומי אוויר משנת 1967 של בית המבקש; היתרי בנייה שהוצאו בגין הבית; מסמכים הקשורים במבנה, כגון – חוזי שכירות, מכירה או קניה, וכן קבלות המעידות על תשלום מיסים וחשבונות בעד המבנה; ואישורים מטעם מוסדות לימוד ועבודה שבהם למדו או הועסקו בני המשפחה במשך השנים – והכל כדי להוכיח מרכז חיים בירושלים משנת 1972 לפחות, ברצף. כן צוין, כי על המבקשים לתמוך בקשותיהם בתצהיר; וכי במקרים שבהם ההכרעה בבקשה אינה ברורה – יבקרו נציגי משרד הפנים בשטח המדובר, וכן יערכו שימוע לבני המשפחה במקום. בצד זאת הודגש, כי "המשקל שניתן לכל אחד מן הנושאים שלעיל עשוי להשתנות ממקרה למקרה, ובאופן עקרוני כל ראיה אחרת שלא אוזכרה לעיל עשויה להישקל ולהיבדק אף היא, והכל על מנת להכריע בשאלת הגדרת המבקשים כמי שמתגוררים בישראל 'שנים רבות מאוד' ".

 

ההסדר השני נקבע בהחלטת ממשלה מס' 2492 מיום 28.10.07 (להלן – הסדר 1987), והוא הרלבנטי לענייננו. בהחלטה זו צוין, שככלל אין להעניק רישיון ישיבה מכוח חוק הכניסה לישראל לתושבי האזור, הטוענים כי קיימו מרכז חיים במזרח ירושלים עובר לחודש יוני 1967, ולא התפקדו במפקד האוכלוסין. אולם בצד זאת נקבע, כי "תושב איו"ש הרשום במרשם האוכלוסין באיו"ש והמתגורר, שלא כדין, במזרח ירושלים, ברציפות משנת 1987 ועד ליום הגשת בקשתו בהתאם להחלטה זו, ואשר בניית גדר הביטחון באזור ירושלים פגעה באופן ממשי במרקם חייו... רשאי שר הפנים לאפשר את המשך ישיבתו במזרח ירושלים, עפ"י היתר שהיה זמני שינתן על ידי מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, בשים לב לנסיבותיו האישיות" (ההדגשות הוספו). בפרט הודגש, כי היתר כאמור יינתן לאחר ששוכנע שר הפנים, "על בסיס ראיות אובייקטיביות מהימנות, כי המבקש התגורר ברציפות במזרח ירושלים משנת 1987 ועד ליום הגשת בקשתו..." (ההדגשה אינה במקור; ראו: בג"ץ 9366/10, בעניין סורחי, לעיל).

 

הרקע העובדתי

5.עותר 1 נולד בשנת 1933 בכפר סילואן בירושלים. עותרת 2 נולדה אף היא בכפר סילואן, בשנת 1936. השניים נישאו זו לזה בשנת 1956, בכפר. אין מחלוקת, כי לאחר מלחמת ששת הימים נרשמו העותרים במִ‏פקד האוכלוסין של האזור, וכיום הם מופיעים במרשם האוכלוסין של האזור, בכתובת ביריחו. העותרים טוענים, בתמצית, כי העותר ירש מאביו את בית המשפחה בסילואן, והוא מתגורר בו לסירוגין משנות ה-50 ועד היום (להלן – הבית בירושלים או הבית); כי סמוך לפני פרוץ מלחמת ששת הימים שהה העותר בירדן, במסגרת עבודתו כמורה מטעם משרד החינוך הירדני, שעה שעותרת 2 וילדיהם נותרו בסילואן; כי במהלך המלחמה ברחו העותרת וילדיה לבית הוריה ביריחו, ושם התפקדו במועד הקובע; וכי חזרו להתגורר בסילואן בשנת 1970, כאשר מאז חזרתו של העותר ארצה ויציאתו לפנסיה התגוררו העותרים בבית המשפחה. בהמשך חידדו העותרים את טענותיהם, והבהירו כי העותר עבד ביריחו כמורה גם בין השנים 1987-1994 ורק לאחר מכן יצא לגמלאות; אולם בתקופה זו, לדבריהם, לא הוטלו מגבלות משמעותיות על מעבר משטחי האזור לירושלים, ולכן העותר המשיך להתגורר בירושלים בתקופה זו, תוך כדי עבודתו ביריחו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ