אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ערעור על ביטול גיור

ערעור על ביטול גיור

תאריך פרסום : 24/04/2012 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני גדול
810583-1
06/03/2011
בפני השופט:
1. הרב חגי איזירר - אב"ד
2. הרב ציון אלגרבלי - דיין
3. הרב בנימין בארי - דיין


- נגד -
התובע:
פלונית
עו"ד שלום אטלי
הנתבע:
מנהל המחלקה לבירורי יהדות
פסק דין

 

המערערת [פלונית] גויירה ע"י ביה"ד הרבני האזורי בבאר שבע ביום י"א בתמוז תשנ"ה 9.7.95.

בביה"ד בבאר שבע ניתנו שתי החלטות לאחר שהושמעו טענות ועדויות כנגד תקפו של הגיור.

החלטה ראשונה ביום י"א באדר ב' תשס"ח 18.3.08. באותה החלטה קבע ביה"ד בדעת רוב שהטיפול שלו בתיק אינו מכח תביעת ארגון יד לאחים אלא משום שעל פי תקנות הדיון יש סמכות לביה"ד אם חושש שטעה בפסק דינו לקיים דיון מחדש. האשה הוזמנה לדיון ראשון ליום כ"א באייר תשס"ז 9.5.07 ולא התייצבה. אח"כ הוזמנה האשה ליום י"ט בסיון תשס"ז ולא הופיעה ומשום כך שמע ביה"ד את העדה שהעידה על אמונתה של האשה [פלונית] במשיחיות של אותו האיש.

האשה הוזמנה בשלישית ליום 31.10.07, וכמה ימים לפני הדיון הגיעה בקשת דחיה מאת ב"כ האשה. ב"כ האשה הוזמן לדיון למועד רביעי ליום ה' באדר ב' תשס"ח 12.3.08, ובו טען כי האשה לא קיבלה את ההזמנות לשני המועדים הראשונים ומשום כך לא היה רשאי ביה"ד לקבל את העדויות כמו כן טען שלארגון יד לאחים אין מעמד של תובע ואינו יכול לחייב את הנתבעת להופיע לדיון.

ביה"ד בהחלטתו הנ"ל מיום י"א באדר ב' תשס"ח קיבל את הטענות וקבע כי יד לאחים אינו בעל מעמד של תובע והתיק הפך מיום א' באלול תשס"ז לתיק שביוזמתו - לבדוק אם חלה טעות בפסק דינו וניתנה על כך החלטה ביום א' באלול תשס"ז.

בהמשך כותב ביה"ד כי האשה קבלה שתי החלטות, האחת מיום כ"א באייר תשס"ז 9.5.07 והשניה מיום א' באלול תשס"ז, וידעה מהחלטות אלו שביה"ד דן מכח זכותו לעיין בפסק דינו כשיש לו חשש שטעה, והיא לא הופיעה לדיונים שנקבעו אח"כ בטיעונים פורמלים גרידא, ולכן יש מקום להקפיא את פסה"ד לגיור עד לברור וכן לרשום את האשה והילדים שנולדו לה לאחר הגיור כמעוכבי נשואין עד לברור. החותמים על ההחלטה הם הדיינים שנתנו את פסק הדין לגיור בחודש תמוז תשנ"ה.

ההחלטה השניה של ביה"ד האזורי ניתנה לאחר דיון מקיף, חקירת האשה [פלונית] וכן שמיעה חוזרת של העדות. הדיון נערך ביום כ"ב באלול תשס"ח 22.9.08. ההחלטה השניה ניתנה ביום כ"ב בטבת תשס"ט 18.1.09 ובכותרת צוין שזהו "פסק הדין".

ההרכב שנתן את פסק הדין כולל אחד מדייני הגיור ושני דיינים חדשים.

ביה"ד קובע כי סמכותו לבטל פס"ד שניתן ע"י הרכב אחר נשענת מבחינה הלכתית על פרשנותו בתקנות הדיון תקנה קכח שהוא פרוש מרחיב, ואין הכוונה בתקנות שרק אותו הרכב רשאי לדון מחדש אלא גם הרכב אחר אם יש לו חשש שטעה והסמכות היא לבי"ד כמוסד שיפוטי בכל הרכב שיהא.

למרות הנ"ל, עשה ביה"ד האזורי מאמצים גדולים לקבוע דיון בו ישבו דייני ההרכב המקורי של הגיור אולם האשה טירפדה זאת ע"י העדרותה או בקשות דחיה שלה.

ביה"ד מצטט פסיקת בג"ץ שרשות שיפוטית מכל סוג שהוא רשאית לבטל כל החלטה שיצאה מלפניה אם התברר שהושגה ע"י מעשה מרמה. בהחלטת בג"ץ נאמר כי בית דין שעשה גיור מוסמך לבטלו אם מצא שהושג בדרכי מרמה. עוד נאמר שם כי גר הבא מדת אחרת אין לראותו כגר אמיתי אלא אם זנח את עיקרי אמונתו הקודמת... האמונה בישו המשיח עומדת בנגוד מוחלט לעיקרי האמונה היהודית בדבר יחוד אלוקים וסותרת את אשר קבלו על עצמם כמועמדים לגיור.

ביה"ד קובע כי הגיור שנעשה לאשה [פלונית] בשנת תשנ"ה בטל. הנמוק של ביה"ד הוא כי לשאלות הישירות שהפנה אליה ביה"ד אם היא מאמינה בישו והאם האמינה בו בזמן הגיור השיבה תשובות מתחמקות. כגון: "אני האמנתי במה שבי"ד אמר (יג עיקרים) באם יש לכם סמכות לשאול אותי (על אמונתי בישו) מה השאלה הזאת (על אמונתה בישו) לא שאלו אותי בזמן הגיור". לשאלה אם היא מדברת בחוג המשפחה על אותו האיש פנתה "אני מדברת במשפחה על כל מיני דברים".

ניתנו לה כל האפשרויות להכחיש את אמונתה בישו ולא ניצלה ולא הכחישה. ביה"ד רואה זאת כברור שהיא מאמינה באותו האיש. (יש להעיר כי מה שאמרה אני מאמינה במה שבי"ד אמר דהיינו י"ג עיקרים, יתכן שלפי דעותיה אין סתירה בין י"ג עיקרים לבין האמונה באותו האיש כשם שלפי דעותיה אין סתירה בין קיום תרי"ג מצוות והתפילות לבין האמונה באותו האיש).

ביה"ד מסתמך על דברי הסמ"ע חו"מ סימן טו סק יג והש"ך שם ס"ק ה' "וכן אם הנתבע אינו רוצה להשיב על כל דבר שחוקר אותו ודאי רמאי הוא ויכלו לפסוק כאילו השיב לו ונתברר השקר".

ביה"ד האזורי קובע שע"ס האמור נתברר כי האשה הטעתה את ביה"ד האזורי המגייר וכאשר יש ברור כזה הרי מבחינת ההלכה יכול גם בי"ד אחר לבטל דברי בי"ד הראשון (המגייר) שהרי יש כאן עובדות חדשות שלא היו לפני ביה"ד המגייר.

בפנינו הוסיפה האשה בהודאה מפורשת שהיא מאמינה בישו וגם בזמן הגיור האמינה בו. היא טענה להגנתה שגם יהודים מאנשי חב"ד מאמינים במשיח שאיננו חי. ביה"ד בדק שהיא מאמינה בישו כנולד מרוח הקדש וכבעל יכולת לשנות הבריאה וכן הוראות של התורה. נמצא שהיא מאמינה באמונת השילוש ואוחזת בדתה הקודמת.

אין ספק שלגבי עצמה היא נאמנת. מכח "שויא אנפשה חתיכה דאיסורא" וכפי שנקבע בגמ' לגבי האומר נתגיירתי ביני לבין עצמי "שנאמן אתה לפסול עצמך", אולם לגבי הבנים שנולדו לאחר הגיור ולגבי התינוק שטבל אתה יחד בזמן הגיור יש מקום לדיון.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ