אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ס"ק 2436-01-15.20 ינואר 2015

ס"ק 2436-01-15.20 ינואר 2015

תאריך פרסום : 08/02/2015 | גרסת הדפסה
עס"ק
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
2436-01-15
20/01/2015
בפני השופט:
דורי ספיבק

- נגד -
המבקשת:
חברת אל על בע"מ
עו"ד אפרת בירן
עו"ד עדי גבאי
עו"ד יעל רובינשטיין
המשיבים:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה - איגוד עובדי התחבורה
2. מועצת העובדים באל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ
3. קברניט ניר צוק
4. קברניט ישראל לאונוב
5. קצין ראשון ערן פורת

עו"ד שי תקן
עו"ד הילה זקס
עו"ד קארין איילון
עו"ד יפעת גירון
עו"ד אפרת דויטש
החלטה

 

 

1.בפנינו בקשה למתן צווי מניעה זמניים למניעתם השיבושים שנגרמו בשבועות האחרונים בטיסות אל-על. לטענת החברה, טייסיה הם שגורמים לשיבושים אלה. לטענת הטייסים, התנהלות ההנהלה היא שהובילה לשיבושים, הם עצמם אינם נוקטים בעיצומים, ועל כן אין מקום למתן צווי המניעה.

הצדדים

2.המבקשת, אל על נתיבי אוויר לישראל בע"מ, הינה חברת תעופה ישראלית (להלן: אל-על או החברה). המשיבה 1 הינה ארגון העובדים היציג של עובדי המבקשת (להלן: ההסתדרות). המשיבה מס' 2 הינה נציגות העובדים במבקשת (להלן: נציגות העובדים). בין הצדדים מתקיימת מערכת יחסי עבודה קיבוצית. תוקפם של כל ההסכמים הקיבוציים בחברה הוארך בהסכם שנחתם ביום 2.11.08, וזאת עד ליום 31.12.12 בלבד. מאז ועד היום מתקיים משא ומתן קיבוצי בין הצדדים, משא ומתן המתארך מאד וטרם הבשיל לכלל הסכם קיבוצי חדש.

המשיבים 3 עד 5 הם שלושה מנציגי אנשי צוות אוויר (להלן: אצ"א) בנציגות העובדים. כאן המקום לציין שעל פי ההסכם הקיבוצי החל על היחסים שבין החברה לבין ההסתדרות, עובדי החברה על כל הסקטורים שלה מיוצגים על ידי נציגות עובדים משותפת ואחת. דעתם של טייסי החברה, שהיו בעבר מיוצגים באופן נפרד באמצעות ועד משלהם, אינה נוחה ממצב דברים זה, והם פעלו בשנים האחרונות באופן משפטי על מנת לשנותו. עמדתם נדחתה. בפסק דין שניתן על ידי בית הדין הארצי לעבודה נקבע שאין מקום לפיצול יחידת המיקוח (סק 21/10 הסתדרות העובדים הלאומית בישראל נ' הסתדרות העובדים הכללית החדשה (2.5.10)). ברם, אף לאחר שניתן פסק דין זה הטייסים אינם משלימים עם אי ההכרה בהם כיחידת התארגנות נפרדת, והם ממשיכים לפעול בדרכים שונות לפיצול נציגות העובדים (ראו למשל: סע 3437-01-12 לוי נ' ועדת הבחירות למועצת העובדים בחברת אל-על (מותב בראשות כב' סגנית הנשיאה הדס יהלום, 15.12.13)).

להשלמת התמונה, נציין כי קיימים הסדרים נוספים מחייבים בין הצדדים, ובין היתר הסכם שנחתם במאי 2014 (הסכם "אורחות חיים" (ת/1 לסיכומי המשיבים 3 עד 5), שעוסק בצי 737 בלבד. על הסכם זה חתמו החברה, ההסתדרות ונציגי הטייסים בלבד.

 

רקע עובדתי והשתלשלות ההליך שבפנינו

3.בטרם נפנה לתיאור העובדות, נזהיר את עצמנו ונבהיר לקורא, שהחלטה זו ניתנה במסגרת בקשה למתן סעדים זמניים. משכך, לא נתקיים בגידרה בירור עובדתי מלא. העובדות כפי שתתוארנה בהמשך נקבעות כעובדות לכאורה בלבד, לצורך ההכרעה הזמנית. ככל שיהיה צורך בכך, יתקיים בהמשך הליך מלא של בירור העובדות הנדרשות, בטרם מתן הכרעה בתיק העיקרי.

4.בחודשים האחרונים גבר עומס העבודה הנדרש מטייסי אל-על. הסיבה המרכזית לכך, הינה החלטה שניתנה ביום 13.8.14 על ידי הרגולטור, רשות התעופה האזרחית, ושנכנסה לתוקף ביום 14.11.14, לפיה הוגבל ל-65 גיל הטיסה המירבי לטייסים. זאת, בשונה מהמצב הרגולטורי שקדם להחלטה, לפיו ניתנו אישורים פרטניים לטייסים בני 65 עד 75 לשמש כטייסי משנה. הטייסים פנו לערכאות בעתירה כנגד החלטה זו (ראו את פסק הדין שניתן ב- עתמ 4574-10-14 האיגוד הארצי של טייסי נתיבי אוויר בישראל נ' רשות התעופה האזרחית (כב' השופטת אסתר שטמר, 13.11.14, ערעור על פסק דין זה תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון במועד מתן החלטה זו)). מכל מקום, מיום 14.11.14 ועד היום למעלה מ- 20 טייסים שמלאו להם 65 הפסיקו לטוס באחת, עובדה שגרמה באופן טבעי לעלייה בעומס העבודה המוטל על שאר הטייסים.

5.בין הצדדים קיימת מחלוקת בשאלה על כתפו של מי מוטלת עיקר האחריות לעליה בעומס. הטייסים טוענים שהחברה לא טרחה להכין מבעוד מועד פתרונות לקרקועם הצפוי של בני ה- 65, ובכך גרמה לעומס כמעט בלתי אפשרי על שאר הטייסים. מנגד, טוענת הנהלת אל על שהיא נערכה לשינוי הרגולטורי באמצעות קורסי הסבה של טייסים לצי 777, על מנת למנוע עומס עבודה שהיה צפוי במיוחד בצי זה, אלא שקורסים אלה נדחו בשל עיצומים בהם נקטו הטייסים בנובמבר האחרון, כשאף הטייסים מודים באחריותם לעיכוב שנגרם בקורסי ההסבה, גם אם בחצי פה (עמ' 14 ש' 15). עוד נוסיף שבימים אלה מתקיימים באל על שני קורסים להכשרת טייסים חדשים, שמשתתפים בהם כ- 50 טייסים. מטבע הדברים, עם סיום הקורסים לטייסים חדשים וסיום קורסי ההסבה, צפוי עומס העבודה המוטל על טייסי החברה לפחות.

מכל מקום, אין מחלוקת על כך שבחודשים האחרונים נדרשו טייסי אל על לעבודה מאומצת מכרגיל, מהסיבות אותן פרטנו קודם לכן, ואולי אף מסיבות אחרות. העומס הוא גדול במיוחד על טייסי צי מטוסי 777, הנדרשים לבצע מעל 120 שעות טיסה בממוצע לחודש. המדובר בעומס הדומה לזה המוטל על טייסים בחודשי הקיץ, אך גבוה מזה המוטל עליהם ברגיל בחודשי החורף.

6.כאן המקום להבהיר, שעל פי "הסכם עקרונות" שנחתם עוד בשנת 2000, מכסת הטיסות אליה משובץ כל טייס מראש מוגבלת ל- 85 שעות חודשיות בלבד. מגבלה זו נועדה, בין השאר, על מנת שישולם לטייסים פיצוי מיוחד עבור עבודה בשעות שמעבר ל-85 שעות חודשיות (עמ' 17 ש' 10). משכך, ברור שהעלייה בעומס אותה תיארנו זה עתה הובילה לעלייה משמעותית בהרבה בחודשיים האחרונים של כמות הטיסות הבלתי מאוישות מראש. משכך, גבר מאד הצורך של מחלקת הצבת צוותים באל על לפנות אל ציבור הטייסים באופן שוטף במהלך החודש ולבקש ממנו לבצע טיסות מעבר למכסה המתוכננת מראש. כך, ורק על מנת להדגים, אם עומס העבודה הממוצע על טייס היה בחודש נתון בעבר 95 שעות לחודש, הרי שכל טייס התבקש (בממוצע) לבצע טיסות שלא תוכננו מראש בהיקף של 10 שעות בחודש בלבד. לעומת זאת, אם עומס העבודה הממוצע על טייס בחודש האחרון היה 120 שעות מחודש, הרי שכל טייס התבקש (בממוצע) לבצע טיסות שלא תוכננו מראש בהיקף של יותר מפי שלוש, של 35 שעות בחודש.

7.ביום 31.12.14 פנה המשיב 3, שהינו יו"ר נציגות אצ"א במועצת עובדי אל על (להלן: קברניט צוק), במכתב לכלל טייסי אל-על. המכתב נכתב על גבי נייר מכתבים של "ועד אצ"א". המדובר במכתב ארוך, עמוס בפירוט הדרישות של הוועד מההנהלה, ומנוסח בטון לוחמני. כך ורק לדוגמא, המכתב כולל טרוניה קשה על אחד הקברניטים שקיבל על עצמו לבקשת ההנהלה תפקיד ניהולי בנוסף להמשך ביצוע תפקידו הטיסתי, ובכך "בחר להתעלם מהנחיות הוועד, ולפעול בניגוד להסכם העבודה". בשל כך קובע קברניט צוק במכתבו שהקברניט "אינו יותר חלק מאצ"א.... אנחנו נפעל בכל דרך אפשרית להוקיע את מעשיו ולהקיא אותו מתוכנו. בשלב ראשון, אנחנו מבהירים כי כל טייס שיבחר שלא לטוס [עימו]..., בשל חשש למתחים שישפיעו על בטיחות הטיסה, יקבל את מלוא הגיבוי של הוועד". בהמשך המכתב יוצא קברניט צוק נחרצות כנגד החלטת אל על לנקוט בהליכים משמעתיים כנגד שני טייסים. קברניט צוק קובע שהוועד "פועל בנחרצות בכל הדרכים לבטל את הנושאים המשמעתיים עליהם החליטה ההנהלה ללא תנאי". עוד דורש צוק במכתבו הוצאה מתיקו האישי של טייס אחר מכתב סיכום שיחה שנערכה עמו בנוגע לטענת החברה בדבר כך שלא עדכן אותה אודות יציאה למילואים. כן הוא חוזר על דרישות שונות לשיפור תנאי עבודת הטייסים שהעלה ועד אצ"א, ובכלל זה דרישה לשדרוג למחלקת עסקים של מקומות הישיבה של קצינים ראשונים ובני משפחותיהם היוצאים לחופשה, ודרישה למתן אישור לכניסתם לטרקלין החברה בזמן שהם אינם בתפקיד. בסיכום המכתב מציין צוק:

"עברנו שנה של מלחמות ועימותים. גם בעולם, גם במדינה וגם בתוכנו... מבחינת אצ"א, מה שהיה, לא יכול להימשך... מהיום אצ"א דורשים ויקבלו יחס שונה..... לא נסבול יותר השמצות ופגיעה בשמנו הטוב בחברה ובתקשורת. הקצינים הראשונים שמבלים מאות שעות נוספות במטוסים – ישבו בהם בכל מקום פנוי, כפי שמגיע להם, או שלא ישבו בכלל. לא שכל שכן, יתקבלו אחר כבוד בטרקלין החברה ולא בטרקלין דן, או שיישארו בטרקלין בביתם. מה שהיה – לא יהיה יותר. בתקווה שכל זה יקרה בהסכמה ובשיתוף אותם הבטיח המנכ"ל. ואם לא, אז בדרך אחרת".

 

8.שעות ספורות לאחר הפצת האיגרת שפירסם קברניט צוק, החלה אל על להיתקל בקשיים באיוש טיסות. כך, הקברניט שהיה אמור להטיס את טיסת 001LY שתוכננה להמריא ביום 1.1.15 בשעה 00:45 דיווח על מחלה בשעה 15:00, והורד מהטיסה. הקברניט שהיה ב"מצב הכן" (stand by) לבצע את הטיסה במקומו, דיווח אף הוא על מחלה בשעה 15:48 והורד ממצב הכן. מחלקת הצבת צוותים של החברה פנתה טלפונית ובהודעות טקסט ל- 19 קברניטים שהיו יכולים מבחינת המגבלה החוקית והסכם העבודה לבצע את הטיסה, אך נתקלה בשורה של סירובים בתירוצים שונים (מחלה, עייפות, שתיית אלכוהול וכד'), כשחלק מהקברניטים כלל לא ענו לקריאה. בשעה 20:30 בערב שלחה מחלקת הצבת צוותים הודעת טקסט לכל הקברניטים הזמינים בבקשה לבצע את הטיסה, אך איש לא השיב להודעה זו. זאת, למעט קברניט אחד, שיצר קשר בשעה 21:35, הביע נכונות, אך ביקש מספר דקות לשוחח עם הקברניט השני. לאחר כ- 10 דקות הודיע אותו קברניט כי לא יוכל לבצע את הטיסה, ולבסוף בלית ברירה נדחתה הטיסה עד לשעה 02:00 בלילה על מנת שניתן יהיה להציב עליה את הקברניט שתוכנן למצב הכן ליום 1.1.15.

9.ביום חמישי ה- 1.1.15 בשעה 15:00 לערך פנתה אל על בבקשת הצד לסכסוך קיבוצי ובקשה למתן סעד זמני דחוף במעמד צד אחד. בבקשה פרשה אל על את השתלשלות האירועים שאת חלקה פירטנו עד כה, הוסיפה אודות מספר לא מבוטל של טיסות נוספות שהיא עשויה לבטל עקב אי זמינות, וביקשה שיינתנו סעדים דחופים במעמד צד אחד כנגד ה"עיצומים הפראיים" שלא כדין שבהם החלו, כך לטענתה, הטייסים. דיון בבקשה נקבע לאותו היום בשעה 20:00. ברם, עוד קודם שהתקיים דיון בבקשה, ובסמוך לקבלת החלטת בית הדין בדבר מועד הדיון, הצליחה החברה לאייש את הטיסה שהיתה אמורה לצאת באותו הלילה לניו-יורק. זאת, רק לאחר שדחתה אותה בשעה וחצי. לאור זאת, בוטל לבקשת החברה הדיון שנקבע לאותו ערב, ו ניתנה לחברה הרשות להודיע ביום ראשון ה- 4.1.14 האם יש צורך בקיום דיון דחוף בבקשה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ