אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> נמחקה עתירה בעניין העלאת יהודי הפלאשמורה - נסללה הדרך להשלמת המבצע

נמחקה עתירה בעניין העלאת יהודי הפלאשמורה - נסללה הדרך להשלמת המבצע

תאריך פרסום : 17/04/2011 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
5904-03
21/03/2011
בפני השופט:
1. א' פרוקצ'יה
2. מ' נאור
3. ע' ארבל


- נגד -
התובע:
1. אסצ'אלאו אמבאו
2. אבאטה דסה וונדמאגיו ו-378 אח'
3. SSEJ - ארגון המאבק להצלת יהודי אתיופיה

עו"ד עמרי קאופמן
עו"ד ג'רמי בנימין
עו"ד פרופ' ארווין קוטלר
הנתבע:
1. ממשלת ישראל
2. שר הפנים

עו"ד יוכי גנסין
פסק-דין

השופטת א' פרוקצ'יה:

1.           עניינה של עתירה זו במבצע העלאתם של שארית יהודי אתיופיה מבני הפלאשמורה מאתיופיה לישראל. ביסודה, נועדה עתירה זו, שהוגשה עוד בשנת 2003, לקיים ביקורת שיפוטית על אופן ביצועה של החלטת הממשלה הראשונה שניתנה בענין זה. מתכלית ממוקדת זו, המשיך הדיון בעתירה להתנהל על רקע החלטות ממשלה נוספות שניתנו בענין זה מעת לעת, וכך עבר הליך זה כברת דרך ארוכה מעת תחילתו ועד היום. נראה, כי נכון לעת זו, העתירה מיצתה את יעדיה החשובים, וראוי לסיים את הטיפול בה.

2.           בעשורים האחרונים נקטה מדינת ישראל פעולות לשם העלאתה ארצה של קהילת יהודי אתיופיה, המכונה "ביתא ישראל". מדיניות זו הגיעה לשיאה בשנת 1991, עם העלאתם של למעלה מ-14,000 מיהודי אתיופיה ב"מבצע שלמה". לאחר מבצע שלמה, נותרו באתיופיה בעיקר בני "פלאשמורה" - כינוי לפלג מסוים מיהודי אתיופיה, על פי מוצאם; רוב בני הפלאשמורה שנותרו באתיופיה עזבו את אזורי הכפרים בהם חיו, והתרכזו בעיקר במתחמים שהוקמו באדיס אבבה וגונדר לצורך עלייה לישראל. המתחם באדיס אבבה נסגר בשנת 2005. המתחם בגונדר פתוח ומתנהל עד היום. במתחמים אלה התפתחו קשיים הומניטאריים מדאיגים, לרבות בתחומי המזון, הרפואה והחינוך. מענה מסוים לקשיים אלה ניתן על ידי ארגון הג'וינט, בתחום הרפואה, וכן על ידי הארגון NACOEJ (North American Conference on Ethiopian Jewry).

3.           העתירה הוגשה במחצית שנת 2003, כאשר ברקע לה עמדה החלטת ממשלה מס' 2948 מיום 16.2.2003 (להלן: החלטת הממשלה המקורית). באותה החלטה נקבע, כי צאצאיהם של יהודי אתיופיה מצד אמותיהם, המבקשים לשוב ליהדותם, יוכלו להיכנס לישראל; כי משרד הפנים והרבנות הראשית יחלו, לשם כך, בבדיקת מוצאם של הממתינים לעלות לארץ באדיס אבבה ובגונדר; כי משרדי הממשלה השונים יחלו בהיערכות לקליטת העולים; וכי בין לבין, יוגבר הסיוע ההומניטארי הניתן במתחמים.

4.           העתירה הוגשה על ידי קבוצה גדולה של עותרים שהמתינו אותה עת במתחמים לעלייה לישראל, וכן על ידי אסצ'לאו אמבאו, מהפעילים המרכזיים להעלאת יהודי אתיופיה, שעלה בינתיים לישראל. כן עתר ארגון SSEJ (Struggle to Save Egyptian Jewry), אשר פועל לקידום רווחתם של יהודי אתיופיה ולהעלאתם ארצה. בעתירה נטען, כי החלטת הממשלה המקורית, על מרכיביה השונים, אינה מיושמת בקצב מניח את הדעת.

5.           מאז הגשת העתירה, קיימנו דיונים רבים שנועדו בעיקר לבחון את דרכי ביצועה של החלטת הממשלה המקורית, והחלטות נוספות שבאו לאחריה. המדינה חזרה ופירטה בפנינו מעת לעת את ההתפתחויות שארעו בשטח, עד להחלטת הממשלה האחרונה מיום 14.11.2010 אשר הגמישה באופן ניכר את תנאי הזכאות לעלייה, ונותר ליישמה על פי הפרטים שנקבעו בה.

6.           בהחלטת ממשלה מס' 3368מיום 10.3.2005 הוחלט, כי עד סוף שנת 2007 יעלו לישראל כ-13,000 בני הפלאשמורה, שנמצאו זכאים מתוך המכסה הפוטנציאלית המקסימאלית לצורך עלייה שהועמדה על 17,188 נפש (להלן: המכסה הפוטנציאלית). עוד הוחלט, כי החל מיוני 2005 יוכפל קצב העלייה ל-600 משפחות לחודש (הודעת המדינה מיום 15.2.2005).

7.           לאחר קיום בחירות וחילופי שלטון, הוקמה ועדת השרים לענייני שארית יהודי אתיופיה בהרכב חדש (החלטת ממשלה מס' 39 מיום 14.5.2006). ועדת השרים קבעה, כי רשימת פוטנציאל העלייה שגיבש משרד הפנים היא חלוטה וסופית, ומונה כ-10,300 איש, לאחר הפחתת כל אלה שעלו בינתיים לארץ (הודעת המדינה מיום 29.6.2006).

8.           ביום 14.3.2007 מסרה המדינה, כי תהליך בדיקת הזכאות צפוי להסתיים לקראת ספטמבר-אוקטובר 2007, ותהליך הכניסה לישראל - לקראת דצמבר 2007. כעבור חודשיים עדכנה המדינה, כי בין החודשים ינואר-מאי 2007 נבדקה זכאותם של 2,189 מועמדים לעלייה, שמתוכם נמצאו 1,767 זכאים לעלות; וכי בתקופה זו נכנסו לארץ בפועל 1,262 איש (הודעה מיום 10.5.2007). העותרים השיגו על מסגרת הנתונים שעליה הסתמכה המדינה, וטענו כי מעבר לפוטנציאל העלייה שהמשיבים מתבססים עליו, ממתינים לעלייה עוד כ-8,000 איש נוספים, שנותרו בכפריהם לבקשת נציגי הממשלה (הודעת העותרים מיום 24.5.2007). בהודעתה מיום 10.1.2008 מסרה המדינה עוד את הנתונים המעודכנים הבאים: מתוך רשימת הפוטנציאל לעלייה עלו 14,620 איש לארץ; 1,155 נוספים צפויים לעלות בתקופה הקרובה; ו-651 איש, שצלחו בעבר שלב בדיקה ראשוני, לא התייצבו להמשך הבדיקה.

9.           בדיון שהתקיים בפנינו ביום 13.1.2008, עלה על פי נתוני המדינה, כי המספר הכולל של זכאי העלייה מאתיופיה על פי הבדיקה הפרטנית שנערכה, אינו צפוי להגיע לגבול המכסה הפוטנציאלית של העלייה - מכסה המשקפת את מספר העולים הכולל שהממשלה הביעה נכונות לקלוט, בהנחה כי מערכות הקליטה כשירות לקליטתו. משכך, הערנו בהחלטה שניתנה על ידנו, כי המדינה תיטיב לעשות אם תשקול לאפשר בדיקת זכאות של מבקשי עלייה נוספים, גם מחוץ לרשימת המועמדים הקיימת, באופן שיאפשר הכללתם של זכאים נוספים במסגרת המכסה שנקבעה לצורך עלייה.

10.        התפתחות משמעותית נוספת חלה עם קבלת החלטת ממשלה מס' 4082 ביום 14.9.2008. על פי החלטה זו, לאחר בדיקה פרטנית של מועמדי העלייה במסגרת המכסה הפוטנציאלית של העלייה העומדת על 17,188 נפש, הוטל על שר הפנים לבחון, לפנים משורת הדין, את זכאותם של מועמדים נוספים. נקבע, כי אישור עלייה יינתן למועמדים העומדים בתנאי החלטת הממשלה המקורית (קרי, צאצאים של יהודי אתיופיה מצד אמותיהם המבקשים לשוב ליהדותם), אשר רשומים בסקר אפרתי-ולדמן, המתייחס למפקד שארית יהודי אתיופיה משנת 1999 ואשר בו נמנו כ-26,000 בני אדם, ובתנאי שהם מתגוררים בגונדר במשך תקופה של שנה לפחות, ואשר קרוביהם המתגוררים בארץ הגישו עבורם בקשה מתאימה. בהמשך לכך, בהחלטת ממשלה מס' 187 מיום 12.5.2009 נקבע, כי המועד האחרון להגשת בקשות מצד קרובי משפחה כאמור יהיה יום 30.9.2009. כן הוחלט, כי עם סיום מימושה של החלטה מס' 4082 תופסק הבאתם המאורגנת של בני הפלאשמורה לארץ.

11.        על יסוד החלטות אלה, הוגשו באתיופיה 527 בקשות לעלייה, המייצגות 2,485 נפשות; בישראל הוגשו 7,314 בקשות של ישראלים המבקשים כי קרוביהם יעלו לארץ מאתיופיה. עד ליום 6.6.2010 אושרו על יסוד החלטות הממשלה האמורות כניסתם לארץ של 283 משפחות נוספות, המייצגות 1,232 נפשות.

12.        העותרים השיגו על אופן יישומן של החלטות אלה, וטענו כי אוכלוסיית מתחם גונדר מונה כיום כ-8,700 נפש וכי יש להתיר גם את עלייתם של אלה לישראל (הודעה מיום 29.6.2010).

13.        לאחר דברים אלה נתקבלה החלטת ממשלה נוספת, בעלת חשיבות רבה לענייננו - היא החלטת ממשלה מס' 2434מיום 14.11.2010 (להלן: החלטת הממשלה האחרונה), שכותרתה "הבאתם לישראל של אחרוני הפלאשמורה". על פי החלטה זו, שר הפנים יוסיף ויבדוק את זכאותם לעלייה של בני פלאשמורה נוספים, שאינם עונים על הקריטריונים שנקבעו בהחלטות הממשלה הקודמות, ובלבד שהם מקיימים את התנאים המצטברים הבאים: הם צאצאים של יהודים מצד אימותיהם, ומבקשים לשוב ליהדותם; הם רשומים בפנקס קהילת הממתינים בגונדר, כפי שעודכן בשנת 2010 כאשר הפנקס המעודכן מונה 1,854 משפחות, שבהן 7,846 נפש; וקרובי משפחותיהם בישראל הגישו בקשות מתאימות ביחס אליהם, בתוך 3 חודשים מעת קבלת ההחלטה. קצב ההעלאה לארץ על פי החלטת הממשלה האחרונה נקבע ל-200 איש לחודש.

          עוד נקבע בהחלטת הממשלה האחרונה, כי לאחר סיום תהליך העלייה על פי החלטה זו, מדינת ישראל לא תפעל עוד להבאה מאורגנת של בני פלאשמורה לישראל. עם זאת, כניסה עתידית לישראל תתאפשר על בסיס פרטני, בהתאם לחוק השבות, התש"י-1950 ועל פי הסמכויות המוקנות לשר הפנים על פי כל דין. כן צויין בהחלטה, כי ראשי הארגונים הפועלים להעלאת בני הפלאשמורה לישראל התחייבו שעם השלמת ביצועה של ההחלטה, לא תבוא עוד כל דרישה מצידם להעלאת קבוצות נוספות מאתיופיה. עוד הוחלט, כי לקראת סיום ביצוע פעולות ההעלאה הנוספות, ארגון NACOEJ יפסיק את פעילותו במתחם בגונדר, והאחריות עליו תעבור לידי הסוכנות היהודית (הודעת המדינה מימים 14.11.2010 ו-6.1.2011).

14.        על יסוד התפתחויות אלה, ובמיוחד על רקע החלטת הממשלה האחרונה, טוענת המדינה כי העתירה הגיעה לכלל מיצוי וראוי למוחקה. העותרים מבקשים כי העתירה תישאר תלויה ועומדת עד לסיום תהליך העלאת יהודי אתיופיה על פי החלטת הממשלה האחרונה ומבקשים, מכל מקום, כי ייפסקו לזכותם הוצאות.

15.        עתירה זו הוגשה עוד בשנת 2003, במטרה להביא להגשמתה של החלטת ממשלה מס' 2948, היא החלטת הממשלה המקורית, שנתקבלה מספר חודשים קודם לכן. מאז אותה עת ועד היום חלו שינויים מפליגים בתמונת המצב העובדתית הן ביחס למדיניות הממשלה והן באשר לנתונים בדבר היקף העלייה של בני הפלאשמורה. מדיניות הממשלה כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטותיה שניתנו מעת לעת, הלכה והגמישה את תנאי הזכאות לעלייה; במיוחד כך הדבר ביחס להחלטה 4082 משנת 2008 והחלטה 2434 משנת 2010, היא החלטת הממשלה האחרונה. משמעותן של התפתחויות אלה היא, כי אלפים מבני הפלאשמורה שביקשו להיכנס לישראל כבר עשו כן, ורבים אחרים צפויים לעלות לארץ בעתיד הנראה לעין.

16.        החלטת הממשלה האחרונה, אשר יצרה תשתית זכאות רחבה לצורך עלייה נתקבלה גם על דעתם של הארגונים הפועלים להעלאת בני הפלאשמורה לישראל. אלה הצהירו, והדבר קיבל ביטוי בהחלטה, כי אמות המידה החדשות שנקבעו עונות על ציפיותיהם, והם לא ידרשו להרחיבן עוד בעתיד. יוצא, אפוא, כי בכל הנוגע לאמות המידה שנקבעו לצורך הזכאות לעלייה, אין עוד מחלוקת אמיתית בין הממשלה לבין הגופים הפעילים בנושא זה. נותרה שאלת הביצוע וההוצאה לפועל של החלטת הממשלה האחרונה, שתוכנה אינו שנוי עוד במחלוקת בין הגורמים העיקריים העוסקים בנושא זה.

17.        בנסיבות אלה, אנו סבורות כי אין עוד מקום להותרתה של העתירה תלויה ועומדת בבית משפט זה לצורך מעקב אחר דרכי ביצועה של החלטת הממשלה האחרונה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ