אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> נבון ואח' נ' לפי חוק הרשות ואח'

נבון ואח' נ' לפי חוק הרשות ואח'

תאריך פרסום : 02/02/2014 | גרסת הדפסה
ת"א
בית המשפט המחוזי באר שבע
19694-04-13
13/01/2014
בפני השופט:
נחמה נצר

- נגד -
התובע:
1. רות נבון
2. אביחי נבון
3. נירית אואקרט
4. צאלה גורודנצ'יק
5. חובב נבון

הנתבע:
1. מדינת ישראל – הועדה הבין נמשרדים לפי חוק הרשות לפיתוח הנגב
2. מדינת ישראל – השר לפיתוח הנגב והגליל
3. מדינת ישראל – ממשלת ישראל

החלטה

הנתבעת, מדינת ישראל (להלן: "המבקשת") עתרה לבית המשפט להורות על סילוק על הסף של התובענה ב-ת.א 19694-04-13, מחמת העדר סמכות עניינית (להלן: "בקשת הסילוק"), זאת בהתאם לתקנה 101 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 וכן, לחייב התובעים (להלן: "המשיבים") בהוצאות משפט.

יאמר כי המשיבים הגישו בבית משפט זה תביעה לסעד הצהרתי לפיו התבקש בית המשפט לקבוע כי התקיימו בהם התנאים המפורטים בהוראת סעיף 5 (ב) להוראות המעבר בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התש"ע -2010 (להלן: "הוראות המעבר"), זאת לצורך המשך ניהולו ופיתוחו של מיזם חקלאי - תיירותי, המשולב במקרקעין של "משק צאן" - משקם של המשיבים.

בית המשפט התבקש אף להצהיר, כי על נתבע 2 ליתן אישור, שלפיו, ביום 12.7.10 המשיבים החזיקו במשק צאן לצורך ניהול מיזם חקלאי או מיזם חקלאי-תיירותי משולב, שפעל בתמיכת ובסיוע משרדי הממשלה ובכלל זה, רשות מקרקעי ישראל המלמד על ניהול המיזם 3 שנים, לפחות עובר ליום 12.7.10 וכן להצהיר כי התקיימו הוראות סעיף 5 (ד) בהוראות המעבר, כל זאת על מנת לעגן ולבסס מעמדם של המשיבים במשק צאן, בהתאם לחוק ולהוראות המעבר.

טענות המבקשת בבקשה לדחייה על הסף

בבקשה שבפניי, טוענת המבקשת כי יש לדחות את התביעה שכנגד על הסף מחמת העדר סמכות עניינית.

נטען כי התובענה מבקשת להשיג ולחלוק על פעולות של גוף מנהלי, וועדה בין משרדית (להלן: "הוועדה") שהוקמה מכוח חוק הרשות לפיתוח הנגב, תשנ"ה – 1991 (להלן : "החוק") וכי בית משפט אזרחי, אינו מוסמך לדון בתקיפת פעולותיה של רשות מנהלית.

נטען כי התובענה, במהותה, מבקשת שבית משפט אזרחי, יחליף את שיקול דעתה של הרשות המנהלית המוסמכת, שסמכותה הייחודית נקבעה בחוק, בפרט בעניינים שבמומחיות, שאין דרכו של בית משפט אזרחי להתערב בהם.

נטען כי הסעדים המבוקשים הינם סעדים מתחום המשפט המנהלי שאינם בסמכותו של בית משפט זה, בשבתו כערכאה דיונית בהליך אזרחי.

נטען כי המשיבים מבקשים מבית משפט אזרחי לבדוק האם התקיימו התנאים הספציפיים לצורך המשך ניהולו ופיתוחו של מיזם חקלאי תיירותי המשולב במשקם, וכן לקבל אישור כי ביום 12.7.10, הם החזיקו במשק צאן לצורך ניהול אותו מיזם. כמו כן, התבקש כי בית משפט יעגן מעמדם של המשיבים במשק צאן בהתאם לחוק ולהוראות המעבר.

נטען כי המשיבים למעשה, מבקשים שבית משפט אזרחי ייכנס בנעלי הרשות המנהלית. בדיקה מעין זו, כך נטען, טעונה שימוש בכלים מקצועיים המצויים בגדרי הוועדה הבין-משרדית ולא בבית המשפט.

המבקשת מדגישה כי המשיבים אינם חולקים על סמכותה של הוועדה לדון בעניינים אלה, אלא שלדעתם, הוועדה אינה ממלאת אחר חובתה זו במהירות הדרושה, ולכן הם סבורים כי נוצרה תשתית לבקשתם, כי בית המשפט יטול המושכות לידיו ויכריע באותן סוגיות שמונחות לפתחה של הועדה.

נטען כי אף אם נכונה טענתם המרכזית של המשיבים בתובענה, לפיה הרשות המנהלית חורגת מלוחות זמנים סבירים למתן תשובה בעניינם, הרי שתרופתם לכך אינה בדרך של נטילת סמכות מהוועדה והחלפתה בזו של בית משפט אזרחי, שכן לבית משפט אין הכלים לבחון באופן מקצועי הדברים האמורים ועל המשיבים להפנות עתירה מתאימה לבית המשפט המוסמך, תוך שימוש בכלים מנהליים.

נטען כי גם לגופם של דברים, מבירור שערכה המבקשת עולה, כי הוועדה זקוקה לזמן נוסף לגיבוש החלטתה הסופית בעניינם של המשיבים.

המבקשת סבורה אפוא, כי יש לדחות את התביעה שכנגד על הסף תוך חיוב המשיבים בהוצאות משפט.

תגובת המשיבים

בתגובתם לבקשה לסילוק על הסף טענו המשיבים, כי יש לדחות הבקשה.

נטען כי על מנת להוכיח תביעתם המשיבים נזקקים להליכי גילוי ובירור הנתונים בידם מכח הקבוע בתקנות סדר הדין האזרחי ושעליהם אמון בית משפט אזרחי דווקא. נטען כי מרבית העובדות והראיות מצויות ברשותם של הגורמים הממשלתיים והמנהליים הנתבעים בתיק ורק תקנות סדרי הדין המיושמות במלואן במסגרת דיון בתובענה אזרחית, יאפשרו להינות מהיקף מלא ונרחב של הליכי בירור וגילוי, כפי הקבוע בתקנות סדרי הדין.

נטען כי התנהלות הוועדה, הינה קלוקלת ועולה כדי התרשלות, הגורמת נזק בלתי הפיך.

המשיבים מעלים בנוסף טענות הנוגעות לפגיעה בעיקרון החוקיות לפיהן, הגם שהחוק ותיקון 4 לחוק אינם מעניקים למינהל מקרקעי ישראל מעמד ושיקול דעת ביישום הוראות החוק על תקוניו, עדיין קיימת אינדיקציה לכך שהמינהל מעורב ביישום הוראות המעבר ולצורך כך, דרוש בירור עובדתי ובכלל זה הבאת ראיות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ