אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מעמדו של אדם שאביו החזיק עצמו ככֹהן ואמו גרושה

מעמדו של אדם שאביו החזיק עצמו ככֹהן ואמו גרושה

תאריך פרסום : 19/12/2016 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני גדול ירושלים
1091028-1
23/11/2016
בפני הדיינים:
1. הרב יוסף גולדברג - אב"ד
2. הרב דוד בירדוגו
3. הרב מרדכי רלב"ג


- נגד -
המבקש:
פלוני ע"י ב"כ טו"ר צבי סגרון
***:
***
פסק דין

 

רקע ועובדות

הופיע לפנינו המבקש, בחור ישיבה אשכנזי מאחת הישיבות המובחרות בארץ. אתו הופיעו אביו ואמו, שהתגרשו לאחר שנולדו להם שני ילדים: בתם הבכורה שאינה שומרת תורה ומצוות והלומדת באוניברסיטה, ובנם השני שהוא המבקש.

אביו של המבקש סיפר לבית הדין שהוא נכד למשפחה יהודית חילונית שמקורה בפולין וכבר שלושה דורות ממשפחתו חילונים ולא שמרו כלל תורה ומצוות. אמו גם היא הייתה חילונית וברחה מפולין לפני מלחמת העולם השנייה לרוסיה, והתחתנה עם אביו ברוסיה. כל קרובי משפחתם של הוריו נכחדו בשואה ורק הוריו נשארו לפליטה ועלו לארץ ונולדו להם שני בנים הוא ואחיו שגם הם גדלו כחילונים, כל השנים.

הוריו של המבקש נישאו כדת משה וישראל. לאחר שנולדו להם שני ילדים חזר האב בתשובה ו'התחזק' וכיום הוא חרדי המקפיד על קלה כבחמורה, אולם אשתו בחרה להמשיך באורח חייה החילוני ובשל כך התגרשו. בנו – המבקש – הלך בדרכי אביו והתחנך כחרדי וכאמור לומד כיום באחת מהישיבות המובחרות בארץ.

האב סיפר לבית הדין שבילדותו סיפר לו אביו שהוא כֹהן ולכן כשחזר בתשובה החל להתנהג ככֹהן ועלה לדוכן ונשא כפיו וכן עלה ראשון לתורה וכמובן נזהר שלא להיטמא למתים; את אביו הוא קבר ליד הגדר כמנהג הכֹהנים. כמו כן בנו – המבקש – נוהג כמנהג הכֹהנים לכל דבר ועניין.

גם בכתובת הורי המבקש כתב מסדר הקידושין שאביו הוא כֹהן, על פי דברי אביו.

לפני שלושה שבועות נודע לאב (עובדה שנעלמה מעיני רושם הנישואין) כי גרושתו, שהיא אמו של המבקש, הייתה נשואה בעבר לאחר כדת משה וישראל, והתגרשה כדת משה וישראל קודם שנישאה לו, ולפיכך בנו – המבקש – הוא חלל, שהרי נולד לכֹהן וגרושה.

מבירור שערך אביו של המבקש התברר לו כי אחד משני עדי הקידושין של נישואיה הראשונים של אשתו הוא חבר קיבוץ חילוני שנולד להורים חילוניים ולטענת העד הנ"ל הוא היה חילוני גמור בשעה שהיה עד לנישואים הנ"ל וממילא הקידושין הראשונים לא חלו כלל והגירושין אינם גירושין ובשעה שנישאה לו דינה כפנויה שנישאה לכֹהן, ולפיכך הבן הוא כֹהן כשר.

לשאלת בית הדין האם יוכל להמציא עדים כשרים לבית הדין על כך שהעד הנ"ל היה פסול לעדות בזמן נישואיה הראשונים של האם, ענה אביו של המבקש שלא נראה לו שהעד יהיה מוכן לשתף פעולה ולטרוח עד כדי כך.

לטענת אביו של המבקש, בנו המבקש לא יוכל לשאת את הכתם שהוא כֹהן 'חלל' ויש חשש גדול שכתוצאה מכך הוא יעזוב את הישיבה ויתרחק מהדת. לפיכך נפשו של בנו בבקשתו למצוא לו פתרון הלכתי שלא יהיה עליו 'אות קלון' שישבור אותו נפשית.

דיון והכרעה

את הנידון שלפנינו יש לבחון בשתי אפשרויות:

האפשרות להתיר את המבקש מכוח ערעור כשרות קידושיה הראשונים של אמו

אפשרות אחת היא חקירת ובדיקת כשרות העד שהיה אחד מעדי הקידושין בנישואיה הראשונים של אם המבקש, ואם אכן יימצא שהיה פסול – לא חלו הקידושין, הגט אינו גט, האישה לא הייתה גרושה, והמבקש הוא כֹהן כשר ואינו חלל.

מלבד שיש להטיל ספק בהיתכנות אפשרות זו, שהרי מסדר הקידושין שהיה גם אחד מעדי הקידושין, ידוע לבית הדין כאחד שיודע בטיב קידושין ומוחזק לנו שבירר את כשרות העד קודם שבחר בו לשמש עד קידושין, יש לדון גם לפי שיטת החתם סופר בתשובה (אבן העזר סימן ק) ושו"ת חוות יאיר (סימן יט), שסוברים שיש לצרף עדים כשרים מהקהל שראו את מעשה הקידושין כעדי קידושין אפילו מסדר הקידושין ייחד את עדי הקידושין, ובייחוד אם מסדר הקידושין לא יחד את העדים שהיו על במת החופה (ויש לחשוש לכך שהרי אם אכן עד הקידושין נמצא פסול, הרי שמסדר הקידושין אינו יודע בטיב קידושין וייתכן שלא ייחד את העדים) ומכלל ספק קידושין לא יצאנו, ודין האישה כספק מגורשת ודין המבקש כספק חלל.

אמנם בשו"ת יביע אומר (חלק ו אבן העזר סימן י; חלק ח אבן העזר סימנים ג, ו, ו־ז; חלק ט סימנים ב, ו־ח) הביא חבל ראשונים ופוסקים החולקים על החתם סופר והחוות יאיר והאריך לחלוק על פסק דינם, אולם בתשובותיו מדובר בהתרת ספק ממזר, כפיית בעל ליתן גט לאשתו, או התרת עגונה להינשא. במקרים אלה צירף להתיר על פי דעת החולקים, במקום שאחד מעדי הקידושין נמצא פסול לעדות, והכריע שישנם ספקות רבים לגבי נישואי האישה וממילא בנה אינו ממזר, וכמו כן התיר לעגונה להינשא במקרים אלו. אבל לא מצאנו שביטל את שיטתם של החוות יאיר והחתם סופר כמאן דליתא גם לעניין להחשיב את האישה כפנויה ולא גרושה כלל ובנה כֹהן כשר ודאי ואינו ספק חלל.

זאת ועוד, הרי בפסולי כהונה מצאנו חומרה יתרה שאפילו 'ריח הגט' פוסל בכהונה (שולחן ערוך אבן העזר סימן ו סעיף א) ואם נישאה לכֹהן – כופין אותו להוציאה. והגדיל הרמ"א בדין 'ריח הגט' ופסק:

"ואפילו לא נתגרשה רק משום קול קידושין בעלמא, אף על פי שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט רק מכח חומרא בעלמא, אפילו הכי פסולה לכהונה."

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ