אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מס הכנסה עכו נ' נסרה

מס הכנסה עכו נ' נסרה

תאריך פרסום : 13/10/2011 | גרסת הדפסה
מק"מ
בית משפט השלום קריות
22367-12-10
09/10/2011
בפני השופט:
ד"ר מרדכי ארגמן

- נגד -
התובע:
מס הכנסה עכו
הנתבע:
האני נסרה

החלטה

בפני בקשה מטעם המבקשת להטיל על המשיב מאסר במקום קנסות שלא שולמו, בהתאם לאמור בסעיף 19 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו – 1985 (להלן:"חוק העבירות המינהליות). במסגרת תגובתו לבקשה העלה ב"כ המשיב טענה מקדמית לפיה דין הבקשה להטלת מאסר במקום קנס להדחות, שכן לגישתו ביום ההודעה על הטלת הקנס, העבירות נשוא הקנס התיישנו.

עובדות שאינן שנויות במחלוקת

המשיב לא הגיש במועד את הדוחות לשנת המס 2004, ולשנת המס 2005.

בתאריך 22.10.07 הוצאו על שמו של המשיב 2 הודעות על קנס מנהלי קצוב, בגין אי הגשת דוחות שנתיים במועדם למס הכנסה עבור השנים 2004 ו-2005 , כאמור בסעיף 216(4) לפקודת מס הכנסה.

על פי אישור המסירה שצורף לבקשה, הודעות הקנס נמסרו למשיב ביום 31.10.07.

ביום 14.12.10 הוגשה מטעם המבקשת הבקשה להטלת מאסר במקום קנס.

לטענת ב"כ המשיב, לאור אופיין של העבירות, ומכיוון שהעבירות נשוא הודעת הקנס הינן עבירות ברירת משפט, יש לסווגן, בנוסף על היותן עבירות מנהליות, כעבירות מסוג עבירות קנס, בהתאם לאמור בסעיף 221 שבפרק ז' לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), התשמ"ב-1982 (להלן:"חוק סדר הדין הפלילי"), שעניינו סדרי דין מיוחדים בעבירות קנס. בהתאם לסיווג זה טען ב"כ המשיב כי סעיף 225א(א) לחוק סדר הדין הפלילי הקובע תקופת התיישנות של שנה לעבירות קנס, חל במקרה שלפנינו ומשכך, מכיוון שעברה יותר משנה ממועדי התשלום ועד למסירת ההודעות הקנס למשיב, עסקינן בעבירות שהתיישנו.

מנגד טענה המבקשת כי העבירות נשוא הבקשה הינן עבירות מנהליות הנושאות קנס, ומכך אין להסיק כי יש לראות בהן עבירות קנס כאמור בפרק ז' לחוק סדר הדין הפלילי. משכך טען ב"כ המבקשת כי תקופת ההתיישנות הקובעת לענייננו היא התקופה הקבועה בסעיף 225 לפקודת מס הכנסה, לפיה עבירות אותן עבר המשיב מתיישנות כעבור 6 שנים משנת המס שבה נעברה כל עבירה. בנוסף טען ב"כ המבקשת כי משהוטלו הקנסות והמשיב לא הגיש בקשה לביטולם או להישפט על העבירות בהליך פלילי, המשיב למעשה הורשע והעונש הפך לחלוט, ומשכך לא ניתן כעת להעלות טענות לעניין התיישנות העבירה.

לאחר שבחנתי את טיעוני הצדדים הגעתי למסקנה לפיה דין טענת ההתיישנות להדחות וזאת מן הטעמים שיפורטו להלן.

הבסיס הסטטוטורי לקביעת עבירות קנס לעומת עבירות מנהליות

אשר לעבירות מנהליות

סעיף 1 לחוק העבירות המנהליות מסמיך את שר המשפטים לקבוע בתקנות כי בעבירה, שאינה פשע, על חוק מהחוקים המנויים בתוספת הראשונה או בתקנות שהותקנו מכוח אותו חוק, ניתן יהיה להטיל קנס בדרך מנהלית. בתוספת הראשונה לחוק העבירות המנהליות מופיעה פקודת מס הכנסה, ובהתאם לאמור קבע שר המשפטים בתקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - חיקוקי מסים), התשמ"ו-1987 (להלן:"תקנות העבירות המנהליות"), קנס מנהלי קצוב לעבירה לפי סעיף 216(ד) לפקודת מס הכנסה בה עסקינן. לפי סעיף 216 לפקודת מס הכנסה דינו של העובר עבירה מהעבירות המנויות בסעיף הוא שנה מאסר או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין או שני העונשים כאחד. למרות האמור בתקנות העבירות המנהליות נקבע לעבירה זו מדרג של קנסות מנהליים קצובים, כך למשל מי שמאחר בהגשת הדו"ח השנתי עד 6 חודשים דינו קנס בסך 2125 ₪, מי שמאחר בין 6 ל- 12 חודשים דינו 4250 ₪, ומי שמאחר בהגשת הדוחות תקופה העולה על-12 חודשים דינו קנס בסך של 8500 ₪, בדומה למקרה שלפנינו.

אשר לעבירות קנס

המקור המשפטי המסמיך את שר המשפטים לקבוע כי עבירה על הוראה מסוימת שאיננה פשע היא עבירת קנס, הוא כאמור סעיף 221 לחוק סדר הדין הפלילי. בניגוד לאמור בחוק העבירות המנהליות שם מוסמך שר המשפטים לקבוע בתקנות עבירות מנהלית, בעבירות קנס נעשה הדבר בדרך של צו. כך לדוגמא קבע השר עבירות קנס בצו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס - זיהום אוויר מכלי רכב בדרך), התשס"א-2001, בצו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס - מניעת העישון במקומות ציבוריים), התשס"ח-2007, ובצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002. בנוסף לאמור, בצווים בהם קובע שר המשפטים עבירות קנס, מציין השר במפורש בגוף הצו כי הדבר נעשה מתוקף סמכותו לפי סעיף 221 לחוק סדר הדין הפלילי.

העבירות שלפנינו

בבקשה שלפנינו המשיב לא הפנה לצו כאמור שהוציא שר המשפטים הקובע את העבירות נשוא הבקשה כעבירות קנס, המשיב אף לא טען טענה כאמור לפיה קיים צו שכזה. זאת ועוד בתקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי – חיקוקי מיסים) התשמ"ו-1987, מצוין מפורשות שהתקנות הותקנו מכוח סמכות השר לפי סעיפים 1 ו-2 לחוק העבירות המנהליות, וכאמור לא מצוין בתקנות דבר לעניין סמכות מכוח חוק סדר הדין הפלילי, כפי שנהוג בצווים לעניין עבירת קנס. לאור האמור, המסקנה הברורה היא שהעבירות לפי סעיף 216(ד) לפקודת מס הכנסה הינן עבירות מנהליות ולא עבירות מסוג עבירות קנס, ואין בעובדה שבשני סוגי העבירות מנגנון דומה של ברירת משפט כדי לקבוע זהות בין העבירות כפי שטען ב"כ המשיב ,או לחלופין להחיל את מערכת הכללים שחלה על עבירות קנס, לרבות תקופת ההתיישנות, על עבירות שנקבעו כעבירות מנהליות.

פסיקה אליה הפנה ב"כ המשיב.

במסגרת טיעוניו הפנה ב"כ המשיב לפסיקה שלטענתו קובעת כי עבירה מנהלית שניתן להטיל בגינה קנס מנהלי דינה כעבירת קנס, כך למשל הפנה ב"כ המשיב להחלטת כב' השופטת גילצר כץ בבש"א (תל-אביב-יפו) 4355/05 - ארמי איתן נ' מדינת ישראל . תק-עב 2005(3), 269 ,עמ' 273. ואף ציטט מהחלטתה כדלקמן:

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ