אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מיטראה ואח' נ' משרד הפנים

מיטראה ואח' נ' משרד הפנים

תאריך פרסום : 13/03/2011 | גרסת הדפסה
עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
58021-11-10
13/03/2011
בפני השופט:
1. דר' עודד מודריק
2. סגן נשיא


- נגד -
התובע:
1. יוג'ין מיטראה
2. אסתר מיטראה
3. אלה מיטראה
4. איתן מיטראה

הנתבע:
משרד הפנים
פסק-דין

פסק דין

העותרים ביקשו משר הפנים להעניק להם מעמד בישראל מכוח החלטה מס' 2183 (1.8.10) של ממשלת ישראל (להלן: "החלטת הממשלה" או "החלטה 2183"). השר סירב ומשרד הפנים לא הסכים להעביר את הבקשה לבחינה בידי "הוועדה המקצועית הבין משרדית לעניין מעמד ילדי השוהים שלא כחוק ובני משפחותיהם בישראל" (להלן: "הוועדה הבין משרדית").

בעתירה זו משיגים העותרים על צדקת הסירוב הכפול (סירוב להענקת מעמד וסירוב להעברת הבקשה בדיקת הבקשה בידי הוועדה הבין משרדית).

הנסיבות

העותרים הם בני משפחה (הורים ושני ילדיהם) זרים השוהים בישראל (להלן יחדיו: "העותרים" ולחוד בהתאמה: "העותר"; "העותרת"; "אלה"; "איתן"). העותר, אזרח רומניה ובעל דרכון אמריקאי נכנס לישראל לראשונה באפריל 1990 באשרה ב/2 (ביקור). אשרה כזאת שימשה אותו לכניסות ויציאות מישראל עד שנת 1996. בשנה זו הוענקה לעותר אשרה ב/1 (עובד זר) וזו הוארכה מעת לעת עד אפריל 2004. במועד זה הוענקה לעותר אשרה א/3 (רישיון ישיבה ארעי) כאיש דת. האשרה הוארכה עד 14.6.10. מאז ועד הנה שוהה העותר בישראל ללא אשרה.

העותרת, אזרחית רומניה ובעלת דרכון אמריקאי נישאה לעותר ונכנסה לישראל באוגוסט 1996 באשרה ב/2 (ביקור). אשרה זו הוארכה מעת לעת עד שבשלהי 2000 הוענקה לה אשרה א/4 (רישיון ישיבה ארעי) כנלווית לאיש דת. תוקף האשרה פג ב-14.6.10 ומאז שוהה העותרת בישראל ללא אשרה.

אלה נולדה בישראל ביום 28.4.2000 (כבת 11 לעת הזאת). היא סיימה את שנת הלימודים תש"ע בכיתה ד' בבית ספר "מקור התקווה" בירושלים. בשנת הלימודים תשע"א החלה לימודיה בבית הספר לאומנויות ע"ש לוריא בירושלים. היא תלמידה מצטיינת, נגנית פסנתר וטרומבון מוכשרת ולאחרונה התקבלה לתוכנית לתלמידים מצטיינים במתמטיקה באוניברסיטה העברית.

איתן נולד בישראל ביום 22.12.2002 (כבן 9 שנים לעת הזאת). בשנת הלימודים תש"ע למד בכיתה א' בבית ספר מקור התקווה ובשנת הלימודים תשע"א החל ללמוד בכיתה ב' בבית ספר לוריא. גם הוא תלמיד מצטיין במתמטיקה ונגן פסנתר מוכשר.

בית ספר "מקור התקווה" אינו משייך למערכת החינוך הממלכתית. ממכתב של מנהלת בית הספר שצורף לעתירה עולה שבית הספר קיים מזה 20 שנה; רוב הלומדים בו הם אזרחים ישראלים (ילידי הארץ ועולים) ומיעוט הלומדים בו הם ילדי אזרחים זרים. הלימודים מתקיימים בשפה העברית ומערכת הלימודים זהה לזו של מערכת החינוך הממלכתית. בית הספר מחויב לערכים יהודיים מסורתיים ומחנך לתרום לקהילה ולמדינה. לדברי מנהלת בית הספר מתנהל תהליך של הכרה בבית הספר כמוסד חינוך מוכר.

בית הספר לאומנויות ע"ש לוריא הוא בית ספר מוכר במסגרת מערכת החינוך הממלכתית.

החלטה 2183 הציבה חמישה (5) תנאים להענקת מעמד בישראל לילדי שוהים בלתי חוקיים (ומכוחם גם מעמד לאחיהם ולהוריהם). אלה התנאים:

בשנת תש"ע הילד למד במערכת החינוך הממלכתית בישראל (להלן: "תנאי החינוך הממלכתי תש"ע");

לשנת הלימודים תשע"א הילד רשום ללימודים בכיתה א' או כיתה גבוהה יותר במערכת החינוך הממלכתית בישראל (להלן: "תנאי החינוך הממלכתי תשע"א");

הילד נולד בישראל (או נכנס אליה בטרם מלאו לו 13) ומתגורר בישראל ברצף 5 שנים לכל הפחות;

הילד דובר עברית;

הורי הילד נכנסו לישראל באשרה ורישיון מסוג ב/1 (עובד זר), ב/2 (תייר), או ב/4 (מתנדב). (להלן: "תנאי האשרה").

פניית העותרים למשרד הפנים לקבלת מעמד בישראל על בסיס החלטת הממשלה סורבה מן הטעם שהעותרים אינם עומדים בתנאי החינוך הממלכתי תש"ע ובתנאי האשרה הודעת הסירוב כוללת אי עמידה גם בתנאי החינוך הממלכתי תשע"א. אולם העותרים הוכיחו כי בשנת תשע"א אלה ואיתן לומדים במוסד חינוך מוכר המשתייך למערכת החינוך הממלכתית. מתגובת המשיבה לעתירה עולה כי אין מחלוקת על כך. . משרד הפנים לא הסכים להעביר את הבקשה לבחינה בידי הוועדה הבין משרדית.

הודעת הסירוב כוללת אי עמידה גם בתנאי החינוך הממלכתי תשע"א. אולם העותרים הוכיחו כי בשנת תשע"א אלה ואיתן לומדים במוסד חינוך מוכר המשתייך למערכת החינוך הממלכתית. מתגובת המשיבה לעתירה עולה כי אין מחלוקת על כך.

תמצית טיעוני העותרים

העותרים טוענים כי מתקיימים בהם שני התנאים שבבסיס החלטות הסירוב. פשיטא שמתקיים תנאי האשרה. העותר והעותרת נכנסו לישראל באשרת ביקור (ב/2) ושהו מכוחה בישראל מספר שנים ניכר. העובדה שבהמשך הוענקה להם אשרה (א/3, א/4) מסוג שאינו כלול בהחלטת הממשלה היא חסרת משמעות. שכן החלטת הממשלה מתנה את המעמד בכניסה לישראל באמצעות אשרה מסוגים מסוימים. התנאי אינו משתרע על תקופת השהות בישראל (כך למשל ימלא את התנאי גם מי שנכנס לישראל באשרת תייר ולאחר שתם תוקף האשרה נותר בישראל כשוהה בלתי חוקי לאורך שנים).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ