אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מחלוקת בעניין עריכת ברית מילה

מחלוקת בעניין עריכת ברית מילה

תאריך פרסום : 24/11/2013 | גרסת הדפסה
תיק רבני
בית דין רבני גדול ירושלים
961861-1
21/11/2013
בפני השופט:
1. הרב ציון בוארון
2. הרב מסעוד אלחדד
3. הרב ישראל שחור


- נגד -
התובע:
פלונית
עו"ד מרסלה וולף
הנתבע:
פלוני
עו"ד יצחק גלבוע
עו"ד נתן צור
פסק-דין

לפנינו ערעור בלתי שגרתי שהגישה אשה על החלטת ביה"ד האזורי בנתניה בתיק ‏837458/2‏ מיום כ"ה במרחשון התשע"ד (29/10/2013), ובה נקבע כי בית הדין מוסמך לדון בבקשת האב להורות על ביצוע ברית מילה לתינוק שנולד פג לפני כמה חודשים, וכי אפשר לעשות לו ברית מילה בפיקוח רופא מומחה. ביה"ד נימק כי היות שהבעל תובע גירושין ובתביעתו גם כרך משמורת, רכוש ועוד, אםכן גם זה נכרך בין הנושאים שבין בני הזוג. לטענת האשה, אין לביה"ד הסמכות לדון בעניין זה, והיא מתנגדת לברית מילה ומעכבת מלעשות לו ברית. אחרי שביה"ד האזורי קבע שהסמכות בידיו נתן לאשה פסק זמן של שבעה ימים לעשות לילד הברית כרצון אביו והורה כי אם תמשיך לסרב תיקנס על כל יום איחור בסך של 500 ש"ח ליום.

האשה הגישה בקשה לעיכוב ביצוע וביה"ד הגדול עיכב את ביצוע הקנס עד לדיון. מפאת דחיפות העניין קבע ביה"ד את הדיון ליום ד' כסלו תשע"ד.

בבוקרו של יום הדיון הגישה ב"כ האשה בקשה לדחיית הדיון בנימוק שהדיון נקבע עוד לפני קבלת תגובת הצד השני, וגם יש לה התחייבויות קודמות וציינה שמוכנה שהדיון ידחה ליום ז' כסלו תשע"ד (10.11.13).

ביה"ד נענה לבקשה וקבע תאריך ליום ליום ראשון ז' בכסלו תשע"ד (10.11.2013) והורה למזכירות להודיע להם בדחיפות על דחיית הדיון, אולם האשה אמרה שאם זה יהיה ביום ראשון מעדיפה שיהיה ביום ד' כסלו יום שנקבע - ואכן הגיעו הצדדים לדיון.

בטרם הדיון, ביה"ד ניסה לדבר על לב האשה וב"כ כי לא על כל דבר צריך להתכתש ובפרט ברית מילה שאבותינו וכל יהודי מוסר נפש עליה. כמובן, אם יש לה חששות מבחינה בריאותית הדבר ייעשה אחרי בדיקת מומחה ובפיקוחו. האשה ביקשה להתייעץ עם ב"כ בחוץ, ואכן יצאו להפסקה, ואחרי שחזרו ביקשו להשיב לביה"ד תוך שבעה ימים, אך ביקשו שביה"ד יקיים הדיון וישמע הערעור, כדי שאם לא תהיה הסכמה ביה"ד ייתן החלטתו בערעור. ואכן, ביה"ד שמע טענות הצדדים בנושא הסמכות, כמפורט בפרוטוקול ביה"ד:

ב"כ המערערת: אני חוזרת על כל מה שאמור בבקשה לרשות ערעור, שכל עניינה זה העדר הסמכות של ביה"ד הרבני, ציינתי את הפגמים הרבים גם באופן קבלת ההחלטה וגם טעות בפרשנות שהכניסו לסעיף 19 ובאמת אינו קשור כי הוא מדבר רק על הסכמה וזה לא היה מצב, וגם לא הכניסו עצמם בסעיף 68 ולא לאף סעיף אחר, אנחנו טענו בבקשה שהוגשה שמדובר בהליך כירורגי רפואי ונכנס לסעיף 68 וביה"ד קמא טען שמדובר בטקס דתי, ואנו סוברים שצריך לעשות בהרדמה מגיל חצי שנה וזה הליך כירורגי ואין סמכות לביה"ד הרבני לדון בזה, וגם בדיון עצמו באכוח האב אמר שצריך חוות דעת רפואית ולא נתנו לי זמן להגיב ע"כ, וטעות נוספת זה הפניה לסעיף 79 שהוא לא בא לגרוע אבל גם לא להוסיף רק אם יש לו מקור אחר בדין, ואנו טוענים שאין לו כזאת, ובקשה מכל סוג שהוא בעת הליך גירושין לא מקנה סמכות לביה"ד רק אם ניתנו לביה"ד סמכות לכתחילה לדון בזה. ביה"ד גם ניסה להסתמך על שאלת הכריכה ואנו סוברים שזה לא קשור למשמורת אלא לשאלת האפוטרופסות, והבעל הגיש תביעה לגירושין כתביעה לפני כן, והוא היה בדיונים משפטיים בביה"ד ולא העלה את זה עולם, יש לו אפשרות לבקש אבל לא העלה באופן הזה, לדעתנו זה הרחבת הסמכויות שיש להם. אני שואלת שאלה: נניח שבעל מגיע לביה"ד ורוצה לאסור עליה לעשות הפלה, האם בעצם העובדה שיש תביעה לגירושין הוא יכול לכרוך את זה וביה"ד יכול למנוע?

ב"ד: בהחלט כן.

ב"כ המשיב: חברתי לא הבינה את פסה"ד, לא נכנס לשאלה האם ביה"ד יכול לאסור הפלה או לא, אבל אני יודע מה המקור לסמכות בעניין ברית מילה. הפס"ד נכון, אין מחלוקת שניתן לכרוך נושאים של אפוטרופסות בתוך תביעת הגירושין ונכרכים לא רק כעניין רגיל אלא כעניין קבוע, יש כריכה בהסכמה ויש כריכה אגב גירושין. מצטט בג"ץ 4238/03 מפנה לסעיף 5 בפסה"ד שביה"ד מוסמך לדון בעניין חינוך ילדים בכריכה בהסכמה או בכריכה, ייתכן שעד היום לא נזקק לנושא ברית מילה כי אף אחד לא העלה עד היום נושא זה, גם אני חילוני ובכל זאת לא אעלה על דעתי לא לעשות ברית ואין תקדים לזה. וודאי שנושא כמו באיזה בי"ס ילמד הילד דתי או חילוני ודאי שיש סמכות וביה"ד פסק שזה קשור לכריכה, לגבי סעיף 68ב נאמר ברור שהמחוקק לא התכוון לאקט בסיסי שכל יהודי עושה וגם ישמעאלי, ברית מילה לא קשור לזה כי כולם עושים. בכל מקרה אני שואב את סמכותי מסעיף 79 זה מקור הסמכות שלי וזה להבדיל מחוקי הפלה. יש חוסר תום לב לחזור כמנטרה על כך שאין סמכות, מקריא בקשה שהגיש האשה ביום 15.10.2013 הגישה לביהמ"ש ללא ידיעת באת כוחה ושם כותבת, "אני מבקשת מביהמ"ש על שלמות גופו של בני". זו תפיסה הלניסטית שלא יהיה הטלת מום, אבל אנו חיים בחברה ובמדינה שזה לא הטלת מום.

ביה"ד שאל אם סודר הגט בין הצדדים ואז נמסר שהבעל דורש גירושין ועמדת האשה שרצונה בשלוםבית. כשביה"ד שוב העיר לה שאם רצונה בשלוםבית ומאמינה בזה שיכול להיות, איך מעכבת ברית מילה כשאביו רוצה לעשות לו ברית ואולי דבר זה יכול להביא גם שלוםבית, אבל עיכוב הברית ודאי שירחיק את הבעל מרצונה לשלוםבית, וגם יש צד שגם זה יכול להצטרף לסניף לחייבה בגט כי אין רצונו באשה שמעכבת לו ברית מילה לילדיו, ואינה סומכת על רופאים מומחים.

והנה לאחר העיון נראה שכל רצונה של האשה לעכב הברית מילה נעוצה בכך להכריח את בעלה שיסכים לתביעתה לשלוםבית ושיחזור אליה.

דבר זה לעצמו פסול, ואין לעכב ברית מילה לתינוק ואין לערב דבר זה בין האפשרות או איאפשרות להחזיר השלום על כנו ולתלות כביכול שאין זה נושא לדיון בסמכותו של ביה"ד.

יש לציין שעיכוב ברית המילה עלול לעכב אדם זה מלהינשא כדת משה וישראל, דבר שנתון ללא ספק בסמכותו של ביה"ד.

אף שעניין ברית המילה במקורו הוא נושא דתי מובהק, אולם בעם היהודי בכלל, ובארצנו בפרט כל הציבור מלים את בניהם למעט מקרים בודדים ביותר וקיצוניים מאד בהשקפת עולמם, רובא דרובא רואים בכך סמל עם משמעות עמוקה בזהותם וזיקתם לעם ישראל. זכינו בדורנו לראות תופעה נפלאה מאוד שרבבות מאחינו שעלו מברית המועצות (לשעבר), שלא זכו להיכנס לבריתו של אברהם אבינו שם לאור הגזירות החמורות ורדיפות ומלחמת חרמה של השלטונות בכל זיק של קשר ליהדות - הלכו מרצונם ובגילאים מבוגרים לקיים מצוה זו, על אף שלא מקיימים אורח חיים דתי.

תופעה זו מלמדת על מה שאמרנו שקיום ברית מילה יוצא מגבולות ההלכה ושמירת מצוות ומאוד מושרשת בכל רבדי האומה הישראלית.

ועל מצוות מילה נאמר לאברהם אבינו בחומש בראשית פ' י"ז פסוק א' "התהלך לפני והיה תמים", וזהו שלימותו של האיש היהודי. הרי שמצוות מילה היא אחד היסודות שנבדלנו משאר העמים ובביטולה ח"ו אין שום הבדלה לעם ישראל בארצו משאר העמים.

וחז"ל אמרו שהבטחת הקב"ה לאברהם שע"י ברית המילה כמש"כ "ואתנה בריתי ביני ובינך" - היינו ברית אהבה, וברית הארץ להורישה לך ע"י מצוה זו והוא מבראשית רבה פ' מ"ו י' והביאו רש"י שם בפסוק ב'.

הרי שגם ירושת הארץ מותנית בזה שעם ישראל ישמור על קיום הברית מילה. מלבד כל ההבטחות הטובות שבעקבותיה ה' מבטיח לאבי האומה אברהם אבינו שם בחומש.

יפים לעניין זה דברי רבותינו זכרונם לברכה במסכת שבת (קל.) "תניא רבן שמעון בן גמליאל אומר: כל מצוה שקיבלו עליהם בשמחה, כגון מילה, דכתיב: שש אנכי על אמרתך כמוצא שלל רב (תהלים קיט, קסב), עדיין עושין אותה בשמחה."

ועוד שם: "תניא רבן שמעון בן אלעזר אומר: כל מצוה שמסרו ישראל עצמן עליה למיתה בשעת גזירת מלכות כגון עבודת כוכבים ומילה, עדיין היא מוחזקת בידם."

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ