אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מחלוקת בעניין אחריות ביטוחית לנזק שנגרם למטען אורז שהובל באוניה מאוסטרליה לארץ, בשל חדירת מים.

מחלוקת בעניין אחריות ביטוחית לנזק שנגרם למטען אורז שהובל באוניה מאוסטרליה לארץ, בשל חדירת מים.

תאריך פרסום : 24/03/2010 | גרסת הדפסה
ע"א
בית המשפט העליון
58-89
25/03/1992
בפני השופט:
1. מ. שמגר
2. ת. אור
3. מ. חשין


- נגד -
התובע:
ירדניה חברה לביטוח בע"מ
עו"ד פ. ג. נשיץ
הנתבע:
ricegrowers-co-operative mills Ltd
עו"ד ד. מירקין
עו"ד א. ברק
פסק-דין

הנשיא מ' שמגר: 1. ערעור על פסק-דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, אשר דחה את תביעת המערערות לחייב את המשיבות לפצותן בגין נזק, אשר נגרם למטען של אורז שיובא ארצה על-ידי המערערות השנייה והשביעית ובוטח על-ידי שאר המערערות.

הרקע העובדתי וההליכים בערכאה הראשונה

2. עניינו של ערעור זה הוא נזק שנגרם למטען של אורז אשר נשלח מנמל גילונג, אוסטרליה לנמל חיפה על-ידי המשיבה הראשונה (להלן - RICEGROWERS), באמצעות סוכנת שלה, המשיבה השנייה (AUSTRALIAN WHEAT BOARD, להלן - "AWB"), שתיהן חברות הרשומות באוסטרליה. מן הראיות שהוגשו לפני בית המשפט קמא עולה, כי הנזק נגרם כתוצאה מחדירת מים במהלך המסע הימי. המטען יובא ארצה באנייה בשם "ולדהורן" (M.S. WALDHORN, להלן - האנייה).

המערערות הראשונה, השלישית, הרביעית, החמישית והשישית הינן חברות ביטוח, אשר ביטחו את המטען הנ"ל לקראת מהלך המסע הימי. המערערות השנייה והשביעית הינן חברות הרשומות בישראל, העוסקות בייבוא ובשיווק אורז ומצרכים שונים, ואשר קנו את האורז מ- RICEGROWERS.

ביום 4.2.82 התקשרו המערערת השנייה ו- RICEGROWERS בהסכם למכירת כ-2,100 טון אורז אוסטרלי מסוג אינגה, ו-2,100 טון אורז אוסטרלי מסוג קלרוז, הכול בצובר. ההתקשרות הייתה מסוג "C. & F. PREE OUT HAIFA", המחייבת את המוכר, בין היתר, להסדיר את הובלת הסחורה לנמל היעד ולשלם בעד ההובלה.

בנוסף לתפקידה כמוכרת המטען שימשה RICEGROWERS גם כספקית, שולחת ושוגרת המטען וכחוכרת האנייה אשר בה הטעינה את המטען. ביום 3.2.82 התקשרו RICEGROWERS מצד אחד ו- MESSRS HAROLD JACOBSEN SHIPPING LTD, OSLO ו- K/S SKIPS A/S HARJACO V (להלן - K/S SKIPS), כבעלי האנייה, מצד שני, בחוזה לחכירת האנייה על-פי שטר חכירה למסע (VOYAGE CHARTER). השטר היה מסוג סטנדרטי המכונה "GENCON". אין חולק,כי RICEGROWERS חכרה על-פי השטר הנ"ל את כל נפח האנייה. שטר החכירה למסע כונה ואוזכר במסמכים אחרים הנוגעים לענייננו כ-"CHARTERPARTY". סעיפי שטר החכירה הרלוואנטיים לענייננו הם כדלהלן:

OWNERS' RESPONSIBILITY CLAUSE: OWNERS ARE TO BE RESPONSIBLE .2 SECTION" FOR LOSS OF OR DAMAGE TO THE GOODS OR FOR DELAY IN THE DELIVERY OF THE GOODS ONLY IN CASE THE LOSS, DAMAGE OR DELAY HAS BEEN CAUSED BY THE IMPROPER OR NEGLIGENT STOWAGE OF THE GOODS (UNLESS STOWAGE PERFORMED BY SHIPPERS OR THEIR STEVEDORES OR SERVANTS) OR BY PERSONAL WANT OF DUE DILIGENCE ON THE PART OF THE OWNERS OR THEIR MANAGER TO MAKE THE VESSEL IN ALL RESPECTS SEAWORTHY AND TO SECURE THAT SHE IS PROPERLY MANNED, EQUIPPED AND SUPPLIED OR BY THE PERSONAL ACT OR DEFAULT OF THE OWNERS OR THEIR .MANAGER

B). LOADING / DISCHARGING COSTS: THE CARGO SHALL BE BROUGHT(5 SECTION INTO THE HOLDS, LOADED, STOWED AND / OR TRIMMED AND TAKEN FROM THE ,HOLDS AND DISCHARGED BY THE CHARTERERS OR THEIR AGENTS, FREE OF ANY RISK .LIABILITY AND EXPENSE WHATSOEVER TO THE OWNERS

BILLS OF LADING: THE CAPTAIN TO SIGN BILLS OF LADING AT SUCH RATE .9 SECTION .OF FREIGHT AS PRESENTED WITHOUT PREJUDICE TO THIS CHARTERPARTY

AGENCY: IN EVERY CASE THE CHARTERERS SHALL APPOINT THEIR OWN .31 SECTION :BROKER, OR AGENT BOTH AT THE PORT OF LOADING AND THE PORT OF DISCHARGE .AUSTRALIAN WHEAT BOARD AT GEELONG

OVERTIME: OVERTIME EXPENSES FOR LOADING OR DISCHARGING TO .82 SECTION BE FOR ACCOUNT OF THE PARTY ORDERING SAME. IF OVERTIME ORDERED BY PORT AUTHORITIES, COST OFSAME TO BE FOR CHARTERERS ACCOUNT. OVERTIME OF .OFFICERS AND CREW TO BE ALWAYS FOR OWNERS ACCOUNT

OWNERS UNDERTAKE TO COMPLY WITH AUSTRALIAN REGULATIONS AS :03 SECTION .REGARDS VESSEL FITNESS TO LOAD THE RICE

OWNERS UNDERTAKE TO VENTILATE ALL THE HOLDS DURING ALL THE :13 SECTION .VOYAGE

VESSEL TO WORK DAY AND NIGHT IF SO REQUIRED BY ... .23 SECTION ."... CHARTERERS

למרות ש- K/S SKIPS מופיעה בשטר החכירה למסע כ"בעלי האנייה", למעשה K/S SKIPS חכרה עוד קודם לכן ביום 28.1.81 את האנייה בשטר חכירה לזמן (TIME CHARTER) מבעלי האנייה, חברת .CONTAL SHIPPING LTD (להלן - CONTAL). אף שטר זה היה מסוג סטנדרטי המכונה "BALTIME". אורך החכירה לזמן היה שנה אחת עם אופציה לטובת SKIPSK/S לחדש את החכירה בסוף השנה הראשונה לשנה נוספת.

בשטר החכירה לזמן הוגדרו חובותיו של הבעלים כדלהלן:

THE OWNERS ONLY TO BE RESPONSIBLE FOR DELAY IN DELIVERY OF :31 SECTION" THE VESSEL OR FOR DELAY DURING THE CURRENCY OF THE CHARTER AND FOR LOSS OR DAMAGE TO GOODS ON BOARD, IF SUCH DELAY OR LOSS HAS BEEN CAUSED BY WANT OF DUE DILIGENCE ON THE PART OF THE OWNERS OR THEIR MANAGER ON MAKING THE VESSEL SEAWORTHY AND FITTED FOR THE VOYAGE OR ANY OTHER PERSONAL ACT ."... OR OMISSION OR DEFAULT OF THE OWNERS OR THEIR MANAGER

לסיכום, RICEGROWERS חכרה את האונייה בחכירה למסע מ- K/S SKIPS, אשר קודם לכן חכרה את האונייה בחכירה לזמן מ- CONTAL. בשני שטרי החכירה הנ"ל האחריות לשמור על כשירות האנייה להפלגה ימית מוטלת על בעלי האנייה, דהיינו CONTAL בשטר החכירה לזמן ו- K.S SKIPS בשטר החכירה למסע. על מהותם המשפטית של שטרי חכירה אלה נעמוד בהמשך הדברים.

3. יחד עם טעינת המטען על האנייה, ביום 3.3.82, הוציאה AWB, בתפקידה כסוכנת של RICEGROWERS, שמונה שטרי מטען הזהים בפרטיהם. כפי שיבואר להלן, שטר המטען מהווה קבלה על טעינת המטען והוכחה על זכות הקניין בנכסים הרשומים בו. כל אחד משטרי המטען הוחתם בחותמת רב החובל של האנייה ונשלח למערערת השנייה, שחלקה את זכות הקניין

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ