אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מועצה מקומית אינה רשאית לפנות לבית המשפט בבקשה לצו הקפאת הליכים

מועצה מקומית אינה רשאית לפנות לבית המשפט בבקשה לצו הקפאת הליכים

תאריך פרסום : 29/11/2009 | גרסת הדפסה
פש"ר
בית המשפט המחוזי נצרת
711-09
24/11/2009
בפני השופט:
עאטף עיילבוני

- נגד -
התובע:
המועצה המקומית משהד
עו"ד דורון טיקוצקי
הנתבע:
מדינת ישראל שר הפנים
החלטה

הקדמה:

המבקשת הנה המועצה המקומית משהד, שהוקמה וכוננה על פי דין, ונועדה לספק שירותים מוניציפאליים לכ- 9,000 תושבי הכפר משהד (להלן: " המועצה"). דא עקא, שהתנהלות כושלת ואי סדרים בה הביאוה למצב כספי קשה, ולכך שהלכה למעשה אין בידיה לספק את השירותים המוניציפאליים שהיא אמונה על הספקתם על פי דין. מספר רב של תיקי הוצאה לפועל נפתחו כנגדה, ועיקולים רבים שהוטלו במסגרתם על חשבונותיה ונכסיה, הובילו לשיתוקה בפועל.

לפי הבקשה שבפני, חובותיה של המועצה לנושיה השונים עולה על סך של 70 מיליון ש"ח, עת שתקציבה השנתי השוטף עומד על סך של כ-20 מיליון ש"ח.

המועצה סבורה כי ראוי שבדיקת ההיקף המלא והמדויק של כלל החובות, התביעות והעיקולים כנגדה, תתבצע בידי נאמן שיתמנה בהוראת בית המשפט. על כן, מבקשת היא במסגרת הבקשה שלפני, כי בית המשפט יפעיל את סמכותו לפי סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] (להלן: " הפקודה"), ויחיל עליה, בשינויים המחויבים, את הוראות סעיף 350 לחוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן: " חוק החברות"), הדן בפשרה או הסדר עם נושי החברה, וכי יינתן צו זמני להקפאת ההליכים המתנהלים נגדה, למשך 3 חודשים.

העובדות העולות מן הבקשה וטענות המועצה:

כנגד המועצה תלויים ועומדים מספר רב של הליכים משפטיים, ובין היתר מאות תיקי הוצאה לפועל, אשר נדונו במסגרת איחוד תיקים. סכום תיק האיחוד עמד על כ-50 מיליון ש"ח (ראה רשימת תיקי האיחוד, נספח א'). צו התשלומים בתיק האיחוד עמד על כ- 800 אלף ש"ח לחודש, אלא שעקב אי קיום צו התשלומים על ידי המועצה, פוזר לבקשת נושיה תיק האיחוד. פיזור תיק האיחוד הביא להטלת עשרות עיקולים על חשבונות המועצה המקומית, ובעקבות זאת, נמנע משרד הפנים מלהזרים כספים למועצה, ומכאן שהיא שרויה בחוסר תפקוד מוחלט.

לטענת המועצה, קיים חשש סביר לכך שחלק ניכר מחובותיה מקורו בחיובים שהמועצה אינה חייבת בהם כלל או שהיא חייבת בגינם סכומים נמוכים בהרבה מהנטען. כך למשל, במקרים בהם לא נעשה כל הנחוץ להתגוננות מפני תביעות שהוגשו נגד המועצה, ועקב כך ניתן בהן פסק דין, והוגדלה מצבת הנשייה.

מבדיקת יועץ חשבונאי למבנה החוב של המועצה מיום 25/10/2009 (אשר צורפה במסגרת נספח ה' לבקשה) עולה כי חובות המועצה מורכבים מן הסכומים הבאים: סך של 1 מיליון ש"ח חוב לבנקים; 10 מיליון ש"ח חוב למוסדות, שכר עובדים וניכויים; 4 מיליון ש"ח הפרשה לתביעות תלויות; 60 מיליון ש"ח חוב לספקים, לקבלנים ולנותני שירותים.

המועצה סבורה כי במצב המפורט מעלה, אין באפשרותה להגיע להסדר נושים וולונטרי, לאור היקף הנשייה, קשיי הנזילות הכספית שלה, הצורך במימון כספי גדול מצד משרד הפנים, וגירעונה העצום של המועצה למול תקציבה.

המועצה טוענת כי על פי נתוניה, היא איננה מתקיימת כיום באופן גירעוני וכי אבן הנגף העומדת בפניה הנה אך ורק היקף חובות העבר לנושים. לטענתה, הדרך היחידה לחילוץ המועצה ונושיה מן המשבר הממושך, הנה במינוי נאמן שיגבש תכנית הבראה למועצה והסדר עם כלל נושיה, אשר יקבל את אישורו של בית המשפט.

המועצה פנתה אל שר הפנים ואל שר המשפטים ביום 12/10/2009 וביקשה מהם לעשות שימוש בסמכות הנתונה להם מכוח סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות.

תשובת השרים לפניית המועצה טרם ניתנה, אך בשל דוחק הזמן, מצאה המועצה לנכון לפנות לבית המשפט בהליך זה שלפני, עוד בטרם נתקבלה עמדת משרד הפנים ומשרד המשפטים.

דיון והכרעה:

סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות קובע, בזו הלשון:

" לבקשת נושה של מועצה מקומית או לבקשת שר הפנים, באישור שר המשפטים, רשאי בית המשפט לקבוע כי הוראות סעיף 233 לפקודת החברות [נוסח חדש], תשמ"ג-1983, יחולו בשינויים המחויבים, על המועצה המקומית".

סעיף 39א נוסף לפקודת המועצות המקומיות בשנת 2000, במסגרת חוק ההסדרים לאותה שנה ( חוק ההסדרים במשק מדינת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2000), התש"ס -2000, ס"ח תש"ס מס' 1724). הוראה זהה, בנוגע לעיריות, נוספה לפקודת העיריות [נוסח חדש] (סעיף 146א).

עת חוקק חוק החברות, הוחלף סעיף 233 לפקודת החברות בסעיף 350 לחוק החברות. הסעיף מסדיר את סמכות בית המשפט לצוות על הקפאת הליכים במסגרת בקשה לאישור הסדר או פשרה בין החברה ובין נושיה או בעלי מניותיה.

סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות מורה לנו כי שניים הם הרשאים לפנות בבקשה דוגמת זו שלפני, נושה של המועצה, או שר הפנים, באישורו של שר המשפטים.

כמו כן, על הבקשה המוגשת במסגרת זו לעמוד בדרישות תקנות החברות (בקשה לפשרה או להסדר), התשס"ב- 2002 (ראה את פסק דינו של בית המשפט העליון בע"א 4815/05 מדינת ישראל נ' מועצה מקומית עראבה ואח', תק-על 2006(2), 2617, וכן את החלטתה של כבוד הנשיאה גילאור בפש"ר (חי') 758/06 מדינת ישראל, שר הפנים נ' המועצה המקומית עראבה ואח', מיום 15/10/2006, תק-מח 2006(4), 2929).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ