אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מועצה אזורית אשר מס' תושביה לפני הבחירות נפל מ 10,000 לא תמנה סגן ראש מועצה בתשלום

מועצה אזורית אשר מס' תושביה לפני הבחירות נפל מ 10,000 לא תמנה סגן ראש מועצה בתשלום

תאריך פרסום : 05/10/2009 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
9634-08
05/10/2009
בפני השופט:
1. א' פרוקצ'יה
2. ע' ארבל
3. ח' מלצר


- נגד -
התובע:
מועצה אזורית חוף השרון
עו"ד א' בנדור
הנתבע:
שר הפנים
עו"ד ד' בריסקמן
פסק-דין

השופטת ע' ארבל:

           ביסוד העתירה שלפנינו עומדת בקשת העותרת כי יתאפשר לה למנות סגן ראש מועצה בשכר. לטענתה, במועד הקובע לפני הבחירות למועצה האזורית התגוררו בתחומה בפועל למעלה מ-10,000 תושבים, עובדה המקנה לה לפי החוק זכאות למינוי סגן ראש מועצה בשכר, חרף העובדה שהדבר אינו משתקף במרשם האוכלוסין הרלוונטי לאותו מועד. המשיב טוען בתגובה כי לא קיימת לעותרת סמכות חוקית כאמור, שכן המקור המוסמך לקביעת מספר התושבים לצורך בחינת הזכאות למינוי סגן ראש מועצה בשכר הינו מרשם האוכלוסין, ומשזה הצביע על מספר תושבים הנופל מרף 10,000 התושבים במועד הקובע, יש לקבוע כי לא קמה זכאות למינוי המבוקש.

1.        העותרת הינה מועצה אזורית השוכנת במרכז השרון וכוללת בתחומה 14 יישובים. לדבריה, עשרה חודשים קודם למועד הבחירות למועצה שנערכו בחודש נובמבר 2007, התברר לה כי על אף שמספר התושבים שמתגורר בין גבולותיה עולה על 10,000 ומגיע כדי 10,534 תושבים, כפי שעולה מבחינת תשלומי הארנונה העירונית והיקף הרישום במוסדות החינוך שבתחומי המועצה, נופל מספר התושבים הרשום במרשם האוכלוסין ממספר זה, ומגיע אך כדי 9221 תושבים. לטענת העותרת, פער זה מקורו בכך שחלק מהתושבים המתגוררים בתחומי העותרת ראו, מטעמים שונים, להצהיר במשרד הפנים כי הם מתגוררים בערים סמוכות. לאור זאת, החלה בחודש ינואר 2007, כך לדברי העותרת, מסכת של התכתבויות ופגישות בינה לבין נציגים שונים מטעם המשיב במטרה לתקן את מענם הרשום של התושבים הגרים בפועל בתחומה אך אינם רשומים כתושביה. לפי העותרת, במהלך מגעים אלה, נאמר לה כי ידוע לגורמים המוסמכים שמספרם האמיתי של תושביה עולה על 10,000 וכי ייעשה ניסיון להסדיר את העניין באופן פורמאלי. בסופו של דבר לא שונה מספר תושבי העותרת במרשם האוכלוסין עובר למועד הבחירות. בבחירות עצמן שב ונבחר, בסיבוב השני, מר אהרון בז'רנו, ובישיבה הראשונה של המליאה הנבחרת של מועצת העיר נבחר מר שלמה ניימן לתפקיד סגן ראש המועצה בשכר והואצלו לו סמכויות שונות. זמן קצר לאחר מכן התברר לעותרת כי מספר תושביה הרשום במרשם האוכלוסין עדיין נופל מ-10,000 תושבים ומכאן שהיא אינה זכאית לסגן ראש מועצה בשכר. משכך, הזדרזה העותרת, ונציג מטעמה נפגש תוך זמן קצר עם מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים שבמהלכה התחייב זה האחרון, כך לפי לטענתה, כי לכשיעודכנו הרישומים במינהל האוכלוסין כך שלפחות 10,000 איש יהיו רשומים כתושבי המועצה, יאשר משרד הפנים את מינויו של מר ניימן כסגן ראש מועצה בשכר. לדברי העותרת, לאור התחייבות זו, היא פעלה במשך מספר חודשים להביא לתיקון הרישום עד שבחודש מאי 2008 עלה בידה לברך על המוגמר. או אז נאמר לה כי לאור פסק הדין שיצא את בית משפט זה בבג"צ 4886/06 עירית באר-שבע נ' משרד הפנים (לא פורסם, 14.1.07) (להלן: פרשת עירית באר-שבע), לא ניתן לאשר לה מינוי סגן ראש מועצה בשכר. פנייה נוספת של העותרת בעניין זה אל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, עו"ד שרית דנה, העלתה אף היא חרס ולא שינתה את רוע הגזירה מבחינתה. מכאן העתירה.

טענות העותרת

2.        במסגרת העתירה, טוענת, כאמור, העותרת, כי היות שבמועד הבחירות למועצה ואף חודשים רבים קודם לכן, עלה מספר התושבים המתגוררים בתחומה על 10,000, יש לקבוע כי היא זכאית לסגן ראש מועצה בשכר. לדבריה, עובדת הצבעתו של הרישום במרשם האוכלוסין על מספר תושבים קטן יותר נובעת מטעמים שבאחריותו הבלעדית של המשיב, שנמנע מלהביא לתיקון המרשם חרף פניותיה החוזרות ונשנות. עוד טוענת היא כי שגגה נפלה מלפני המשיב כשראה ללמוד היקש מן הדין החל לגבי עיריות על הדין שצריך לחול לגבי מועצה אזורית וכשמצא להחיל את פסק הדין בפרשת עיריית באר-שבע על עובדות המקרה דנן חרף ההבדלים שבין שתי העתירות. לדברי העותרת, מסדי הנתונים השונים עליהם מושתת קביעת מספר התושבים בשתי המסגרות אינם מאפשרים לגזור גזירה שווה מן ההלכה שנפסקה בפרשת עיריית באר-שבע לבין זו הרלוונטית למקרה דנן. כך או כך, טוענת העותרת כי הנקודה המרכזית שבה דן פסק הדין בפרשת עירית באר-שבע נוגעת לשאלה האם לצורך אישור סגני ראש רשות בשכר ייחשבו גם תושבים שהתווספו ליישוב לאחר מועד הבחירות, ואין בה כדי להכריע בשאלת מאגר הנתונים שעל פיו ייקבע מספר התושבים העומדת במרכז הדיון בתיק זה.

           לגופו של עניין, טוענת העותרת, אין כל היגיון בהליכה במסלול שהותווה בפרשת עירית באר-שבע, ובהסתמך על המהלך שנעשה בו לקבוע כי הזכאות לסגן ראש מועצה בשכר תיעשה על יסוד פנקס הבוחרים, כשם שעולה מסעיף 17(א) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 (להלן: צו המועצות האזוריות), שכן פנקס זה כולל רק תושבים שמלאו להם 17 שנים ומעלה. בשאלת מסד הנתונים, שגם המשיב ראה להביע בה עמדה עמומה, סבורה העותרת, כי אין מניעה מלהסתמך על הנתונים המפורטים והבדוקים שהיא סיפקה בידי המשיב, התואמים גם את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמהם עולה כי מספר התושבים החיים בתחומה עולה על 10,000, כך במיוחד לאור הבעייתיות המפורטת לגבי פנקס הבוחרים ולאור העובדה שמרשם האוכלוסין, שאף לא אחד מדברי החקיקה הרלוונטיים מפנה אליו, אינו משקף את מספר התושבים האמיתי המתגורר בישוב.

3.        גוף הטענות האחרון שמעלה העותרת נוגע לעמדתה כי המשיב במקרה דנן מושתק מלהתבסס על מחדלה של הרשות ולהתכחש למצגיו ולהתחייבויותיו כלפיה. כשם שצוין, לטענת העותרת, במשך חודשים ארוכים לא מילא המשיב את חובתו לדאוג לעדכון מלא של הרישום המוטעה במרשם האוכלוסין למרות שנתבקש לעשות כן ואף הומצאו לידיו נתונים בדוקים הנדרשים לכך. לדבריה, אף לאחר הבחירות הוא מסר לה כי אם תגרום לעדכון הרישום תאושר החלטתה בדבר מינוי סגן בשכר לראש המועצה וכך היא אמנם עשתה תוך השקעת שעות עבודה ממושכות ועל אף שהדבר אינו מצוי בליבת תפקידה. לאור זאת, סבורה העותרת, ועל רקע הפגיעה המשמעותית בתפקודה וממילא בזכויות ובאינטרסים של תושביה אם ראש המועצה לא יוכל להסתייע בסגן בשכר; והסתמכותה על התחייבויותיהן של רשויות מוסמכות בכירות של משרד הפנים, יש בתשובת המשיב משום חוסר תום לב המצדיק כי יושתק מלהתכחש עתה למחדליו, למצגיו ולהתחייבויותיו.

4.        לאחר הגשת העתירה, בחודש פברואר 2009, נפטר מר אהרון בז'רנו, ראש המועצה האזורית העותרת, באופן מפתיע. בחלוף 60 יום ממועד זה נקבעו בחירות מיוחדות לראשות המועצה שבהן נבחר מר אליהו ברכה, ובחלוף מספר ימים נוסף נבחר מר מאיר דוד על-ידי מועצת העותרת לתפקיד סגנו בשכר. בהודעת עדכון שהגישה העותרת לאחר הדברים האלה, סברה היא כי בקיומן של בחירות מיוחדות יש כדי לשמש שיקול מכריע לטובת קביעת זכאותה למינוי סגן ראש מועצה בשכר. את עמדתה זו נימקה העותרת בכך שאף אם ייקבע כי מסד הנתונים הרלוונטי הוא מרשם האוכלוסין, כשם שסבור המשיב, הרי שביום הבחירות המיוחדות עלה מספר התושבים שבתחום העותרת לפי מרשם זה על 10,000; בכך שמבחינה תכליתית, מוצדק הוא כי בהתקיים בחירות מיוחדות ניתן יהיה לשקלל גם תושבים שהיו רשומים במועצה ביום הבחירות, שכן הדבר אינו פוגם בשאיפה לאפשר למתמודדים לכלכל את צעדיהם ולהקנות יציבות להתנהלותה של הרשות; ובהיעדרו של קשר רציונאלי בין בחירת סגן לראש המועצה לבין הבחירות למועצה, המתווסף לרצון ליתן משקל לעמדתו של ראש המועצה החדש בעת בחירת סגן לראש המועצה בשכר ולא לבססה על הנתונים שהיו בסמוך לבחירתו של ראש המועצה הקודם.

טענות המשיב

5.        בתגובה לטענות אלה, מפנה המשיב לפסק הדין שניתן בפרשת עירית באר שבע שדן אמנם במינוי סגנים לרשויות מסוג עיריות, ואולם קירבת העניינים הנידונים במסגרתו ובענייננו הופכת את ההלכה שנקבעה בו, לדעת המשיב, לכזו החלה גם על המקרה דנן. בהתאם להלכה זו סבור המשיב כי יש לבחון את מספר התושבים לצורך בחירת סגנים בשכר ב"יום הקובע", החל, לפי סעיף 17(א) לצו המועצות האזוריות, 97 ימים לפני הבחירות ולא בכל מועד אחר החל לפני או אחרי הבחירות. באשר למסד הנתונים הרלוונטי, טוען המשיב כי על אף שלכאורה קיים הבדל בדין בין עיריות למועצות אזוריות כך שלגבי עיריות מקורם של הנתונים במרשם האוכלוסין ואילו לגבי מועצות אזוריות המאגר שעל פיו נמדד מספר התושבים הינו פנקס הבוחרים, הרי שבפועל קיים קושי בהתבססות על מאגר אחרון זה ולפיכך הפרשנות הנקוטה על-ידי המשיב בפועל הינה כי גם לגבי מועצות אזוריות ייקבע מספר התושבים לצורך מינוי סגנים בשכר לפי מרשם האוכלוסין. משכך, טוען המשיב, בין אם ניתן היה להיעתר לבקשת העותרת ולתקן את המרשם לפני המועד הקובע ובין אם לאו, אין הדבר נושא משמעות לעניין מינוי סגן בשכר שכן במועד הקובע נפל מספר התושבים החיים בתחומי העותרת,לפי מרשם האוכלוסין, מ-10,000.לטענת המשיב, אין גם כל משמעות לשאלה כמה תושבים רשומים היום במרשם האוכלוסין או כמה התגוררו בפועל במועד הקובע, נתון שאליו מבקשת העותרת להפנות, שכן הנתון היחיד שייבחן לפי הדין הינו מספר התושבים שהיה רשום במרשם האוכלוסין במועד הקובע. לטענת המשיב, המבחן המוצע על-ידי העותרת, שלפיו ייקבע מספר התושבים לצורך מינוי סגן בשכר על-פי מספר התושבים בפועל יוביל לחוסר ודאות, לחוסר יציבות ולריבוי התדיינויות, וממילא אין כל אפשרות לצקת בו תוכן ברור. לעומתו, המבחן לקביעת מספר התושבים לצורך שאלת מינוי סגן בשכר על-פי מרשם האוכלוסין, הוא זה הננקט בפועל על הרשויות המקומיות, מקיים הרמוניה עם המבחן הנהוג לעניין עיריות והוא עולה בקנה אחד עם הלכת פרשת עירית באר שבע. 

6.        המשיב מוסיף ומתייחס לטענות העותרת נגד מינהל האוכלוסין במשרד הפנים אשר לא פעל לתיקון המרשם חרף פנייתה של העותרת. לצורך כך מפנה המשיב לחוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק מרשם האוכלוסין), שממנו עולה כי האחריות לעדכון עדכון הרשות בדבר שינוי כתובת המגורים במרשם מוטלת על התושב עצמו. לדברי המשיב, סמכויות משרד הפנים לשנות את המרשם ביוזמתו בנוגע לפריט הכתובת הינן מוגבלות ביותר ושמורות למקרים שבהם מתעורר "צורך דחוף לעשות כן", הנתמך בראיות של ממש בדבר היות הרישום מוטעה באופן המחייב את תיקונו בדחיפות, וגם אז כמעט שלא נעשה בהן שימוש. לפיכך סבור המשיב, אין כל יסוד לטענות שהעלתה העותרת בדבר מחדלים שנפלו בהתנהלותו בעדכון מרשם האוכלוסין עובר לבחירות, שכן לא הובאה על-ידה כל תשתית שעל בסיסה ניתן יהיה להפעיל את הסמכות החריגה של שינוי רישום.

7.        בהתייחס לטענותיה המאוחרות של העותרת בנוגע לכך שבעת הבחירות המיוחדות לראשות המועצה, שנערכו לאחר מותו של ראש המועצה הקודם, מר בז'רנו ז"ל, עלה מספר התושבים הרשום במרשם האוכלוסין על 10,000, טוען המשיב כי לשון החוק וגם תכליתו מורים כי אין בבחירות המיוחדות שהתקיימו כדי לשנות את המצב המשפטי ולאפשר מינוי סגן ראש מועצה בשכר, וכי יש לדבוק בבחינת מספר התושבים במועד הקובע, החל עובר לבחירות למועצה, דבר שיתרום להשגת יציבות וודאות בניהול ענייני הרשות וייצור הרמוניה חקיקתית.

דיון

המסגרת הנורמטיבית

8.        סעיף 36 לצו המועצות האזוריות דן בזכאותה של מועצה אזורית למנות סגן לראש המועצה, שייבחר "על-פי הצעת ראש המועצה שאושרה בידי המועצה ברוב חבריה". סעיף 37 לאותו צו קושר בין הזכאות לסגנים נוספים לראש מועצה לבין מספר התושבים המתגוררים ברשות. סעיף 35ב לפקודת המועצות המקומיות מוסיף נדבך חשוב לסמכות למנות סגן לראש מועצה אזורית וקובע בסעיף קטן (א)(1) לו כי סגן זה יהיה זכאי לשכר על עמלו רק ברשות מקומית שמספר תושביה עולה על 10,000. השאלה העומדת בבסיס העתירה עניינה באופן שבו ייקבע מספר התושבים לצורך הכרעה אם זכאי סגן ראש המועצה האזורית לשכר, כך הן בשאלת מסד הנתונים שישמש מקור לקביעה, הן בשאלת המועד שבו יימנה מספר זה. בהיעדר התייחסות לעניין זה בסעיף 35ב עצמו, שומה עלינו לתור אחר המידע המבוקש במחוזות אחרים. פסיעתנו הראשונה במסע החיפוש מובילה לסעיף 17 לצו המועצות האזוריות המגדיר "תושב" לצורכי הבחירות למועצה כ-

 מי שביום ה-97 שלפני יום הבחירות למועצה רשום בפנקס בוחרים של אזור ולא נתקבלה לגביו הודעה לפי סעיף 146(ז) שיש למחקו מהפנקס וכן מי שעל פי הודעה כאמור יש לרשמו בפנקס (ההדגשות הוספו). 

           שלוש הדגשות הוספתי בצטטי את ההגדרה, ביטוי לשלוש נקודות מרכזיות שניתן ללמוד מן המילים הספורות שנתייחדו להגדרה. ראשית, מקור הנתונים שעל בסיסו ייקבע מיהו תושב לצורך הבחירות למועצה הינו פנקס הבוחרים, קרי אותה רשימה שמית הכוללת את כל בעלי זכות הבחירה במועצה. שנית, מועד בחינתו של מספר התושבים לצורך מערכת הבחירות חל 97 ימים לפני יום הבחירות. שלישית, הבחירות שבהן מדובר הן בחירות למועצה הרשות, להבדיל מכל מערכת בחירות אחרת המתקיימת ברשות, כדוגמת בחירות מיוחדות לראשות המועצה בלבד. ואולם האם ניתן להחיל הגדרה זו לצורך ענייננו? כלום סעיף 17 לצו המועצות האזוריות הקובע באותיות של קידוש לבנה כי הגדרת "תושב" שבו נוגעת ל"סעיף זה" הדן במספר הנציגים שרשאי כל אזור לבחור למועצה, הנסמך על מספר התושבים החיים בו, הוא בעל רלוונטיות לצורך קביעת מספר הסגנים בשכר?

פרשת עירית באר-שבע

9.        בפרשת עירית באר-שבע התעוררה שאלה דומה שעה שסעיף 129 לפקודת העיריות [נוסח חדש] (להלן: פקודת העיריות), המקביל לסעיף 35ב לפקודת המועצות המקומיות, וקושר אף הוא בין מספר התושבים לבין הזכאות לסגן ראש מועצה בשכר, נמנע אף הוא מלספק תשובה ברורה לשאלה כיצד ייקבע מספר התושבים לשם קביעת הזכאות האמורה או המועד שבו יימנה מספר התושבים. השופט א' רובינשטיין ראה לכרוך באותה פרשה את תנאי סעיף 35ב לפקודת המועצות המקומיות עם סעיפים 15-14 לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש רשות וסגניו וכהונתו), תשל"ה-1975 (להלן: חוק הרשויות המקומיות), הקובעים את זכאותן של רשויות, שאינן מועצות אזוריות, לסגנים, בין היתר, לפי מספר התושבים המתגורר בהן, ומקביל לסעיפים 37-36 לצו המועצות האזוריות; ועם סעיף 19 לפקודת העיריות הקושר בין קביעת מספר חברי המועצה העומדת לבחירה לבין מספר התושבים שהיה רשום ב"יום הקובע" במרשם האוכלוסין, המקביל, חרף ההבדלים ביניהם, לסעיף 17 לצו המועצות האזוריות שדובר בו לעיל. השופט רובינשטיין סבר כי משראה המחוקק לקבוע את מספר התושבים כמדד לקביעת מספרם של חברי המועצה ושל סגני ראש העירייה, יש להחיל את אותה אמת מידה גם לשם קביעת מספר הסגנים שיכהנו בשכר (סעיף 6 לפסק הדין). התבוננות על הסעיפים במאוחד הולידה אמת מידה ברורה לקביעת מסד הנתונים שבו ייעשה שימוש לשם חישוב מספר התושבים ומועד מנייתם לצורך קביעת מספר הסגנים בשכר ברשויות מקומיות מסוג עיריות.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ